Röviden – Toyota Yaris XP21 hibrid és 1,5 CVT
Mi ez? Negyedik generáció a Toyota Yarisból, kizárólag ötajtós karosszériával, XP21 kódjellel. Az 1,5 literes háromhengeres közös, a szürke autóban fokozatmentes automatikus váltóval, a pirosban a hibrid hajtásrendszer részeként.
Mit tud? A hibridben a Honda Jazzt leszámítva egyedülálló a hajtáslánc működésének finomsága, a benzinesben a biztonsági alapfelszereltséggel tud kiemelkedni a kategóriából.
Mibe kerül? 5 060 000 Ft a 72 lóerős Yaris 1,0 Active listaára. Az 1,5 literes motorral a Comfort alig többért, 5 550 000 Ft-tól kapható a CVT-automata felára 350 000 Ft. Hibrid Yarist 6 550 000 Ft-tól kapni. A tesztelthez legközelebbi Selection Style+VIP modellek listaára 7 345 000 illetve a hibrid esetében 8 095 000 Ft.
Kinek jó? A hibrid ideális a nagyon takarékos és csekély környezetszennyezésű városi autót keresőknek. Mellette az 1,5 CVT nem rúg labdába és szállítási ideje is jóval hosszabb. Kézi váltóval az 1,5 Dynamic Force a vagány, sportos alternatíva lehetne az új Yarisok között. 

Majdnem kilenc évet kellett kihúznia a harmadik generációs Toyota Yarisnak abban a kategóriában, ahol igazán kíméletlen a verseny. Az értékesítési számokon ez nem ütközött ki, de a két modellfrissítés ellenére az előd a végén fájdalmasan elmaradt a modernebb kisautóktól. Az új Yarisban nemcsak a technika új a benzines motoroktól a hibridhajtáson át a padlólemezig, de kiállása is nagyon más. Tesztünk arra is választ ad, hogy mit tud egymáshoz képest az automatikus váltós 1,5-ös benzines és a szintén 1,5 literes hibrid?

Külső

Olyan széles és erőteljes szemből az új Toyota Yaris, mintha WRC-csomaggal hagyná el a gyárat. Pedig nem, csak ennyire ütős az első sárvédő-szélesítés és a megnövelt nyomtáv, amivel végre nem hat olyan szerencsétlennek az autó, mint elődje az elöl 1485, hátul 1470 mm nyomtáv miatt maga alá húzott kerekeivel.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 1

3940 mm az új Yaris hossza, szélessége 1745, magassága 1500 mm, 2560 mm tengelytávval. Tehát öt centivel szélesebb, eggyel alacsonyabb és fél centivel rövidebb elődjénél

Ferde metszésű lámpaszemeivel, harciasra rajzolt levegőbelépő-nyílásaival, az emblémából hátrafutó motorházfedél-domborításokkal a negyedik generációból sugárzik a magabiztosság. A tetőlemez kimélyítése izgalmas és a légellenállást is javítja egy kicsit.

3940 mm az új Yaris hossza, szélessége 1745, magassága 1500 mm, 2560 mm tengelytávval. Tehát öt centivel szélesebb, eggyel alacsonyabb és fél centivel rövidebb elődjénél. A tengelytávja 5 centivel nagyobb.

Mindkét tesztautót kontrasztos tetőfényezés ékítette, a fekete tető alatt a benzines karosszériája barnászöld, a hibridé korallpiros a 12 szín közül. A Selection Style verzióban széria a 17-es könnyűfém felni 205/40 R17-es gumikkal. A csomagtérfedélen látható felirat immár globális érvényű: ez az első generáció, amely Japánban is Yarisként fut, nem az ott 20 éven át használt Vitz néven.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 2

Immár globális a név: ez az első generáció, amely Japánban is Yarisként fut, nem az ott 20 éven át használt Vitz néven

Belső tér

Az előd bajai közül az egyik fő gond az üléspozíció volt, a vezetni szerető emberek szerencséjére az új Toyota Yarisban nagyon másképp ülsz. Hat centivel lejjebb és jó két centivel alacsonyabban van a vezetőülés. A kormánykerék szöge hat fokkal közelebb van a függőlegeshez és a gyufaskatulyányi állítási tartomány helyett 77 mm-es hosszban mozgatható tengelyirányban.

