Röviden – Dacia Sandero Stepway 1,0 CVT Comfort
Mi ez? Ötajtós modell a kompakt és a kisautók határvidékéről 90 lóerős benzines motorral, fokozatmentes automata váltóval, a Stepwayen terepjárós látványelemekkel. Ha az előd 2012-es továbbfejlesztését önálló nemzedéknek vesszük, a tesztautó a harmadik generációba tartozik.
Mit tud? Ár/érték aránya és praktikussága emelhető ki.
Mibe kerül? 4 389 000 Ft-tól kapni szívó benzines Sanderót légkondi nélkül. A tesztelt Stepway Comfort CVT 6 019 000 Ft, amiből 450 000 forint jut az automatikus váltóra.
Kinek jó? Zömmel rövid távú utakat megtevő, a kézi váltót nagyon utáló vagy valamilyen okból  automatára utalt embereknek jó. A kézi váltós Sandero nemcsak élénkebb, de sokkal takarékosabb is.

Sokáig az automata légkondicionálón kívül az automatikus sebességváltó volt az a határ, amin a Dacia nem merészkedhetett túlra. De ez a múlté, a robotizált váltós Loganek és dupla kuplungos Dusterek után itt az automata Sandero is az Európában nehezen befogadott CVT-vel. Talán itt meg tudja szerettetni magát a fokozatmentes automatika.

Külső

Jólesik ránézni a Sanderóra. Vonalai harmonikusak, a Stepway külseje a krómhatású hűtőráccsal, az elöl-hátul szaténfényű lökhárítóbetéttel és a terepjárós díszekkel robusztusságot ígér. Alapáras a LED-es első fényszóró, benne a nappali menetfény fekvő Y-jával. A tompított fényt adják a diódák, a távfény halogénizzós.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 1
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 2

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 59
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 60
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 61
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 62
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 63
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 64
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 65
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 66
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 67
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 68
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 69
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 70
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 71
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 72
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 73
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 74
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 75
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 76
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 77
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 78
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 79
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 80
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 81
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 82
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 83
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 84
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 85
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 86
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 87
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 88
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 89
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 90
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 91
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 92
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 93
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 94
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 95
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 96
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 97
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 98
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 99
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 100
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 101
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 102
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 103
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 104
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 105
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 106
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 107
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 108
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 109
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 110
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 111
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 112
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 113
590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 114
Fotó megosztása:

Bár az új Sandero tetején is botantenna mered az égnek, legalább annyi már belefért, hogy az antenna sikkesen hátulra kerülhessen, nem kell az első szélvédő fölött lennie a rövidebb és olcsóbb kábelezés érdekében. A dél-amerikai sivatagról elnevezett Atacama-narancs metálfényezés helyett hét másik szín választható.

Tetőcsomagtartó-alaprudakkal 1587, a csomagtartó alaplécei nélkül 1535 mm a Sandero Stepway magassága, ami jóval nagyobb a sima Sanderók 1499 milliméterénél.

A 2604 mmm-es tengelytáv és az 1848 milliméteres szélesség azonos, hosszban 1,1 cm van a 4099 mm-es Stepway javára. A Stepway kereke 15 helyett 16 hüvelykes, 205/60 R16-os gumikkal. Az acél keréktárcsát alufelninek mutató dísztárcsa közös bennük.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 115

Hosszúsága 4099, szélessége 1848, magassága a tetőcsomagtartó alaprudakkal 1587 mm, a tengelytáv 2604 milliméter

Belső tér

Áldás a mindennapokban az automatikus ajtónyitás és -zárás, automatikus rögzítőfékkel és pár aprósággal a 120 ezer forintos Premium csomagban. Az autót megközelítve nyitnak az ajtózárak, ha eltávolodsz a kártyával a zsebedben, akkor meg bezárnak. A tökéleteshez az autó orrába kéne még egy érzékelő, mert így a kocsit elölről körbesétálva mindig zár és nyit egyet az autó, ahogy átérsz a kormányhoz vagy az utas oldalára. Ha ez zavar, jobb híján a csomagtér felől kell körbemenni, ahol van kártyaérzékelő és nem zár be az autó, hogy utána újra kinyithasson.

Látszik, hogy szűk költségvetéssel kellett gazdálkodnia a tervezőknek, de az ajtók textilbetéteivel, a narancssárga díszekkel, a műszerfal kemény műanyagjának mintázatával, a tartósnak tűnő és nem bántóan olcsó műanyagokkal, a mutatók szép piros megvilágításával sikerült elfogadható minőségérzetet teremteni.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 116

Sikerült a textilbetétekkel és a narancssárga díszekkel bőven elfogadható minőségérzetet teremteni

Nagyon megéri 50 ezer forintot kiadni az automatikus légkondicionálásért. Egyrészt kisebb többletfogyasztást ígér, mint a Comfortban széria manuális klímaberendezés, de főleg a forgókapcsolói néznek ki jól. A Dusterből ismerős kezelőszervek feldobják az utasteret.

