Az automata váltó első ránézésre ijesztő lehet azoknak, akik korábban csak kézi váltós autót vezettek. A különböző betűk és számok sokakat összezavarnak, pedig valójában logikusan épülnek fel. Nézzük meg, mit takar a legtöbbször látható P, R, N, D, L, S, M és a számozott fokozatok.
P – Park (parkolóállás)
Ezt a fokozatot akkor használjuk, amikor megállunk az autóval. A váltó mechanikusan rögzíti a hajtást, így az autó nem tud elgurulni. Mindig P-be kell tenni, ha hosszabb időre megállunk és leállítjuk a motort. Sokan használják így, de nem helyettesíti a rögzítőféket.
R – Reverse (hátramenet)
Ez a hátrameneti fokozat, amit tolatáshoz használunk. Ez a betű a manuális váltókarokon is rajta van, nem lesz nagy újdonság.
N – Neutral (üres)
Üres állás, akárcsak a manuálisnál a középre rakott váltó, ilyenkor nincs hajtás, ugyanakkor a motor járhat.
D – Drive (előremenet)
A leggyakrabban használt fokozat, amelyben az autó előre halad. A váltó ilyenkor automatikusan kapcsolja a sebességfokozatokat a terhelés és a sebesség függvényében.
L – Low (alacsony fokozat)
Ez az alacsony sebességű, nagy nyomatékú üzemmód. Hegymenetben, vontatáskor vagy meredek lejtőn lefelé használják, amikor fontos a motorfék hatása és/vagy az erő. Ez a megoldás nem szerepel minde váltón.
S – Sport
A sportfokozatban a váltó magasabb fordulatszámnál vált fel, dinamikusabb gyorsítást tesz lehetővé, de ezzel párhuzamosan növeli a fogyasztást is. Ez a megoldás nem szerepel minden automata váltón.
M – Manual (kézzel kapcsolható mód)
Ez a félautomata üzemmód (hiszen kuplungpedál továbbra sincs). A vezető maga választhatja ki a fokozatokat a váltókar vagy váltófülek pöckölése segítségével.
Ferrari-tesztvideónkban ezt remekül demonstrálta főszerkesztőnk, Horváth Zsolt:
1, 2, 3 – fokozatjelölés
Ezeket a számokat akkor találjuk meg a váltón, ha nincs külön L állás. Ilyenkor a vezető kijelölheti, hogy az autó legfeljebb hányadik sebességig váltson fel.
- 1: csak az első fokozatot használja (erős motorfék, ez meredek lejtőn lefelé jöhet jól, ha nem akarjuk, hogy lángoljon a fékünk, mire leérünk a hegyről).
- 2: első és második fokozat között vált.
- 3: maximum harmadik fokozatig enged felváltani.
Miért a P R N D a sorrend?
A sorrend nem véletlenül alakult így, hanem főleg biztonsági okok miatt. Az automata váltók elterjedésével a gyártók egységes szabályokat kerestek, hogy minden sofőr ugyanabban a logikában találja meg a fokozatokat.
A váltót úgy alakították ki, hogy parkolásból (P) ne lehessen egyből előremenetbe (D) tenni. Közé beiktatták a R (hátramenet) és az N (üres) fokozatot, így a vezetőnek tudatos mozdulatot kell tennie, nem lehet véletlenül elindulni.
Az 1960-as években az Egyesült Államokban a különböző autógyárak még eltérő kiosztásokat használtak, ami balesetveszélyt jelentett. 1965-ben az amerikai szabványügyi hatóság (SAE – Society of Automotive Engineers) kötelezővé tette az egységes kiosztást, ami annyira bevált, hogy világszerte átvették.
Szóval aki most váltana kéziről automatára, annak jó hír: nem kell tartani tőle. Az automata vezetése sokkal egyszerűbb és kényelmesebb, hiszen nem kell kuplunggal, fokozatokkal bajlódni. Nem agysebészet, és pláne nem rakétatudomány – két nap alatt teljesen természetessé válik. Sőt, sokan már vissza sem akarnak ülni manuálisba, miután megszokták az automatát.
Az autó szinte mindent elvégez helyettünk, nekünk csak a vezetés élményére és a forgalomra kell koncentrálnunk.
Ha pedig manuális váltós autóval jársz, az alábbi cikket mindenképp olvasd el:

