Röviden – Škoda Rapid és Rapid Spaceback 2017
Mi ez?2012-től bevezetett, nemrég felfrissített családi autó kétféle karosszériával, a Rapid Spacebackben 415-1381, a Rapidban 550-1490 literes csomagtérrel.
Mit tud?Nagyon tágas, sok praktikus részlete van és a családot vagy a külszolgálatos munkaerőt nem túl hangulatosan, de takarékosan és biztonságban szállítja.
Mikor jön?Májusban kezdődik a gyártása Pozsonyban, az első autók augusztusban érkeznek. 4 534 450 és 6 547 080 Ft között mozognak a listaárak, amiből 400 000 Ft a kedvezmény. A Rapid 1,0 TSI Family fix ára 3 797 850 Ft.
Kinek jó és mi van helyette?Family kivitelben beválik családi autóként. Elsősorban a testvérmodell, a SEAT Toledo vagy a FIAT Tipo. Kisebb csomagtérrel és/vagy variálhatósággal a Lada Vesta, a most megújuló Citroën C-Élysée és a Peugeot 301.

Tudjátok, miről híres az újkori Rapid? Ez volt az első autó abból az időszakból, amikor minőségérzetben egy szinttel visszarántotta a Škodát a Volkswagen. Például a műszerfal teteje is kemény műanyagból készült és az autó indulásakor hiányzott a vezető ajtajáról az utas oldali ablakemelő kapcsolója.

Ezzel a Volkswagenek belső terétől valóban nagyobb lett a távolság, de a Peugeot, a Renault, az Opel vagy a japán és dél-koreai konkurensek ügyfélköréből nehezebb lett vevőket átcsábítani. Időközben a Škoda annyira erős márkává vált, hogy elbírta a mesterséges butítást, amire németül szakszó is van: Produktentfeinerung, vagy egyszerűen Entfeinerung.

Nem az MQB moduláris technikára épül a Rapid, hanem a VW-konszern kisautóinak PQ26-os padlólemezére

Mivel a Rapid a nem sokkal később megújított Octaviához képest érthetetlenül drága volt, bevezetéskori ára a létjogosultságát is megkérdőjelezte. A gyár korrigálta az ablakemelőt, az akciós modell az autó árán is javítani tudott, de itthon a Rapid és a Rapid Spaceback sem tudott kilépni az Octavia árnyékából.

Világszerte más a helyzet, 800 000 darabot eladtak belőle. A Rapid érdekes modellcsalád, mert hasonló néven más-más autók futnak a világ különböző pontjain. Oroszországban az európai ötajtós ferdehátút árulják, de 1,6-os MPI szívómotorral az 1,0 TSI helyett. Az indiai modell a Fabia II orrával kezdte karrierjét, korábban frissült, mint az európai és a Rapid itt négyajtós limuzin, ahogy Kínában is. Bár ezzel az egész autó legpraktikusabb vonásától fosztják meg magukat a vevők, ott a szeparált csomagterű autókat szereti a nép. Gyártani ezt a könnyebb, az autó merevebb és egyforma szigeteléssel halkabb is a szilárdabb karosszériával, amit nem bont meg a nagy ötödik ajtó.

Sikkesebb a Spaceback, tágasabb csoamgterű a sima Rapid

Sikkesebb a Spaceback, tágasabb csomagterű a sima Rapid

Összességében a gyártásban nagyjából fele-fele a Škoda Rapid és a Škoda Rapid Spaceback megoszlása, de míg Németországban 97 százalék a csapott hátú részesedése, másutt a csinosabbra vett Spacebacket nem is értékesítik. A gyár biztos volt benne, hogy a Spacebacknek itthon is többe kellene kerülnie a lépcsőshátúnál, de az importőr munkatársai meggyőzték őket, hogy a 17,9 centivel rövidebb, 135 literrel kisebb csomagterű autót a magyar vevőknek csak a Rapidnál alacsonyabb áron lehet eladni.

Mind lenyit

Külső

Mi változott?

