Sokat röhögcséltünk az indulás előtt azon, hogy milyen lesz a XXI. századi Zsigulival nekivágni az útnak a Genfi Autószalonra. Vigyünk autóstáskát! Vegyünk fel műbőr kalapot! Vajon beázik-e majd az elosztófedél? Bizony, nehéz dolga van a Lada márkának, amikor megpróbál szakítani a Togliattiból nézve már nálunk is nyugatinak számító, egykori KGST-s piacokon beégett imázzsal, és eladni a Vestát annak, ami: olcsó, de műszaki értelemben, biztonságát, szolgáltatásait tekintve cseppet sem korszerűtlen új autónak.

Utólag mindezért az otromba gúnyolódásért bocsánatot kell kérnünk. A Granta, hellyel-közzel a Kalina esetében még jogos is volt az előítélet, de a Vesta más világ. Jó, hát DSG-váltót, követőradart meg turbót nem találunk a kocsiban, de ilyesmit egy alapáras Peugeot 301-esben, Fiat Tipóban, urambocsá’ a papíron fél számmal kisebb, valójában azonban alternatívának tekinthető Dacia Loganban is hiába keresünk. Márpedig a Vesta a legolcsóbb, kimondva-kimondatlanul a fél-fejlett és fejlődő piacokra szánt olcsó európai modellek vetélytársának készült, úgy árazva, hogy nagyjából annyiba kerül minden elérhető extrával felszerelve, mint amennyibe a konkurensek mezítlábas kivitelben.

180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 1
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 2

180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával

180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 49
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 50
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 51
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 52
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 53
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 54
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 55
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 56
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 57
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 58
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 59
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 60
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 61
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 62
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 63
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 64
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 65
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 66
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 67
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 68
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 69
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 70
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 71
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 72
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 73
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 74
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 75
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 76
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 77
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 78
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 79
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 80
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 81
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 82
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 83
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 84
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 85
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 86
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 87
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 88
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 89
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 90
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 91
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 92
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 93
180 felett mentünk, 8,15 litert fogyasztottunk az új Ladával 94
Fotó megosztása:

Külső

A Vesta élőben jellegtelen, érdektelen formájú, de nem csúnya autó. Szemből semmi különös, hátul kicsit furák a lemezarányok, valahogy enyhén kényelmetlenül ível le a csomagérfedél, valahogy nyugtalanítóan hiányzik az elkülönülő lökhárító – de nem rossz. Profilból a sajtófotókon oly látványos X-motívum cseppet sem feltűnő, a felnik átlagosak. De az egész friss, modern, vállalható: a Vesta simán elmenne bármelyik kommersz márka egyszerű családi autójának. Igazán nem esik nehezemre Nissan-, Opel- vagy Renault-emblémát képzelnem a hűtőmaszk krómhajócskája helyére.

A tesztautó szürkéje viszont gyönyörű; a képeken nem jön át, de ez egy irizáló-színjátszó, enyhén gyöngyházas jellegű fényezés, nagyon jól mutat, főleg hajnalban vagy alkonyatkor. A spéci festés (és minden más, a fehértől eltérő festés) felára 119 ezer forint; én ugyan nem gondolom, hogy egy Ladának elsősorban különösen szépnek kéne lenni, de ha a vevő rászánja ezt a pénzt erre a festékre, nem fog benne csalódni.

A földút nem akadály a futóműnek

A földút nem akadály a futóműnek

Nem mondom, hogy ezzel van tele itt a parkoló, de nem lóg ki az eviani utcaképből a Lada

Nem mondom, hogy ezzel van tele itt a parkoló, de nem lóg ki az eviani utcaképből a Lada

Belső

És odabent is pont ugyanolyan a Vesta, mint kint: elfogadhatóan és korszerűen semmilyen. Az ülések a különböző magasságú és súlyú tagokból álló Vezess-csapat egybehangzó véleménye szerint elöl egész jók, hátul pedig kifejezetten kényelmesek. A térkínálat ugyanígy: elöl jó, hátul kompakt viszonylatban bőkezű, a Lada hátuljában szunyókálni már-már kellemes élmény (amennyire az autóban menet közben alvás az lehet).

