Röviden – Dacia Jogger 1,0 ECO-G Essential
Mi ez? Óriásira fújt belső terű kombi, a Jogger első generációja. Ötfős vagy valódi hétüléses családi autó, a Lodgy, a Dokker és a Logan MCV utóda. A tesztautó ezres, sorhármas motorja benzinnel és autógázzal is működik. 
Mit tud? Ennyi pénzért sehol nincs hasonló szállítókapacitású autó. De nemcsak nagy, gazdaságos, egész kényelmes is és 1000 km feletti hatótávot nyújt a két tankkal.
Mibe kerül? 6 089 000 Ft ötüléses Jogger listaára az Essential felszereltséggel és LPG/benzines motorral, az árlista másik végpontja az Extreme kivitel csak benzinüzemmel, 7 519 000 forintért. A hétüléses felára 320 000 Ft, a tesztelt verzió ára 6 409 000 forint.
Kinek jó? Jól terhelhető, kevés pénzből üzemeltethető családi vagy munkaautót kereső embereknek jó a Jogger, de hobbiautónak is hálás siklóernyőzőknek, barlangászoknak, kerékpározóknak.

Recseg-ropog itthon az energiahordozók ártámogatási rendszere, hosszú távú beruházást, amilyen egy új autó megvásárlása, nem érdemes erre alapozni. Az üzemanyagárak elszaladása ellen nemcsak takarékosabb autóval, de olcsóbb üzemanyaggal is védekezhetünk. Ez teszi még érdekesebbé az LPG-benzin kettős üzemmel, alapváltozatában tesztelt Dacia Joggert.

Külső

Meteorszürke fényezéssel érkezett a tesztautó, amely a hét fényezésen belül a négyféle szürke egyike. Nagyon más ez a színvilág, mint az R5-é, amely összesen 68 különféle fényezéssel volt gyártásban, közte öt szürkével, de két narancssárgával, háromféle pirossal, négyféle sárgával, kilencféle zölddel és 15 különböző kék dukkózással.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 1
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 2

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 51
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 52
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 53
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 54
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 55
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 56
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 57
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 58
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 59
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 60
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 61
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 62
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 63
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 64
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 65
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 66
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 67
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 68
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 69
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 70
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 71
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 72
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 73
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 74
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 75
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 76
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 77
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 78
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 79
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 80
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 81
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 82
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 83
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 84
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 85
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 86
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 87
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 88
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 89
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 90
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 91
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 92
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 93
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 94
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 95
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 96
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 97
Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 98
Fotó megosztása:

Láthatóan próbálták a formatervezők a Joggert terepjárós elemekkel cicomázni, ezüst kartervédő-imitációval, fekete sárvédőborítással, robusztus tetősínekkel, hátul is egy alsó lökhárítóbetéttel feldobni, de valójában a Jogger egy óriáskombi.

A nagyon hosszú tengelytáv, a magas építés, a leghátsó ülések megközelítését szolgáló, nagyon hosszú hátsó ajtók a célszerűség esztétikai velejárói. De jóval sikkesebb a néhai Logan MCV-nél és ez elég is, ha már 200 mm-es hasmagasságával megóv egy csomó bajtól.

Praktikus szempontokkal uralt testén a négy cm-rel felkanyarított tetőív a hátsó fejteret javítja és lehetővé teszi a hátraféle emelkedő üléselrendezést. A botantenna olcsó hatású, de a sokkal drágább Volkswagen Taigón ugyanilyen van, másrészt az Extreme-hez cápauszony-antenna jár.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 99

Négy centit emelkedik a B-oszlopnál a tetőív, hogy nagyobb legyen a fejtér és kijöjjön a hátrafelé emelkedő, a kilátást javító üléselrendezés. A tetszetős hátsó váll és a lámpamegoldás a Volvo kombikat idézi

4547 milliméteres hosszával a Jogger jelenleg a leghosszabb Dacia, szélessége 1784, magassága 1632 mm, tengelytávja 2897 milliméter. Összehasonlításként a Lodgy hossza 4498, szélessége 1751, magassága 1683 mm, tengelytávja pedig 2810 mm.