Szerencsés  társaságba keveredtem, mert a vacsoránál asztalszomszédom Emil Nikolov, a Škoda Rapidok fejlesztési vezetője volt. Nikolov úr eredetileg elméleti fizikus, atomfizikából doktorált Németországban és tőle tudtam meg, hogy a cseh szokások szerint két kilépőt szokás inni, hiszen két lábunk van.

Javult a minőségérzet, a kemény műanyag műszerfal felülete nem tűnik igénytelennek

Javult a minőségérzet, a kemény műanyag műszerfal felülete nem tűnik igénytelennek

Azt mesélte, hogy különféle extrákkal körülbelül egy mázsával növelhető az autó tömege. Az eltérő súlyú Škoda Rapidok 25 kilónként kapnak más-más hangolású futóművet. Az új SEAT Ibiza adaptív lengéscsillapítását ehhez a generációhoz nem vették át, de a Rapid utódában más lehet a helyzet. Az utódlás biztosnak látszik, de a Rapid név megtartása még nem. A nevekkel kapcsolatban van némi fennforgás a Škodánál, mert a tutinak tűnő Yetit az utolsó utáni pillanatban nevezték át Karoqra a statikus bemutató előtt. Állítólag a kínai vevőknek nem tetszik a Yeti.

Ilyen volt, ilyen lett képünkön jól látszanak a Škoda Rapid változásai, a fényszórón kívül a lökhárító alsó része módosult a ködlámpával. Hátul a lámpa átrajzolásában kimerültek a módosítások, de a Škoda becsületére legyen mondva, nem is próbálnak senkit hasba akasztani azzal, hogy mennyire új autó volna a Rapid. Az angol sajtóanyagban revised (átdolgozott)  illetve optimised autóról írnak.

Eltűnt az 1,2-es, négyhengeres TSI, a háromhengeres benzines vette át a helyét, szintén turbóval és közvetlen befecskendezéssel, 95 és 110 lóerővel, 160 illetve 200 Nm nyomatékkal. Benzinesből a négyhengeres 1,4 TSI a csúcsmodell 125 lóerővel, 200 Nm nyomatékkal és kizárólag hétfokozatú DSG automata váltóval. Hasonló a felállás a dízelek között is: van a háromhengeres 1,4 TDI 90 lóerővel, 230 Nm nyomatékkal és a négyhengeres 1,6 TDI 115 lóerővel és 250 Nm forgatónyomatékkal. A kisebbikhez van automata váltó is, a kézi váltó viszont az 1,6 TDI-hez is csak ötfokozatú.

Mostantól elérhető kettős xenonfényszóró a tompított és a távfényhez illetve LED-es nappali menetfény. A Rapidban továbbra is az a fajta kisebb teljesítményű xenonfényszóró van, amihez hasonlót a Suzuki Baleno is használ. Ehhez nem kötelező a fényszórómosó és automatikus magasságállítás helyett kézzel szabályozható a fénykéve magassága.

Hátul nagyon szellős a lábtér, a fejtér 185 centis magasságig kényelmes

Hátul nagyon szellős a lábtér, a fejtér 185 centis magasságig kényelmes

Újdonság a távfényasszisztens megjelenése. Ha használjuk, a segédeszköz automatikusan kapcsol reflektorra és vissza 60-as sebességtől. Előrefelé a 400 méteren belüli autó piros fényét érzékelve veszi vissza a lámpát tompítottra, a szembejövők esetében 1000 méteres távolságon belül észleli a fényszórókat és tompítottra kapcsol.

Nagyban bővült az autó biztonsági felszereltsége is. Mostantól elérhető az automatikus városi vészfékezés gyalogosfelismeréssel, az autó érzékelni képes a vezető fáradását, így szünetet javasol és balesetet követően magától lefékezi a járművet, hogy megakadályozza a további ütközéseket  (de ezt a vezető gázadással természetesen felülbírálhatja, ha magánál van).

