Röviden – Kia Rio 1,0 120 Hybrid 48V GT-Line
Mi ez? Koreában gyártott ötajtós autó, a Rio negyedik generációjának modellfrissítés utáni kiadása. A tesztautóban az új Smartstream-turbómotor van 48 voltos kisegítő hibrid rendszerrel, 500 ezres extraként hétfokozatú dupla kuplungos váltóval.
Mit tud? Térkínálata, valamint garanciaideje jobb az átlagnál és hátul is független a kerékfelfüggesztése.
Mibe kerül? 84 lóerős szívómotorral és Silver felszereltséggel a Rio listaára 4 899 000 Ft, a 120 lóerős Hybrid 48V ára 7 049 000 GT-Line kivitelben. A tesztautóban még 1,2 millió forintnyi extra van.
Kinek jó? 120 lóerővel nem igazán sportos, de nem is takarékos a Rio GT-Line. Házon belül a Ceed hozza nehéz helyzetbe, mert alig kerül többe, de sokkal komolyabb és jobb autó.

2020 után a világjárvány elég sok mindent összekuszált az autóiparban, így a 2020 nyarán felfrissülő Rio is némi csúszással jutott el Magyarországra. Ahogy a hízott kalászokból látjátok a fotókon, nem most járt nálunk a 120 lóerős motorral, hétfokozatú DSG-vel szerelt tesztautó.

Külső

Ennek a Kiának is Kovács Miklós vezette a külső formatervezését, aki az Auditól érkezett a koreai márkához. A kombiszerű első generációt kivéve az ötajtós modell ferdehátú kisautó, akárcsak ez. Európában már az elődből sem volt kapható a más piacokon ma is létező lépcsőshátú.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 1

GT Line-kivitelben a tesztelt Kia Rio 407 centis, tehát 5 mm-rel hosszabb az egyszerűbb kiviteleknél, szélessége 172,5, magassága 145, tengelytávolsága 258 cm

GT Line-kivitelben a tesztelt Kia Rio 407 centis, tehát 5 mm-rel hosszabb az egyszerűbb kiviteleknél, szélessége 172,5, magassága 145, tengelytávolsága 258 cm.

Eredetileg az YB kódjelű nemzedéket a Kia 2016 októberében mutatta be a Párizsi Autószalonon, 2020 második felében az történt vele, ami a modellfrissítéseken szokott: főleg az eleje módosult. Szűkebb a tigrisorrot idéző hűtőmaszk, szélesebb és alacsonyabb az első lökhárító és újak a ködlámpafészkek. Platinum és GT-Line kivitelben LED-fényszóró jár LED-es nappali menetfénnyel.

Menő a levegő átvezetése az első lökhárító szélein, vannak jóval drágább autók, amelyekben a lökhárítóra tervezett díszek csak imitálják a légfüggönyt. A jégkockát idéző LED-fények nemcsak a Porsche-modelleken, de a Kiákon is jól mutatnak, így a Riót is feldobják.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 2

Nem kamu a nyílás a lökhárítóban, valóban van légfüggöny. A jégkockát idéző LED-fények nemcsak a Porsche-modelleken, de a Kiákon is jól mutatnak. Képek: Hamvas Tamás

Ehhez jön a szép fényezés a renováláskor egy új szürkével és kékkel frissített, 9 tagú színpalettáról és a jó felni: valaki nagyon eltalálta a tesztautó összeállítását.

Belső tér

Kategóriatársaihoz képest a Kia Rio szokatlanul tágas és felnőtt autó. A mindenkori Škoda Fabia koncepciójához hasonlóan a tesztautó térkínálata és külső méretei is átlagon felüliek, ideértve a 325/1103 literes csomagteret. A hibrid rendszer akkuja miatt ehhez a modellhez nem rendelhető pótkerék.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 3

Kívül-belül átlagon felüliek a Rio méretei, ideértve a 325/1103 literes csomagteret

Hátul talán 180-185 centiig kényelmes a hely a fejnek és a térdnek, mindezt a saját porhüvelyemre beállított ülés mögött. Egy kisautótól nem várnám el, hogy 190 centis vezető mögé becsusszanjon egy majdnem ilyen magas utas a második sorba.