A tesztautó metálfényezésével alig látszanak az Essential kivitel fényezetlen kilincsei és külső tükörházai, ami más dukkózással jobban szúrná a szemet. Nehezebben nélkülözhető a következő felszereltséggel járó, itt sajnos nem is rendelhető moduláris tetőcsomagtartó a tetőkorlátból pár csavarral keresztbe kifordítható és keresztrúdként használható elemekkel, amit a Sanderóban bemutattunk.

Hátulról csinos és egyben erősen volvós a formaterv a kiszélesedő vállvonalba áthajló lámpákkal. A Daciánál több megoldást végigvettek és a végén ugyanaz jött ki nekik is optimálisként, ami a kollégáknak a Volvónál.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 100

Próbálták a formatervezők terepjárós elemekkel cicomázni a Joggert. A kereszttartóvá alakítható tetősín csak Expression szinttől rendelhető, itt nem

Belső tér

Ha egy autónak egyszerre kell pótolnia három másikat, tehát kiszolgálni az eddigi Dokker, a kombi Logan és a Lodgy vevőkörét, ott nem lehet parasztvakító megoldásokkal hasba akasztani a népet. Kiugró használati értéket KELL produkálni, amit a Jogger csuklóból megold.

Tolatáskor vagy a belső tükörből hátrapillantva látni a tetőlemez hosszán, mennyire sokáig tart a belső tér. Teljes létszámmal a hétüléses Joggerben 160 literes a csomagtartó, két gurulós kabinbőrönd elfér a háttámlák mögött. Ha a két hátsó ülést kivesszük, 596 literes a csomagtér.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 101

Leghátra is bátran ültethetünk felnőtteket, a bejutás sem tortúra

Olyan nagy, hogy többnyire nyaraláshoz is elég a leghátsó üléseket összehajtani, nem muszáj kiemelni őket, ami nagyon egyszerűen, gyorsan megoldható. A nagyon könnyű, darabonként csupán 10 kilogrammos leghátsó ülések kiemelésével és a középső sor lehajtásával 1807 literre bővül az űr.

Nemcsak a harmadik sorban vannak felnőttekre méretezett ülések, a középső sorban is három teljes értékű ülést használhatunk, a középső is valódi hely. Ez azért jó, mert öten utazva nem kell három sorba osztani az utasokat, a jóval veszélyesebb csomagtéri helyre ültetni valakit.

Ritkaság mára a hátul kurblis ablakemelő az új autókban, de itt az alapmodellben tekerni kell az üvegeket. A gyermekek szeretni fogják, mert ezt nem lehet letiltani elölről, mint a motoros ablakemelőket. Az üvegekből pár centinyi kint marad, a harmadik sor kibillenthető ablakáért viszont hálásak vagyunk, mert egész más bezárva vagy pillangóablakkal utazni.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 102

Teljes létszámmal a hétüléses Joggerben 160 literes a csomagtartó, két gurulós kabinbőrönd elfér a háttámlák mögött. Öt személlyel 596, kivett leghátsó és előrebuktatott középső üléssorral 1807 liternyi a hely

Az autó takarításakor kellemes meglepetés volt, hogy a Dacia a hétülésesben még az Essential alapverzióban is hátravezette a fűtést az első ülések alatt. Ez olyan kényelmi vívmány, amit évszázados múltú autógyártók 15-17 milliós elektromos autókból képesek kispórolni.

Minőségérzetben és belső kivitelben az Essential jócskán igényel lemondást és megértést, de több pénzért van szebb, azt is lehet választani. Elöl egyetlen műanyaghéj az ajtóborítás, még a kartámla is műanyag benne.

