Vannak kódok, kifejezések, amelyekről az autórajongók felismerik egymást. Aki igazán érdeklődik a technika iránt, annak már az átlagos embernek semmitmondó számsor is érdekesnek tűnhet. Ha például egy pólón az 1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11 feliratot látjuk, akkor már tudjuk, hogy emberünk szereti a V12-es olasz motorokat, ez ugyanis a Lamborghini legendás tizenkét hengeres motorjának gyújtási sorrendje.
Mi az a gyújtási sorrend?
A benzines belső égésű motoroknál meghatározott sorrendben történik az üzemanyag elégése a hengerekben. Ez a konstrukció felépítéséből adódik, ez az időzítés motoronként, sőt, motortípusonként is eltérő lehet, és jelentős hatással van a motor működésére, teljesítményére.
Ezért fordulhat elő egy olyan érdekes helyzet, hogy két szinte azonos motor, ami a lökettérfogatát, a blokk öntvényét tekintve szinte teljesen azonos, mégis eltérő gyújtási sorrenddel működik. Erre jó példa az amerikaiak büszkesége, az ötliteres Coyote V8-as motor, ami ugyanúgy megtalálható a Ford Mustang orrában, mint az F-150-es platós furgonban.

A Ford Mustang esetén 1-5-4-8-6-3-7-2 a sorrend, a Ford F-150 pedig 1-3-7-2-6-5-4-8 sorozattal üzemel. Az eltérő gyújtási sorrend egyrészt megváltoztatja a motorok hangját, járását, ami egyértelműen megkülönbözteti a sportos Mustangot a teherhordó testvérétől. A Mustang esetén alkalmazott megoldással a hengerekből tipikus amerikai rotyogással pulzálva távoznak a gázok, amiben persze a főtengely (crossplane) kialakítása is szerepet játszik.
Ám az igazi ok nem (csak) a szívhez szóló motorhang.
A gyújtási sorrenddel ugyanis lehet változtatni a motor karakterét is, a nyolchengereseknél pedig van tér a variálásra. A hengerek párban mozognak, vagyis két henger egyszerre éri el a felső holtpontot, az egyikben a gyújtás történik, a másikban a kipufogás fázisa ér véget. A mérnökök régóta kísérleteznek több konfigurációval, és felfedeztek némi különbséget a gyújtási sorrendekkel elérhető erőleadás módja között.

A motor csúcsteljesítményét nem befolyásolja, azt azonban igen, hogy milyen fordulatszámon jelentkezik több nyomaték. Ezért a Ford Mustang esetén olyan beállítást alkalmaztak, ami segíti a magas fordulatszám gyors elérését, a motor felpörgését, a furgonnál viszont az alacsonyan jelentkező nyomaték volt a cél. A versenytársak motorjai az amerikai piacon nagyobb lökettérfogattal rendelkeznek, a GM blokkja 6,2 literes, a Stellantis termékeibe 5,7 literes motor került, így a Fordnál mindent bevetettek, hogy a sportos karakterű, ötliteres V8-asuk megfeleljen a pick-up kategória követelményeinek.
Zavaró tényezők
A gyújtási sorrend tehát egyértelmű lehetne, de mégis zavaros, mert a gyártók nem ugyanúgy használják a hengerek számozását. Hiába mindegyik nyolchengeres, és működik alapvetően azonos módon, a számsor mégis teljesen eltérő. Így lehet, hogy maga a szekvencia azonos, de a leírás más, mert vannak gyártók, amelyek simán jobbról balra, mások pedig a motor elejétől hátrafelé számozzák meg a hengereket.

