










































































































Külső
Bár az apró méret, a jellegzetes kerek lámpa és a motorháztetővel együtt nyíló lámpakeret már a múlté, így sem kell sokáig töprengeni, ha ránézésre kell meghatározni ennek az autó márkáját. A kissé szögletesebb fényszórók és a nagyobb test ellenére is egyértelmű, hogy MINI-ről van szó.
Thomas Sycha szerint ‒ ő az Aceman külsejének vezető tervezője és Szörényi András kollégám faggatta őt a modell nemzetközi bemutatóján ‒ a „karizmatikus egyszerűség”-et kellene meglátnunk az autó formájában, bármit is jelentsen ez. A valóságban ez a hagyományos MINI-s formai elemek és az egyszerű, letisztult dizájnelemek kombinációja. Szemből a nyolcszögletű keret a régi MINI-k hűtőnyílását idézi, de itt már csak szimbolikus a hűtőnyílás, időközben ezt teljesen befalazták, az elektromos hajtásnak nincs akkora hűtőlevegő-igénye, mint a belső égésű motornak.

Hátulról jó kiállású az Aceman
Oldalról a bőkezűen mért műanyagozás szembeötlő, jó vastagon belemártották az autót a plasztikba és jutott bőven a kerékjárati ívekre, küszöbre is. Izgalmas a színátmenetes tető, ahogy hátrafelé fokozatosan besötétedik, és a márka remekül oldotta meg az ajtó síkjába lapuló, alacsony légellenállású kilincset is, amelyet nem bonyolítottak agyon, egyszerű megoldás, és kényelmes használni is. Az autó egyik legszebb része pedig a spéci, baljós árnyalatú John Cooper Works felni. Meg is kérik az árát, a téli kerékszett 1 119 300 forintos extra.
Karosszériájának hossza 4079 milliméter, szélessége 1754 mm, magassága pedig 1514 mm, tengelytávja 2606 mm, amivel 8 centivel túlnövi a Cooperét, és 9 centivel elmarad a Countryman értékétől.

Kétféle pozícióba állítható a csomagtartó padlója
Csomagtartója a 300 literes értékkel kicsinek számít ebben a kategóriában, de a háttámlák döntésével 1005 literre is feltornázható. Maga a csomagtartó ürege mély és magas a perem is, de a padlószint kétféle magasságban is rögzíthető, és hátul a világítás mellett 12 voltos csatlakozó is található. A padlószint alatt már csak a kötelező felszerelésnek marad egy kis hely, pótkerék nem volt a tesztautóban. Frunk, vagyis első csomagtartó nincs, a kábelek a hátsó részből vesznek el helyet.
Belső
Külsejéhez hasonlóan a MINI Aceman belseje is egyedi, izgalmas formatervű. A nagy, kerek központi műszeregység szinte kötelező elem a márkánál, ami az idők során az egyszerű kilométerórából mára egy hatalmas 24 centiméter átmérőjű OLED-kijelzővé nőtte ki magát, amit itt egyszerű, plexilapra vetítős head-up display egészít ki.
Kevés gyártónak sikerül ennyire jól integrálni a központi kijelzőt és az azzal beállítható funkciókat az autóba, mint ahogy ez a MINI-nek összejött. A szinte mobiltelefonos könnyedséggel kezelhető eszköz villámgyors, felfoghatatlan mennyiségű bugyra van, ahol személyre szabható az autó minden porcikája, mégis hamar rá lehet érezni az ízére, logikájára.

24 centis OLED-kijelző, parádés képminőséggel
Egy hibája van csupán, mégpedig az, hogy a klímavezérlés fizikai gombok helyett szintén a képernyőn intézendő, aránylag kis felületen, ami vezetés közben kifejezetten nehéz eltalálni, illetve rendesen használni is. A kijelző mellett az indokolatlanul vastag karimájú kormány is jellegzetes része az utastérnek, amely a két küllő mellett alul egy – feláras – textilküllőt is kapott.
Bár a korábbi generációk krómozott kapcsolósora még eggyel stílusosabb volt, jópofa a kulcsszerűen elforgatható indítógomb, és az egyetlen megmaradt, fel-le billenthető kapcsoló, ami a vezetési stílusok között váltogat.
Az Acemanben is feltűnik az az izgalmas kárpitozás, amellyel a márka többi modelljében is találkozhattunk már. Jól mutat a műanyagra húzott színes, mintás, merész textúrájú textilbevonat. Erre ráadásul a képernyő mögül apró projektorok világítanak különféle színű és mintázatú fényeket, attól függően, hogy a fedélzeti rendszer módválasztó kapcsolója a rendelkezésre álló Gokart, Core, Green, Personal, Vivid, Timeless, Balance és Trail közül melyiket választja.