A vakkapcsolókból látni, mi maradt ki az Essential szinten a középső Expressionnal vagy az Extreme nevű csúcsmodellel szemen. Ilyen az USB-töltő a szellőzésvezérlés panelja alatt, a 12 voltos aljzat a kézifék mögött vagy ami a mindkét első napellenzőről lespórolt sminktükörnél sokkal jobban hiányzott, a zseb az ülések háttámlájáról.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 103

Vakkapcsolók jelzik, mi marad ki az Essential kivitelből az Expressionhoz képest. A legszomorúbb, hogy itt nincs újságtartó zseb az első ülések háttámláján.  A minőségérzet elfogadható, az anyagok egyszerűek

Eggyel feljebb, az Expression szinten a könyöknek jutna egy vékonyka puhítás az ajtóborításon, de nem ezért érdemes feljebb lépni, hanem a műszerfal textilborításáért, ami nagyon sokat dobna az összképen. Egy autó minőségérzete és összeszerelési minősége nem ugyanaz, előbbi a Jogger alapverziójában közepesnél gyengébb, az autó tényleges összerakottsága viszont teljesen rendben van.

Ezen az árszinten nagy szó, hogy a csomagtartó teljesen ki van kárpitozva. A műanyag oldalborítás összekarcolódik, a textilburkolat nem, így az autó lassabban kelt lelakott benyomást a szánkóktól, bicikliktől. Az évek során sokat számít a sérülések elkerülése, ezért rossz, hogy a burkolatlan hátsó ajtóoszlopok fényezett fémfelületét a gyermekülések Isofix-karmaival meg lehet sérteni. A lábtéri szőnyegek nagyon bolyhozódnak és szálaik közé zárják a levéltörmeléket, érdemes rendes autószőnyeget csináltatni.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 104

Hálásak vagyunk a pillangóablakért, egész más érzés lenne bezárva utazni

Az alapverzióban USB-töltő és 12 voltos aljzat is kevesebb van, mint a puccosabb Joggerekben, de van annyi töltési lehetőség, hogy együtt tudj vele élni. A csomagtérbe jutott 12 voltos csatlakozó a hűtőládának, elöl a műszerfalon USB-A-nyílás a telefon töltésére. Az alapmodellben az ingyenes Media Control alkalmazás letöltésével a műszerfalra rögzített saját telefonunk pótolja a belső érintőképernyőt, egész jól. Akinek nincs okostelefonja, a műszerfal közepén, a középső kijelzőn találja a menüt a és a rádiócsatornák nevét.

Technika

Akárcsak a Micra, a Captur vagy az új ASX, a Jogger is a Renault-Nissan-Mitsubishi konszern CMF-B padlólemezére épül, de a hátsó modult olyan nagyra nyújtották, amekkorára csak lehetett. A kombi kifejlesztésekor a súlycsökkentés volt az egyik fő szempont, mert a hízás nemcsak a fogyasztást növeli, de drágábbá is teszi az autót.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 105

Gyári beszerelésű az LPG-üzem teljes technikája. Alul van a 40 literes gáztartály. A gázrendszer beszállítója a Landirenzo, egy jó nevű olasz cég

Ezért nyom a Jogger mindössze 1176-1291 kilót ülésszámtól, felszereltségtől és motortól függően. A benzin-gázos Dacia Jogger öt üléssel 1223 kilóról indul, a hétszemélyes 1252-1291 kilós. A típus terhelhetősége 462-657 kg között mozog, a vonóhorgára akasztható fékezett utánfutó egységesen 1,2 tonnás lehet.

Két motorváltozat kapható összesen, a dízel Lodgy-k, Dokkerek, Logan kombik gazdáinak az LPG-s modell a kiút. A 999 köbcenti, a 72,2×81,34 mm-es furat-löket arány és a fix lapátgeometriájú, a kipufogócsonkba integrált turbófeltöltő közös a motorokban. A benzinnel és autógázzal is működő motorváltozat, az ECO-G 100 szívócső-befecskendezős, míg a csak benzinnel tankolható TCe 110 közvetlen befecskendezéses.