Kiemelendő a belső szélesség, a 137,5 centis első és a 135,5 centis hátsó válltér igen jó a kisautók között. A Rio nagyon praktikus életteret nyújt, első ajtóiban elférnek az 1,5 literes flaskák, van hová rámolni, ideértve az ajtóbehúzókat.

Csak az első utasülés hátulján van erszény, sajnos a vezetőoldali háttámláról lemaradt az ülészseb. Elkeserítő, hogy a Kia még mindig képes három ablakemelőt akadályérzékelő nélkül hagyni, így a vezetőoldalit leszámítva az oldalüvegek nem szaladnak fel egy mozdulatra.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 4

Alapos az összeszerelés és jó a minőségérzet, de hogy lehet kispórolni az akadályérzékelést négyből három villanyablakból egy hétmilliós kisautóban?

Nem kell olcsónak hatnia a kemény műanyagoknak, amire a Rio jó példa. Műszerfalának erezete jól néz ki. A Dél-Koreában gyártott autó összeszerelése alapos munka, a GT Line-ban a sportosnak szánt szénszálutánzatú műszerfalbetéttől viszont bátran eltekinthetnénk. Alapértelmezésben a GT Line sötét belső kiviteléhez fehér kontrasztszín társul, amit pirosra cserélhet, akinek az jobban tetszik.

Nagyon jók a könnyen átlátható és egyértelmű nyomógombok a különféle funkciókhoz, mint a kormánykerék fűtése, mert a Rio ezt is tudja. USB-csatlakozó és 12 voltos aljzat is van elég a fedélzeten.

8,0” a felső érintőképernyő képátlója, a menüben könnyű kiigazodni. A technika leporolásával a Rio képessé vált kábel nélkül futtatni az AndroidAutót és az Apple CarPlay szoftverét. A kábelmentes csatlakoztatás nagy életminőségbeli javulás mindazoknak, akik használják a telefonintegrációnak ezt a formáját.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 5

Jók az egyértelmű nyomógombok a különféle funkciókhoz, például a kormánykerék fűtéséhez

Nagyra értékeltük a tolótetőt. Már eleve az is jó, hogy 250 ezer forintért rendelhető ez az extra, mert sajnos egyre több autóból eltűnik. A Rio üveg tolóteteje egy kiskocsiban teljesen egészséges méretű, és szép időben öröm használni, nem jár vészes huzattal.

Technika

Műszaki szempontból a modellfrissítés utáni Kia Rio legérdekesebb újdonsága az új motor és a 48 voltos hibrid rendszer. A motortérben jól kivehető a sima áramfejlesztőknél méreteiben is nagyobb önindító-generátor egység, amely szíjhajtással kapcsolódik a benzines főtengelyéhez.

A kisegítő hibrid rendszer lítiumion-polimer akkumulátora a pótkerék helyét fogalja el a csomagtérpadló alatt. Hőmérsékletét az utastérből beszívott levegő mérsékli, amit a bal hátsó ülés melletti rácsból is látni. A 48 voltos mild hibrid kézi váltóval is társítható, ebben az esetben a Rio az automatizált kuplungműködtetésű kézi váltót kapja.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 7

A kisegítő hibrid rendszer lítiumion-polimer akkumulátora a pótkerék helyét fogalja el a csomagtérpadló alatt

A hibridizált hajtáslánc fő eleme az akkun és a villamos gépen kívül a soros, háromhengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor. Az eddigi, a Kappa-sorozatba tartozó 1,0 T-GDi-t leváltó motor a SmartStream-motorcsaládba tartozik.

Akárcsak eddig, 100 vagy 120 lóerős lehet, utóbbi volt a tesztautóban. Fő újdonsága a szívó- és kipufogó-oldalon is folyamatosan változó CVVD-szelepvezérlés (Continuously Variable Valve Duration), amivel a szelepek vezérlési ideje és nyitási mélysége is változtatható a kisebb fogyasztás érdekében.

