Röviden – Škoda Scala
Mi ez?Alsó középkategóriás autó ötajtós karosszériával, három benzines és egy dízelmotorral. A Rapid és a Rapid Spaceback utóda.
Mit tud?Nagyon sok felszerelést kínál, de milliós extralista nélkül is nagyon derék autó nagy belső térrel, jó kényelemmel és biztonsággal, sok ügyes ötlettel.
Mibe kerül?Nincs optikailag kicsinosított alapára, így 4 999 000 helyett 5 027 000 forintba kerül a mostani, 115 lóerős alapverzió. Később 4,8 millió forinttól indul a 95 lóerős 1,0 TSI.
Kinek jó?Azoknak, akik ár/érték arány szerint választanak kompakt autót.

1991. április 16-án vásárolta meg a Volkswagen a Škoda részvényeinek első 31 százalékát és 2000. május 30-án vált a cseh márka 100 százalékban VW-tulajdonú leányvállalattá. Azóta jó sok idő eltelt, de a cseh autógyártó valamiért éppen az Európában alapértelmezésű autófajtát nem csinálta meg: nem volt Astrája, Corollája, Focusa, 308-a, tehát klasszikus kompakt autója.

Volt helyette más. A Škoda szinte körbelőtte a Golfot a kisebb, butább Rapiddal és a Golfnál nagyobb Octaviával, de valahogy mindig úgy alakult a modellpolitika, hogy a Škoda egyetlen autója sem garázdálkodhatott a Golf felségvizein.

Most az lenne a frappáns folytatás, hogy most azonban itt a Scala, a csehek Golfja, ám ez csak félig volna igaz. A Scala ugyanis az ár/érték arány alapján döntő vásárlókat célozza meg az alsó középkategóriában, ahol a FIAT Tipo és a Renault Mégane mellett a gyári stratégia szerint a Kia Ceed és a Hyundai i30 a fő ellenfél. Ez az elképzelés kissé lemaradt a valóság mögött, mert a koreai autók árelőnyének elolvadása és látványos megdrágulásuk épp azt jelzi, hogy mennyire sokat erősödött az arculatuk.

Hossza 4362, szélessége 1793, magassága 1471 mm. A tengelytáv 2649 mm

Minket azonban nem a marketingkoncepció érdekelt, hanem az, milyen autó lett a Škoda Scala? Egyelőre egy rövid próbakör tapasztalatait tudom megosztani veletek, de Rácz Tamás már a tesztautóval rója az utakat, gyorsak leszünk a valódi teszttel.

Mind lenyit

Külső

Nagyjából hat centiméterrel hosszabb és kilenccel (!) szélesebb a Škoda Scala a Rapid Spacebacknél, a szélesítés az autó arányainak is jót tesz. A Scala szélesebbre vett, fényesre keretezett hűtőrácsával, számomra kínai sárkányosnak ható lámpaszemeivel hoz újat és megelőlegezi a jövőre bevezetendő, negyedik újkori generációs Octaviát.

Motorházfedele a hűtőrács nélkül nyílik fel. Szériafelszerelés az alapmodellben is a LED-es fényszóró, a tompított fényt és a nappali menetfényt is fénykibocsátó diódák adják. Extraként minden fényt LED-ekkel megdolsó adaptív fényszóró is rendelhető. 16, 17 vagy 18 colos felnik közül lehet választani, köztük a légellenállást csökkentő, aerodizájnosak is akadnak.

Futófényes a hátsó index, ez az első Škoda ezzel a megoldással. Európán kívül volt már széttagolt típusfelirat, itt először a Scalán helyettesíti a hátsó emblémát

Hátul is LED-es a lámpa, az index futófénye ebben a kategóriában ugyanúgy említésre méltó, mint a motoros mozgatású csomagtérfedél. Az ötödik ajtón nincs embléma, a márkaidentitást széttagolt betűkkel felragasztott Š K O D A felirat erősíti, az európai modellekben először. Felárért, a Rapid Spacebackhez hasonlóan, mélyebbre húzott és feketére színezett hátsó üveg csinosíthatja az autót.

Belső

Ez az a terület, ahol a Scala le akarja lépni a konkurenciát, ügyes részletmegoldásokkal, bőséges térrel és jókora csomagtartóval. De mielőtt a kompakt autók ellen kiállhat, kellett valamit kezdeni a látványosan lebutított Rapid legnagyobb bajával, a minőségérzettel.

Ráfért az előrelépés a minőségérzetre. A Scala megszabadult a mesterséges butítástól, ami átható volt az olcsó hatású anyagokkal teletömött, zajosan gördülő, belül keskeny Rapidban

Sok a puha tapintású műanyag, felárért 10,25 hüvelyk képátlójú digitális óracsoport kapható, az extralistán ott a vajszínű bőrkárpitozás és a motoros csomagtérajtó-nyitás. A vezető oldalán elektromos állítású ülés, a hátulra is rendelhető oldallégzsák és ülésfűtés igyekszik meggyőzni a beülőt, hogy felfújt kisautóból valóban kompakt autóvá vált az új Skoda Scala.