Az LPG-s verzió benzinnel 90 lóerős és 160 Nm a nyomatékmaximuma, ami autógázzal 100 lóerőre és 170 Nm-re gyarapodik. A benzines értéke 110 lóerő és 200 Nm. A gázszettet a Dacia-gyárban építik be, nem utólagos az átalakítás. A gázrendszer beszállítója a Landirenzo, egy, a szakmában jó nevű és rutinos olasz partner. A vonatkozó garanciális és megfelelőségi dokumentumok a szervizmappában megtalálhatók.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 106

LPG-vel 100, benzinnel 90 lóerős a háromhengeres turbómotor. Nagy előnye az LPG-s verziónak, hogy a 110 TCe-vel szemben szívócső-befecskendezős, nem közvetlen befecskendezéses, így fel sem merül gondként a szelepkokszosodás

Felszereltségtől függetlenül 205/50 R16-os gumik vannak az autón, a futómű elöl független, MacPherson rugóstagos alsó keresztlengőkarral, hátul pedig félmerev csatolt hosszlengőkaros. Most jártam Ingolstadtban az Audi gyárban egy másik (még embargós) téma kapcsán, a fejem felett lebegő A3-as Audikban is ugyanez volt a kerékfelfüggesztés alapkonstrukciója.

Vezetés

50 liter benzinnel és 40 liter autógázzal gazdálkodhat a Dacia Jogger tesztautó sofőrje, ami parádés hatótávokat ad ki. De ez inkább elméleti lehetőség, mert egy LPG-s autót benzinnel, környezetszennyezőbben és drágábban használni nem jó érzés. A fogyasztásra és az üzemanyagok árára a költségek fejezetben kitérünk.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 107

Váratlanul csendes és kényelmes utazóautónak bizonyult. Hosszú váltóáttételeivel 160-180-nal sem hangos, az LPG-üzem szinte megfelezi a benzinhez képest az üzemanyagköltségeket, ha nyugatra utazunk

Járdaszigetek között 11,7 méteres az autó fordulóköre, falak között még több, ami kényelmetlenül nagy. Ez a 2897 milliméteres tengelytávból és a keresztmotoros elsőkerék-hajtásból fakad, csak hosszában álló motorral lehetne lényegesen jobban alászedni az első kerekeket. Figyelni kell a nagy tengelytávra, néha ki kell vezetni a Dacia Jogger orrát, hogy ne fusson rá a jobb hátsó kerék a járdaszigetre.

Ha már gurulunk, a Dacia Jogger egész kényelmes autó. Szelíden rugózik, a ballonos kerekeken finoman fut. Van benne némi himbálás, de inkább legyen lágy és kényelmes, mint rázós, mert ezzel a kormányzással amúgy is feladat a vezetése, nem élvezet.

Nem annyira rémesen műanyag és fukar a visszajelzésekben, mint a Dokkeré vagy a Lodgy-é volt, ahol csak találgatni lehetett, hogy tapadnak-e még az első kerekek vagy még egy kicsi és leesünk az útról.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 108

Ötödikben is eléri végsebességét, talán kisebb nekifutással is, mint hatodikban. LPG-vel 175, benzinnel 172 km/óra a maximuma, a gyorsulás 100-ra 12,3-13,2 mp közötti ülésszámtól és az éppen használt üzemanyagtól függően

De a kormányzás pontossága és visszajelzése az átlagostól is messze van, nemhogy a jótól. A nagytestű kombi jámbor teremtmény, abszolút biztonságosan uralható. A kanyarokat olyan közönnyel tudja le, mint egy frigid házastárs, ha apu nem a kocsi alatt, hanem felette ügyködik.

Sokat segít a haladásérzeten az alsó három fokozat rövid áttételezése, így a telerámolt Jogger sem csak vonszolja magát a lámpáktól elindulva. Papíron 10 lóerő a különbség az LPG-s üzem javára, tehát az autó nem gyengébb, hanem erősebb autógázzal használva.

