Az igazi autórajongók egyik kedvenc kategóriája a zsebrakéta. A városi kisautóból faragott apró méregzsák, amiben a pihekönnyű test, a mérges pörgős motor és az élvezetes irányíthatóság egyszerre jelen van. Ma már egyre kevesebb ilyen autót találunk a piacon, de azért a közelmúltra visszatekintve vannak igazán különleges darabok. Most ezeket gyűjtöttük csokorba, külön tekintettel a súly/lóerő arányra. 

Hyundai I20 N ‒ 5,8 kg/lóerő

1,6-os, négyhengeres motorja új turbót kapott, magasabb befecskendezési nyomást és változó nyitási idejű szelepvezérlést. 201 lóerős teljesítményét 5500 és 6000 között adja le, 275 Nm nyomatékát pedig már 1750-től egészen 4500-ig. Az i20 N picit kevesebb mint 1,2 tonna, és 6,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100-ra. A végsebessége 230 km/óra.

5 fotó

A felpaprikázott Hyundai esetén 12 ponton erősítették meg a karosszériáját, a futóműve pedig új lengőkarokkal, rugókkal és lengéscsillapítókkal, valamint nagyobb kerékdőléssel adja meg, ami egy ilyen izmos kisautónak kell. Persze a fékek is nagyobbak alatta. Az opciós tételek között szerepel a mechanikus önzáró differenciálmű.

Audi A1 Quattro ‒ 5,4 kg/lóerő

A kisautó orrába 2,0 literes turbómotort építenek, amelynek maximális teljesítménye 256 lóerő, csúcsnyomatéka 350 Nm. A közvetlen üzemanyag-befecskendezéses motor erejét kihasználva az A1 képes 5,7 másodperc alatt elérni a 100 km/órás tempót, végsebessége pedig 245 km/óra.

4 fotó

Nemcsak a motor teszi különlegessé az A1 quattrót, de az a tény is, hogy a hatfokozatú, manuális sebességváltó után állandó összkerékhajtásban folytatja útját a kerekek felé a nyomaték. Normál vezetési helyzetben a nyomaték nagy része az első tengelyre jut, de ha csökken a tapadás, akkor a hátsó tengelynél beépített kuplung néhány milliszekundum alatt a hátsó kerekekhez irányítja a nyomaték egy részét.

Abarth 695 Biposto Record ‒ 5,2 kg/lóerő

Ugyanolyan erős, mint egy VW Polo GTI, de jó 300 kilóval könnyebb annál: az Abarth nagyon odatette az új generációs Fiat 500-ra épülő utcai modelljeinek legkeményebbikét. Az Abarth 695 Biposto Record 190 lóerejének mindössze 997 kilót kell mozgatnia, a nyomatéki csúcs 250 Nm, így nem kunszt az 5,9 másodperces gyorsulás százra vagy a 230 km/óra végsebesség. 

Ezek a legélvezetesebbek: 5 apró test brutál erővel 10

A motor a jól bevált 1.4 T-Jet turbós erőforrás, amely kézi váltón és mechanikusan, részlegesen önzáró differenciálzáron keresztül hajtja az OZ-től vásárolt, 18 colos első kerekeket. A képet Brembo fékek, recsegős Akrapovic kipufogó, egyedi műszerpark, szénszálas vázú Sabelt ülések, négypontos biztonsági övek, valamint sorszámozott plakett teszi teljessé. 

Toyota Yaris GR Sport (facelift) ‒ 4,6 kg/lóerő

Mondhatni az utolsó mohikán, de annak tökéletes. Talán a valaha volt legjobb sportautó a városi méretosztályban, ami a ráncfelvarrással csak még tökéletesebb lett. 1618 köbcentis, háromhengeres, 12 szelepes, benzines turbómotorja 261-ről 280 lóerőre erősödött, és 360-ról 390 Nm-re nőtt a nyomatékmaximum.

A hajtáslánc fő újdonsága az Aisintól származó, 8 fokozatú, automatikus sebességváltó, 0,3 másodperces kapcsolási idővel. Az Aisin automata a tesztelések tapasztalatai nyomán kapott kiegészítő hűtőt a váltóolajhoz.

Az elektronikusan vezérelt, GR-FOUR néven futó állandó összkerékhajtás alapkivitelben adja az első és a hátsó önzáró differenciálművet is. A Toyota váltótól függetlenül mindkét modellre 5,5 másodpercet ad meg, és egyforma a 230 km/órás végsebesség is. 

MINI John Cooper Works GP ‒ 4,3 kg/lóerő

A mezei MINI John Cooper Worksnél 75 lóerővel izmosabb modell 5,2 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 265 km/óra – a gyár nem tartott szükségesnek semmiféle elektronikus korlátozást.

6 fotó

Az elsőkerék-hajtású autó átprogramozott, nyolcfokozatú, dupla kuplungos sebességváltót és mechanikus, részlegesen önzáró differenciálművet kapott. A motor belső szerveit kicserélték, valamint új befecskendezőt és nagyobb turbót szereltek rá. A 306 lóerős csúcsteljesítmény 5000 és 6250/perc között áll rendelkezésre, a 450 Nm-es maximális forgatónyomaték 1750-től egészen 4500/percig elérhető.