Évtizedek óta ugyanazok a szereplők versenyeznek a prémium kategóriában. A német hármas, a Lexus és a Volvo pedig már kicsit kiszámítható is emiatt. Mi történik, ha ebbe az állóvízbe érkezik egy újabb nagy hal, amiről eddig csak szóbeszéd keringett?

Most eljött ez a pillanat, de nagy csobbanás helyett inkább csak lazán beúszik oldalról. A Genesis játszótere a nagyok birodalma. Egyelőre nem Európában, de a próbakör után azt mondom, piszkosul szükség lenne rá, hogy végre valaki ugorjon egy akkora seggest, amire a medence szélén feszítők pulykamód fújnák fel magukat. A Genesisnek ez nagyon is menne.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 1

Mi az a Genesis?

Ismerős lehet a név azoknak, akik figyeltek a Hyundai modellkínálatára itthon. 2009-ben egy szép formájú, gyengécske sportkupét dobott piacra a koreai gyártó Európában, ami csak egy kis ízelítő volt abból, mire képes a gyártó. Eközben Amerikában már épült az új márka, aminek modelljeit nem a Hyundai alatt tervezték értékesíteni, de az első Genesis prémium limuzin még Hyundai néven készült el 2009-ben.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 77

2009-ben lépett piacra a Hyundai Genesis, 3,8 literes V6-os vagy 4,6 literes V8-assal is kérhető volt

2015-ben azonban teljesen önálló márkává alakították a Genesist, innentől kezdve pedig a prémium szegmens egyre komolyabb résztvevőjévé vált. Az első limuzint követően mára nyolc modellből áll a kínálatuk, köztük egy elektromos limuzin, egy elektromos SUV és egy, a Hyundai Ioniq 5-tel és a Kia EV6-tal közös alapokra épült elektromos crossoverrel. Fejlesztéseiket Rüsselsheimben, Namyangban és Irvine-ban végzik, de a gyártás Koreában történik.

2022-ben 56 140 autót értékesítettek az amerikai piacon, ez az ötöde annak a 258 704 darabnak, amit a Lexusnak sikerült. De a Genesis a J.D. Power vevőelégedettségi mérésén a negyedik helyet érte el, a prémiumgyártók között pedig az első helyen végzett, megelőzve a Lexust.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 78

2015 óta külön álló márka a Genesis, Amerikában a Genesis vásárlói a legelégedettebbek a prémiumautók közül

Hogy kerül ide, Magyarországra? Európa több országában is forgalmazzák, köztük Németországban is. A hazai Hyundai értékesítői hálózatból pedig most kettőnél elérhetővé váltak a Genesis modelljei. Egyelőre nem új autóként, hanem keveset futott (15-20 000 kilométer) használt autóként vásárolhatóak meg, így például konfigurálni sem lehet, de a jelenlegi készlet is egészen színes.

Külső

Szokatlan formavilágot fogott meg a Genesis. Vannak benne biztonsági lépések, de nagyrészt olyan dizájn használtak, amit másnál még nem láthattunk. A vízszintesen elvágott fényszórók például ilyenek, ez pedig következetes forma, a hátsó ledes lámpák is rímelnek rá.

Szélesre húzott pajzs alakú a hűtőmaszk, körülötte jókora légbeömlőnek látszó nyílások visznek egy kis agressziót a formába, de még a barátságos szinten marad a vizuális élmény. A krómozott díszítőelemek bronz árnyalatban kerülnek rá, ami még ehhez a bordó fényezéshez is nagyon jól passzol, ez ad hozzá eleganciát is.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 79

Motorosan nyílik a csomagtartója

Az orrától hátrafelé erősen süllyedő övvonal is szokatlan, miközben az autó hátulja magas. A részletekben lehet találni kivetnivalót, például az alsó fekete sáv a lökhárítókon rácsozott és matt, az oldalán viszont sima és fényes, de ez is megbocsátható, amikor meglátjuk a két valódi, teljesen kerek kipufogót, amit tökéletesen a lökhárító dizájnjába építettek. 4715x1910x1625 millimétert foglal el a világból, vagyis szinte centire pontosan BMW X3 és Mercedes-Benz GLC méret, de mindkettőnél picit szélesebb.