Hiányzott legalább elöl az övmagasság állíthatósága, viszont japán autóban csodaszámba megy, hogy az új Yaris létezik az utas oldalán is állítható ülésmagassággal! Hátul kevés a hely az utasoknak és a szűk ajtónyílás miatt nehéz ki- és beszállni is, akárcsak az új 208-ba vagy az F Corsába beülni.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 3

Esztétikus az 1,5 CVT tesztautóhoz választott világos belső tér. Nem maradtak el a váltófülek a kormány mögül

A menüben nem minden menüpontban jelenik meg a 7,0” képátlójú érintőképernyőn a visszalépés nyilacskája. A Toyota Yaris menürendszere és fedélzeti elektronikája megszokható, de a jótól messze van.

A csúcsmodellben kifejezetten kedvező a minőségérzet a széleken bőrhatású kárpittal borított ülésekben, a helyenként puha műanyagokkal.

Akárcsak az új Corsában és a 208-ban, a következő Toyota Yarisban sincs sok hely hátul. Egy Ibiza vagy Polo lényegesen több helyet kínál a térdeknek, cserébe nehezebb velük parkolni, mert hosszabbak és kevésbé fordulékonyak.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 4

Szűk az ajtónyílás és csekély a lábtér hátul

Technika

Mindkét verziót a Toyota franciaországi üzeme készíti, ami a Valenciennes-i járáshoz tartozik ugyan, de a gyár helyszíne valójában Onnaing, pár kilométerre a francia-belga határtól. A Yaris a Nissan Micra 1993-as sikere után a második japán autóként elnyerte az európai Év Autója címet 2000-re, amit a negyedik generációval meg tudott ismételni 2021-re.

Új padlólemezre épül az XP21 kódjelű Yaris, karosszériája merevebb és könnyebb elődjénél. A GA-B platform nevéből kiviláglik a Global Architecture és a B-szegmens.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 5

Alapáras a két első utas összefejelését megakadályozni hivatott belső oldallégzsákpár a két első ülés között, amit a Honda Jazzből ismerhettek

Motorja sem azonos a 2017-s modellfrissítéssel bevezetett és még azt a menthetetlenül elavult Yarist is feldobó 1,5 VVTi-vel. Ez ugyanis erősebb (111 vs. 125 LE, 136 Nm helyett 153 Nm), viszont négy helyett már csak háromhengeres. A vezérlés továbbra is változó szívó és kipufogó oldalon is. A hibridben viszont elektromosan módosítható a szívószelepek vezérlési ideje, ami a benzinesben ugyanúgy olajnyomással működik, mint a kipufogószelepek vezérlés-módosítása mindkét motoron.

A két háromhengeres közül a benzines motorkódja M15A-FKS, a hibridé M15A-FXE, tehát közös motorcsalád tagjai. Mindkettő a többek között a Lexus UX-ből ismert 2,0 literes négyhengeres egy hengerrel kisebb verziója. A vezérlés láncos, a belső súrlódás minimális, az olajszivattyú változó kapacitással szállít a takarékosság kedvéért. A hibridet többek között 14,0:1 arányú sűrítési viszony és a Prius III kapcsán kifejtett Atkinson-ciklus segíti 40,3 százalékos hatásfokhoz.

Az 1,5-ös motorok közül a hibridben nincs kiegyensúlyozó-tengely, mert itt a villanymotorral rögtön a simítást leginkább szükségessé tevő fordulatszám-tartomány fölé pördíthető a benzines fordulatszáma. Tehát nem vagy nagyon ritkán jár alapjáraton, ami a sima benzinesben indokolja a fogaskerékhajtású segédtengelyt.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 6

20 kg a súlycsökkenés a hibrid Yaris esetében, aminek a fele a nikkel fémhidridet leváltó, jóval magasabb energiasűrűségű lítiumion akkumulátor érdeme

Elődjéhez képest a hibrid Yaris tömege nagyjából 20 kilogrammal csökkent, ami nagyrészt a nikkel-fémhidridről lítiumionra cserélt akkumulátornak köszönhető. A változatlanul léghűtésű és a hátsó ülések alatt lévő akkucsomag 27 százalékkal kevesebbet nyom az eddiginél.

Érdemi fejlemény, hogy már a hibrid Toyotákra sem csak kerékpár-szállításhoz szerelhető vonóhorog. A hibrid fékezve és fékezetlenül is csak 450 kilós utánfutót vontathat, de legalább húzhat valamit. A benzines értéke 550/850 kg. A hibrid Yaris technikájáról részletesen olvashatok ebben és ebben a cikkünkben.

