Röviden – Kia XCeed Plug-in Hybrid X-Platinum
Mi ez?Enyhén emelt építésű crossover a Kia Ceed harmadik generációjából öt ajtóval, külső töltésű hibrid hajtással, orrában duplakuplungos automatával, szívó benzinessel és 61 lóerős villanymotorral.
Mit tud?Sikkes autó és okos kompromisszum hatótávban és árban a zöld rendszámos hibridek között.
Mibe kerül?Listaáron 10,4-11,7 millió forintba, a tesztautó a közel 12 milliós csúcsmodell.
Kinek jó?A zöld rendszám előnyeivel élni tudó, de nagyobb utakra is befogható kocsit kereső, egyautós háztartásban élőknek.

Tudjátok, hány Hondát helyeztek forgalomba tavaly egész Európában? 116 945-öt, aminél még a Mitsubishi is többre jutott. Kiából viszont négyszer ennyi, 493 889 kapott rendszámot 2019-ben. Nem véletlenül tartanak itt. A koreai konszern hideg számítással és kevés botlással arató fejlesztőgépezete két konnektoros hibridet szült a Ceedből. Az egyik a kombiból készült a sok helyet kereső, pragmatikus vevőknek, a másik az XCeedből a divatosabb, mutatósabb autóra vágyóknak. Utóbbi járt nálunk teszten.

Külső

Ha létezik autófajta, amivel ma nem lehet melléfogni Európában, az a többé-kevésbé emelt építésű autó. Ha elég magas, akkor SUV, ha csak kicsit magas, akkor crossover. Az XCeed az utóbbi alfajba tartozik, a DS4-hez és a Mercedes GLA-hoz hasonló épphogy magas autó.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 1

Nem igazán magas az XCeed, 18-as kerékkel 1490 mm-es, ami 2,5 centivel alacsonyabb az első Toyota Aurisnál. A hosszúság 4395, a szélesség 1826 mm. A tengelytáv azonos a sima ötajtós Ceedével, 2650 mm

205/60 R16-os gumival 1478, a tesztelt 235/45 R18-cal 1490 milliméter magas, utóbbi 2,5 centivel alacsonyabb annál, ameddig az első generációs Toyota Auris nyúlt. A hosszúság 4395, a szélesség 1826 mm. A tengelytáv azonos a sima ötajtós Ceedével, 2650 mm.

Ebben a kék színben a műanyag védőívekkel és a szemrevaló felnikkel az én szememnek gusztusos autó, lendületes farral. Cserébe hátrafelé nagyon nem lehet kilátni, amit az első-hátsó parkolássegítő és hátrafelé a kamerakép is igyekszik ellentételezni.

Belső tér

Elektromosan megfeszíthető deréktámaszos, igazán kényelmes ülésben kezdődik az érintkezés az autóval. Az üléskárpit is tetszett. Bár a Kia szuperképessége az ülésszellőztetés a prémiumszegmensen innen, ezt csak a félmilliós bőrkárpittal kapnánk meg, csomagban a hátsó ülésfűtéssel és a memóriás, motoros állítású vezetőüléssel.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 2

Nem lehet állítani az áram-visszatermelés erősségén lassításkor. A kormány mögötti fülekkel a hatfokozatú automata kapcsolható

Ennél fontosabb a 12,3 hüvelykes képátlójú műszeregység, ami az X-Platinum csúcsmodellben alapáras, a többi modellhez nem elérhető. Ötletes benne az áramtöltöttség zöld és a benzin szürke diagramja. Az apró feliratok miatt az elején keresgéltem egy ideig, mit hol találok, de némi beszokás után mindennek meglett a visszajelzője.

Ebben az igazán nagystílű belső térben szokatlan volt a belső világítás forrósága, ezek szerint LED helyett izzók vannak bennük. Elöl és hátul is 2-2 térképolvasó lámpa van középen. Spórolhatunk viszont az energiával, ha csak a vezetőre koncentráljuk a klimatizálást.

Hátul örültünk a levegőkilépőknek, így a légkondicionálás és a fűtés is jóval hatékonyabb a második sorban. Itt kényelmesen tágas a hely, elsősorban a térdnek, de úgy 185 centis magasságig a fejtér is elegendő.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 3

291 literjével 135 literrel kisebb csomagtartó, mint a többi XCeedben, a padlószintet megemelte az akkumulátorok helyigénye

Tudjatok róla, hogy a kocsi mögé lépve automatikusan nyílhat az ötödik ajtó, de én ezt egyszer sem vártam meg, mert gyorsabb megnyomni a gombot, utána úgyis várni kell a fedél emelkedésére.