Az ergonómia a vezetőülés környezetében megint csak átlagos, semmi nincs rosszabb vagy jobb helyen, mint a Golf-méretű kocsikban általában. Sosem fordult elő egyikünkkel sem, ami oly sokszor a legkülönbözőbb márkák autóiban: az idegroham kísérte csapkodás, amikor valami nagyon nem ott van, nem úgy működik, ahogy kéne. Pedig, ismétlem: négy sofőr tesztelte váltva a kocsit, négy eltérő alkat, négy különböző preferencia-rendszerrel. És mindenki harag nélkül vált el a Vestától a túra végén.

Átlátható, a nagy érintőképernyűvel (a Lux kivitelben) egész korszerű a műszerfal

Átlátható, a nagy érintőképernyővel (a Lux kivitelben) egész korszerű a műszerfal

Kényelmes ülés, gondtalanul suhannak a kilométerek

Kényelmes ülés, gondtalanul suhannak a kilométerek

Motor

A Renault tulajdonában lévő Lada a platformstratégia korában nyilván nem engedhetett meg magának semmilyen különcséget egy tömegmodell fejlesztése során. Így hát megint csak azt mondhatjuk: a Vesta műszakilag is az olcsó kategóriatársak sorába illeszkedik. Renault-alapokon orosz tervezők módosításaival készült a padlólemez.

Adatlap

Lada Vesta Lux – 2017

Motor 1596 cm3, 16v négyhengeres szívó benzin, 5 fok. kézi váltó
Teljesítmény 78 kW (105 LE) @ 5800
Nyomaték 148 Nm @4200
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,8 s
Végsebesség 178 km/h
Fogyasztás (vegyes, 90% autópálya) 8,15 l/100 km
Listaár: 3 899 000 Ft

Az 1,6-os, 16 szelepes benzinmotor szintén Lada-fejlesztés, de azon kívül, hogy -30 fokig garantáltan indul (mint ahogy valószínűleg bármelyik másik mai motor is indulna) nem tud semmi különöset. Hozza az Euro 6-ot, teljesítménye viszont igen szerény, fogyasztása magas az olcsóautós mezőny éllovasához, a Suzuki 120 lovas, szerény étvágyú 1,6-osához képest.

A hosszú-hosszú teszten, sok-sok autópályán 7,7 és 9,2 literes száz kilométerenkénti részértékeket számoltunk a tankolásoknál. A Végső Adat pedig: 2997 km-re 244,18 liter 95-ös benzin, vagyis átlagban 8,147 liter/100 km. Kevesebb sztrádával, több országúttal 7,5 liter körül, sok várossal megint csak inkább 8 liter felett lehet számolni a Vestával.

A futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, mint nagyjából az összes többi hasonló kocsiban. Az ötfokozatú kézi váltó helyett 250 ezer forintos felárért a Lux kivitelhez automata (robotizált mechanikus) váltó is rendelhető. Elöl tárcsák, hátul dobok lassítják a Vestát. A 30 centis gázlómélység jópofa kis színes a prospektusban, de Nyugat-Európában már nemigen találni olyan patakot, amin át szabadna hajtani kocsival (pedig kerestük erősen). Áradások, csőtörések, mélygarázsi vízbetörések esetén persze valamivel nyugodtabbak lehetnek a Vesta-tulajok, mint a többiek.

Az alapfelépítménynél érdekesebbek az elektronikus extrák; a Luxhoz jár a fűtőszálas első szélvédő, az érintőképernyős navigáció, az automata világításkapcsolás és ablaktörlő, a tempomat, a meglepően szép képet adó tolatókamera – ezek azért cseppet sem általános érvényű szolgáltatások a négymillió alatti kínálatban. Viszont sávelhagyás-jelzőt, kulcsnélküli nyitást, függönylégzsákot(!), követőradart (ami a Suzuki Balenóban már van) se pénzért, se szerelemből nem kapunk az új Ladához.

