Röviden – Volkswagen Polo 1,0 TSI DSG Syle
Mi ez? AW kódjelű, hatodik generáció a Volkswagen kisautójából az idei modellfrissítés után, öt ajtóval, a tesztautó esetében 110 lóerős motorral, duplakuplungos automatikus váltóval.
Mit tud? Nagyon átgondolt, magas színvonalon megvalósított, kissé sótlan kisautó, sok erénnyel és kevés hátránnyal.
Mibe kerül? 6 557 560 Ft a belépőmodell, a 95 lóerős, kézi váltós Life ára. A csúcsmodell az R-Line 110 lóerővel és duplakuplungos váltóval 8 283 490 Ft-tól. A szintén 110 lóerős és DSG-s tesztautó Style felszereltséggel 8 004 090 forintról indul, a tesztautó listaára extrákkal együtt 8 933 800 Ft.
Kinek jó? Teljes értékű hétköznapi autót keresőknek, akár a nagyobb kompakt modellek helyett is. 

Nemcsak a hölgyek, de férfiak is kedvelik a kicsi, ám értékes dolgokat, legyen az brill, karóra vagy egyedi rendszámtábla. A Volkswagen Polo nem különösebben nagy, a tesztelt verzióban egészen biztosan sokba kerül, de ebből nem következik automatikusan, hogy az autó értékes is. Tesztünkből kiderül.

Külső

2017 őszén, a ráncfelvarrás előtti modell tesztjében azt firtattam, mi lesz ezzel az erősen bágyadt, az elődmodellből és a VII-es Golfból összehozott formával 2021-re? Az lett, hogy három és fél után eljött a modellfrissítés, amiről tavasszal írtunk részletesen.

Amit lemezmunka és a présgépek drága lecserélése nélkül ki lehet hozni, az megtörtént. Kevesebb szögből áll és karakteresebb a lecserélt fényszóró, sikkesebb a trapéz alakú levegőbelépő az új lökhárítóban és eltérőek a ködlámpák. Az emblémát keretező, krómfényes csík optikailag ügyesen szélesíti az autót, összekötve az IQ.Light fényszórók menetfényívét.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 1

4074x1751x1436 mm méreteivel a 2548 mm tengelytávú Polo a nagyobb kiskocsik közé tartozik

4074 mm hosszúságával, 2548 mm tengelytávjával, 1751 mm szélességével és a tetőlemez felső pereméig mérve 1436, az antennatalpnál 1425 mm magasságával a Polo konszerntestvéreivel együtt a nagyobb kiskocsik közé tartozik.

Méretei azonban nem kiugrók a 404 centis új i20, a 407 centis Kia Rio vagy a 406 centis Opel Corsa mellett. Ha legközelebb láttok egy FIAT Tipót, az 1989-es Év Autója díj nyertesére gondolok, az volt 396 centis kompakt autóként.

Nekünk nagyon tetszett a tesztautó lila, azaz élénk viola metálszíne és a hátsó tárcsafék. A 110 lóerős motorverzióban ez optikailag is érték, mert a széria alufelni mögött egy dobfék igen bután fest, amit 95 lóerős Polo igazolt négy éve.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 2

Style felszereltséggel alapáron jár az IQ. Light LED-mátrix fényszóró. A metálfényezés neve élénk viola

Belső tér

Mostantól a két elöl utazó között is van légzsák az összefejelés elkerülésére, mint a Jazzben és a Yarisban. Renoválásakor nem sok más történt a Polóval, de ebben az autóban a nagy egész mindig azért volt jó, mert a sok apróságra odafigyeltek a tervezői. Például az ablaktörlés intervalluma egyszerűen állítható egy kapcsolóval, elöl és hátul 2-2 USB-C csatlakozó eteti a kütyüket, elöl van indukciós telefontöltő és 12 voltos aljzat is.

Belül jól kivehető az anyagokon, díszítéseken, hogy a nagy márkapozicionálási boszorkánykonyhában a Volkswagen sürög a legügyesebben. Náluk tudják a legprecízebben csavargatni a potmétert, hogy az adott márkaképhez igazodó, de kellő profittartalmú terméket köpjön ki a gép. Ami a SEAT Ibizában kemény műanyag, de még tolerálható, az a Polóban puha, az Audi A1-ben valamivel még szebb.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 3

213 360 Ft a Discover Media felára. Ez inkább megér ennyit, mint 530 860 forintot a nagy navi, a Discover Pro, a Beats audiorendszer viszont vonzó lenne 176 530 forintért

Lehet ezt a világot komornak tartani és kimért, sótlan emberek művét látni benne. Lehet, hogy borozni jobb a latin márkák fejlesztőivel, de azt vegyük észre, mennyire profi munka a Polo.

