Kevésbé értékelt kategória ma a kompakt méretű ferdehátúaké, mint bármelyik crossover. Pedig nagyon jó értékei vannak, főleg azoknak, akiknek még számít, hogyan mozog jól egy autó. A Ceedben alacsonyan ülünk, viszonylag közel az aszfalthoz, nem sportosan, de jólesően mélyen a forgalom többi résztvevőjéhez képest. Egy ilyenből nézve már a Vitara és a Duster is tolakodóan magasnak tűnik.
Hamar otthonossá válik a belső tér, ügyesen sakkoztak a gombokkal, kezelőszervekkel, méretekkel, távolságokkal, mert minden a helyén van, ezért semmihez nem kell negatív értelemben hozzászokni. Jól beállítható az ülés, a GT-Line felszereltség miatt itt picit magasabb az oldaltámasz, amitől érezhetően picit jobban körbevesz az ülés, mint alapból tenné, tényleg sportos fílinget az ember a pénzéért.

Főleg az úttartása miatt jó vezetni
Ugyanígy a kormány fogásában is van egy kis pezsgés, a lapított aljával és luggatott bőrével meg a formázásával a sofőr joggal gondolhatja, hogy ezt vezetésre tervezték, foglalkoztak vele, hogy igényes legyen. A kormányon való visszajelzések már olyan kompaktosan semmisek, nincs benne nagy izgalom, csak teszi a dolgát. Érezzük rajta, merre járnak a kerekek, de nincs nagy áttörés. Fogni jó, látványra jó, egy hétköznapi kompaktnál ennyi már elég.
Erőből a Ceed egy kicsit többet mutat fel, mint a konkurensek, mivel az 1,4-es motorja 160 lóerős. Korábban a 140 lóerős verziója sem érződött gyengének, ekkora karosszériához tökéletesen elég volt. Mit tud 160 lóval? Őszintén szólva, nem lobog jobban az a tűz, érzésre szinte semmivel nem megy jobban, mint korábban, a teljesítménynövekedés csak papíron látható, aminek több oka is van.

Elbírja a 18 colos felniket a futómű, kényelmes velük a rugózás is
A Kia hétfokozatú, dupla kuplungos, automata váltója nem a legjobb a kategóriában, még egy mai DSG-hez képest is feltűnően tétova sok helyzetben. Elindulásokkor, emelkedőn lassan felfelé haladáskor, nagyobb gázadásra visszaváltáskor bizonytalanul reagál, érzésre sokszor olyan, mintha hosszan csúsztatná a kuplungot, mélygarázsból kihajtani vele nem egy álom.
Ettől is tűnik úgy, hogy sokszor mintha elveszne az erő pont akkor, amikor kéne. Az elindulás kicsit lomha, az előzés, gyorsításkori visszaváltás is későn történik, a felváltás korán, pedig a motor menne. Amikor a rendszer összeáll, akkor nagyot tud gyorsítani, érezni benne az erőt, az összhang viszont sokszor hullik szét, és ez feltűnően érezhető.
Súlyosbító körülménynek ott van még a 48 voltos hibrid rendszer is, ami egyrészt súlytöbblet, másrészt a hajtásláncnak még azzal is kell foglalkoznia, hogy időnként leállítsa a motort menet közben. Ezt tudja a legjobban a Ceed, alig lehet észrevenni, amikor álló motorral vitorlázik, a legtöbb esetben pedig számítani is lehet rá. Egyenletes sebességnél lassan felengedett gázzal a motor leáll, a váltó szétkapcsol, és csak simán suhan szabadon, gázra újra összekapcsol a rendszer, beindul a motor és megyünk tovább, ilyenkor a váltó sem bénázik.

Annyira azért nem sportos, ahogy kinéz
Ennek több előnye is van, kevesebb a károsanyag-kibocsátás és alacsonyabb a fogyasztás, legalábbis az elmélet szerint. Előbbit nem tudjuk mérni, utóbbi viszont annyira nem meggyőző, hogy a 48 voltos rendszer mellett érveljen, 7,6 literes fogyasztásra könnyen képes lenne nélküle is. Megelőlegezem, hogy kézi váltóval jobb lehet a Ceed vezethetősége az új motorral, automata váltóval vannak zavaró tényezők.
Kanyarodni nagyon tud, fogja az utat rendesen, egy bizonytalan mozdulata nincs, ami maximálisan megnyugtató. Nem pattog el, nem lobog a hátulja, és a tapadása is rendben van, harmonikusan mozog, és ez egy ilyen tömegterméktől elég szép munka. Rugózik, de közben kellően feszes, a 18 colos felnik sem zavarnak bele a komfortba, ilyen, amikor nem túloznak az egyszerű technikára épített karosszériával, ez így összeáll.
Vezetéstámogató rendszereivel a Kiák mindig képesek meglepni. Kicsit félősre hangolt benne minden, sok a csipogás és a rászólás, de inkább vigyázzon jobban a bent ülőkre, mint hogy későn reagáljon. Nagyon ügyesen tartja a sávot, aktívan kormányoz, nem csak jobbra-balra lökdös, és a távolságot is jól tartja az előttünk haladótól. Kitolatáskor nagy segítség a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, ami a Ceedben is nagyon jól működik.

Csak elsőkerék-hajtású lehet, de van 204 lóerős verzió is