Amikor az autósport még masszívan felvirágzóban volt és a gyártók szinte korlátok nélkül alkalmazhatták a legfrissebb fejlesztéseket, akkor született meg a legdurvább kategória is. A 70-es, 80-as évek nagy lehetőségeket adott a fejlesztések tesztelésére és a határok feszegetésére. Ekkor lett például az apró Renault 5-ből is középmotoros szörnyeteg.

Hogy a B csoportban szerepeljen egy gyártó, ahhoz az egyik legfontosabb összetevő az elszántság volt. Korlátok nélkül alkalmazhatták a legdurvább motort, az összkerékhajtást bármilyen felépítménnyel, és erre szükség is volt, ha meg akarták fogni, vagy egyáltalán csak utolérni az Audit.

Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 1
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 2

Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád

Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád

Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 14
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 15
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 16
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 17
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 18
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 19
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 20
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 21
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 22
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 23
Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 24
Fotó megosztása:

Mivel már akkor is úgy tűnt, hogy a fejlesztések kezdenek elszállni, kötelezték a gyártókat egy kisebb, közúton is használható széria legyártására, de ez sem állította meg őket, pénz még volt dögivel. A Renault-nak erre egy válasza volt, méghozzá a legkisebb autójával, az 5-össel. Az R5 Turbo és Turbo 2 a dieppei gyártósoron kezdte életét, akárcsak a széria R5-ök, de a kész karosszériát levették a gyártósorról, átszállították Heuliezbe, hogy 23 centivel kiszélesítsék és átalakítsák középmotorosra, majd visszaszállították Dieppébe végösszeszerelésre.

Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 25

Ezekből lettek a Renault B-csoportos ralifegyverei, de más gyártókkal ellentétben a franciák készültek arra is, hogy ne csak a B-csoportban indulhasson az autó. Az R5 Turbóból olyan ügyfélautók is készültek, amik a Group 4-ben állhattak rajthoz, vagyis kisebb teljesítményre állították be az 1,4-es turbómotort, Cévenne névre keresztelték ezt a szériát. Ez a példány is ilyen, és épp azért különleges, mert ilyen gyárilag Group 4-es R5-ből csak 20 darab készült.

Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 26

Több lehetőséget is adott egy ilyen Group 4-es R5, alapból 185 lóerőre volt beállítva, de 200 és 250 lóerőt is ki lehetett hozni belőle attól függően, mire szerette volna használni az ügyfél. A gyártás utolsó évéből, 1986-ból származik, és a gyártósorról legurulva azonnal rajthoz is állították. Második tulajdonosa 1992-ben jutott hozzá, Gilles Ciamin kaszkadőr, a WRC3-as raliversenyző, Nicholas Ciamin édesapja pedig 2015-ben vált meg tőle, hogy a Ferry Développement tulajdonosa, Patrick Duflot megvásárolhassa.

Ebből az R5 Turbóból kevesebb van, mint gondolnád 27

A Ferry Développementnél teljes restauráláson esett át az R5 Turbo Cévenne. Mivel a Group B raliautóktól alig tért el az eredeti kialakítás, adta magát, hogy azokhoz hasonlítson a felújítás végére. Ezért a külsejét is az eredeti B-csoport szerint alakították ki és gyári Renault Sport-színeket, -dekort kapott. Motorját 235 lóerősre állították be, első futóművét a Group B-szabályok engedménye alapján dupla lengőkarosra alakították, a bukókeret pedig a mai FIA-szabályoknak is megfelel. Alig 5 órát járt a motorja a felújítás óta és 150 kilométert mentek vele, vagyis egészen friss. Egy gyűjteményből árverezik el, becsült értéke pedig 37 millió forint, aminél még többet is adhatnak érte.