Most áprilisban is volt hó, a reggeli fagyok idején kitett magáért a hatékony fűtés és a jól irányítható, teljesen lezárható légrostélyok is tetszettek. 12 voltos csatlakozó előre és hátulra is rendelhető.

Telefonintegrációban a Dacia megoldása a legokosabbak közé tartozik. Az alapverzióban a saját telefonod helyettesítheti az utastéri érintőképernyőt, ez a Media Control.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 117

8,0″ a felső kijelző képátlója, mellette van egy praktikus tartó és USB-töltő a telefonodnak. Kényelmes a kábel nélkül működő telefontükrözés

Ebben a modellben a saját készüléknek is van egy praktikus tartója közeli USB A töltővel. A Media Navval vezeték nélkül fut az AndroidAuto valamint az Apple CarPlay is. A magasra emelt érintőképernyő képátlója 8,0”, itt jelenik meg a tolatókamera képe is, amely 150 000 forintért méltányos felárú extra a holttérfigyeléssel és az első-hátsó parkolóradarokkal csomagban.

Elöl jó nagy tartományban állíthatók az ülések. A hátsó térkínálat hozza azt, amit a 4,1 méteresre nyújtott kisautótól elvárhatunk, a magam 190 centijével be tudtam ülni hátra egy hasonlóan magas embernek beállított ülés mögé.

Valószínűleg a chiphiány miatt a Sanderók jelenleg hátsó elektromos ablakemelő nélkül rendelhetők csak, 35 ezer forintos árengedménnyel, de a tesztautó még békésebb korban készült, itt a hátsó ablakokat is villanymotor mozgatja.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 118

Van elég hely hátul, a belső szélesség is kedvező. A Sanderók jelenleg csak hátsó elektromos ablakemelő nélkül rendelhetők, 35 ezer forintos kompenzációval

328-ról 1108 literre bővíthető a csomagtér, amit belső térelválasztó oszt ketté. A magasabb állásba tett polc alatt 78 liternyi hely van, a padlóelem szilárd, jól terhelhető szintetikus anyagú deszka, nem egy gyeszora polcocska. A megemelt padlószinttel sincsenek teljesen egy síkban az osztottan lehajtható hátsó üléstámlák, de a lépcső kicsi.

Technika

Alapjaiban új autó elődjéhez képest a Dacia Sandero. A Renault-Nissan szövetség kisautós CMF-B (Common Module Family) padlólemezére épül, mint a Clio, a Captur vagy a Nissan Juke.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 119

Több megoldás fut automatikus sebességváltóra a CMF-B padlólemezen. A Clióhoz külföldön fokozatmentes automata rendelhető, a Nissan Juke automatája viszont hétfokozatú és duplakuplungos

Új a vázstruktúra és az elektronikai rendszer is, így az új Sandero 7-170 km/óra között automatikus vészfékezéssel reagálhat az ütközésveszélyre, elérhető hozzá elektromos rögzítőfék, holttérfigyelő és az eddig hiányzó tolatókamera.

Soros háromhengeres, fix lapátgeometriájú turbófeltöltős motorral és fokozatmentes automatikus váltóval vágott neki az életnek a tesztelt Dacia Sandero Stepway. A CVT-s Sandero forgatónyomatékát a gyár visszaveszi 160-ról 142 Nm-re, a kisebb érték szélesebb fordulatszám-tartományban elérhető, percenként 1750 és 4500-as fordulatszám között állandó. A töltőnyomást annyira visszafogja a vezérlés, hogy 4500-as fordulatszámon mérhető a csúcsteljesítmény, ami 66 kW, 90 lóerő.

Ezen a padlólemezen több megoldás fut automatikus sebességváltóra. A Clióhoz külföldön fokozatmentes automata rendelhető X-Tronic néven, a Nissan Juke automatája viszont hétfokozatú és dupla kuplungos.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 120

Míg a Juke 999 köbcentis, turbós motorja közvetlen befecskendezéses, a Dacia maradt a kisnyomású szívócső-befecskendezésnél, ami valamivel magasabb fogyasztást, de hosszabb távon kevesebb gondot ígér

A Juke motorja a Sanderóval ellentétben közvetlen befecskendezéses, a Dacia viszont maradt a kisnyomású szívócső-befecskendezésnél, ami valamivel magasabb fogyasztást, de hosszabb távon jóval kevesebb gondot ígér.