Autógázzal a Jogger tényleg lelkesebb, jobban megindul, könnyebb vele előzni, mint egy gombnyomással benzinre átváltva. Az Eco üzemmódot bekapcsolva a motor szárnyaszegettebb és talán picit tényleg takarékosabb, de ezt nagyon nehéz a teszt hetében érdemben megmérni.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 109

Lényegesen lelkesebben gyorsul gázzal járva. Az alsó fokozatok rövid áttételezése és a súlytakarékos konstrukció sokat segít a kis motornak a nagy autóban

Kellemes meglepetés volt a hajtáslánc kulturált működése, rosszabbhoz szoktunk a háromhengeres motoroktól. A Jogger attól is tud viszonylag halk autó lenni, hogy a sorhármas nem forog sokat.

Váratlan csendben döngethettem vele 160-180-nal a német autópályákon, mert 160-nál csak 3500 a percenkénti fordulatszám hatodikban, ez szinte dízelesen hosszú áttételezés. 130-nál még épp 3000 alatti a percenkénti fordulatszám, adott a maximális nyomaték, itt már hatodikban is elfogadható a gyorsulás. Kisebb sebességnél jobb visszakapcsolni negyedikbe vagy ötödikbe, utóbbi fokozatban az autó hamarabb megfutja 175 km/órás végsebességét, mint hatodikban.

Közös hatótávot a két tank állásával nem kalkulál a fedélzeti számítógép és LPG-s üzemben hiányzik a benzinnel kiírható pillanatnyi fogyasztás is, de legalább egy képernyőre lekérhető a két tank állása. A váltási érzet közepes, a kar nem jár különösebben pontosan és útjai is lehetnének rövidebbek, de kis erőt igényel.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 110

Sokat javultak az ülések, ami neuralgikus pont a Daciánál. Az eggyel magasabb felszereltséggel sokkal kellemesebb, kevésbé műszálas érzetű az üléshuzat, de ez is elfogadható

Sokat javultak az ülések, ami neuralgikus pont a Daciánál. Az egyik nap az autóban töltött 14 órából az első 6-8 elfogadható kényelemben telt. Eljutott oda a márka, hogy nem a háttámla párnázása rossz, hanem az ülőlap szivacsa lehetne jobb, a comb és a fenék alátámasztása marad el a kompakt autók élvonalától, de ez egy bőven vállalható szint.

Klímakomfortban viszont bőven vannak gondok. A légkondicionáló erősen hűt, ezzel nincs baj, de a hátsó utasok elől kispórolt levegőkilépő miatt csak úgy tudja lehűteni a fejpályaudvarok indulási csarnokát idéző belső teret, ha a négy műszerfali légrostély okádja a hideget vagy ami kevésbé egészségtelen, az elöl ülők a homloka van fagyos huzatban a szélvédőre terelt hideggel.

3400 kilométert mentünk az autóval, ez bőven kihozza bármilyen autó bajait, de a Jogger inkább meggyőzőbbé vált a megtett kilométerek szaporodásával. Nagyon egyszerűen használható, merőben praktikus autó, igen jól leolvasható műszerekkel és egyértelmű kapcsolókkal.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 111

A klímaszabályozás tekerőgombjain van egy megvilágított, piros perem. Odanézés nélkül, tapintásra lehet tudni, milyen állásban van a levegőeloszlás, ez sem nem vonja el a figyelmet vezetéstől

Hasznos apróság, hogy a klímaszabályozás tekerőgombjain van egy (éjjel ráadásul meg is világított) piros perem. Ebből odanézés nélkül lehet tudni, milyen állásban van a levegőeloszlás, ez sem nem vonja el a figyelmet vezetéstől. Az is tetszett, hogy kellemes időben nem kell használni a légkondicionálást, a rendszer nem melegíti fel a torlónyomással beérkező kinti levegőt, amivel jól átszellőztethető az utastér. Ezt sok új autó nem tudja.