Itt a szelepek nyitvatartási ideje hozzáigazítható a motor optimális működéséhez, a szívó- és a kipufogószelepek összenyitásának mértéke is módosítható, hogy a távozó kipufogógáz segítsen minél jobban beszippantani a friss töltetet az égéstérbe, illetve a beáramló friss töltet segítsen kikergetni az égéstermékeket az előző munkaütemből.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 8

Jól kivehető a sima áramfejlesztőknél méreteiben is nagyobb önindító-generátor egység, amely szíjhajtással kapcsolódik a benzines főtengelyéhez

A nagy trükk a vezérműtengelyekről a szelepeket mozgató bütykök forgási sebességének változtatása, amivel a bütykök fix formáját megtartva lerövidíthető vagy megnyújtható a szelepek nyitva tartása. Erről itt találtok animációt. A sűrítési ütem jó részében is nyitva tartható szívószelepekkel a motornak kisebb munkát kell végeznie a sűrítéssel.

A soros háromhengeres működését vízhűtéses töltőlevegő-hűtés javítja, amivel nemcsak a beszívott levegő hűthető le jobban, mint levegős hűtéssel, de a gázreakció is jobb a hosszabb szívóutakat igénylő, levegőhűtésű megoldásnál, mert a beszívott levegőnek nem kell a lökhárító mögötti hűtőig elzarándokolnia és onnan visszajönne a szívócsatornába. Ezek a megoldások az új Tucson 1,6-os négyhengeresében is visszaköszönnek, amely szintén a Smartstream-motorcsalád tagja.

Részecskeszűrő szedi ki a kipufogógázban található kormot. Ha a GPF (Gasoline Particulate Filter) telítődne és az autó a túl rövid utak vagy a poroszkálás miatt nem tudja hamuvá égetni a kormot, akkor a kezelési útmutató szerint legalább fél órán át kell 80-nal vagy gyorsabban, 3-asban vagy magasabb fokozatban, 1500-4000 közötti percenkénti fordulatszámon vezetni az autót a regenerálás lefutásához.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 9

Kézi váltóval 10,2, automatikussal 10,3 mp alatt gyorsul 100-ra, végsebessége 190 km/óra a 120 lóerős, új motorral

A gépkönyvbeli példa a nehezített üzemeltetési körülményekre 8 kilométernél rövidebb utak megtétele két motorindítás között vagy a 170 km/óra feletti száguldás. Ez nem elméleti kritérium, mert a 100-ra állórajttal 10,3 mp alatt gyorsuló kisautó végsebessége 190 km/óra.

Hétfokozatú és száraz, tehát nem olajfürdőben dolgozó kuplungokkal működik a Rio automatikus váltója, amely félmilliós extra a hatfokozatú kézi váltó helyett.

Ez a motor 75 000 km-enként igényel gyújtógyertyacserét, az 1,2-es és 1,4-es szívómotorokon ezt elég 150 ezrenként elvégeztetni. A sebességváltó kenőanyagát 60 ezer km után vagy négyévente kell ellenőriznie a márkaszervizeknek és 120 ezrenként cserélendő a váltófolyadék. A kézi váltós Riókban is ez az előírás. A városban futó Riókra nem a 15 ezres vagy egyéves szervizintervallum vonatkozik, hanem 7500 km vagy hat hónap után igényelnek olajcserét és átvizsgálást.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 10

Hétfokozatú a száraz dupla kuplungos váltó, kenőanyagát 120 000 km után kell először cserélni

Megújult a Rio többi motorja is. A 84 lóerős, 1,2 literes szívó benzines a ráncfelvarrás óta két injektorral, osztott szívótorokba fecskendez be, akárcsak a Swiftben a K12C benzines. Ezzel javítható a levegő és a benzin keveredése, tökéletesítve az égést.

Sokat fejlődtek az autó vezetőtámogató rendszerei. Az ütközésmegelőző automatikus fékrendszer járműveken és gyalogosokon kívül mostantól a kerékpárosokat is felismeri. Van holttérfigyelés, fáradás-felismerés és a sávelhagyás-figyelmeztetésen kívül 180-ig működő sávban tartó, valamint adaptív tempomat is.