Elöl itt is MacPherson-kerékfelfüggesztés dolgozik alsó háromszöglengőkarral, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű, mindkét „tengelyen” csavarrugókkal és keresztstabilizátorokkal. Keréktől függően a fordulókör átmérője 10,39 vagy 10,53 méter, ami 260,4 centis tengelytávval elég jó eredmény. A Stepwayé a kisebb érték.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 121

Így lehet lemerült akkumulátorral üresbe tenni a váltót

1113 és 1159 kg között mozog a Stepway kivitelű CVT-s modellek tömege, automatikus sebességváltóval az alap Sandero csak 1087-1144 kilót nyomna. A turbómotoros Dacia Sanderók egységesen 1100 kilós fékezett utánfutót vontathatnak, amibe belefér egy-egy könnyebb, de legalább négy fekvőhelyes lakókocsi.

Vezetés

Jó fogású a bőrhatású bevonattal ellátott kormánykerék. Comfort felszereltséggel tengelyirányban is állítható a helyzete, nem csak le-fel, ami megkönnyíti az elhelyezkedést.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 122

Szép az üléskárpit, de a Sandero jobb deréktámasztású üléseket érdemelne

A vezetőülés a magasságállítása ellenére kicsit olyan, mintha előrefelé dőlne, az ülések kényelme, a derék megtámasztása még mindig az a terület, ahol a Daciák elmaradnak a Renault standardjaitól. A tempomat a legolcsóbb, benzines szívómotorú Sanderón is alapfelszerelés, gombjai fent vannak a kormányon.

Hasznosak a műszerfali üzenetek, az akkutöltés előtérben vagy hőkomfort előtérben feliratból megérthető, miért nem állította le a motort a piros lámpánál a stop-start automatika. Nem is gond, ha pihen, mert nagyon lustán működik, várni kell rá, hogy lereagálja a helyzeteket.

Sokat jártam a takarékosságot ígérő Eco üzemmódban. Bekapcsolva gyámoltalannak hat az autó gyorsulása, de ha napokig ezt használod, már nem feltűnően bágyadt a Sandero. Padlógáznál úgyis visszatesz a normál üzemmódba, amely élénkebb gyorsulást enged és harmonikusabb.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 123

172-ről 163 km/órára csökken a végsebesség, 12 mp-ról 14,2 másodpercre romlik a Sandero Stepway gyorsulása a fokozatmentes automatával

Türelmesnek kell lenni az előzésekkel és az autópályás emelkedőkön. Ezt vetíti előre a 14,2 másodperces 0-100-as gyorsulási érték is, ami inkább kínlódás. Kézi váltóval és a magasabb nyomatékcsúcsú motorral 2,2 másodperccel rövidebb ideig tart ugyanez.

Közepes a rugózási kényelem, ez a Dacia már nem hiteti el lágy hangolásával a rémes aszfaltról, hogy nincs is vele baj, viszont az útfekvéséből is kimarad az előző Loganek – pláne az első keresztstabilizátor nélküli alapverzió – kalandos oldaldőlése. A hátsó futómű tűnt feszesnek kis terheléssel, úthibákon a fara kicsit arrébb is tud pattanni elhanyagolt burkolatú országúton.

Sok autóban idegesítő a fokozatmentes automatika hangolása. A Dacia Sandero Stepway megúszta ezt, mert motorja csak akkor bőg a maximális fordulat közelében, állandóan magas fordulatszámon, ha padlógázzal gyorsítunk. Ilyenkor 5200-5500-ra ugrik az elérhető legjobb gyorsulásért.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 124

Hálásan dolgozik a CVT-váltó, hangolása jól sikerült, kivéve, ha nagyon taposod a gázt

Legtöbbször két arcát mutatja a hajtáslánc a hétköznapi közlekedésben. Takarékosan vezetve 1500-1800-as percenkénti fordulatszámra áll be a motor és az áttételek nyújtásával gyorsítja az autót, békésen zümmögve. Egyenletes 90 km/óránál percenként nagyjából 1900-szor fordul körbe a főtengely. A közepes gyorsításokat másképp reagálja le, ilyenkor a motor enyhe felpörgetése és a fordulatszám jó ritmusú ejtése közelebb hozza a fix fokozatszámú automatáktól megszokott kihúzatást és viselkedést.

Mindkettő megszerethető, harmonikus működésű, a mai CVT-k képesek emészthetően variálni az áttételeket. Ha sárgára vált a lámpa és inkább átérnél, a motor és a váltó kellően gyorsan reagál a hirtelen gázadásra.