Belső

Egészen egyedi a megjelenés a beltérben, és a tesztautó jól mutatja, mennyire extravagáns is lehet egy Genesis, ebben például a legtöbb bőr kárpit piros. A formavilág következetes, az ellipszis megjelenik a műszerfalon, az ajtókárpitok díszbetétjén, a kilincseken, a középkonzol díszén és kicsit a kormányon is. Ettől elsőre minden egészen egységesnek tűnik.

Bőr illat járja át az utasteret és szemre, érintésre is jó minőségérzetű az anyag. 20 000 kilométer után észrevehetően fényes a vezetőülés, ezt egyszerű bőrápolóval nagyon hamar orvosolni lehet és könnyen fenn is tartható az állapot, így ezen nem érdemes fennakadni, mert a Genesis GV70-nek sokkal érdekesebb pontjai vannak.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 80

Abszolút mindőségi a tér, itt ülni kényelmes és mindent nagyon terészetes kezelni

Kivitelezésből tökéletes, nem tudok belekötni a kidolgozásba, bármennyire is keresem rajta a fogást. Harmonikusak az anyagok, nincs sokféle műanyag, és a bőr minősége is egységes. Egyedül a klímakonzol nagy fekete lapra helyezett érintőgombjainál tudnék elképzelni elegánsabbat, minden más téren viszont minimum elfogadható. Az ergonómia jobb, mint egy Lexus NX-ben és az anyagok minősége is felette áll. Nem mellesleg a hangulat, amit a töredezett, kristályszerű díszbetétek hoznak, valami egészen érdekes, egyedi ötlet, nem láttam még ehhez hasonlót.

Mutlimédiájának képernyője széles és vékony, mint egy Mazdában, a menü rendszer halványan ismerős, de a kezelőfelület teljesen egyedi, csak Genesisbe kerül. Tárcsával kezelhető, mint egy jobb BMW-ben, a csempék pedig gyorsan pörögnek, a kép kontrasztos, éles, nagyon jó használni. Az ergonómia egyetlen buktatója az egymás elé épített váltó és multimédia kezelőszerv, ami pont ugyanakkora, érdemes megjegyezni, melyik van közelebb, különben furcsa dolgokat művelhetünk.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 81

3D megjelenítésű a műszerblokk, kamera figyeli a szemünket hozzá, de a kép elég alacsony felbontású

A tekerők fogása is egészen minőségi, annak ellenére, hogy a váltó így nem jó kapcsolni, valahogy ide illik. A gombok kattanása, a tekerők döccenése és a bajuszkapcsolók mozgása is jól súlyozott, van minőségérzete. A helykínálat hátul elfogadható, 180 centimmel magam mögött is kényelmesen elfértem. Csomagtartója 540 literes, motorosan nyílik az ajtó a padló alatt pedig pótkereket is találunk.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 82

Egészen szép a kivitelezés, a műanyagokhoz is jó hozzáérni, a részletek, a bőrözés kimondottan szépek

Technika

Ha azt gondolnád, a Genesis modellek csak átemblémázott Kiák, nagy meglepetés lesz az első géptetőnyitás. A GV70 teljesen külön álló hosszmotoros platformra épül, amit csak a Genesis modelleknél használnak. Alapvetően hátsókerékhajtású, de elérhető összkerékhajtással is, a próbált példány is ilyen.