Vezetés

Egészséges önbizalmú európai vezetőként igen terhes napról-napra a japán autók pánikkeltését elviselni, a sípolást, csilingelést, bimbamolást a nem P-ben lévő választókar vagy a kinyitott ajtó hatására, mindezt hónaljig behúzott kéziféknél is.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 7

10 fokozat választható a fokozatmentes automatával, ha mégis kézzel kapcsolnánk

Mind a magas övvonal és ajtókárpit, mind a tetőoszlopok kialakítása ront a kilátáson előrefelé- Hátra és hátra ferdén pedig jó ideje alig látni ki az új autókból, ami alól sajnos az új Toyota Yaris sem kivétel.

Kézi váltóval mindenkinek szívből ajánlom az 1,5-ös Yarist, aki visszasírja az egykori japán szívómotorokat és nem tud mit venni régi Hondája helyett. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a 125 lóerős benzines ne működne jól a fokozatmentes automatikával.

Sok fejlesztés árán egész jól összedolgozik a motorral, csak a CVT-s Yaris messze nem olyan kerek, vonzó és harmonikusan működő autó, amilyen a hibrid. Amikor piros-sárgára vált a lámpa és a fokozatmentes sebességváltósban gázt adsz, akkor először a várás jön, főleg Eco üzemmódban. A gázpedál lenyomásának sebessége hathatna jobban a váltóra és finomítani kellene azon is, hogy elinduláskor ne legyen ekkora rántás.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 8

Rendkívül magas színvonalra ért a teljes hibrid hajtáslánc. Amíg tart a lítiumakku töltése, az elektromos motor erőből megtolja az autót. A benzines felbőgése nem jellemző gázadáskor

Diszkrét gázadással az autó békésen gurul 1200-1400-as fordulatszámot tartva gyorsul. A sok osonás után meglepő, hogy a Yaris 1,5 a CVT-automatával is jól megy. Háromhengeres motorja harcias törömpöléssel, klasszikus Wartburg-hanggal szól. Ez megélhető lelkesítő ércességként vagy primitív zajosságként, de nemcsak az aláfestés sejtet erőt és érdemi gyorsulást, hanem a sebességmérőn is meglódulnak felfelé a számok. 10,2 mp a gyorsulási idő 100-ra, ami 1,2 másodperccel rosszabb a kézi váltós idejénél, a végsebesség marad 180 km/óra.

Autópályán egyenletes, békés sebességnél a benzinest lecsendesíti a hosszú áttételezés. 130-nál 2800 a fordulatszám. Egy kiskategóriás autóhoz képest említésre méltóan háttérben marad a háromhengeres, hangját a szélzaj úgyis elnyomja. Játékból virtuális fokozatokat is kapcsolhatunk, akár 10-et. Sajnos kézi váltásos üzemben az adaptív tempomat deaktiválja magát.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 9

Nagy vívmány ebben a kategóriában a szélvédőre vetített színes kijelző, amely a VIP-csomag részeként érhető el, tehát sajnos csak a csúcsmodellekhez

Hibridként az új Toyota Yaris végsebessége 175 km/óra, gyorsulási ideje 0-ról 100-ra 9,7 mp. A hasonló értékek dacára más világ a két autó működése. A hibrid sokkal kifinomultabb, halkabb, nagyon decens működésű autó. Az 1,5 Dynamic Force motorja 2000 alatt, nagy gázra a terheléstől kellemetlenül vibrál, ami kézi váltóval könnyen kivédhető volna.

A hibridben nincs sebességváltó és itt sincsenek fix áttételpárok, de abban hasonlít a CVT-re, hogy padlógázra itt is felugrik és folyamatosan magasan marad az Otto-motor fordulatszáma. De erre nagyon ritkán van szükség, az a meghatározó, ahogy a hajtó villamos gép átveszi a benzines munkáját.

