Röviden – Suzuki Swift 1,2 DUALJET + Hybrid 12V GLX | |
---|---|
Mi ez? | 2017-ben mutatták be a Suzuki Swift hatodik generációját, ez pedig a japán kisautó felfrissített, 2020-as változata |
Mit tud? | Modernebb, tisztább, és sajnos gyengébb is lett elődjénél |
Mibe kerül? | A Swift listaára 5 040 000 forinttól indul, de van akciós ár is, ami jelenleg 4 260 000 forint |
Kinek jó? | Megbízható, takarékos városi kisautónak remek választás lehet |
Tavaly, az év vége felé kapott egy kintről kevésbé látványos modellfrissítést a már nem Esztergomban, hanem Japánban gyártott Suzuki Swift. Az eddig megszokott iparági trendekkel szembemenve az utód gyengébb lett, kisebb motort kapott, viszont már az összes Swift rendelkezik valamiféle elektromos hajtássegítséggel. Míg a mezei Swiftekben 12 voltos hibridrendszer dolgozik, addig a Swift Sport a komolyabb, 48 voltos feszültségű rendszert kapta meg. A tesztben a normál változatot nyúztuk, a legmagasabb, GLX felszereltségi szinthez tartozó extrákkal kistafírozva.





Külső
Nemcsak félhomályban, hanem déli verőfényben is komoly bajban lennénk, ha meg kéne találni a régi és a frissített Swift közötti, elrejtett akárhány különbséget. Mert szinte alig van valami változás, a legbiztosabb, ha a megújult hűtőmaszkon vízszintesen végigfutó króm csíkra bökünk, hogy háhá, mert mást nem nagyon lehet rajta látni. Értelemszerűen a méretek is maradtak a régiek, a Swift továbbra is 3845 mm hosszú, 1735 mm széles, 1495 mm magas, tengelytávja 2450 mm.
A megszokott kompakt, sűrű, masszív kiállású autón a sötétített hátsó rész és a fura, lebegő C-oszlop, valamint a magasra szerelt hátsó ajtókilincs izgalmas. Elöl és hátul az alapáras LED-es lámpák adnak sajátos ízt a megjelenésnek és mint minden valamirevaló faceliftnél, itt is megérkeztek az új fényezések – itt speciel kéttónusú színvariációkkal bővült a választék -, és már polírozott alufelni is van a listán.
Szinte mint két tojás, úgy hasonlít egymásra a régi és a ráncfelvarrott Swift:


Belső
Hiába keresnénk forradalmi újítások jeleit a beltérben, a külsőhöz hasonlóan itt is finoman bántak a dizájnnal, mindössze néhány eddig nem látott, ezüstszínű díszbetét került újonnan az utastérbe, ami a sok, egyszerű, olcsó hatású műanyagfelület ellenére mégis barátságos, otthonos. Ülései kényelmesek, és bár a 13,1 másodperces 0-100-as sprint közel nem sportautós eredmény, mégis jó oldaltartásúak. Ha a műszaki tartalom nem is, de a belső hangulata mégis valamennyire sportos lett, ami a lapított aljú, jó fogású kormánynak, a kerek, piros betétekkel megbolondított műszereknek köszönhető.
Logikus, jól elrendezett és könnyen használható kezelőszerveinek használatához hamar hozzá lehet szokni, igaz, túl sok, felesleges, agyonbonyolított extra funkció nincs is benne, bár mindent tud, amit kellene. Míg elöl kényelmes, vidám az élet, addig hátra aránylag szűk nyíláson lehet bemászni és 190 centivel már passzentos a hely, el lehet férni ugyan, de már nem komfortos. Alacsony a tető és a vezető ülése is csak szerény lábteret hagy maga mögött.
Csomagtartója 265 literes alapfelállásban – a mélyben pótkerék helyett defektjavító barkácskészlettel -, a háttámlákat lehajtva pedig 579 literesre növelhető a bepakolható tér, de az így kapott felület nem teljesen sík, cserébe a háttámlák visszahajtáskor nem gyűrik maguk alá a hátsó biztonsági öveket.
Technika
A Swiftet jelenleg csupán egyféle motorral lehet megvásárolni, ez pedig az 1,2 literes, négyhengeres, 82 lóerős benzinmotor, amit mild hibrid rendszer egészít ki. A mild, vagy lágy hibrid rendszer amolyan nesze semmi fogd meg jól hibrid, ami, valljuk be, leginkább a CO2-kibocsátás miatti büntetések kijátszására szolgál, mintsem valódi, szabad szemmel is jól látható üzemanyag-megtakarításra.
A spórolást amúgy sem a hibrid rendszer hozza itt el, hanem az, hogy a benzinmotor kisebb és gyengébb is lett a modellfrissítéskor, a korábbi 1242-ről 1197 köbcentire zsugorították a lökettérfogatot, ami magával hozta a teljesítmény 90-ről 82 lóerőre csökkenését, illetve a csúcsnyomaték is kisebb lett, 120 helyett már csak 107 Nm.