190 centivel már határeset a fej- és lábtér, de átlagos testalkattal nem lesz gond hátul sem
Ülései kényelmesek, jó az oldaltartásuk is, és az egybeépített fejtámla sem túl alacsony, kellő biztonságot nyújt még a magasabb utasoknak is. Hátul valamivel szűkebb a hely, de a fejtér és a lábtér is még pont elég 190 centis magassággal is, az üvegtető nem rabol el sokat a belmagasságból. Az ülőlap lehetne valamivel hosszabb és a háttámla meredeksége sem optimális.
Elöl az ajtózsebekbe, a középkonzol apró, fedeles rekeszébe lehet pakolni dolgainkat a kesztyűtartón kívül, és van egy hosszú vájat is az apróságoknak, poharaknak. Elöl hátul 2-2 USB C töltőpont található, amit elöl vezeték nélküli, indukciós felülettel és 12 voltos csatlakozóval egészítettek ki.

1000 liter fölé növelhető a csomagtartó befogadóképessége
Technika
Háromféle hajtáslánc kerülhet az elsőkerék-hajtású MINI Acemnabe, mindhárom teljesen elektromos. Az alapváltozat, az Aceman E 184 lóerős villanymotort kapott, amely 290 Nm csúcsnyomaték leadására képes, ezzel 7,9 másodperces 0-100-as gyorsulásra képes. Az SE kivitelbe már 218 lóerős, 330 Nm-es motor került, 7,1 mp-es gyorsulással, a csúcsváltozat pedig 258 lóerővel és 350 Nm-rel csinál rakétát a kisautóból. Utóbbi 6,4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre.
A teljesítményhez igazodnak az akkumulátorméretek is, az alapváltozat a 42,5 kWh-s, darabot kapja, a többiekbe a nagyobb, 54,2 kWh-s kerül. (ezek a bruttó értékek, a nettó 38,5 illetve 49,2 kWh) Különböző feszültségűek a lítiumion technológiával működő akkumulátorok, a kisebb kapacitású 337,6 a nagyobb 398,2 voltos. Eltérő távolság tehető meg a modellekkel, a kisebb akkumulátorral 305 km a WLTP szabvány szerint mért hatótáv, a nagyobbal elméletben 405 km-re is eljuthat az autó.

Frunk nincs, helyette technika található a motorháztető alatt
A töltési idő a kis akkumulátor esetében 11 kW-os fedélzeti töltővel 0-100 százalékra 4 óra 15 perc, egyenáramú gyorstöltőn viszont 70 kW-ot is képes felvenni, így 10-ről 80 százalékra töltéshez 29 perc is elég. Valamivel tovább, 5 és fél órán át kell lógni az AC-töltőn a nagyobb aksis változatnak a 100 százalékos töltöttségig, míg a DC gyorstöltés csupán két perccel tart tovább, mint a kisebb akkumulátor esetében, ami a nagyobb, 95 kW-os töltési teljesítménynek köszönhető.
Vezetés
Hiába nagyobb, hosszabb az Aceman a Coopernél, vezetni még így, nagyobb kasztnival és némi túlsúllyal is egész élvezetes. A vezetőpozíció is egyedi az autóban, a meredek szélvédő közel van, az oszlopok is kitakarnak a kilátásból, de autózás közben a hangulat így is remek. A hiányosságok ellenére is jó vele együttélni.
A 218 lóerő különösebb nehézség nélkül mozgatja a tekintélyes, minimum 1710 kilogrammos autót ‒ teleextrázva ez még több is lehet ‒ jó a gázreakció, vagy ördög tudja, ezt elektromosnál hogyan illik hívni, és az autó késlekedés nélkül, azonnal megindul, ha kell. Kár, hogy csak elöl hajt, mert így Gokart módba kapcsolva szinte érezni, ahogy nagy gázadásnál fogynak a milliméterek az abroncs futófelületéből, ahogy küzd a nyomatékkal a tapadásért.