Éjszaka szinte kivirágzik a csúnya műszerblokk, a fényerő változtatható

Éjszaka szinte kivirágzik a csúnya műszerblokk, a fényerő változtatható

Vezetés

Na, az nincs. Mint ahogy nincs egy szívómotoros Tipóban, 301-esben, C-Elysée-ben, de még egy turbós alapáras Škoda Rapidban is csak alig. A kategória legolcsóbb ajánlataitól nem is lehet elvárni, hogy valami kiemelkedőt nyújtsanak, és a Lada semmiben se jobb vagy rosszabb a többi budget-modellnél.

Egyszerű, kényelmes, de élénkebb irányváltásokra behimbálózó futómű, teljesen döglötthal-jellegű, visszajelzés nélküli kormányzás, normális fék, pontatlan, kissé akadozó váltó, nehezen felpörgő, lassan megnyugvó tipikus Euro-6-os olcsó motor. A hosszú tesztút elején különösen nyomasztó volt a motor rugalmatlansága, visszafelé a bejáratódás után valamivel agilisebb, pörgősebb lett, de továbbra is fárasztóan unalmas maradt minden kigyorsítás. Ezért maradt energiánk olyasmire is, hogy megszámoljuk, mennyit kell emelni a racsnis karral a vezetőülés magasságának végállásai közt. Érdekes módon nem ugyanannyit: 28 húzás kell felfelé, 23 lefelé. Nahát.

Nagyon jók a LED-es belső világítótestek

Nagyon jók a LED-es belső világítótestek

A Lada Vestában hátul ülni a legjobb. Az utastér csendes, még 160-nál is lehet benne beszélgetni, jól el lehet nyúlni a hosszú kabinban a puha üléseken – elöl viszont monoton robot a vezetés. A városi forgalomban nem elég fürge a kocsi ahhoz, hogy néha egy kis izgalmas cikázásba fogjon az ember, autópályán pedig nem elég jó az egyenesfutás, a stabilitásérzet ahhoz, hogy 150, de inkább 140 felett akarjon tartósan haladni az ember. A fotó kedvéért megfutottuk a 180-at (GPS szerint is) a Vestával az Autobahnon, de nem csak azért nem akartuk tartani is ezt a tempót, hogy ne kínozzuk az új motort. Ezzel a Ladával egyszerűen nem jó gyorsan menni.

Ez volt a csúcs, Münchentől nem messze, egy pici lejtővel

Ez volt a csúcs, Münchentől nem messze, egy pici lejtővel

Szerpentinezni se jó vele. Hazafelé véletlenül belefutottunk egy elterelésbe a Genfi-tó partján, úgy 50 kilométert és másfél órát kellett kerülnünk, ma se tudjuk miért, ráadásul úgy, hogy fel kellett tekergőznünk egészen a sípályákig, vagy 1500 méterre, majd lekanyarogni a másik oldalon. Egyik irányban sem volt jó partner a Vesta a kalandhoz, szépen, tisztességgel felmászott és némi fékszag árán le is jött, de se erő, se kormányzás, se futómű tekintetében nem bizonyult ideális partnernek hegyi versenyzéshez.

A fedélzeti audiorendszer akusztikája elfogadható, az elavult rezisztív (nem érintés- hanem nyomásérzékeny) kijelző menürendszerének logikája kiismerhető. Érdekes, telefonról Bluetooth-on nem sikerült megoldanunk a zenehallgatást és az USB-kulcsok közül sem mindegyiket tudta kezelni a HMI; az SD-kártyás mp3-hallgatás, sőt, videónézés(!) viszont hibátlanul működött.