Működik a dolog, a kipróbáltak közül a csillivilli, nagy napfénytetős 1,5 TSI után a manuális légkondis, szerényebb kivitelű háromhengeres is kulturált autó volt belül. Mindegyik rádió érintőkijelzője színes, a Swing fejegységgel a képátló 6,5, a Boleróval 8,0, az Amundsennel 9,2”. Jó megoldás, hogy tolatókamerát vagy telefontükrözést a kisebb kijelző mellé is lehet rendelni, nem kötelező ezekért a funkciókért kiköhögni a nagyobb kijelző felárát. A közeljövőben kábel nélküli Apple CarPlay és AndroidAuto telefonintegrációt is kínál az autó, jelenleg dróttal működik. A telefonok indukciósan tölthetők, mint a legtöbb mai új autóban.

Van mit variálni az utastérben. Nyolcféle mintájú dekorbetét és 12 kárpit között kell meglelni az összhangot, amit a LED-es belső világítás háromféle színe tesz komplikáltabbá.

Sok a hely, öröm a középső levegőkilépő. Felárért két USB-C töltő, oldallégzsák és hátsó ülésfűtés is rendelhető

Összesen 31-féle ügyes apróságot szórtak el a tervezők az autóban, ezek zöme ismert a parkolójegytartótól a tanksapkafedélben lévő, a gumik mintaárok-mélységének mérésére alkalmas jégkaparóig. Egyedül az ablakmosótartály gumikupakja új, amiből csőrt hajtogathattok a folyadékbetöltéshez.

Videó az ablakmosótartály ügyes betöltőnyílásáról

Szemben a Rapiddal, már nem kell választani a hátsó ülésfűtés vagy a hátsó két USB-töltőaljzat között, ezeket az extrákat egyszerre is megkaphatja az autó. Sajnos az utastérben látott mind a négy töltési pont USB-C. Ez a mostani, átmeneti korszakban szerencsétlen megoldás, bár az A-osztályban és más autókban is van rá példa. Jobb lett volna legalább egyet megtartani a régebbi csatlakozással, így marad az adapter.

415-1380 literesről 467-1410 literesre bővült a csomagtartó. A kampók, kis okosságok megkönnyítik a tér kihasználását, ami az alsó középkategória ötajtós autói között kimagaslóan nagy. Az Octavián kívül csak a Honda Civicé nagyobb 478 literrel, a Golfé például 380-1270.

415-1380-ról 467-1410 literesre bővült a csomagtartó a Rapid Spaceback leváltásával. A fedelet felárért motor mozgathatja

Technika

Változatlanul a Volkswagen-impérium kisautós, keresztmotoros padlólemezét kapja az autó. Elődje a PQ26-osra épült, az újé a moduláris MQB A0, ami egyben az Audi A1, a SEAT Ibiza és a VW Polo alapjait is adja. Ez azt jelenti, hogy nincs összkerékhajtás és független hátsó futómű, ahogy a motorkínálatban sem megy a Scala a kétliteres, nagy teljesítményű Golfok és Ocaviák után. Hosszban a gyártó kihozta a technikából, amit lehet, a Škoda Scala nagyjából 10 centivel növi túl a VII-es Golfot.

Minden motor turbófeltöltős és részecskeszűrős. A benzines motorkínálat a háromhengeres 1,0 TSI-t öleli fel, elsőre 115, majd 95 lóerővel is, a négyhengeres 1,5 TSI 150 lóerős. A sornégyes 1,6 TDI az egyetlen dízelmotor, 115 lóerővel. A Scala készül az 1,0 TSI földgáz-benzin üzemű változatával, de ez nem kapható hazánkban.

0,29 a legáramvonalasabb modell alaktényezője, a katalógusban 0,303 és 0,306 közötti értékek is szerepelnek. A levegőt az első belépőtől a kerékjáraton át kivezető légfüggöny mérsékli az első kerekek mögötti örvénylést

Turi Balázstól, az importőr egyik Škoda-termékmenedzserétől a bemutatón megtudtuk, hogy a Scala torziós merevsége körülbelül 20 százalékkal jobb a Rapid Spacebackénél és a továbbfejlesztett holttérfigyelés 70 méterre lát hátra az autó oldalán, így sztrádán, nagyobb sebességnél több haszna lehet.

Feláras az adaptív lengéscsillapítás, sportos és normál állással. A sima kerékfelfüggesztéshez rendelhető rossz út csomag, megerősített futóművel és elég jelentős emeléssel, a sportfutómű pedig 1,5 centis ültetést jelent.