Elindulás után sokáig fenntartható a villanyüzem, persze visszafogott gázadással. De aki a két motort használja, a villanymotor nyomatékával meglódított autóban a benzinest alig terhelve gyorsan eléri a városi utazósebességet, ott a gázpedált visszaengedve a hajtó villanymotor egyedül elgurítja az autót.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 10

Az ajtókárpit íve is rontja a kilátást a Yarisból. Ez a hibrid, a sötétszürke műszerfallal

Amíg a lítiumion akkumulátor töltöttsége engedi, a hajtó villanymotor országúton is jól kivehetően a benzines hóna alá nyúl, megkönnyítve az előzéseket. Akkor van baj, ha hegyre kaptattok, nincs visszatöltés, lemerül a hibridakku és egyedül a benzines háromhengeresre kell hagyatkozni.

Sajnos a rugózás egyformán kényelmetlen hajtástól függetlenül, amin más felszereltségek 195/55 R16-os kerékszettje talán segít valamit. Az első futómű sem nyeli jól az úthibákat, de a hátsó nagyokat üt. Az első üléseknél kényelemre vannak jobbak a kategóriában, de hozzák az átlagost.

Csekély oldaldőlésével, pontos irányíthatóságával a Yaris kanyargós úton képes legalább részben ellentétezni kényelmetlenségét. Elődjére ez egyáltalán nem volt jellemző, de az új igazán kezes, jól vezethető autó.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 11

Lenyűgözően harmonikus a hibridhajtás működése, a rugózás viszont sprőd

A Yaris rengeteg vezetőtámogató eszköze nagyrészt jól dolgozik. Az adaptív tempomat elég nagy ráhagyással, óvatos fékezésekkel és újragyorsításokkal, de finoman működik. Akkor is érdemes használni, ha a CVT-sben hosszabb úton az Eco állásban már 110-nél kellemetlenül nagy ellenállású gázpedál zavar, mert átadhatod neki a gázadást. A sávban tartás is fejlett, egész ügyesen kormányoz helyettünk autópályán, amíg szólnia kell, hogy vegyük át a volánt.

Említésre érdemes erénye az új Yarisnak, hogy kellemes időben beengedi a külső levegőt, nem kell mindig járatni sem a légkondicionálót, sem a szellőzőventilátort. Számos mai autó nem engedi Off állású klímarendszerrel egyszerűen beáramolni a külső levegőt.

Költségek

Budapesten belül egészen parádés fogyasztást lehet kihozni a hibrid Toyota Yarisból. Fegyelmezett gázadással és egyenletes sebességgel, de messze nem a forgalom irritáló feltartására szakosodva, 3,7-4,2 liter/100 km közötti fogyasztással el lehet gurítani 100 kilométerre ezt a meggyőzően öt csillagos töréstesztű, cseppet sem gyenge autót.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 12

3,5-4,9 l/100 km között mozgott a hibrid, 5,3-6,9 l/100 km között a benzines fogyasztása

Aki sokat jár a budai oldalon hegynek fel, meredek utcákon át kaptat célja felé, az inkább 5 literre készüljön, de még ez is majdnem két literrel jobb a sima benzinesben 100 km-re mért 6,9 liternél. Ami egyébként kifejezetten jó az automatikus váltó kényelméhez és a motor erőtartalékaihoz képest.

Autópályán a hibrid nem volt érdemben takarékosabb, mint az 1,5 VVT-i. A benzinessel mért 5,31 l/100 km helyett 4,9 literrel mozgott. Városon kívüli használatban a hibrid Yaris elsődleges előnye a halkabb és kulturáltabb működés, nem a 10 százalékon belüli fogyasztáskülönbség.

A Toyota Yaris és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Corsa 1,2 Turbo Business Elegance 8 fok. aut. (100 LE, benzines) 7 190 000
Renault Clio E-Tech Hybrid Intense (140 LE, teljes hibrid) 7 749 000
SEAT Ibiza Xcellence 1,0 TSI DSG (110 LE, benzines) 8 287 300
Toyota Yaris Hybrid 1,5 Selection Style+VIP (116 LE, teljes hibrid) 8 095 000

Időközben volt egy modellévváltás, így az aktuális árlistában sem az 1,5-ös benzines Selection Elegant, sem a piros hibrid Premier Edition felszereltsége nem szerepel. Az utóbbihoz a VIP-csomaggal dúsított Selection Style kivitel áll közel, ennek az árával szerepeltetjük mindkét modellt.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 13

Mindkét tesztautót kontrasztos tetőfényezés ékítette, a fekete tető alatt a benzines karosszériája barnászöld, a hibridé korallpiros a 12 szín közül

Tehát a 125 lóerős és CVT-s Yaris 1,5 Dynamic Force Selection Style+VIP listaára 7 345 000 Ft, az 1,5 Hybrid Selection Style+VIP-é 8 095 000 Ft. A fokozatmentes automata felára 350 000 forint a kézi váltóhoz képest.

