Új autóit látva, vezetve a Renault ígéretes korszakot él, és végre megint vannak nagyobb autói is. A Rafale a hétüléses terepjáróval leváltott Espace-nál valamivel rövidebb autó a Tiguan, a RAV4 vagy épp a Ssangyong Torres méretében. Egy francia márkától évtizedeken át elképzelhetetlen módon ehhez sincs dízelmotor, de a legtöbb új fejlesztésű autóval hasonló a helyzet. A kupésra rajzolt aszfaltterepjárót Spanyolország déli részén vezettük.
Külső
Ez az első szériaautó, amely Gilles Vidal elcsábítása óta, a korábban a Peugeot-t erősítő főtervező igazgatásával készült. Hangulatra van is benne némi Peugeot, főleg az orrban és a hűtőmaszk szögében, de ez szinte óhatatlan. Édesapám a Clio V-re hátulról ránézve kérdezte meg, hogy ez mitől olyan mazdás, pedig Laurens van den Acker jó régen jött át a Mazdától és a Volvókban is sokáig láttuk a Škodák kerékjáratait és ablakvonalát Thomas Ingenlath csatlakozása után. Mindenesetre a Rafale csinos és mutatós autó.















































































































































































Méretei alapján is a márkán belüli kínálat felső karéjába érkezik a Rafale. Hosszúsága 4710, szélessége 1866 mm, magassága 1613 milliméter, tengelytávolsága pedig 2738 milliméter, amennyi az Espace-é.
Van egy nagy ötlet a hűtőmaszkban. Az autó színétől függetlenül a Renault-rombuszok felső oldala feketére fényezett, alsó része viszont a Techno esetében szürke, az Esprit Alpine modellen kék. Az alsó rombuszok kontrasztszíne szemből nem látszik, oldalról nézve igen.
Széria a 20-as felni, a hibridhez nem is rendelhető másmilyen, a konnektoros hibridhez van 21-es is. Hátul hiába keressük az ablaktörlőt, sajnos nem a légterelő alól töröl, felső forgásponttal, hanem egyáltalán nincs. A tetőn sima spoiler helyett valódi szárny van, amely alsó és felső élével is megdolgoztatja az áramló levegőt. Elegáns a kézírásszerű felirat a csomagtérfedélen az autó nevével.

Hossza 4710, szélessége 1866, magassága 1613, tengelytávolsága 2738 mm
Bár a bemutatón bennünket segítő derék spanyol emberek következetesen a ráfále ejtést preferálták, a francia anyanyelvű gyári szakemberek mind ráfálnak ejtették a kocsi nevét, ez tekinthető a helyesnek. A név nem a sortűzből jön, hanem egy sebességi rekordokat döntő repülőgép ihlette.
Belső tér
Egy francia márkának különösen fontos odafigyelnie a jó minőségérzetre, amiben a Rafale ki is tesz magáért a felhasznált anyagokkal, a 12,3” képátlójú digitális óracsoport és a 12 hüvelykes középső érintőképernyő képminőségével.

A Google-alapú fedélzeti rendszer logikus, gyors és 50 alkalmazást támogat, a kijelzők grafikája is szép
Szépek az anyagok, érkezéskor szerethető fényjáték fogad az üléskárpitban lévő Alpine-logó megvilágításával. Az egész belső tér gusztusos, elegáns, és tágas. 273,8 centis tengelytávval van mit beosztani, de itt tényleg rengeteg hely van belül. A kényelmes hátsó lábtérnél meglepőbb a fejtér bősége.
880 mm a gyári adat a fejtérre, amit elsőre talán nehéz hová tenni. A tapasztalati érték alapján 190 centisen kényelmesen elfértem az elektrokromatikusan árnyékolható napfénytető alatt. A panorámatető nem nyitható, nincs napvédő hálója sem, amit kihúzhatnánk, így három centivel több fejtér marad. Az üvegtető fényszűrése váratlanul jó volt a kasztíliai verőfényben. A Saint Gobain nevű autóüveg-beszállítóval közösen fejlesztett tető szegmensenként tejüvegszerűen elsötétíthető. Az elektromos Scenic bemutatójában találtok róla videót.
Hátul a villany Scenic okosított kartámaszát vette át a Rafale, amiből telefon- és táblagéptartót hajthatunk ki. A hátsó légbefúvás mellett lévő két USB-C aljzatot megtoldja még két USB-C-s töltővel a kartámla és igényesen kárpitozott felület akadályozza meg a kartámaszba tett filctollak, egyebek zörgését. A Rafale ajtótárolóinak kiugróan szép a kárpitozása, az Esprit Alpine modellen sötétkék szövet borítja a rakodóhelyeket az ajtóban.