Mindössze 291-1243 liternyi csomagtér marad a hibridakkukkal megemelt padlószint felett, ami a kiskategóriában is szűkebb lenne az átlagnál. A hely kialakítása ügyes, mert a 230 voltos töltőkábel külön fedél alatt van a küszöb mögött. Nem butaság a csomagtér teljes megtöltésekor időben áttenni máshová, hogy ne az összes cucc alól kelljen kihalászni, ha mégis kell.

Technika

Nagyfeszültségű akkumulátor tartozik a Niróból ismert hibrid hajtásrendszerhez, 8,9 kilowattóra áramtároló kapacitással. A hátsó ülés alatt is vannak akkucellák, amit a bal hátsó ülés alatt lévő s az ajtó melletti szellőzőnyílás jelez.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 4

A magas, 13,0:1 arányú sűrítéssel és közvetlen befecskendezéssel takarékosabbá tett szívómotor szolgál a Niróban is, az új Sorentóban viszont a turbós 1,6-osra épül majd a konnektoros hibrid hajtáslánc. A generátor vízhűtéses

Hosszabb távon ígéretes, hogy a hajtáslánc benzines tagja egy szívómotor, közvetlen befecskendezéssel, tehát nem Atkinson-ciklussal. Teljesítménye ennek ellenére decens, 105 lóerő 5700-on, a 147 Nm-ért is 4000-ig kell kihúzatni. A villamos gép 44,5 kilowattos, ami kerekítve 61 lóerő, a nyomatéka 170 Nm. A hajtásrendszer összereje 265 Nm és 141 lóerő.

Száraz kuplungos, hatfokozatú automatikus váltó viszi át a motorok nyomatékát, tehát villanymotoros hajtással is cserélődnek a fokozatok. Maradt a hibrid Nirókból és a Hyundai Ioniqból ismert duplakuplungos sebességváltó, aminek sajátosságait füzetecske mutatja be a hidraulikus nyomatékváltós automatához szokott ügyfeleknek.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 5

1519-1581 kilós lehet a zöld rendszámos XCeed hibrid. Platinum kivitelben a tesztautó az 1,6 tonnához áll közel. 1,3 tonnás fékezett utánfutót vontathat

A legfontosabb, hogy tilos gázadással egy helyben tartani az autót emelkedőn, mert a kuplungok megégnek a súrlódás hőjétől illetve azt is elmondják, hogy elinduláskor és kis sebességnél érezhető lehet az eltérés a hagyományos automaták működésétől, magyarul enyhe rántásokon ne lepődjék meg a tulaj.

Töltés

Legfeljebb 10 amperes áramerősséggel működik a 230 voltos töltő. A műszerfali kijelzőn 2,1 kilowattos töltési teljesítmény jelent meg a villásdugót csatlakoztatva, ezzel nem egészen négy és fél óra alatt lakik jól a 8,9 kilowattórás akkumulátor. Ez a bő négy óra hamar eltelik, a takarékos hajtáslánccal jó kompromisszum a kis akku ellenére 50 km körüli hatótáv.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 6

Tartozékként a Mennekes-töltőkábel 100 030 forintba kerül a márkakereskedésekben, így áruházi és közterületi töltőket is használni tudtok, de alig lesz gyorsabb az akkuk feltöltése, 4 óra 15 perc helyett 2,5 óra

Kár, hogy nem írja ki az autó, mit jelent konkrétan a menüben beállítható háromféle töltőáram-erősség, mert amperben tudnék számolni, de a kis-közepes-erős fokozatokkal nehezebben tudom megsaccolni, mikor izzik fel a faházban a drót.

Közterületi és áruházi töltőt nem használtam, mert váltóáramról az a 3,3 kW, amivel a Kia XCeed legfeljebb tölteni képes, alig gyorsabb a szerkesztőségi garázsban vagy a telken 230 voltról elérhetőnél. Így 2,5 órás töltés után írná ki az autó azt az 54 kilométert, amivel teljes töltöttséggel várt.

Mivel a Type2-es kábel a Kiánál 100 030 forintba kerül tartozébvkként, azoknak jó opció, akik az egyelőre még ingyenes töltőkre bazíroznak az élelmiszer-kiskereskedelmi egységekben (pl. Aldi, Lidl, Penny).

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 7

Archaikus autót rajzoltak a hajtásfolyamatok visszajelzésére

Fizetős töltőn már nem annyira olcsó a váltóáram a benzines hibridüzemhez képest, hogy az 5 méteres, 20 amperes kábelt érdemes volna beszerezni, de 10-11 milliós autónál ez a 100 ezer Ft alig észlelhető költség és az otthonotokat elhagyva a Mennekes-kábel nagyban bővíti a töltési lehetőségeket.