A felszereltség a kiskategórián jóval túlmutató tételeket is tartalmaz. Van temérdek kényelmi extra a kulcsfelismerő ajtózáraktól a fűthető kormánykeréken át a tolatókameráig. A remek fényszórók LED-ekkel világítanak, a távfény fel-lekapcsolása működhet automatikusan.

A VIP csomag ezt kiegészíti a 8 hangszórós JBL-audiorendszerrel, ultrahangos első-hátsó parkolássegítővel holttérfigyeléssel, hátsó keresztforgalom-felügyelettel, amely ijesztőeket tud fékezni cseppet sem aggasztó helyzetekben. A VIP-csomaggal jár a legnagyobb dobás, a szélvédőre vetített színes kijelző.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 14

Kicsik elöl az ajtótárolók

Minden Yaris imponáló biztonsági alapfelszereltséggel érkezik, az Active alapverzióban is van ütközés-megelőzés gyalogos‑és kerékpáros-felismeréssel, adaptív tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer kormányrásegítéssel illetve a hibridben sávkövető asszisztens. Alapáras a két első utas összefejelését megakadályozni hivatott belső oldallégzsák a két első ülés között, amit a Honda Jazzből ismerhettek.

Értékelés

Az érett és fejlett hibridhajtás nemcsak a dízelmotort pótolja, hanem a jobb és kényelmesebb kategóriatársakkal is versenyképessé teszi a Toyota kényelmetlen, zavaróan két személyre hangolt, hátul szűk Yarisát. Ez a hajtáslánc képes egy szintre hozni a Yarist a tágasabb és kényelmesebb Clio-Fabia-Ibiza-Polo vonallal, amely nem tud ehhez mérhetően takarékos, harmonikus és meggyőző hajtásláncot felmutatni.

Van, amit csak egy Toyota Yaris tud 15

Nagyon gazdag a Yarisok biztonsági felszereltségé és az elérhető kényelmi extrák is fajsúlyosak a kiskategóriában

Fokozatmentes automatikus váltóval esélytelen az 1,5-ös Yaris a hibriddel szemben. Manuálisként viszont nem is a 350 000 forinttal alacsonyabb ár teheti vonzóvá, hanem a régi Hondákat idézően pörgős, erős, élvezetes szívómotor kombinációja a hatfokozatú kézi váltóval egy hangos, de feszes futóművű, stabil és vagány kisautóban.

Amikor egy márkakereskedés szakembere elmondja, hogy a gyártásból szeptember elején megrendelt benzines 2022 elején, legalább 4-6 hónap múlva lesz átadható, a hibrid viszont 2-3 hónap elteltével, várhatóan még idén megjön, akkor elgondolkodik az ügyfél, hogy még a gyorsabb átadás is a hibrid mellett szól.

Nem csoda, hogy a Toyota a kedvezménypolitikától a gyártástervezésig hibrideket preferálja. A Honda Jazzt illetve a Renault Cliót leszámítva más márkának nincs ezzel összevethető teljes hibridje a kategóriában és az eladott autók szén-dioxid flottaátlaga is jobb, ha a kilométerenként 120-130 grammos 1,5 CVT helyett a 85-112 gramm közötti hibridből kel el több.

Mellette – Ellene
 
  • Érett, fejlett, harmonikus hibridhajtás
  • Káprázatos városi fogyasztás (hibrid)
  • Pörgős, életteli benzines (1,5)
  • Igen gazdag felszereltség (Selection Style+VIP)
  • Várhatóan kedvező értéktartás
  • Várhatóan kiszámítható szervizköltségek
  • Kiemelkedő biztonsági nívó
 
  • Kulturálatlan háromhengeres (1,5 CVT)
  • Finomításra szoruló motor-váltó összhang (1,5)
  • Kis hátsó ajtónyílás
  • Szűk hátsó utastér
  • Zötyögős rugózás
Hogy tetszik az XP21-es Toyota Yaris?
422 szavazat - átlag: 7.92 (10-ből)
Hogy tetszik az XP21-es Toyota Yaris?