Se nem túl vén, se nem ritka, mégis különleges a képeken látható VAZ-21099-es, ami a kilencvenes évek orosz autóállományának egyik meghatározó típusa volt. Sőt, nem csak az orosz piacon volt népszerű, nálunk is eladtak ezekből a Samarákból párat, a most előkerült szürke példány is exportra készült, a papírok alapján valamelyik nyugat-európai ország volt a cél, ám ide sosem jutott el.

Az autó első tulajdonosa mindössze 994 kilométerig használta a négyajtós kivitelt, de ennyi idő alatt is elvégeztetett pár, akkoriban kötelezőnek számító beavatkozást. Az ajtóba Sanyo hangszórók kerültek, a Levis rádió adta az ütemet, és még alapos korrózióvédelemre is futotta.

Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 1Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 2Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 3

Ennek és a fűtött garázsnak köszönhetően gyakorlatilag le kell porolni a kocsit, kilakoltatni az egereket, pókokat, ellenőrizni a gumi alkatrészeket, folyadékokat, és a 21099 újra eléri a gyári állapotát, a maga hatalmas illesztési hézagaival, gyatra belső terével, és egész élénk, 68 lóerős négyhengeres benzinmotorjával.

A Samara szedánnak tényleg nemzetközi karriert szántak az oroszok, erről árulkodik az eltérő piacokra kitalált több típusnév: Lada Forma, Lada Sagona, Lada Diva, Lada Sable, Lada Samara Saloon elnevezéssel került piacra a kocsi.

Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 4

Az ülések tömése is megfonnyadt az idővel

Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 5

Angol nyelvű papírjai alapján nyugati exportra szánták, de végül Ukrajnáig jutott

Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 6Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 7

A hosszú ideje tervezett szedán változat 1990-ben jelent meg. Ennek a belsőtere és az eleje is kissé eltérő volt a ferde hátú Samaráétól, a gyár ezzel szerette volna kifejezni, hogy egy különálló modellről van szó. A hagyományos Samarák elején a fényszórók körüli rész egy különálló karosszériaelem volt, a szedánon azonban az elülső oldalelemek egy részből álltak, valamint a hűtőrácsa is eltérő volt a ferde hátúétól. Később már a három- és ötajtósokat is ilyen első résszel készítették, először csak 1,5 literes motorral szerelt változatok kapták meg ezt a dizájnt, majd a kisebb, 1,1 literes és 1,3 literes motorú változatok is így készültek.

Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 8Különleges Ladát találtak egy ukrán garázsban, 25 évig állt elhagyottan 9

Forrás: drive2.ru
Kapcsolódó címkék: Lada orosz ukrán