Jól jön a villany Scenic kartámasza a telefon- és tablettartókkal. A tárolóhely belseje kárpitozott
Nagyon megkönnyíti az autó használatát, hogy a klímavezérlés valódi kapcsolókkal működik. A billentyűk kivitele igazán szép, egy Mercedes utasterében is helyük volna, nagyon odatették a kezelőfelületet. Az igényesség mellé jár a franciás hangulat, a trikolórt idéző kék-fehér-piros díszvarrás a kormányon és az ajtókon.
Francia autógyártók hajlamosak víztérfogatban megadni a csomagtér űrtartalmát, ami 630 literrel sokkal jobb értékeket hoz, mint a német autóipari szabvány téglatestekkel mért adata.
A mérvadó szám az 528 liter, ami az ülések lehajtásával 1600 literre nőhet. Ez defektjavító készlettel érvényes, de rendelhető szükségpótkerék 70 000 forintért, ami egyre ritkább opció.

Repülős matrica emlékeztet a dicső névadóra
Technika
Hamvas Tamás közel egy éve részletesen bemutatta már az autót, nemrég Svékus Gergő gondosan összeszedte a konnektoros hibrid paramétereit. Ezekből a cikkekből sok olyan részletet megtudtok az autóról, amit felesleges lenne megismételnem.
Körülbelül 2,5 évig tartott a Renault Rafale kifejlesztése, ami azért valósulhatott meg ilyen rövid idő alatt, mert adott volt kiindulási alapként a CMF-CD modulcsaládból a CD3 padlólemez. Akárcsak a hatodik generációs Espace, műszaki szempontból a Rafale is egy megnyújtott Austral, de mindig öt üléssel.

Ilyen a plug-in Rafale: jobbra a 7,4 kW-os akkutöltő, balra a benzincső, középen a hátsó hajtásegység a 136 lóerős villanymotorral
Ebben a típusban is egyediek a rugók, a lengéscsillapítók és eltér a keresztsatabilizátorok átmérője az Espace-szal összevetve. Oldalanként 20-20, tehát összesen 40 milliméterrel szélesebb a nyomtáv elöl és hátul is, mint az Espace-é. A futómű elöl MacPherson konstrukció könnyűfémötvözet alsó keresztlengőkarral, hátul négylengőkaros.
Benzines oldalról sokat fakult a Renault nagyautóinak technikája, ami az egész iparágra jellemző. A hathengeres Safrane Biturbo Baccara vagy a 3,5 literes és szintén V6-os Vel Satis hengerszámának felével működik az új Renault Rafale, mármint a kétféle hajtáslánc benzines oldala.
Mert a teljes hibrid és a konnektorról tölthető akkus hibrid is egy soros háromhengeres, 1,2 literes, 12 szelepes turbós benzinesre épül, amit két villamos gép, két mechanikus sebességváltó és persze a nagyfeszültségű lítiumion akkumulátor egészít ki full hibriddé. A telep 2 kilowattórás, a zöld rendszámosé 22 kWh kapacitású és mindkét esetben 400 voltos.