Holttérfigyelés és automatikus vészfékezőrendszer segít a vezetésben. Utóbbi a legprimitívebb fajta, biciklist, gyalogost, nagyobb testű állatokat, robogóst nem észlel, de egy Daciában a többi autó radaros távolságérzékelése is meglepő.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 125

50 000 Ft az LPG-s modellekhez nem rendelhető pótkerék felára. A csomagtartó 328-ról 1108 literesre bővíthető

Költségek

Mind a fedélzeti számítógép adata, mind a benzinszint apadása nagyon magas városi fogyasztást ígért, amit sajnos a tankolás igazolt. 9,6 litert mértünk 100 kilométerre. Csak országúton, takarékosan gurulva 6,4 liter adódott, ez sem ad okot büszkeségre egy ilyen apró motorral. A Spritmonitoron az új Dacia Sandero átlaga kézi váltóval 6,71 l/100 km, automatából viszont a 19 manuálissal szemben csak két fogyasztási napló van fent 2000 vagy annál több kilométerrel. Ez nem túl acélos adat, itt 7,36 liter/100 km az átlag. 

Aki nélkülözni tudja a Stepway terepjárós ornamentikáját, a sima Sanderóval 5 559 000 forintért megveheti a Comfort felszereltségű CVT-s modellt, míg a Stepway Comfort listaára 6 019 000 Ft. De ez nem ilyen egyszerű, mert a két autó felszereltsége nincs fedésben.

A Dacia Sandero Stepway és automatikus váltós vetélytársai – Listaár, forint
Dacia Sandero Stepway 1,0 CVT Comfort (90 LE) 6 019 000
Ford Fiesta 1,0 Active aut. (125 LE) 8 730 000
Hyundai i20 1,0 T-GDi DCT Comfort (100 LE)  6 849 000
Suzuki Swift 1,2 CVT GL+ (83 LE)  6 440 000

Külsőtől függetlenül a Stepway a vonzóbb, mert itt alapfelszerelés az ötletes tetőcsomagtartó. A két tetősín összesen négy torxcsavar oldásával, majd betekerésével hosszirányból átfordítható keresztirányba. Nagy találmány, mert mindig kéznél van, ha kell. A nagyobb kerekeken kívül a Stepwayben szériafelszerelés a kivehető telefontartó is.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 126

4 389 000 Ft-tól kapni szívó benzines Sanderót légkondi nélkül. A tesztelt Stepway Comfort CVT 6 019 000 forintos árából 450 000 Ft jut az automatikus váltóra

Sajnos a fokozatmentes automatikus sebességváltó nem társítható az autógáz-benzin kettős üzemmel. Ez főleg akkor lesz rossz, amikor a mesterséges összeg helyett a valós benzinárat kell megfizetni, ami most literenként közel 600 Ft lenne, míg autógázt négy nappal ezelőtt 358 forintért tankoltam. A Daciákra 3 év/100 000 km a jótállás, ami magánvásárlóknak a gyári finanszírozótól felvett hitellel 5 év/100 000 km-re nő.

Értékelés

Nincs benne semmi olyan, amivel el tudna kápráztatni, de mindent megad, amire valóban szükséged van. Pragmatikussága és jó értelemben vett egyszerűsége rokonszenvessé teszi a se nem kicsi, se nem nagy Daciát. A Sandero a mindennapokban nagyot domborító, élhető, praktikus autó, és automatikus váltója is sokat hozzátesz a kényelemhez.

590 forintos benzinárral fájni fog ez a fogyasztás 127

Ebben a verzióban nem csökkenthető autógázzal a fokozatmentes automatikus váltóval felvert üzemanyagköltség. A hatfokozatú kézi váltós Sandero gyorsabb és jóval takarékosabb

Örömteli, hogy már a Daciákhoz is elérhető az automatikus sebességváltó, de nagyon kell ragaszkodni a kuplungpedál elhagyásához, hogy kifizesd a CVT automata 450 ezres felárát. Nemcsak a menetteljesítmények romlanak vele számottevően, de irreálisan magas fogyasztást mértünk, és az üzemanyagköltség ebben a verzióban nem csökkenthető autógázzal sem.

Mellette – Ellene
 
  • Takaros külső
  • Robusztus, strapabíró felépítés
  • Egészséges belső méretek
  • Egyszerűen használható autó
  • Megszerethető CVT-váltó
  • 50 literes benzintank
  • Erős értéktartás
  • Tetőcsomagtartó-keresztrúddá fordítható tetősín
 
  • Magas fogyasztás
  • Közepes rugózási komfort
  • Kényelmesebb üléseket érdemelne
  • Ráérős gyorsulás a kézi váltóshoz képest
  • Nem rendelhető pár vezetőtámogató rendszer
  • Nincs CVT-s Sandero autógázzal
Neked hogy tetszik a Dacia Sandero Stepway?
756 szavazat - átlag: 5.24 (10-ből)
Neked hogy tetszik a Dacia Sandero Stepway?