Októberben a Yaris statikus bemutatójáról azzal indultam haza, hogy álló helyzetben a minőségérzet és az üléshelyzet javításán kívül nem sok érződik a fejlesztésekből, majd vezetés közben kiderül, mit ér az új Toyota Yaris. Mivel elődje a remek motor ellenére is utolsó lett összehasonlító tesztünkön, az újnak volt mit bizonyítania.

Külső

3940 mm-es hosszával 5 mm-rel rövidebb, négy centivel alacsonyabb, 5 centivel hosszabb tengelytávú autó váltja le a kifutó Toyota Yarist. Az első tetőoszlopok hátrébb mozdultak, a motorházfedél domborításai erőt sugároznak az elődjénél jobb arányú kisautón.

48 fotó

Eddig a Yaris éppoly szerencsétlenül festett a kis nyomtávok miatt a sárvédőíveknél jóval beljebb eső kerekein, mint a költségokokból a Golf V padlólemezére épített, 2008 utáni Škoda Superb II.

Utódjára rá sem ismerni. Elöl és hátul is sokkal szélesebb a nyomtávja. A kasztni hátsó szélesítése Serena Williams-i combizmokat idéz, élőben nagyon jól kijön a keskeny karosszériát keretező izomcsoport. Érdekes a tető kimélyítése középen, a tetőmélyesztés a légellenálláson kívül valószínűleg az utasok nyakába csorgó esővízmennyiséget is csökkenti.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 6
Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 7

Belső tér

Az előd bajai közül az egyik fő gond az üléspozíció volt, ezért az új Toyota Yarisban nagyon másképp ülsz. Hat centivel lejjebb és jó két centivel alacsonyabban van a vezetőülés, a kilátást a szélvédőkeret mélyítése javítja. A kormánykerék hat fokkal közelebb van a függőlegeshez és a gyufaskatulyányi állítási tartomány helyett 77 mm-es hosszban mozgatható tengelyirányban.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 8

Minőségérzetben ráfért az előrelépés, ami meg is valósult

Ennek előfeltétele volt a karosszéria és a kormányoszlop merevségének javítása, mert a jobban kihúzott volánnal a hosszabb erőkar miatt nagyobb erők ébrednek és kínos lenne, ha a kihúzott kormánykerék jobban rezegne, mint betolva. Beülés után hiányzott legalább elöl az övmagasság állíthatósága.

Nagy dolog, hogy a kipróbált autóban az ülésmagasság az utas oldalán is állítható volt, ami nagyon sok kisautóból kimarad, japán autóknál még a középkategóriában is megesett. Sajnos ülészseb csak az utasoldali első ülés háttámláján van, mintha a vezető mögött ülőnek nem lenne hasznos eltennie valahová az újságjait és kifestőkönyvét.

Hosszirányban állítható hátsó üléspad már a 2012-től gyártott generációban sem volt, mert így olcsóbb és könnyebb az autó. A hátsó térkínálat elfogadható, magas embereknek a bejutás nehéz a kis ajtónyílás és a magas küszöb miatt, akárcsak az új 208-ba vagy az F Corsába.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 9

Közepes a hátsó térkínálat. Nehéz hátra beszállni, mert magas a küszöb, kicsi az ajtónyílás

Technika

Egy autónak számos fizikai adottsága van, bizonyos tényezőket a leggondosabb futóműhangolással sem lehet kompenzálni. A Yaris alapjaiban más autóvá lett, és ez rá is fért. Tömegközéppontja 12 mm-rel lejjebb van az elődénél, ami a 40 mm-rel alacsonyabb tetőnek, a 21 mm-rel lejjebb rögzített vezetőülésnek, a mélyebbre helyezett motornak és más főegységeknek köszönhető.

Elődjénél sokkal merevebb lett az új autó. A csatolt hosszlengőkaros hátsó híd 80 százalékkal merevebb az eddiginél a bemutatón elhangzottak szerint, a sajtóanyag viszont a hátsó keresztstabilizátor merevítéséről regél és az egy foknyi csavaráshoz szükséges 320 helyett 580 Nm-rel ki is jön a 81,25%-os javulás.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 10

Az eddiginél sokkal merevebb anyagú hátsó híddal a hátsó kerékfelfüggesztés is lágyabbra hangolható, az útfekvés romlása nélkül

Maradjunk annyiban, hogy erősebb a cucc és a hátsó híd bekötése is szerencsésebb. A nagy szilentblokkok nem ferdén, hanem az autó hossztengelyére majdnem merőlegesen helyezkednek el, ami megkönnyíti a futóműhangolást. A padló középső merevítő alagútja szinte a hátsó ülésekig hátrafut, jóval erősebb az autó a hátsó rugótornyok között, elöl pedig a szélvédőkeret alatt valódi toronymerevítő köti össze a MacPherson gólyalábak rögzítési pontjait, pedig ez nem is az összkerekes sportverzió, amivel Rácz Tamás csapatott.