Motorkínálata 2,5 literes turbós négyhengeres benzinesből és 3,5 literes V6-osból és 2,2-es dízelből áll. Készül a GV70-ből teljesen elektromos is. A tesztautóban szereplő 2,5 literes turbós benzinmotor 304 lóerőt és 420 Nm nyomatékot teljesít mind a négy kerék felé. Hátul elektronikusan vezérelt részlegesen önzáró differenciálművet kap, váltója nyolcfokozatú automata, amit a Hyundai-Kia csoport házon belül fejleszt a Genesis modellek számára, vagyis nem külön beszállító terméke, akárcsak a motorok.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 83

2,5 literes turbós benzinmotor saját fejlesztésű nyolcfokozatú automata váltóval

Futóműve elöl hagyományos MacPherson gólyalábas, hátul multilink, lengéscsillapítói adaptívak, menetmódtól függő keménységgel. Emellett a szélvédő felső részébe épített kamera figyeli az útburkolatot a GV70 előtt, úthibák esetén előre hangolja a futómű keménységét. Fékrendszere elöl négydugattyús fix nyergekkel lassít 345 milliméteres tárcsákkal.

Vezetés

Azóta érdekelt, milyen lehet egy Genesis, hogy bemutatták az első limuzinjukat Amerikában. A Kia Stinger megmutatott valamennyit belőle – azonos alapokra épült – de nem volt az igazi. Pláne most esik ez le, hogy kipróbáltam a GV70-et. Ez az autó már első ránézésre is nagyon egyben van. Ahogy közelítek felé a parkolóban, egyre inkább tűnik fel, hogy pontosak az illesztései, jók a részletmegoldásai, szép a kivitelezés, és sok múlik az első ajtónyitáson is.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 84

Erős a 2,5 literes benzinmotor, de nem sportos a Genesis GV70, viszont pont jó vezetni

Súlyos az érzet, vastag, ebben az autóban van anyag. Az ajtó puffanása is olyan, leginkább Mercedes jut az eszembe róla, olyan súllyal éri el a karosszériát. Megmozdul az ülés, ahogy becsatolom az övemet, előrébb tol, mint ahogy a nagyok csinálják, ez azért van, mert kiszálláskor hátrébb csúszik, hogy könnyebben kiszállhassunk.

Messziről hallom, ahogy a négyhengeres motor beindul. Van egy alap morajlása, ami meghatározza a technika érzetét. Lágy bizsergés futja át a karosszériát, gázadásra picit belemozdul a bordó Genesis, ilyen, amikor nem egy 1,6 turbó, hanem egy 2,5 literes blokk kerül az autóba. Akinek kell a vas érzete, az itt megkapja, akárcsak a Mercedesekben, BMW-kben. Olyan masszív mozdulatokkal is indul el a GV70. Van súlya, van úttartása és a vezetési pozícióból, abból, hogy hol ülünk a két tengelyez képest érezni, hogy ez nem egy keresztmotoros autó. Úgy fordul ki a parkolóból, mint egy Mercedes, a mozgásában is ugyanaz a méltóság érződik.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 85

Négydugattyús féknyergek lassítanak elöl

Lágyan lódul előre, alig kell fordulatszám a 2,5 literes motornak, már suhanok is. Hangja alig, zaj csak csekély, az ócska hazai útburkolaton pedig a futómű sem vérzik el, halkan lépked a töredezett aszfalton. Ezt úgy hívják, hogy minőségérzet, olyan, ami a technikából fakad, mélyről, ezt szeretem érezni egy autóban.

Méltósággal haladok előre, apró gázadásokkal is egész szépen lehet gyorsítani vele, de érdekel már, mit tud a 304 lóerő, ezért letiprom a gázt. Kicsit kimozdítja ez a komfortzónájából, mert a váltó kér egy kis gondolkodási időt, aztán összeszedi magát és megindul. Nincs semmi kapkodás, csak egészséges húzás. Ennél egy BMW 30i hajtása virgoncabb és közvetlenebb, de nem várom el tőle, hogy olyan legyen. A váltó biztosan teszi a dolgát és fordulaton már gyorsan kapcsolgat, mint egy ZF, a motorban is megvan az erő, de érezni rajta, hogy vonulásra hangolták, nem kapkodásra.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 86