Ez a villanymotorral forgatott hátsó kormánymű, innen fordítják el a kormányösszekötők a hátsó kerekeket, maximum 5 fokig elfordítva őket az elsőkkel szemben és kisebb mértékben velük párhuzamosan
Az új turbófeltöltővel szerelt 1199 köbcentis, háromhengeres benzinmotor 130 lóerős a sima hibridben és 150 lóerős a plug-inben, nyomatéki csúcs 205 illetve 230 Nm. Mivel a villamos gép is 205 Nm-t ad le és a Toyota soros-párhuzamos hibridjeivel szemben a Renault konstrukciójában összeadható a kétféle hajtómotor nyomatéka, így a 198 lóerős Renault Rafale nyomatékmaximuma 410 Nm, tekintélyes érték.
Így fordulnak el a Rafale hátsó kerekei az elsőkkel szemben, Clio méretűre csökkentve a fordulókört
Az első tengelyen dolgozó villanymotor a sima hibridben és a plug-inben is 50 kW-ot (68 lóerőt) ad le. Utóbbiban viszont van hátsó villanymotor is 100 kW vagy 136 LE csúcsteljesítménnyel, amely a hátsó tengely hajtásával összkerekessé teszi a zöld rendszámos Rafale-t. A nyomatékelosztás folyamatosan változik.
Külön 25 kW-os villanymotor gondoskodik a benzinmotor beindításáról és a fékenergia visszanyeréséről. Ugyanez a villanymotor végzi el a speciális sebességváltó kapcsolását is. 4+2 fokozatú az automatikus sebességváltó, négyet használ a benzines, kettőt a villanymotor. Az erősebbik villamos gép hajtja az autót, a másik a váltó fogaskerekeinek felpörgetését végzi, a szinkronizálással megteremtve a reccsenésmentes kapcsolás feltételeit a kuplung és szinkrongyűrűk nélküli hajtásrendszerben.

Teleszkóp emeli fel a motorházfedelet. 1199 köbcentis és 130 lóerős a benzines turbómotor, a hajtó villamos gép 68 lóerős
Őszre várható a 300 lóerős, konnektorról tölthető akkus hibrid. A Rafale csúcsmodellje az 55 literes tankkal és a bruttó 22 kilowattórás akkumulátorral 1000+100 km megtételére képes a gyári adatok szerint. A WLTP-átlagfogyasztás 0,7 l/100 km, mivel itt villanymotorral működik az autó, lemerült akkuval a gyártó 5,8 literes átlagfogyasztást ad meg.
Rekordrepülőből autónév
Mit keres egy repülő egy autó-bemutatón? A válasz a márkát alapító Louis Renault szenvedélyében keresendő, ami a repülés és a versenyzés iránt lobogott benne. A nagyiparos 1933-ban felvásárolta a Caudron nevű repülőgépgyártót, az akvizíció után a vállalat új neve Caudron-Renault lett (e: kodron rönó).

510 kilós a Caudron-Renault C460 Rafale. 1934-ben 505,85 km/órás rekordsebességgel repült
Mivel a szél a repülés döntő tényezője és az új tulajnak nem tetszettek névként a különféle kódjelek, a készülő gépeket szelekről nevezték el, például a ciklonról és a tájfunról. A névadó szelek közt volt a simoun (e: szimun) vagy az eredeti arab névhez közelebbi írásmóddal semoum (e: szemum), ami egy Észak-Afrikában és a Földközi-tenger keleti medencéjében süvítő forró, száraz, vad szél, valamint a rafale is.
Eredetileg a rafale helyi szélerősödésből fakadó brutális széllökést, szélrohamot jelent, amit a légköri labilitás okoz. A rafale névnek van katonai vonatkozása is, sortüzet jelent, de ebben korrigáljon bátran, aki ért ehhez és a ravaszt elsütőbillentyűnek hívja.
Mindenesetre az autó bemutatóján replikaként jelen volt a névadó, amely az 1934-es eredeti repülőgép gondos mása. 6,75 méter a szárnyak fesztávolsága, a gép hossza 7,12 méter, a fából és vászonból konstruált repülőgép alig nyom többet 500 kilogrammnál.