Ezek a tételek nagyrészt a 300 ezer forintos csomag részei, akárcsak a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés. A Rio is képes a zöldre váltó jelzésre nem reagáló, telefonnyomkodó idegeneket figyelmeztetni, hogy ostoba önzésükkel merőben feleslegesen akadályozzák és bőszítik fel a mögöttük beragadókat.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 11

Egyszerű, átlátható a menü, 8,0″ az érintőképernyő képátlója

Vezetés

Három erősen leegyszerűsített ábrán látni a javított felbontású, 4,2” képátlójú műszerfali kijelzőn, mit csinál éppen a 48 voltos hibridrendszer. Az egyik álló motornál jelenik meg, a másik az áramot visszatermelő fékezést jelzi. A harmadik neve teljesítménysegéd és arra utal, hogy az autó vezetéséhez a villamos gép és a benzines háromhengeres teljesítménye is használható.

Autózás közben a 48 voltos lágy hibrid rendszer meglétét elsősorban az alapjárati motorleállító automatika működéséből érzékelni. A stop-start rendszer gyorsan és finoman kelti életre a motort, a sorhármas benzines a lehetőségekhez mérten puhán áll le és lágyan indul be.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 12

Gyorsan és finoman kelti életre a motort az önindító-generátor. Az erős motorfékhatásból is érezni, ha a 48 voltos villamos gép tölti a hibrid hajtás akkumulátorát

Nem mindig értettem a rendszer működési stratégiáját, mert elég sokszor leállította a motort a piros lámpához gurulva, majd megállás után, várakozás közben újraindította.

Kijelző nélkül is pontosan tudni, mikor töltött tele a lítiumion-akku: ameddig képes töltést felvenni, gázelvételkor igen erős a lassulás, az áramtermelésre váltó villamos gép határozottan fogja az autót. Ha megtelt az akku, akkor csak a benzines csekély fékezőhatása jelentkezik a gázpedált felengedve. A kijelzőn megjelenő „Nagyobb energia” felirattal nehéz mit kezdeni, a semmitmondó közlés helyett jobb lenne másként magyarra átültetni.

Elinduláskor mintha a szoftver a kuplungokat akarná mindenáron kímélni, gázadásra zavaróan lassan reagál az autó a gyorsulással. Már-már ijesztő, amikor elsőbbségadás táblától kanyarodsz ki és csak nem akar megindulni az autó azzal a motorral, amely a legerősebb a Riók között.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 13

Nem különösebben erős és sportos a GT-Line kivitelű Rio, viszont jó sokat fogyaszt

Bár a GT-Line sportosnak számít, nincsenek váltófülek a kormánykeréken. A kézi kapcsolást a fokozatválasztó karral lehet megoldani, ami nekem bőven elég, mert egy automatikus váltós autónak épp az a szuperképessége, hogy nem kell a váltással foglalkozni.

Kényelmes és jól tart a vezetőülés, kivitele is szép a félbőr kárpitozással és fehér díszöltésekkel. Békés és kiegyensúlyozott a tesztautó útfekvése, de a GT Line-ban lehetne több tűz, némi csibészség, amit egy Fiesta annyira jól csinál. Úthibákon az elöl MacPherson, hátul független kerékfelfüggesztésű, elég feszes futóműhangolású Rio el-elpattoghat. Fordulékonysága átlagos, 10,2 méter a fordulókör átmérője.

Bármilyen autóból ülsz is át, a tesztelt Kia Rio menüje, fedélzeti rendszere pillanatok alatt kitanulható és megérthető. Egyszerűen és fájdalommentesen kiismerhető a belső tér, mindennek van külön kapcsolója, ami jól jön.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 14

Kényelmesek az ülések, a fehér helyett piros kontrasztú díszvarrás is létezik a Rióhoz

Eco üzemmódban eléggé ellustul az autó. Nem a motor nyomatéka veszik oda, inkább a váltó pihen túl sokat két fokozat között és igyekszik kerülni a visszakapcsolásokat. A fokozatválasztó kar előtt lévő kapcsolót nem sokat kell nyomkodni, mert az alapértelmezett normál üzemmód jól használható.

Sport üzemmódban a tesztelt Kia Rio nagyon energikusan megindul és a 2000-3500 fordulatszámok között állandó 200 Nm nyomaték, a szintén 120 lóerős Kappa-motornál 16 százalékkal nagyobb nyomatékmaximuma lazán elég a fürgeséghez.