A gyári szakemberek egy ábrát is mutattak, miszerint a kategória legjobb torziós szilárdságú autója lenne az övék, de ezeket óvatosan kell kezelni, mert nem tudni, mely autók tartoznak őszerintük a kategóriatársak közé és milyen okból maradnak ki konkurensek.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 11

Nyolc év hosszú termék-életciklus, pláne a Yarisnak, amely 2012-es megjelenésekor sem iskolázta le az akkori konkurenseket. A modellváltással a Toyota megvárta a GA-B-padlólemezt, amire egy idén érkező kis SUV is épül

Mindenesetre igen masszív alapokat kapott az új GA-B-padlólemezt bevezető negyedik generáció. A névben a Global Architecture és a B-szegmens rejlik, a klasszikus európai kiskategória a 208-cal, a Clióval, a Corsával, a Fiestával, a Polóval és rokonságával, valamint a Swifttel, amelyet azonban a Toyota nem sorolt a konkurensek közé.

Ez egyértelmű, mert kitartóan a Yarist hívják a kategória legkompaktabb autójának, jóllehet a Swift 384 centis. Pedig abban csak a Swifttel egyezik az új Toyota Yaris, hogy mindkettőből készül keskenyebb karosszériájú verzió a japán belpiacra.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 12

Kereken 200 cm magas az úr, a Toyota brüsszeli fejlesztőközpontjának mérnöke. Magas embereknek sokkal jobb autó az új Yaris elődjénél

20 kg a súlycsökkenés a hibriddel számolva, aminek a fele a nikkel fémhidridet leváltó, jóval magasabb energiasűrűségű lítiumion-akkumulátor érdeme. Az akkut továbbra is az utastér levegője temperálja és a hátsó ülés alatt van.

Részletes és konkrét műszaki adatokat jó fél évvel az autó megjelenése előtt még nem adott ki a Toyota, sem a hibridről, sem a többi motorverzióról. Kizárólag háromhengeres, szívócső-befecskendezéses motorokra számíthatunk, lesz ezres szívómotor és az 1,5 literesből atmoszférikus és turbós is.

Az 1,5-ös motorok közül a hibridben nincs kiegyensúlyozó-tengely, mert itt a villanymotorral rögtön a simítást leginkább szükségessé tevő fordulatszám-tartomány fölé pördíthető a benzines fordulatszáma. Nem jár 600-700-as alapjáraton, ami a sima benzinesben indokolja a segédtengelyeket. A hibridverzió motorját Atkinson-ciklus segíti kicsivel 40 százalék feletti hatásfokhoz, ami dízelesen jó érték.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 13

20 kg a súlycsökkenés a hibriddel számolva, aminek a fele a nikkel fémhidridet leváltó, jóval magasabb energiasűrűségű lítiumion akkumulátor érdeme. Az akkut továbbra is az utastér levegője temperálja és a hátsó ülés alatt van

Vezetőtámogató rendszereivel az egyre fejlettebb kategóriatársak között is jól áll majd a következő Toyota Yaris. A sávban tartó asszisztenst kiegészíti a teljes sebességtartományban aktív, intelligens adaptív sebességtartó automatika, az ütközésveszély-felismerés álló és mozgó autók mellett gyalogosokra és kerékpárosokra is reagál. A Yaris kap hátsó keresztirányú forgalomfigyelést és beforduláskor lefékez, ha a manőverrel másik autó útját kereszteznénk veszélyes távolságon belül vagy a párhuzamos sávban haladó gyalogost elgázolnánk.

Erre se legyen szükségetek, de jó tudni, hogy oldalütközéskor az ülés külső és belső oldalán is légzsák nyílhat, mert Európában az első kisautóként a Yarisban az elöl ülők között központi oldallégzsák nyílhat ki, hogy az elvében a Lexus LS-ből átvett két középső lufival ne fejeljék le egymást az ott ülők. További részletek a Vezess korábbi cikkében, mert az autó vezetése volt a lényeg.

Vezetés

Kisautóban valódi, szélvédőre vetített kijelzővel, pláne ebben a képminőségben és 10 colos méretben, én még soha nem találkoztam. A sebességen kívül a HUD (head-up display) a navigációs információkat és a táblafelismerés révén a sebességkorlátozásokat is bevetíti a látómezőnkbe.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 14

Csak a GT86-ban van ennél kisebb átmérőjű kormánykerék a Toyota szériaautói között. A vezethetőség javítása a legnagyobb vívmány a Yarisban

Kizárólag a hibridverziót lehetett vezetni, az új háromhengeres benzinessel. A nagyobb teljesítményű hajtó villanymotorral a Toyota hibridjeit évtizedek óta kísérő bégetés elmarad. Nemcsak a jobb zajszigetelés miatt mentesülünk a reménytelen bőgéstől autópályák gyorsítósávján és hegynek felfelé, a hibridrendszer vezérlése kifejezetten ügyel arra, hogy a gázállás, a gyorsulás és a benzines motor fordulatszáma között megmaradjon a harmonikusabb arány. Ez a hibrid RAV4-ben, a Camryben és kicsit kevésbé, de a kétliteres Corolla hibrid után a Yarisban is megadatik az utasoknak.