Adott elöl az övmagasság-állítás, ami sokkal drágább autókból is ki tud maradni, a fejtámla nem ér véget 5-10 centivel a szükséges méret alatt, mint sok japán kisautóban. A csomagtérfedél zárásához bal- és jobbkezeseknek is van mélyedés és az ötödik ajtó lehúzásakor véletlenül sem rántod rá az alkarodra a fedél alsó élét, mert valaki jól kitalálta az egésznek a mechanikáját és erőszükségletét.

Hátul fesztelenül ülhettem a magam 190 centijéhez beállított ülés mögött, ezt ebben a kategóriában a Jazzt leszámítva csak az Ibiza és az új Fabia tudja, a két testvérmodell. Épp a térbőség miatt kár, hogy ha már ennyire kényelmes az autó, miért nincs hátsó kartámasz, ami oly sok 9N-es, 2002-2009 közötti Polót feldobott.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 4

Hátul tényleg ekkora a hely, nincs előrehúzva az első ülés. Kár, hogy nincs hátsó kartámasz, ami úgy feldobta a 9N-es, 2002-2009 közötti Polókat

Az extraként kapható szükségpótkerék felett 351-1125 literes a csomagtér, aminél érdemben többet nagyon kevés kisautó ad. A Hyundai i20-é 352, az Ibizáé 355 literes, az új Fabia 380 literig terjeszkedik. Aki le tud mondani némi csomagtérről, a hátsó utasok levegőkilépőjéről és a hátsó üléstámlában a síalagútról, az egy Golfnak is bátran hátat fordíthat. A Polo használati értéke és belső tere alig csekélyebb.

Technika

Modellfrissítéskor nem sokat változik a technika. Műszaki alapként itt is megmaradt az MQB A0 padlólemez, az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű és a háromhengeres benzinesekre korlátozott motorkínálat. Dízelekre nincs igény a kiskategóriában, a 80 lóerős szívómotor viszont a Polóhoz nem érhető el, csak a Fabiához.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 5

Alapjait az MQB A0 padlólemez adja. 195 km/óra a tesztautó végsebessége, 9,9 mp a gyorsulás 0-ról 100-ra

Itthon nem kapható, de a gépkönyv ír a 90 lóerős benzin-földgáz üzemű motorváltozatról DBYA motorkóddal. A negyedik motorverzió a már 4600-as fordulatszámtól 152 kW (207 lóerő) teljesítményű GTI. A kétliteres TSI-vel 240 km/óra a végsebesség, amivel egy Polo tudhat meglepetést okozni a belső sávban.

Hazánkban a konfigurátor csak kétféle motort hoz a Polóhoz, turbós sorhármasokat. A DLAC motorkódú a 95 lóerős, a tesztautóban a korábbi 115 helyett már csak 110 lóerős dolgozott, a DLAA kódjelű háromhengeres.

200 Nm forgatónyomatékát 2000 és 3000 között végig tartja és csak a száraz kuplungos (nem olajfürdőben futó tengelykapcsolójú) DSG-sebességváltóval kombinálható. Aki a K55 kódjelű kézi váltót szeretné, lesz szíves beérni a 95 lóerős, 1600 és 3500 között 175 Nm nyomatékú motorváltozattal.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 6

Ez a nézet mutatja a különböző vezetőtámogató funkciókat

Modellfrissítésekor a Polo számos vezetőtámogató rendszerrel gazdagodott, akárcsak a negyedik generációval a Toyota Yaris. Az optimista felfogás szerint félautonóm közlekedésben segítő technikáról ebben a cikkünkben írunk részletesen.

Vezetés

Nemrég veszítettük el Surányi Pétert, az autós újságírószakma nagyságát. Tőle tanultan meg, hogy egy autónak van konstrukciós értéke és használati értéke, ami nem mindig korrelál. Például a második generációs Suzuki Swiftnek hátul is független a futóműve, ami fejlett és igényes technika, pláne abban a kategóriában, ahol hasonlót ma is csak a Honda e és a MINI nyújt. Viszont a megoldás használati értéke, az autó útfekvése és rugózási kényelme, távol van a jótól.

