A 2014-ben bemutatott Lamborghini Huracán olajcsere-procedúrája 300-500 ezer forint körül mozog (legalábbis a tulajdonosok ezt állítják).
A Huracán V10-es motorjához nyolc leeresztő csavar tartozik – ezeket mind ki kell tekerni ahhoz, hogy az összes olaj távozzon a szárazkarteres rendszerből. Ez a megoldás nem teljesen egyedi a szupersportautók világában: a Bugatti Veyron például 16 leeresztő csavarral rendelkezik – gyakorlatilag hengerenként eggyel –, viszont a V12-es Aventadornál csak négyet használnak.
Miért szárazkarter?
A Huracán, a Veyron és az Aventador közös vonása a szárazkarteres kenési rendszer, amely a hagyományos „nedves” rendszerrel ellentétben nem az olajteknőben tárolja az olajat, hanem egy külön tartályban. Ez a megoldás sokkal bonyolultabb, viszont lehetővé teszi, hogy a motor alacsonyabban helyezkedjen el, így javul az autó súlypontja és kezelhetősége. A szárazkarteres rendszerben a főtengely csak annyi olajat kap, amennyi a kenéshez szükséges, tehát kevesebb veszteséggel foroghat, ami több lóerőt és jobb reakciót eredményezhet.



Előnyei és hátrányai
A szárazkarteres rendszer egyik nagy előnye, hogy stabilabb kenést biztosít még extrém gyorsításnál, kanyarodásnál és versenypályán is. A rendszer hátránya viszont, hogy bonyolultabb és drágább (nyilván ezért nem használják hétköznapi autókban, ez a verseny- és szupersportautók ligája).
Több olajvezeték, több leeresztő pont és több karbantartást igénylő alkatrész tartozik hozzá – nem véletlen tehát, hogy a Huracán alján nyolc csavart kell kitekerni, ráadásul csak akkor férnek hozzájuk, ha az autót felemelik, és eltávolítják az alsó burkolatokat.
A Lamborghini Huracán nyolc olajleeresztő csavarja tökéletesen példázza, mennyire komplex mérnöki megoldások állnak egy modern szupersportautó mögött. A szárazkarteres rendszer több munkát és költséget jelent, de cserébe megbízhatóbb, jobb teljesítményt, és a versenypályán is hatékonyan bevethető konstrukciót kínál.
És arra kíváncsi vagy, mennyibe kerül egy Bugattiban a gyertyacsere?