Ezzel a motorral a Rio jó erőben van, de nem több. A forgalmiban 1204 kilós, a műszaki adatlap szerint 1155-1253 kilós súly egy ekkora autónak nem válik becsületére, de az automatikus váltó és a hibrid rendszer is gyarapítja a kilók számát.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 15

100-nál hetedikben 2200, 130-nál 2800 körüli a percenkénti fordulatszám

100-nál hetedikben 2200, 130-nál 2800 körüli a percenkénti fordulatszám. Autópályán a jelentős gördülési zaj és a vezetésbe belepiszkáló sávban tartó rendszer ront a kényelmen, az adaptív sebességtartó automatika és a jó ülések viszont javítanak. Négy fokozatban állítható a követési távolság.

Költségek, fogyasztás

4,9 millió Ft a Rio Silver 1,2 listaára, a 120 lóerős turbómotorral szerelt GT-Line 7 049 000 Ft-ról indul kézi váltóval, az automata felára 500 000 Ft. A konkurensekhez képest az ár nem túlzó, de házon belül nehéz nem észrevenni a magyar magánvásárlók között taroló Ceedet.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 16

GT-Line felszereltséggel 7 049 000 Ft a listaára. Gold szinten, szintén 120 lóerős háromhengeressel a Ceed listaára 7 099 000 Ft

Gold felszereltséggel, szintén 120 lóerős háromhengeressel a tágasabb, sokkal kényelmesebb és komolyabb ötajtós listaára 7 099 000 Ft, és ebből lejön 150 000 Ft központi kedvezmény.

Tapasztalataink szerint a 48 voltos hibrid rendszer nincs érdemi hatással a Rio fogyasztására, legalábbis kedvező hatással nincs. A benzinkúti mérésnek is van egy szórása, de ha a fedélzeti számítógépen 11,1 literes városi átlagok tudtak megjelenni, akkor nem csodálkozunk, ha a tankolás is sokkal rosszabb eredményt hoz a kisautóktól elvárhatónál.

Az automatikus váltós Kia Rio GT-Line és vetélytársai – Listaár, forint
Ford Fiesta 1,0 Hybrid ST Line 7 fok. aut. (125 LE) 7 570 000
Kia Rio 1,0 120 Hybrid 48V GT-Line 7 fok. aut. (120 LE) 7 549 000
Opel Corsa 1,2 GS Line 8 fok. aut. (130 LE)

8 230 000

(7 779 000)

SEAT Ibiza 1.0 TSI DSG Style 7 fok. aut. (110 LE)

8 302 540

(7 902 540)

Nem ad okot büszkeségre a 7,0 literes tesztátlag sem. A 100 kilométeren 5,4 literre leszorítható városon kívüli minimumfogyasztást egy Swifttel budapesti forgalomban hozni lehet, ha sík területen és takarékosan vezetsz.

Van jobb vétel ennél a Kiánál 17

Minden ízében korrekt autó, ám a turbós háromhengeressel nemcsak az ára csúszik el, de kimarad a Rio egyik aduja, a négyhengeres, 84 lóerős szívómotor

Értékelés

Egy jól megcsinált közlekedési eszköz, minden ízében korrekt autó, de a turbós háromhengeressel nemcsak az ára csúszik el, de kimarad az első számú aduja is: a négyhengeres, 84 lóerős szívómotor. Normál használattal 15 000 km vagy egy év az autó szervizperiódusa, amit érdemes milliméterre betartani, hogy ne veszhessen oda a 7 év/150 000 kilométeres garancia a mondjuk két nappal vagy 13 kilométerrel túllépett szervizperiódus miatt.

Mellette – Ellene
 
  • Esztétikus karosszéria
  • Tágas utastér
  • Méretes csomagtartó
  • Extraként sokféle biztonsági rendszer elérhető
  • Várhatóan jó értéktartás
  • Hosszú garancia
  • Jól használható belső tér és menü
  • Konkurenseihez képest kedvező ár
 
  • Magas fogyasztás
  • GT-Line létére nem valami sportos
  • Lomha elindulás
  • Viszonylag magas zajszint
  • Javítandó rugózási kényelem
Hogy tetszik a Kia Rio GT-Line 120 lóerős, 48 voltos hibridként?
493 szavazat - átlag: 5.37 (10-ből)
Hogy tetszik a Kia Rio GT-Line 120 lóerős, 48 voltos hibridként?