Áramot tankolva a töltésvezérlés visszajelzőjén látni, hogy tart-e még a folyamat, de sokkal jobban kivehető a három LED a szélvédő mögött, amelyek villogva vagy folyamatosan világítva jelzik a töltöttséget.

Azért is tetszett ennyire a plug-in XCeed elektromos oldala, mert egy áldott jó ember kitalálta az azonnal záródó töltőfedelet, amit nem kell a behajtása után a rugó ellenében megnyomni, hogy tényleg zárjon. A nyitva felejtett töltőfedélre felirat figyelmeztet a műszerfalon, hisztéria nélkül, de jól kivehetően.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 8

3,3 kilowattos a fedélzeti AC-töltő, amivel 2,5 óra feltölteni a 8,9 kWh kapacitású akkumulátort. A töltőfedelet nem kell a behajtása után a rugó ellenében megnyomni, hogy tényleg zárjon, elég egy mozdulat

Vezetés

Beszállsz, elindulsz és érezni valami általános jóságot ebben az autóban, ami a rendes összeszerelésből, a takaros anyagokból, a szép rajzú digitális műszerfalból és az autó bizalmat keltő, nyugodt futásából fakad.

Vannak azonban jelentéktelen és fájóbb részletek is, amik az utazást megzavarják. A futómű gyakran közbeszúr, a tesztautó 235/45 R18-as gumiméretével kényelmetlen a rugózás. A másik a benzinszint visszajelzése, amiben annyira közel van egymáshoz a kétféle szürke a digitális grafikonon, hogy féltanknál még telinek néztem a tartályt. A szorgos töltögetés ellenére hamar leapadt a benzinszint, ami nem a motoron múlt. A konnektoros hibridek tankja 50 helyett 37 literes, de ez is elég legalább 700 kilométerre.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 9

4,6 litert fogyasztott százon hibrid üzemben, amikor csak a benzines motor és a fékenergia-visszanyerés töltötte a nagyfeszültségű akkut. A tisztán elektromos hatótáv nagyjából 40-50 km, ami nagyon jó a 8,9 kilowattórás akkuval

Vezetés közben a klasszikus hibridpárosítás hátrányai is érzékelhetők. Itt az a lényeg, hogy a szükségesnél és elégségesnél ne legyen nagyobb teljesítményű a benzines, mert a villanymotorral együtt kell elfogadhatóan mennie az autónak.

Ez padlógáznál működik is, még 9 százalékos töltöttségnél is van annyi tartalék a nagyfeszültségű akkuban, hogy biztonságosan kiugorhassunk egy előzésre a villamos gép rásegítésével.

De nincs az a bősége a motorerőnek, amit más konnektoros hibridek adnak. A Kia racionálisan méretezte a rendszer erőtartalékait, tudja, amit kell, de városban, emelkedőn gyorsítva 60 alatt is érezni a kerekítve 61 lóerős villanymotor korlátait. A balra mozdulva a visszatöltést is jelző műszer erőtartalék-mérőként visszafogott gázadással is kifekszik jobbra.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 10

Mivel sem a benzines, sem a villanymotor nem valami erős, a hibrid a 141 lóerős rendszerteljesítmény ellenére messze nem éri el a 140 lóerős 1,4 T-GDI menetteljesítményeit. 11 mp a gyorsulása 100-ig, a turbós benzinesé 9,5 mp, egyaránt duplakuplungos váltóval

Jól érezhető és a kijelzőn látható is, meddig nyomható a gáz a benzines beindulása nélkül, a szolid dinamikát tudomásul véve jól lehet villanymotorral suhanni. Amikor a töltöttség túl alacsony, az autó magától hibrid üzemmódba vált.

Ilyenkor is lehet addig ügyeskedni a gázpedál felengedésével, hogy leálljon a benzines, egyenletes városi sebességnél kisebb-nagyobb szakaszokat megtehetünk nesztelenül. Főleg, ha van türelmetek áramot összeguberálni lejtőn és lassításkor az áram-visszatermelő fékezés megnyújtásával.