Költségek

6 409 000 forint a hétüléses Dacia Jogger ECO-G 100 Essential ára, ami 320 ezer forinttal több az ötszemélyes modellénél. Ha szorít a költségkeret, az Essential klímaberendezéssel (130 e Ft) valamint a fel-le-ki-be állítható kormánykereket, a tolatóradart és a tempomatot tartalmazó vezetés csomaggal ellátva (120 000 Ft) teljesen jól használható autót ad ki.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 112

Árak egy németországi töltőállomásról. Itthon a hatósági áras benzinhez képest a szabadpiaci áras LPG-vel az autógázból szokatlanul nagy többletfogyasztás miatt alig érhető el megtakarítás. A Dacia gyári adatai szerint is jelentős a többlet LPG-ből, nemcsak a mi méréseink szerint

Amennyiben van rá pénz, házon belül nem az Essential alapverziót érdemes választani, hanem a középső Expressiont, mert a 690 ezer forintos felárat gazdagon ellentételezi többletfelszereltsége, alufelnit idéző dísztárcsája, szebb belső kivitele és a gazdagabb extrakínálat, benne a nagyon praktikus automata kártyás ajtónyitással és zárással.

A tesztelt Dacia Jogger és hétüléses vetélytársai – Listaár, forint
Citroën ë-Berlingo Live Pack (elektromos, 136 LE) 15 075 000
Dacia Jogger ECO-G 100 Essential (100 LE, LPG-benzin) 6 409 000
Ford Tourneo Connect 1,5 Trend (114 LE, benzines) 11 801 000
Toyota Proace City Verso Base 1,2T (110 LE, benzines) 9 395 000

Belső égésű motorral a Joggernek alig maradt konkurense, az elektromos hajtás felárát meg kifizetni volna nehéz mindazoknak, akik eddig, akár nagycsaládos kedvezménnyel, Combót, Riftert, Berlingót vettek, amíg még gyártásban voltak. A Ford Tourneo Connect nemcsak a Caddy technikáját örökölte meg, de a Volkswagen testvérmodell árszintjéhez is jócskán közeledett. A benzines Toyota Proace City Verso lehetne a mentsvár, de az is sokkal többe kerül, mint a Dacia, bár jobb autó is nála.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 113

Essential kivitelben nincs belső érintőképernyő, de nem is hiányzik. Az ingyenes Media Control alkalmazással a saját okostelefonunk válik műszerfali érintőképernyővé

Autógázból 7,6 liter volt 100 km-en a minimumfogyasztás 110 tempomattal, amennyivel a villanyautósok egy része halad. A maximum német autópályán 140-180 között, de inkább 160 felett 11,7 liter 100-on.

Családdal, békében autózva városon kívül 100 LPG-vel megtett kilométerre 9-9,5 liter autógáz fogyott autóúton és autópályán, ez 110-140-es sebességet jelent. Benzinből viszont takarékosan vezetve hat literre levihető a fogyasztása és 7,5-8 literes átlaggal számolhattok.

Ez azt jelenti, hogy itthon tankolva most alig van előnye a 340-390 Ft közötti autógáznak, de ez csak addig lesz így, amíg mi mindannyian összeadjuk a 480 forintos és valódi üzemanyagár különbségét.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 114

Egyszerű a beszállás hátra a nagy oldalajtókkal és könnyen előrebukó, osztott hátsó ülésekkel. A harmadik üléssor felára 320 000 Ft, idén februárban még 250 000 Ft-ról volt szó. Így gyengül a forint és ekkora a pénzromlás itthon

Amikor majd ki kell fizetni a valós összegeket, az autógáz itthon is jelentős költségelőnnyel bír majd, ahogy a hatósági árakat megelőző évtizedekben is. A mesterséges üzemanyagárnak egyszer vége, lesz, mint Venezuelában vagy a szocializmus végével Magyarországon, mert csak azok az országok bírják finanszírozni, ahol a táj homokból és kőolajból van.