Amiknek örültünk, amiket utáltunk

Genfig és vissza bőven volt időnk elöl-hátul, menet közben és álltó helyzetben, pakolás alatt vagy a műszerfalat babrálva összegyűjtenünk egy egész sor szeretem- vagy nemszeretem-dolgot a Ladában. Íme, a lista:

Amit szerettünk:

Sok cucc elfér az ülészsebbe, nem olyan feszes erszényt kapunk, mint mondjuk a némileg drágább BMW-ken
Ami lecsúszna az ülésről, az az oldalsó hátsó mélyedésben landol.
A LED-es belső világítás fénye erős
Az automata ablaktörlő remek ütemérzékkel működik, ilyen jót még semmiben nem láttunk
Nagy a kesztyűtartó
Az ülések kényelme elöl-hátul egész jó
Csillapítottan csukódnak a kapaszkodók
Ki-be-föl-le állítható a kormány
Csendes utastér, a 150 még akusztikailag normális utazótempó
Nagy lábtér hátul, jó fejtér, itt is kényelmes az ülés.
Kulturált kivitel, jó illesztések
Van akusztikus parkolássegítő is, a tolatókamera képe szép
Van visszagurulás-gátló
Az ülésfűtés nagyon erős
Szép a slusszkulcs
A kormány összes gombja ki van világítva, az ablakemelők is, még a hátsó ajtókban is
Finoman záródnak az ajtók

Szép műtárgy a Lada bicskakulcs

Szép műtárgy a Lada bicskakulcs

Amit utáltunk

Nincs automata ablakemelő, lefelé se, sehol, és kellemetlen éle van az ablakemelő-kapcsolóknak
Gagyi, kellemetlen tapintású, komolytalanul könnyen forog a hőfokszabályozó tekerentyűje
Nincsenek akadási pontok az ajtókban, nagyon könnyű nekivágni őket nyitáskor a másik kocsinak
A vezetőülésből nem lehet látni a műszerek felső részét
A könyöklő rossz helyen van, inkább ne lenne vagy adnák hátulra, mint az 2103-ason is volt.
Hangos a szellőzőventilátor
Nem kapcsolható külön az első szélvédőfűtés, ha megnyomjuk a gombot, a klíma üvöltve nekiáll fújni az ablakot
Sokáig (kb. 2,9 másodperc) kell nyomni nyitáshoz a csomagtérfedél távirányítóját
Nincs kilincs a csomagtér-fedélben, kulcsról vagy műszerfalról lehet csak nyitni
A tükörbehajtás félelmetesen durván működik
A kormány a fullos Vestában is műanyag, a váltógomb rossz tapintású gumi
Sokat forgat az önindító induláskor: 4-5 főtengely-fordulat, melegen is
A csomagtér-zsanér befordul a térbe, töri-zúzza a csomagokat

300 km-rel vettük át, 3300-zal adtuk vissza - olajfogyást nem tapasztaltunk

300 km-rel vettük át, 3300-zal adtuk vissza – olajfogyást nem tapasztaltunk

Költségek

Van olyan jó, mint az ára?

Ez a legnagyobb kérdés a Vestával kapcsolatban. A sok nagynevű, rég kiépült hálózattal rendelkező nyugati vagy japán, koreai márka mellett a Lada Vesta nevezhető-e jó vételnek; akár fapadosan, akár felextrázva tudja-e az importőr annyiért adni, hogy megérje megadni neki az esélyt?

Ha objektíven nézzük, igen; nem egy bomba üzlet a Vesta, de mondhatjuk rá, hogy jó vétel. A 2,999 millió forintos alapkivitelben (Standard) még klíma sincs, ez komolytalan ajánlat 2017-ben. A 3,499 milliós Comfort tekinthető az igazi alap-Vestának, rádióval, manuális klímával, és egy csomó olyan hasznos cuccal, ami cseppet sem általános az olcsóautó-piacon (négy irányban állítható kormány, ülésfűtés, például). No de 3,5 millió forint már nem kevés pénz, pláne, ha a bejáratottabb márkák akciós modelljeit is megnézzük. (A Ladának ugyanis sok mozgástere nincs, a listaárból nem lehet százezreket alkudni, mint a nem-japán, nem-koreai márkák többségénél.)