A fedélzeti számítógép szerint ennyi a fogyasztás
Utóbbi beállítással a kormányrásegítés mértéke is csökken és izgágábbá válik az autó irányítása, valamint a kipörgésgátló s megengedőbbé válik. Aki megfontoltabb sofőr, választhat egyéb programot, van belőlük bőven. Ezek választásánál nem csak a központi kijelző dizájnja változik, hanem a belső hangulatvilágítása is, amit főként a textilburkolatra vetített fények, formák módosításával ér el az autó.
Kormányzása pontos, élvezetes, és a padlóba épített akkumulátorok miatt alacsony súlypontjával az Aceman remekül irányítható, klasszul kanyarodik. Emellett a futóműve is támogatja a szórakozást, stabilan, jól tartja az autót, és bár keményebb az átlagnál, közel nem kényelmetlen vele a hétköznapi közlekedés sem. Egyedül a 11,1 méteres fordulókör az, ami nem igazi városi használat mellett, ezt manőverezésnél érdemes fejben tartani.

Könyöklő, pohártartó és apró, fedeles rekesz
Hangszigetelése hatékony, sem a futómű, sem a külső tükrök, egyéb tereptárgyak felől nem jön az utastérbe zavaró nesz. Emberbarát módon működnek a vezetőtámogató rendszerek is benne, a táblafelismerő rendszer üzenetei egy gombbal némíthatók, és nem okozott szívrohamot az autó egyszer sem indokolatlan vészfékezéssel vagy egyéb vaklármával. Fogyasztása átlagos, vegyes használat mellett 18,5 kWh lett a teszthét végére.
Költségek
A MINI Aceman a 14 070 000 forintos árú modellel indul ‒ ez a kisebb teljesítményű és akkumulátoros változat ‒ amit az SE követ, 15 735 000 forintos beugróárral. A csúcs MINI JCW Aceman E 18 890 000 forinttól startol. Fényezések közül az ezüst alapáras, a többi szín ‒ nincs is igazán sok, csupán négy ‒ 245 ezer forintba kerül. Csomagok közül az XS kezdi a sort, ez 452 800 forintba kerül és a MINI Head-Up kijelzőt, a riasztóberendezést és a vezeték nélküli töltőfelületet, első ülésfűtést tartalmaz.
Az S csomag ezeken felül elsötétülő belső tükröt, kulcs nélküli bejutást, kibővített funkciós LED-es fényszórót, tartalmaz 1 029 200 forintért. Majd sorban jönnek az M, L, csomagok, amikbe többek között a panoráma üvegtető, hővédő üvegezés, Harman/Kardon hifi, parkolóasszisztens kerülhet. A tesztautó a 15 735 000 forintos indulóár után rendesen felextrázva végül 20 745 300 forintos árcédulát kapott.
A MINI Aceman és vetélytársai ‒ listaár, forint | |
---|---|
FIAT 600e (156 LE, 54 kWh) | 13 490 000 |
Jeep Avenger (156 LE, 54 kWh) | 14 650 000 |
MINI Aceman Essential (184 LE, 42,5 kWh) | 14 070 000 |
MINI Aceman Essential (218 LE, 54,2 kWh) | 15 735 000 |
DS3 E-Tense ( 156 LE, 54 kWh ) | 16 990 000 |

Matt arany diffúzor az autó fenekén
Értékelés
Aki a MINI Aceman mellett dönt, egy egyedi megjelenésű, karakteres villanyautó tulajdonosa lehet. De készüljön fel rá, hogy itt-ott kompromisszumot kell kötni a használhatóság terén, ellenben biztos, hogy minden percet élvezni fog, amit az autó kormány mögött tölt. Az a 10%-os felár talán megéri, mintha csak egy átlagos elektromos autót választana.
Mellette ‒ ellene | |
---|---|
|
|