Belső

Belül az ajtóburkolat kevésbé kelt olcsó hatást, újak a műszerfalon a levegőkilépők, megjelent az utas előtt egy vízszintes dekorbetét  és szebb lett a manuális klímaberendezés  kezelőfelülete. Kár a tekerős helyett karos, nagyobb ugrásokkal dolgozó háttámla-állításért.

Ülésfűtés is rendelhető hátra vagy két USB-csatlakozó

Ülésfűtés is rendelhető hátra vagy két USB-csatlakozó

Az alapok változatlanok: a Rapid hátul is tágas, akárcsak a vele megegyező SEAT Toledo IV, jók az ülései, minden a helyén van benne. A 6,5 colos érintőképernyő feláras, almás és androidos telefonokat is jól integrál a CarPlay illetve az Android Auto rendszerrel, vannak hozzá online alkalmazások is.

A Škodákra jellemző praktikus részletmegoldásokból a Rapid 19-et, a Spaceback 20-at kínál a gyár szerint. A különbség a megfordítható, szőnyegoldalú vagy gumis, könnyebben tisztítható oldalú csomagtérpadló, ami a lépcsőshátúból hiányzik. Rendelhető például hátsó ülésfűtés vagy két hátsó USB-csatlakozó a kütyük töltéséhez, az utas ülése alatt lakhat az esernyő, van fedélzeti szemetes, zseb az első ülések belső oldalán, parkolójegytartó a szélvédőn és az obligát jégkaparó az üzemanyag-betöltőnyílás fedelében.

Vezetés

Menet közben a Rapid nem képes kendőzni, hogy kisautóban ülsz. Nem csak a 4483 milliméteres hosszhoz képest kis nyomtáv, a rendes kompakt autóknál keskenyebb belső tér  mondatja ezt velem. Útfekvéséből hiányzik az a nyugodtság és plusz, amit egy Octavia megad.

Nagy gázra, kis fordulaton a remegés és a hang elárulja a háromhengeres üzemet, de polgári stílusban vezetve az 1,0 TSI jól viselkedik és elég kulturált

Nagy gázra, kis fordulaton a remegés és a hang elárulja a háromhengeres üzemet, de polgári stílusban vezetve az 1,0 TSI jól viselkedik és elég kulturált

A háromhengeres dízelváltozat röviden kiábrándító. A csúnya hanggal kerepelő, egyenetlenül járó motor tényleg csak azoknak való, akiknek mindene a fogyasztás. Meg kell hagyni, hogy erő az van benne. 230 Nm nyomatékkal elszántan hasított felfelé a Taunus középhegységben, ahol az autót vezettük, de a kényelemérzetnek alávág a három hengerrel súlyosbított dízelüzem.

Egészen más az ezres benzines, hiába háromhengeres az is. Kisebb-nagyobb autókban már szétspriccelt a VW-konszern kínálatában az Uptól az A3-on és az Atecán át az Octaviáig az az egyliteres, háromhengeres turbómotor, amely az alapverzióban van. A 95 lóerőshöz ötfokozatú kézi vagy hétfokozatú, száraz kuplungos DSG-váltó jár, a 110 lóerős váltója hatfokozatú és manuális.

Utóbbi motorral 9,8 mp elég százig, amit a fürge tesztautó is megerősített. A háromhengeres motorban nincsenek kiegyensúlyozótengelyek, járása ennek ellenére egészen kulturált, de elmarad az 1,2 TSI finomsága mögött. A váltó finoman kapcsolható, könnyen mozog.

Könnyű autó a 4,48 méteres lépcsőshátú Rapid, 1,1 tonnáról indul. A 110 lóerős benzinessel nagyon fürge

Könnyű autó a 4,48 méteres lépcsőshátú Rapid, 1,1 tonnáról indul. A 110 lóerős benzinessel nagyon fürge

Nem véletlenül ment ilyen flottul a 110 lóerős benzines. Ezzel a motorral a csomag és a vezető 75 kilója nélkül 1134 kilós az autó. A 95 lóerős Rapid 1.0 TSI 1095 kilóról indul, ami igen jó érték egy 4,5 méteres családi autótól.