Magas fogyasztása miatt nem éppen városi autó, autópályázni, hosszú utakra nagyon kényelmes

Futóműve a legszebb. Olyan zsírosan puhán és súlyosan rugózik, mint egy acélrugós Mercedes, feszességben pedig közelít egy BMW-hez. Karosszériája beton merevnek tűnik, ahogy próbálgatom a kanyarvételeket, akármilyen úthibát találok el, nem szólal meg a karosszéria egyik pontján sem. Teljes a csönd az utastérben. Alig hallani zajt kívülről, már elsőre is pihentetőnek tűnik ez a beltér és egy óra után is pontosan ugyanezt ezt gondolom róla.

Jól tart az ülés, de határeset, inkább kényelmes mintsem sportos. Pont jól ülök benne, a kormány fogása remek, a kilátás is, egyedül a váltó kapcsolót és a multimédia kezelőjét keverem össze folyton, ez nem szerencsés, ha az ember parkolni próbál. Könnyű vele manőverezni városban, nagyon kényelmes autópályán, a pénztárcát viszont nem kíméli tankoláskor. 13 liter úgy csúszott le a torkán 100 kilométer alatt, hogy igazán nagyot nem is kellett vele menni.

Ez a koreai autó jobb, mint egy Lexus 87

Csöndes, kényelmes, nagyon jól vezethető masszív autó

Pedig mentem volna jó messzire. Ez az autó úgy kellemes csalódás, hogy a kategóriában van olyan modell, amitől sikítva rohannék messzire és alig várom, hogy visszaadhassam. Itt viszont épp az ellenkezője történt, nem volt elég belőle az az egy nap, amire megkaptuk. Megkívántam vele egy igazán hosszú túrát.

Költségek

Itthon egyelőre nem konfigurálható a modell, a német piacon azonban 48 880 euróról indul, ami nagyjából 19,5 millió forint jelenleg. Magyarországon keveset futott használt autóként lehet hozzájutni, ami ennek az autónak az esetében 19,9 millió forintot jelent masszívan felszerelve. Vezetéstámogató rendszerek, online kapcsolatú multimédia, head-up kijelző, háromzónás klíma, napfénytető, összkerékhajtás.

Szervizelését a Hyundai és Jaguar-Land Rover márkaszervizek végzik egyelőre Budaörsön és Dél-Pesten. A költségek valamivel magasabbak, mint egy Hyundai esetében, de alacsonyabbak a brit modellekénél mind óradíj, mind alkatrészeket illetően.

A Genesis GV70 és vetélytársai – Listaár, forint
Genesis GV70 – használt (304 LE) 19 990 000
Audi Q5 45 TFSI (245 LE) 20 313 450
BMW X3 xDrive30i (245 LE) 22 220 000
Mercedes-Benz GLC 300 4Matic (258+23 LE) 27 397 000
Lexus NX 450h+ (306 LE) 27 780 000

Értékelés

Kellemes meglepetés és fontos tapasztalat látni, ahogy egy koreai gyártó használhatóságban, anyaghasználatban és minőségben elsétál a Lexus mellett és óvatosan, de felzárkóztatható a németekhez. Vezethetőségre mindenképp, a műszaki tartalom, összeszereltség és minőség abszolút megérdemli. Folyton az jár a fejemben a teszt óta, hogy nagyon mennék még vele, és ezt ma kevés új autó képes elérni.

Mellette – Ellene
 
  • Vezethetőség
  • Motor ereje
  • Összkerékhajtás
  • Kidolgozottság
  • Minőség
  • Utazási komfort
 
  • Ergonómiai buktatók (tekerőkapcsolók)
  • Nem kapható újautóként

Szavazás

Hogy tetszik a Genesis GV70?
átlag
7.82
szavazat
1190
Hogy tetszik a Genesis GV70?