Soros hathengeres motorját a Renault szállította. Hatalmas hengerek dolgoznak benne, a lökettérfogat 7,95 liter, a csúcsteljesítmény 330 lóerő
A repülőgép soros hathengeres motorját a Renault szállította. a 433 kódjelű motorban hatalmas hengerek dolgoznak, a lökettérfogat 7,95 liter, a motor csúcsteljesítménye 330 lóerő. A futóművet sűrített levegős rendszer engedi ki leszálláshoz és húzza vissza felszállás után. A Caudron-Renault C460 Rafale sebességrekordjairól és technikájáról Hamvas Tamás cikkében találtok részleteket.
Míg a full hibrid 8,9 mp alatt gyorsul 100 km/órára, a konnektoros verziónak ehhez elég 6,4 mp. A kézzel is kapcsolható elektromos üzemben 135 km/óra a végsebesség. A PHEV a széria összkerékkormányzás mellé kameravezérlésű adaptív lengéscsillapítást is kap, ami a Mercedes S-osztályból illetve a DS néhány autójából lehet ismerős. A kamera figyeli az útfelületet és ha egyenetlenséget észlel, felkészíti, lágyabbra veszi a lengéscsillapítást.
A zöld rendszámos hibrid Rafale-ban adott lesz egy mind ritkább funkció is: a benzines motorral is tölthetjük a nagyfeszültségű akkumulátort, hogy a belső égésű motorral be nem járható városi útszakaszokra biztosan legyen elegendő energia az akkumulátorban. A környezetszennyezés mérséklésére ez a funkció csak az akkutöltöttség 25 százalékáig működik.

Összkerékkormányzás a sima hibridhez is elérhető, a hátsó kerekeket csak a konnektoros hibrid Rafale hajtja
Konnektorról csak váltóárammal tölthető az akku, legfeljebb 7,4 kW-os töltési teljesítménnyel, ez kerekítve 3 órás feltöltési időt jelent.
Daniel Dos Santos, aki a fejlesztésen belül platform engineering vezetője és akivel vacsora közben beszélgettem, elmesélte a plug-in hajtásláncról, hogy elektromos üzemmódban kis sebességnél az első, gyorsabban vezetve a hátsó villamos gép hajtja az autót, mert az egyik itt, a másik ott dolgozik hatékonyabban. A műszaki szakember 1995 óta dolgozik a Renault-nál, kezdetben a Clio I és az első Twingo gyártásának minőségbiztosításában vett részt. Tőle tudom azt is, hogy az összkerékkormányzás beszállítója maradt a japán Aisin, amely a Laguna II idejében is a Renault partnere volt.
Palencia a gyártás helyszíne, a cég a közös padlólemezre épülő Espace, az Austral és a Rafale gyártását koncentrálta a Spanyolország középső sávjában fekvő üzembe.

2 kWh a full hibrid, bruttó 22 kilowattóra a zöld rendszámos PHEV akkukapacitása. A telep feszültsége 400V
Méreteihez képest a Rafale nem nehéz. Az 1653-1714 kilós gyári adatból le kell vonni a vezető és csomagja 75 kilogrammját, tehát az autó 1578 kilóról indul az egyszerűbb hibridhajtással.
Vezetés
Mindkét napon a 200 lóerős hibriddel autóztunk, a 300 lóerős plug-in modell nem volt elérhető az Andalúziába https://hu.wikipedia.org/wiki/Andal%C3%BAzia, Sevilla környékére szervezett bemutatón. A kocsiból érkezéskor és távozáskor hallható köszöntőhangokat Jean-Michel Jarre komponálta, akárcsak a márka villanyautóinak hangzásvilágát.
Rossz ötlet a kormány mögött három kezelőszervet telepíteni egymás fölé a jobb kezedhez. A fokozatválasztó kar könnyen összekeverhető az ablaktörlővel, alatta a rádióvezérlés hasáb alakú konzolja sokkal rosszabb eresztés, mint a márka korábbi megoldása.