A továbbfejlesztett hibridhajtással a Yaris ott is megállja a helyét, ahol eddig vesztésre állt, autópályán. Fülsértő motorzúgás nélkül is van elég erőtartaléka, érvényesül az eddigi négyhengerest leváltó sorhármas motor arányosan nagyobb nyomatéka az alsó és a középső tartományban. Cserébe a benzines motor nem jár olyan finoman, mint az elődben.

Mivel a lítiumion akkucellák sokkal inkább alkalmasak az eddigi NiMH-nál az erős áramleadásra és a kemény visszatermelésre, a hajtáslánc villamos része sokkal többet segíthet a benzinesnek. Az új autó lényegesen erősebb és fejlettebb hibridnek mutatja magát az eddig HSD Yarisnál, pedig annak is különleges egy hajtáslánca van.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 15

Nem bőg a hibrid Yaris autópályára besorolva, harmonikus, felnőttes autó, remek stabilitással

Azt egyelőre meg sem merem becsülni, mennyire fogyasztana keveset a hibridhajtás, ha sík úton, városban 47-tel osonnék. Az emelkedőket is bőven tartalmazó tesztúton 3,4 l/100 km átlaggal adtam le az autót a fedélzeti számítógép szerint.

Elvileg 130 km/óra a felső sebességhatár a benzines motor bekapcsolása nélkül. Ennél fontosabb érték, hogy a villanymotoros üzem az eddiginél életszerűbb gyorsításokkal is fenntartható, nem kell állandóan a gázpedál visszaengedésével bűvészkedni az elektromos suhanást jelző EV-lámpácskáért a műszerfalon.

Pár kilométer után egyértelművé válik, mennyivel jobban vezethető elődjénél az új Toyota Yaris. Az autó viselkedése mindenben igazolta a fizikailag jobb alapokat. Ülése normális oldaltartást adott kanyarokban, a Yaris kormányerői eltaláltak, a kiábrándító billegést mérsékelt oldaldőlés váltotta fel. A hibrid hajtáslánc működése nagyon harmonikus és a vezető fejlesztőmérnökei szerint élettartama sem marad el a megszokottól. Mivel a benzines motor is új, a nagyfeszültségű akkumulátor is az, erről majd 10-20 év múlva tudunk többet.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 16

Masszív izomkötegek kötik ösze a karosszériát a sárvédőívekkel

Költségek

Megkíméllek benneteket attól, hogy az új Toyota Yaris versenyképes áron lép majd piacra Magyarországon, mert minket sem traktált ennyire semmitmondó ígérettel az importőr. Mivel a bevezetés csak ősszel lesz, a francia gyárból érkező autók árazásáról legkorábban nyáron tud nyilvános információkat adni a vezérképviselet. Saját becslésre sem szeretnék vállalkozni, mert ki tudja, hova süllyed még a forint értéke.

Értékelés

Mára a nagyobb autógyártók 90-120 év tapasztalattal rendelkeznek, eurócentre ismerik a lehetőségeiket és a sok millió eladott autóra épülő ügyfélbázist. Ebben a helyzetben nagyon ritka, hogy egy-egy modellváltással annyit fejlődjék egy autó, amekkora ugrást a Toyota Yaris leváltása hoz.

Nagyon kellett a Toyotának ez az autó 17

10,3 mp alatt gyorsul 0-ról 100-ra a hibrid, 116 lóerő a rendszerteljesítmény az eddigi 100 helyett

Ebben benne van, hogy a 2012 utáni generáció a kategória utolsó harmadába szorult, volt min javítani. De az is benne van, hogy az alapjaiban új modell már nemcsak a nagyrészt idősödő vásárlókat teszi elégedetté, akiket az irányváltásokkor mutatott billenés, az üléshelyzet és úgy általában a vezethetőség nem igazán foglalkoztatott. Az új Yaris fejlődése illik abba az ívbe, amit a Toyota a Camry, a RAV4 és a Corolla leváltásával felrajzolt.

Mellette – Ellene
 
  • Központi légzsák, jónak ígérkező passzív biztonság
  • Sokféle vezetőtámogató rendszer
  • Agilis viselkedés
  • Nagyon csekély fogyasztás
  • Vonzó hibridhajtás
 
  • Nehézkes beszállás hátra
  • Szűk motorválaszték (se dízel, se LPG, se CNG)