Míg a modellfrissítés utáni Superbben a Full-Kessy funkcióval végre-végre a hátsó oldalajtókban is megjelenik a kulcsérzékelő, a kisebb Škodákban, ideértve a Scalát és a Kodiaqot, a legközelebbi modellévváltások után is csak az első ajtókilincsek meghúzásával old ki a központi zár.

Hazánkban nem kapható a benzinnel és födgázzal is tankolható, sűrített földgázas üzemben a benzinesnél kevésbé környezetszennyező és sokkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású modell

Vezetés

Nagyon rövid próbaútra volt lehetőségünk, mindez tehát csak a felszín, a legelső benyomás a 115 lóerős 1,0 TSI és a 150 lóerős 1,5 TSI volánja mögül. Jó az üléshelyzet, az érintőkijelző képe tiszta, éles és a menü logikája is könnyen felfogható.

Az üvegtetős, jól felszerelt 15 TSI Style-ban benne volt a kétállású lengéscsillapítás. Normál üzemmódban sincs vészes oldaldőlés, a sportos beállításra váltva érezhetően kisebbet billen az autó és a visszavett kormányrásegítéssel jobb az útérzet, bátrabban megindíthatók a kanyarok. A sorhármas és négyhengeres TSI is halk, kulturált motornak hatott.

Jól kivehető a különbség a lengéscsillapítás normál és sportos állása között. A kormányerők is eltérőek

Erejét tekintve a 200 Nm nyomatékú soros háromhengeres is elegendőnek tűnt, a 150 lóerős hegynek fel is energikusan gyorsított. Duplakuplungos automata váltója lágy elindulásokkal, kissé tétova kapcsolásokkal, összességében jó szoftverrel dolgozott, de a városi próbakörön még hetedikig sem kapcsolt fel. Részleteket majd a tesztben ír Rácz Tamás kollégám, jó pár száz kilométer megtétele után.

Költségek

Active, Ambition és Style felszereltséggel indul az autó értékesítése, alapfelszereltségükről a képgalériában találtok fotót. 5 027 000 Ft a Scala bevezetéskori alapára, ez tehát a 115 lóerős, háromhengeres turbómotorra vonatkozik. A kínálat másik végéről az 1,5 TSI Style listaára 7 419 250 Ft automatikus DSG-váltóval. Az autót extraként metálfénnyel (142 240), fűthető kormánykerékkel (43 180 Ft), króm díszcsíkkal az ablakkereten (48 260), kanyarkövető lámpafunkcióval (36 830), fűthető első ülésekkel és ablakmosó-fúvókákkal (74 930 Ft) és a fillérre ugyanennyibe kerülő Image-csomagban mélyebbre húzott hátsó szélvédővel, tetőlégterelővel és fekete tükörházakkal megrendelve 7 839 620 Ft áll a számlán. Ebből magánügyfeleknek 400 000 Ft a kedvezmény.

Elődje egy hosszúságában alsó középkategóriás méretre felfújt kiskocsi volt, a Scala jóval nívósabb a hangosan gördülő Rapidnál, valódi kompakt autó

Nyár végén vagy ősszel megvásárolható lesz a 95 lóerős 1,0 TSI is, várható ára 4 827 000 Ft. 200 000 kilométeres garancia jár a Škoda Scalához is, ez azonban magánautósoknak a négyéves időkorlát miatt sokkal kevesebbet ér, mint a Kia Ceed hét év/150 000 kilométeres jótállása, akár a Suzuki SX4 S-Cross hajtásláncára adott 10 év/200 000 kilométeres garancia.

Értékelés

Jól kivehetően megszabadult a Škoda Scala a Rapid Spaceback béklyóitól. Teljes értékű kompakt autó a japán modellekre jellemzően csak a legfontosabb motorváltozatokkal, váratlanul gazdagra púpozható extrakínálattal.

Tárgyilagossága ellenére ez a Škoda sem érzelemmentes célszerszám, a tervezők figyelmessége valódi gondoskodást sugall. Mint a Škodákban általában, itt is stimmelnek a nagy dolgok (biztonság, kényelem, térkínálat, futómű, motorok) és azok az okos apróságok is, amelyek hiánya sokszor csak autócserekor, más márkára váltva tűnik fel.

Mellette – Ellene
  • Tágas, átgondolt belső tér
  • Nagy és praktikus csomagtartó
  • Felárért sokféle kényelmi és aktív-passzív biztonsági extra
  • Jónak tűnő zajszigetelés
  • Jónak tűnő ülések
  • Kulturált benzines motorok
  • Tisztességes vezetőtámogatás
  • Pálcás motorházfedél-kitámasztás
  • Nehezen elérhető indítógomb a slusszkulcs nyílása helyén
  • Japánosan szűk motorkínálat

 

Hogy tetszik a Škoda Scala?

736 szavazat - átlag: 6.85 (10-ből)

Hogy tetszik a Škoda Scala?