Andalúziában vezettük, a színe miatt Rio Tinto azaz Vörös-folyó nevű vízfolyás mentén. A háttérben a környék legnagyobb ércbányája, a folyó vas- és nehézfémtartalma vörösre színezi a vízét
Elég gyorsan rálelhetünk a menüben a 9,3” képátlójú szélvédőre vetített kijelző beállítására, ami a navigációs utasítások és más infók befogadását is nagyon megkönnyíti. A Google-alapú fedélzeti rendszer logikus, gyors és 50 alkalmazást támogat, a kijelzők grafikája is szép.
A bal térded felett két gombnyomással aktiválható a vezetőtámogató biztonsági rendszerek jól elviselhető működésmódját aktiváló állás. A Safety Perso révén nem kell külön-külön minden motorindítás után kiiktatni a menüből az agyadra menő asszisztenseket, elsősorban a sebességtúllépésre hangjelzéssel figyelmeztető sorscsapást.
Sokszor megírtuk, hogy nem a gyorshajtás támogatása miatt fontos a sebességérzékelés könnyű deaktiválása, hanem azért, mert a sebességhatár-felismerés félreértelmezett számokhoz igazodik.

Útfekvése és vezethetősége sokkal jobb annál, amire az 1578 kilóról induló SUV-tól számítottam
Vezetés közben az volt az érzésem, hogy az új Renault-k megkapják a fejlesztőktől az RS sportverzióknak kijutó ráfordítást és színvonalat. A ráncfelvarrás utáni Clio, a Scenic E-Tech és a Rafale is nagyon igényesen megcsinált autónak bizonyult. Pedig a kamerás útfelület-leolvasásra épülő adaptív lengéscsillapítás-szabályozás és az összkerékhajtás éppúgy a plug-in sajátja, mint a 300 lóerős teljesítmény.
Jó vezetni a Rafale-t, és ezt nem kell rögtön azzal visszanyesni, hogy súlyához és méretéhez képest, mert amit az összkerékkormányzással ez az autó tudott a kanyargós hegyi utakon, az meghökkentő. Ez egyben azt is jelenti, hogy ez a sok jó a 4Controllal szerelt verzióra igaz, a csak elöl kormányozott Techno modellről nem tudok mit mondani, mert azt nem vezettük.
Hozzá kell szokni, hogy a hátsó kerekek elfordítása miatt az autó kicsit másképp viselkedik, mint az elöl kormányozhatók. Amikor nagy sebességgel ívre teszed, egy pillanatig könnyűnek érződik a hátulja. El kell hinni, hogy elfordul, mert tényleg elfordul, olyan, mintha a 4,7 méteres SUV sínen futna.

Hozzá kell szokni, hogy a hátsó kerekek elfordítása miatt kicsit másképp viselkedik, mint a csak elöl kormányozhatók. Ha nagy sebességgel ívre teszed, egy pillanatig könnyűnek érződik a hátulja, de elfordul
Amikor megálltunk fotózni és elkezdtem ide-oda átparkolni az autóval, érvényesült a hátsó kerekek legfeljebb 5-5 fokos elfordításával 11,6-ról 10,4 méterre csökkenő fordulókör-átmérő. 2,33-at fordul a kormánykerék a két végpont között, az áttételezés kellően direkt és tetszettek a kormányerők is a különféle üzemmódokban.
8,9 mp a gyorsulás 100-ra. Az autó tisztességesen megy, de nagy dolgokat ne várjatok tőle. Benzines és elektromos motorjainak erejével a Rafale nincs alárendelt helyzetben, könnyű vele előzni, de a hajtáslánc fő erénye a takarékosság. Nem spórolt egyikünk sem a menetpróbán, ahol 5,3 és 7,4 liter/100 km közötti átlagfogyasztást kalkulált a fedélzeti számítógép attól függően, mennyi emelkedő volt az útban és mennyire mentünk gyorsan.
Mozgásban a repülő és a négykerekű Rafale
Időnként jön egy-egy kisebb rántás a hajtásláncból, amely nem hozza a Toyota hibridrendszereinek abszolút kifinomultságát, de a Yaris kivételével ott a benzines sem háromhengeres. A hajtó villamos gép elég sokszor mozgatta önállóan az autót lágy suhanással, legtöbbször harmonikus gurulássá állt össze a hajtásrendszer működése.