Puhák, kényelmesek az első ülések is

Puhák, kényelmesek az első ülések is

Az övcsatok összevissza lifegnek hátul, nincs szép kis fészkük, mint általában a nyugatiótókban

Az övcsatok összevissza lifegnek hátul, nincs szép kis fészkük, mint általában a nyugatiótókban

Listaáron 3,645 millió forint most a manuális klímás, tempomatos, alapvető elektromos extrákkal felszerelt Peugeot 301 (és ikre, a Citroën C-Elysée), a Ladáénál gyengébb, 80 lovas 1,2-es szívómotorral, de kisebb súlya miatt hasonló dinamikával. Na jó, de az régi modell, mondta erre a Lada hazai ügyvezetője, és igaza van. Akkor viszont 3,705 millióért hirdeti a Fiat a Vestával egyidős, 2015-ös fejlesztésű Tipót, 6 légzsákkal, klímákkal, 95 lóerős 1,4-es motorral. Ez valamivel drágább ugyan a Ladánál, ahogy az Easy kivitel érintőképernyős navigációval 4,205 millióért szintén többe kerül, mint a 3,899 milliós Lux kivitelű Vesta. Amiben van még egy csomó olyan cucc, amiért a Fiatnál további pénzt kérnek: ülésfűtés, tolatóradar például.

Ennek ellenére a szerkesztőségen belül nemigen venne senki 3,5-4 millióért pont egy Lada Vestát – mert nem ragaszkodnánk a négyajtós szedánformához. Ötüléses családi kategóriában pedig olyan jópofa, műszakilag se gyatrább, ha a Vestához foghatóan gazdag extralistát nem is, de általánosan jobb hangulatot vagy valamiben nagyon nagyot nyújtó kocsik merülnek fel ennyi pénzért, mint a jópofa Citroën C4 Cactus (3,84 milliótól), a hatalmas Dacia Lodgy (3,5 milliótól már klímával és érintőképernyős navival, bőrkormánnyal, egyébként már 4,1 millióért dízellel). Erre persze lehet mondani, hogy francia autót venni sokak szerint még mai istenkísértés – de hát, khm, ugye, most egy orosz modell az alternatíva. És volt kolléga, aki azt mondta, hogy ha 3,9 millió a tágas, praktikus, vicces és japán Honda Jazz, akkor eszébe nem jutna 3,5-ért, pláne 3,9-ért Ladát venni.

Egy beállás a csákvári kastély előtt

Egy beállás a csákvári kastély előtt

A Lada szerencséje, hogy nem csak a Vezess 35-45 éves törzsgárdája és kortársaik vesznek autót a magyar piacon. A csak kicsivel idősebb korosztály számára fontosabb a szedán kivitel, erősebb a Lada-nosztalgia, és ha valaki a kereklámpás Zsigák vagy a 05-ös, 07-es Ladák emlékével szívében ül be egy Vestába, tetszeni fog neki, amit lát. Ha pedig a két éra között a Szamarával, esetleg a 2110-essel is volt dolga, pláne boldog lesz: ez a kocsi nem csak úgy akar kinézni, mint egy olcsó nyugati vagy távol-keleti (de nem kínai) autó, hanem olyan is, csaknem minden porcikájában.

Az importőrtől még olyanokat is hallottunk, hogy akár flottás értékesítésekben is van esélye a Vestának. A tipikus hazai menedzserautókkal, a Rapidokkal, alapáras Octaviákkal, Astrákkal, fapados Focusokkal árban, vállalt garanciában versenyképes – csak az a kérdés, presztízsben, imázsban is állni tudja-e majd a versenyt az orosz autó a nyugati márkákkal.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Jó ár/érték arány
  • Kényelmes utastér
  • Sok extra reális áron
  • Sok apró, bosszantó kényelmetlenség
  • Vegyes márkaimázs
  • Nincs motorválaszték
Hány pontot adsz tízből a fullos Lada Vestának?
átlag
6.48
szavazat
2621
Hány pontot adsz tízből a fullos Lada Vestának?