Szlovákiában, Romániában vagy nyugatra utazva az autógázas autók a dízeleknél is gazdaságosabban használhatók. Németországban 0,99-1,15 eurós áron tankoltam a gáz literjét a 2,1-2,2 eurós benzin helyett, Franciaországban literenként 79,4 centért locsoltam teli a gáztankot az 1,967 eurós 95-össel szemben. Az LPG-s autózásról részletesen ír majd Svékus Gergő, aki az olaszországi helyzetet is jól ismeri.

Biztos, hogy a Dacia Joggert LPG-s verzióban éri meg megvenni, mert azonos kivitelben a 110 lóerős benzinesnél 120 000 forinttal kevesebbe kerül az autógázas és benzines változat.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 115

Mivel az LPG-benzin kettős üzemű Jogger 120 000 Ft-tal olcsóbb, mint a 110 lóerős csak benzines, nincs értelme a TCe 110-et venni

Tehát nemhogy ajándék a határainkon kívül bárhol sokkal olcsóbb üzemanyag használatának lehetősége, nemcsak a biztonságotokat növeli meg az 50 liter benzinhez adódó 40 liternyi autógázzal elérhető 420-500 kilométeres hatótávtöbblet, nemcsak időt takarít meg a ritkább tankolás, de az autó még kevesebbe is kerül, ha lemondotok 10 lóerőről.

Értékelés

Alapverziókat szinte sosem kapunk, hiába szeretnénk, mert valóban kockázatos a mezítlábas modelleket tesztre kiadni. A Dacia importőre helyesen mérte fel, hogy a fontos extrákkal kiegészítve az alapkivitelű Jogger megéri ezt a rizikót.

Teszteltük a legolcsóbb magyarországi családi autót 116

Szemből egy Sandero Stepway néz ránk. Az üdítően józan Jogger hossza 4547, szélessége 1784, magassága 1632 mm, tengelytávja 2897 milliméter

Ezért a pénzért semmilyen más családi autó nem kapható, így a Jogger akár hitvány autópótlék is lehetne. De nem lett szükségmegoldás, pedig verhetetlen az ár/szállítókapacitás aránya. Öt üléssel hatalmas kombi, hét üléssel a legolcsóbb egyterű és nagycsaládos autó.

Vannak bajai és hátrányai, de közel sem annyival rosszabb autó egy Rifter-Doblo-Tourneo Connect jellegű modulegyterűnél, amennyivel olcsóbb. Az ajándékba kapott LPG-üzemről fájó ostobaság lemondani középkori babonaságtól vezérelve, de biztosan lesznek, akik a sima benzines felára és drágább üzemeltetése ellenére is nemet mondanak a benzin-gázos autózás környezetvédelmi, anyagi és hatótávbeli előnyeire. Lelkük rajta.

Mellette – Ellene
 
  • Nagy hasmagasság
  • LPG-üzemben lelkes gyorsulás
  • Valóban elég nagy hét embernek
  • Egyszerűen használható belső tér
  • Könnyen kivehető és összecsukható pótülések
  • Váratlanul jó zajkomfort
  • Kényelmes rugózás
  • Olcsóbb és nagyobb más kombiknál
  • Várhatóan alacsony értékvesztés
  • Olcsóbb LPG-benzin üzemmel, mint sima benzinesként
  • Gyári beépítésű gázszett, neves beszállítótól
  • Két tankkal 1000 km feletti valós hatótáv
 
  • Kifogásolható klímakomfort
  • Túlzott többletfogyasztás LPG-ből benzinhez képest
  • Kanyarokban jelentős oldaldőlés
  • Helyenként olcsó részletmegoldások
  • Szegényes alapfelszereltség
  • A ráfutásgátláson és a holttérfigyelésen kívül nincs más vezetőtámogató rendszer
Nektek hogy tetszik a Dacia Jogger?
821 szavazat - átlag: 7.26 (10-ből)
Nektek hogy tetszik a Dacia Jogger?