Ha azt akarjuk, hogy szunnyadjon a benzines, a települések után EV üzemmódban szárnyaszegett a gyorsulás 60 és 120 között, ami a villanymotoros üzem felső sebességhatára. És én ezt akartam, mert a négyhengeres zúgása megtöri azt a harmóniát, amivel a Kia XCeed PHEV nagyobbrészt mozog.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 11

120 km/ó a maximális sebesség elektromos üzemben. Ez a Sport a kétféle hibrid üzemmódból, a másik az Eco. Jó lenne a kettő közé egy normál is. 37 literes tankja ellenére bőséges a hatótáv, fél tanknál még 424 kilométert ígér lemerült akkuval

Eco üzemmódban autóúton és főleg autópályán kellemetlenül határozott a gázpedál ellenállása, ha viszont Sportba váltunk, hogy enyhüljön az ellennyomás, a feléledő benzines morgása kezd zavarni. Jó lenne egy köztes üzemmód is.

147 newtonméterével és 105 lóerejével ez a benzines a villanymotorral megtámogatva sem tudja azt a kényelmet nyújtani, mint a turbós 1,4-es a 140 lóerejével. A teljes hibridhajtás rendszerteljesítménye 141 lóerő, mégis lassabb a zöld rendszámos Kia XCeed, mint az 1,4 Turbo. A hibridnek 11,0 mp kell, mire felgyorsul 0-ról 100-ra, a benzinesnek elég 9,5 mp ugyanehhez és nem 188 km/óra a végsebessége, amennyit feltöltött akkuval a hibrid kiprésel magából, hanem 200. Olvastam 160-as végsebességet is, ha nem tévedés, talán lemerült akkuval érvényes.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 12

Más autókban és itt is ijesztő néha a sávban tartó rendszer aktív közbeavatkozása a kormánnyal. Érdemes rögtön kikapcsolni. A LED-fényszórók kiváló távfénye jól jön sötét országúton

Mivel itt a sebességváltások enyhén, de ki érezhetők, lemerül akkuval a hajtásrendszer nem egészen éri el a Toyota hibridjeinek működési finomságát. Ám ennél sokkal fontosabb adu a zöld rendszám és a legfeljebb 405  forintnyi áramért vegyes forgalomban megtehető nagyjából 37-44 km, amiből városban 50-54-et is csinálhatunk. A gyári adat 48-59 km.

Éjszaka országúton rendesen működött az automatikus távfény-kapcsolás, egyetlen szembejövő sem villantott a késve levett reflektorért. Belülről a fényár újraéledése egy fél ütemmel lassabb volt a kívánatosnál. Nem szívesen nélkülöztem egy pillanatra sem a kiváló távfényt, ezért inkább kézzel váltogattam tompítottra és vissza.

Kellemetlenséget csak a sávban tartó rendszerrel éltem meg, de ez más autókban is gond. Itt egyszer egy kerékpárost igyekeztem udvariasan szélesen kikerülni, előtte indexelve és a terelővonalat érintve.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 13

Nagyobb sebességnél Eco-állásban kellemetlen a gázpedál ellentartása, Sport üzemmódban viszont zúgni kezd az addig szunnyadó benzines motor

A szisztéma mégis úgy találta helyesnek, ha beletaszít a kormányba, a bringás felé. Atyaég! Ameddig ennyire suták ezek a rendszerek, biztosabb kiiktatni őket, amihez itt nem kell menübe belépni, külön gomb segít a bal térded felett. Ugyaninnen nyitható a csomagtartó is, ha nincs nálad a kulcs, így a nyitott ablakon benyúlva is működik.

Költségek

Listaáron plug-in XCeedet 10 399 000 és 11 699 000 Ft közötti áron vehettek, amiből 2020 szeptemberében 650 000 Ft a kedvezmény. Az ára tehát 9 750 000-11 049 000 Ft, ami a többi konnektoros hibridhez képest vonzó. Az X-Bronze alapverzió nem jó másra, mint elkezdeni az árlistát, mert sem kormányfűtés, sem első ülésfűtés nem rendelhető hozzá.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 14

9 750 000-11 049 000 Ft az akciós ára 2020 szeptemberi megrendeléssel, ami a többi konnektoros hibridhez képest vonzó. Ne számold ki, hogy jön ez vissza a 40-50 kilométeres elektromos hatótávon a listaáron 6,9-8,1 milliós 1,4-es turbóval szemben, de a zöld rendszám öröm mindenhol, ahol díjmentes vele a parkolás és sokféle állani terhet megspórol az üzembentartónak

Mára a Kia felszereltségpoltikája csúnyán elment a profitmaximalizálás irányába a csomagba kényszerített extrákkal. Ott tartunk, hogy egy induktív telefontöltőt, ami kisautókban is elérhető, csak az X-Platinum csúcsmodellel kap meg a vevő, az akciósan is tízmilliós autókhoz nem. De az is bántó, hogy 14 évvel az USB-csatlakozókat a tömegmodellekbe elhozó ED Cee’d után az alsó két felszereltséggel nem jár USB-csatlakozó a középkonzolon.