Mivel ezt a modellt a fogyasztásra érzékeny vevők választják, a 110 lóerősben nagyon hosszúak a váltóáttételek. A hármas elmenne rövid ötödiknek is, így a zajszint 120-140-nél is csekély.

A futóműben több volt a tartalék, mint útitársam tűrőképességében. Amikor elfehéredő ujjakkal markolta a kapaszkodót, még sem a gumi nem szólalt meg, sem az ESP visszajelzője  nem villant fel a Majna-menti Frankfurt környékén (van Odera-menti Frankfurt is Németország keleti részén). A Spaceback felfüggesztése a kollégák szerint határozottabb, a lépcsőshátú jobban beleng kanyarokban, de családi autónak bőven jó.

Költségek

Aki csak az Octavia kisebb, olcsóbb, butább rokonát látja benne, nem téved, de alulértékeli a Rapidot. Aki nem az Octavia felől közelíti meg, elégedett lesz a Rapiddal vagy a Rapid Spacebackkel, mert praktikus vonásokban gazdag és igazán családbarát autó. Méretben a Škoda-kínálat logikus kiegészítése, és saját mezőnyében, a Lada Vesta, a C-Élysée és a 301, a Toledo és a Tipo konkurenseként, tisztességesen megcsinált autó.

Tempós Térfar: nincs értelme magyarra lefordítani a Rapid Spaceback nevét

Tempós Térfar: nincs értelme magyarra lefordítani a Rapid Spaceback nevét. A rendszámig lehúzott, nagyobbik hátsó szélvédő nem alapfelszerelés

Bár az első autók csak augusztusban jönnek meg, az árak ismertek. A listaár 4 534 450-6 547 080 Ft. Előbbi az Active 1,0 TSI ára a 95 lóerős háromhengeressel, utóbbi a Style felszereltségű 1,4 TDI-é DSG váltóval. Légkondicionáló az alapmodellben is van és ezekből a listaárakból levonható a 400 ezer forintos kedvezmény.

Mint a nyomott árú autóknak általában, a Rapidnak és a Rapid Spacebacknek is az a halála, ha valaki feljebb lépeget motorizáltságban és elkezdi extrákkal megszórni őket, mert Style kivitelben majdnem annyiba kerülnek, mint egy Octavia: az 1,0 TSI akcióban 5,1 millió forintról indul és 6,1 millió forintig megy fel az 1,4 TDI-vel és automatikus váltóval.

A legértelmesebb választás változatlanul a Family modell. A 95 lóerős benzines motorral 3 799 000 forintért adják és van benne 15 colos könnyűfém keréktárcsa, hátsó parkolóradar, első ülésfűtés, tempomat, érintőképernyős Swing rádió és bőrborítású kormány. Egy Lada Vesta Comfort 3,5 millió forint, a jobban felszerelt 3,9 millió és biztosan nem jobb autó a Rapidnál, nem beszélve a bizonytalan értéktartásról.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Nagy, jól hozzáférhető csomagtartó
  • Tágas lábtér
  • Sok praktikus részlet
  • Energikus 1,0 TSI
  • Összességében korrekt zajcsillapítás
  • Jól kapcsolható sebességváltó
  • Mindkét üzemanyaggal van automatikus váltó
  • Új vezetőtámogató biztonsági rendszerek
  • Kényelmes ülések
  • Jó ár/érték arányú 1,0 TSI Family
  • Szűk motorválaszték (90-125 LE)
  • Egy-egy olcsó részlet, pl. üléstámla-állítás
  • Az Octaviához képest magas ár
  • Kulturálatlan 1,4 TDI
  • Viszonylag erős futómű- és kerékhang
  • A közvetlen benzinbefecskendezés miatt várhatóan kokszolódó szelepek
  • Felfújt kisautóként elmarad a valódi kompakt autóktól

Hogy tetszik a 2017-es Škoda Rapid és a Rapid Spaceback?

685 szavazat - átlag: 6.54 (10-ből)

Hogy tetszik a 2017-es Škoda Rapid és a Rapid Spaceback?