Elegáns és jól működik a belső tere. Jó az arány az érintőképernyős és a valódi kapcsolós kezelőszervek, funkciók között
Elég sokat mentünk a mezőket övező, sokadrendű mellékutakon, ahol a rugózási komfort közepesnek bizonyult. Az ülések elegáns Alcantara-kárpitozásához illik a kényelmük. Nagy kár viszont, hogy az első utas oldalán nem lehet billenteni az ülést, ezért ott rosszabb üléshelyzet jut, mint a vezetőnek.
Összességében nagyon jó utazóautó a Rafale, az üvegtető alatt centik maradnak a fejem felett, a hátsó ülés nincs túl alacsonyan, ezért viszonylag kényelmes lábtartásban utazhatnak a második sorban ülők. A békebeli hangulatot nem írja felül pár beköszönő úthiba és az időnként morgósabbra váltó, érezhető rezgéseket produkáló háromhengeres.
Költségek
Úgy tudjuk, hogy a legelső országok között érkezik hazánkba a Renault Rafale, a júniusra ígért bevezetés egybeesik a franciaországi premierrel. Ismert az árlista, a Techno 16 999 000 forintba kerül, az Esprit Alpine listaára 1,5 millió forinttal magasabb, 18 499 000 Ft.

Csak öt színben kapható, ez a lángvörös, a többi fotón az Alpine-kék és a palaszürke szerepel
A Renault Rafale és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW X4 xDrive 20i (184 LE) | 21 820 000 |
Mercedes GLC 200 4Matic Coupé (mild hibrid, 224 LE) | 24 529 000 |
Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 215 Platinum (215 LE) | 15 399 000 |
Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 Techno (200 LE) | 16 999 000 |
Mivel az Esprit Alpine alapfelszerelése az összkerékkormányzás, a motoros csomagtérfedél-mozgatás és a biztonsági csomag, ami Techno szinten 650 ezres illetve 200+200 ezer forintos extra, az Esprit Alpine felára bőven méltányos a sikkesebb külsőért és az Alcantara-ülésborítással feldobott belsőért.
Öt év/100 000 km a garancia, ami kiterjeszthető időben hét évre, megtett távolságban 150 vagy 200 000 kilométerig 420 ezer és 890 ezer Ft közötti ráfordítással. A nagyfeszültségű hibridakkumulátorra 8 év/160 000 km a jótállás.
A kötelező karbantartásokat fedező szervizcsomagok 100 000 kilométeres futásteljesítményig és 5-6-7 éves időkorláttal választhatók 595 és 980 ezer forint közötti áron.

Otthonos és szép belső terű autó, dízeles fogyasztást produkáló hibridhajtással
Értékelés
Otthonos és szép belső terű autó lett a Renault Rafale, de a Scenic E-Tech vagy az Austral ismeretében ez nem meglepő. Vezethetősége volt váratlanul jó. A háromhengeres motor rezgésein és hangján is érezni, hogy nem az 1,33 literes sornégyes dolgozik össze a hibrid hajtásrendszer elektromos tagjaival, de összességben hajtáslánc kellően kulturált, igazán takarékos és ereje is elegendő ahhoz, hogy az összkerékkormányzásnak és a dinamikus futóműhangolásnak köszönhetően jókat autózzunk egy kevés jót ígérő aszfaltterepjáróval.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|