A rendszer egy apró, mindössze 10 Ah-s, 12 voltos feszültségű lítiumion-akkumulátorból – ez a ráncfelvarráskor lett ekkora, korábban mindössze 3 Ah-s volt – és egy 1,9 kW-os – ez úgy 2,5 lóerőt jelent – generátor/villanymotorból áll. Az sejthető, hogy ez a teljesítmény nem elég az autó mozgatásához, így az apró, a benzinmotorhoz szíjjal kapcsolódó villanymotor csak a motor melegindításért felel, illetve ha szükséges, részben képes tehermentesíti is a belső égésű motort, de plusz erőt nem ad a rendszernek.
Generátor üzemmódban lassításnál az amúgy a fékekben hőenergiává alakított mozgási energiát menti el, és raktározza az akksiban, későbbi felhasználásig. Váltója alapból ötfokozatú, kézi, de 650 ezer forintos felárért fokozatmentes, CVT váltóval, vagy 420 ezer forintnyi pluszért összkerékhajtással is rendelhető a Swift. Furcsa, hogy a hátsó fék felszereltségfüggő, a GL és GL+ változatoknál dobfék, a GLX-nél pedig tárcsafék kukucskál ki a felni mögül.
Vezetés
Egyáltalán nem tűnik elviselhetetlennek a tíz százalék körüli teljesítménycsökkenés, a Swift így is élhető, bár a felszedett egy másodperc a gyorsulás rubrikában tényleg nem mutat jól. Cserébe a Swift hibrid hajtással is mindössze 865-911 kilogramm körüli tömegű – felszereltségtől függ ez az adat -, ami sokkal jobban hozzájárul a vezetés mókafaktorához, mint a tricsimilliárd lóerő.
Ötfokozatú váltója pontos és könnyen mozog, nekem eleinte a fékhez hozzá kellett edződnöm, mert aránylag nagy és nehéz autók után ültem át a Swiftbe, amit úgy állított meg a fék, hogy szinte minden elrepült az utastérben. Városban mutatja igazán jó arcát, 9,6 méteres fordulókörével, tolatókamerájával a nagyobb autók által hátrahagyott, nem teljes értékű, vagy teljes méretű parkolóhelyekre is le lehet vele csapni. Autópályán már jönnek a zajok, főleg a motortérből – óra szerint 130-nál 3500 körül forog a motor -, illetve a külső tükrök környékéről.
Fedélzeti rendszerei is bővültek, az adaptív tempomat és a fékasszisztens már az alapmodellben is megtalálható, de a kombinált érzékelős vészfékasszisztens, a sávelhagyásra és sávtartásra figyelmeztető rendszer, a távolsági fényszóró asszisztens, a forgalmi jelzéseket felismerő rendszer és a holttérfigyelő is ott van a csomagban. Kár, hogy annyira hisztis, hogy a városban szinte minden autótól megretten, ami 5 méternél közelebb merészkedik.
Futóműve átlagos használat mellett kényelmes, de a fővárosi, hitvány utakon néha azért felüt és a közepes úthibákat is megérezni vele. Fogyasztása a gyárilag jósolt 4,8-at egész jól megközelítette, a mérés után pont 5 liter lett, főként városban és országúton autózva.
Költségek
Van árban is változás a 2020-as és a 2021-es Swift árai között, idén már 5.040.000 forint a kezdő listaár, de kedvezménnyel már 4.260.000 forintért is hazatalicskázható az alap Swift. A tesztautó a GLX felszereltségi szinttel papíron 5.840.000 forintba kerül, az akciós ára pedig 5.110.000 Ft. A metál és gyöngyház fényezés felára 130 ezer, a kéttónusú metál festésé 200 ezer, a kiterjesztett garancia díja 12 hónapra vagy 150 000 km-re 73 025 forint, ugyanez 24 hónapra vagy 150 000 km-re 96 000 forint. Az alap Swiftben ott van az elektromos, fűthető külső tükör, a LED-es fényszóró, az adaptív tempomat, a radaros fékasszisztens is.
Suzuki Swift 1,2 mhd – és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Nissan Micra 1.0 IG-T 92 MT (91 LE) | 4 699 000 |
Suzuki Swift 1,2 (82 LE) | 5 040 000 |
Kia Rio (84 LE) | 4 799 000 |
Értékelés
Ha nem vársz túl sokat a hibrid hajtástól, csak egy takarékos, jól vezethető, kényelmes városi autóra vágysz, akkor a megújult Suzuki Swift akár neked is jó lehet. Vagány külsővel, élhető belsővel, mindenféle vezetőtámogató rendszerrel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|