Mire a 40-50 kilométeres elektromos hatótávon bejön a listaáron 6,9-8,1 milliós felár az 1,4-es turbóval szemben, sokszor kell tisztára törölni a földön meghempergetett töltőkábelt, hogy ne az állásinterjú vagy az anyák napi ünnepség előtt koszolja össze a ruhátokat. A konnektoros hibrid XCeed nagy előnye a díjtalan közterületi parkolás áldása az életminőségetekre a fővárosban és még sok településen.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 15

Csak a felső két kivitelhez jár ez a középső USB-töltő, pedig az USB-csatlakozót épp az első Cee’d terjesztette el 2006 legvégén. Akkor ez tisztán a zenehallgatást szolgálta, tölteni nem töltött

Kizárólag hibrid üzemben járva, levonva az össztávból a csak villanymotorral megtett utakat, 4,6 liter/100 km-re adódott a tesztfogyasztás. Ez csillagos ötöst ér, mert a hibrid megdolgozott a kívánt utazósebességért.

Hasonló méretű konnektoros hibridek listaárai, alapkivitelben

A Kia XCeed Plug-in Hybrid és vetélytársai – Listaár, forint
Citroën C5 Aircross (225 LE)14 910 000 Ft
Kia Ceed kombi Plug-in Hybrid (141 LE)10 299 000 Ft
Kia XCeed Plug-in Hybrid (141 LE)10 399 000 Ft
Kia Niro Plug-in Hybrid (141 LE)10 349 000 Ft
MINI Countryman Cooper SE All4 (220 LE, el. 4×4)12 300 000 Ft
Opel Grandland X (225 LE)13 130 000 Ft
Peugeot 3008 (225 LE)14 610 000 Ft
Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid (159 LE)10 749 000 Ft
BMW X2 xDrive25e (220 LE)
14 140 000 Ft
Mercedes-Benz GLA 250e EQ Power (218 LE)
14 851 000 Ft
 
 

Ebben a kategóriában bőven van elég vetélytárs, de vagy jóval testesebbek és erősebbek vagy nincs még belőlük konnektoros hibrid. Például a Mazda CX-30 nem kapható zöld rendszámmal, az elektromos MX-30 pedig a maga 150-200 kilométeres hatótávjával nehezen tudna konkurense lenni egy egyautós családban az XCeednek.

Ilyen hibridje a Toyotának sincs Magyarországon 16

Szép rajzú a motorindítás után gyorsan feléledő középső kijelző, képátlója 10,25 hüvelyk. Hasznosak a töltésfunkciók, pl. kétféle indulási időpont adható meg, amikorra az autó feltölti az akkukat lehetőleg a kedvezőbb árú éjszakai árammal

A konnektoros hibrid Countryman és a BMW X1 csak háromhengeres, ez döntő hátrányuk, viszont 4×4-esek a hátsó kerekek elektromos hajtásával. Ezt az Opel Grandland X és a Peugeot 3008 is tudja az erősebbik hibriddel, csak itt 220-300 lóerős autókról van szó, más árakon. Házon belül a Niro PHEV ezt a technikát avíttabb belsővel, de nagyobb csomagtérrel kínálja, közel azonos összegért.

Értékelés

Az XCeed jó alap a zöld rendszámra jogosító hibridesítéshez. Megértést a rugózási komfort, a kis csomagtartó illetve a villamos és benzines oldalról sem túl erős hajtásrendszer igényel. A Kia okos kompromisszumot talált, amikor a konnektoros hibridrendszert méretezte kompakt modelljéhez, amely mutatós és tágas utasterével, takarékosságával, korrekt hatótávjával és gyors töltési idejével igazán jól használható autó lett.

Mellette – Ellene
 
  • Zöld rendszám, annak minden előnyével
  • Értékelhető elektromos hatótáv (kb. 38-54 km)
  • Szép műszeregység
  • Tágas hátsó lábtér
  • Nagyon csekély fogyasztás
  • 7 év/150 000 km garancia
  • Megnyugtató minőségérzet
  • Más konnektoros hibridekhez képest kedvező ár
 
  • Kis csomagtér
  • Zötyögős rugózás
  • Közepes menetteljesítmények
  • Kéne egy normál üzemmód az Eco és a Sport közé
  • Ellenszenves felszereltségpolitika
Hogy tetszik zöld rendszámmal a hibrid XCeed?
352 szavazat - átlag: 6.32 (10-ből)
Hogy tetszik zöld rendszámmal a hibrid XCeed?