Egy Volkswagen Polo azt igazolja, hogy merőben átlagos, ha úgy tetszik, közönséges technikából is lehet átlagon felüli autót kihozni. Mert az átlagos megoldások gondos hangolásával is messze lehet jutni, és ebben nagy a tesztelt Volkswagen Polo.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 8

Gázadásra a sorhármas turbómotor enerváltan reagál, aztán megjön a töltőnyomás és hirtelen megélénkül a gyorsulás

Finoman, komolyautósan fut és olyan jól rugózik, ami egy kategóriával feljebb is megállná a helyét. A jól csillapított úthibákra tompa puffanásokkal reagál, cseppet sem kisautós, amit előad. A 15-ös szériakerékkel még kényelmesebb lehetne, mint a tesztautó 215/45 R17-es gumijával a Tortosa alufelniken.

Mozgása valahogy kézben van tartva, reakciói jól komponáltak, a népi kisautók között a Polo tűnik utazás közben a legszuverénebbnek. Nem kis részben az üléseknek köszönhetően. A vezetőüléshez állítható deréktámasz járt, az üléshelyzet a fel-le és ki-be állítható kormánnyal jól belőhető és azt érezni benne, hogy nem a kiskategória költségkorlátai, hanem a kifejlett európai emberek szükségletei határozták meg dimenzióit és tömését.

Gyorsan bemelegszik a motor, amit a menüből előhívható olajhőmérséklet-kijelzőn követhetünk a 120 650 forintért digitálisra cserélhető óracsoport közepén. A műszeregység hasznos funkciója a nagy térképes megjelenítés, a többi nézet közül én a klasszikus körórákat használtam.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 9

120 650 forintért digitálisra cserélhető az óracsoport. A 10,25″ képátlójú műszeregység hasznos funkciója a nagy térképes megjelenítés

Ötféle távolságot képes tartani az elődhöz is rendelhető adaptív tempomat, ez sokkal kényelmesebbé teszi a vezetést enyhe autópályás forgalomban és a szükséges követési távolság megőrzésében is segít.

Okos megoldás a közvetlen kapcsoló a vezetőtámogatás menüjéhez az indexkar végén, így a sávban tartó rendszert gyorsan kikapcsolhatjuk. Az Euro NCAP értékelési rendszere miatt ez mindig aktiválódik motorindításkor, de mivel városi forgalomban úgy avatkozik be a kormányzásba, ahogy nagyon nem kéne, jobb kiiktatni. A sávtartó annyit fejlődött, hogy már nem annyira erőszakos a számára jónak tűnő tartásában, kisebb erővel kell szkanderezni vele a kormányon.

Szép novemberi időben, de már téli gumival használtuk az autót. A finoman hangolt kipörgésgátlásnak sok dolga volt száraz úton is a kellemetlen karakterű háromhengeressel. A váltó szereti mélyen tartani a fordulatszámot és a 999 köbcentis motornak nagyon kell a turbó, hogy valamit csináljon.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 10

Nyugodt viselkedése bizalmat kelt. Egyáltalán nem sportos autó, de könnyű vele gyorsan haladni

Ha például beenged valaki az elfogyó sávból és szeretnél felgyorsulni a forgalomhoz, egy ideig semmi nem történik a gázadás után. Aztán jön a semmi, majd még egy kicsit morfondírozhatsz életed sorskérdésein, mire a váltó visszakapcsol és a gázadástól felpörgő turbó nyom annyi levegőt a hengerekbe, hogy megjöjjön az erő.

Ekkorra az előzékenyen villantó autós nem érti, miért tétovázok és kényszerítem fékezésre, ha utána meg eltűnök előle. Mert közben adott lett a csillagállás a gyorsításhoz és ilyenkor a 110 lóerős autó tényleg úgy meglódul, ahogy a forgalmi szerint 1136 kilós autótól várnám ezzel a motorral.

Erősen forgatva a háromhengeres motornak megjön a zaja, de legtöbbször szükségtelen 3000 fölé pörgetni. A sok fokozattal a váltó keveset ejt a fordulatszámon gyorsításkor, váltás után is lendületben maradunk. Jól lehet haladni ezzel a motorral, amely hosszabb utakon mérsékelt zajt kelt. 130-nál 2800 nagyjából a fordulatszám hetedikben.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 11

Kínai artistanőknek és skandináv favágóknak egyaránt beállítható az üléshelyzet. Széria a jól tartó és kényelmes sportülés

Gázelvételkor a lendület megőrzése érdekében a kocsi rollerként gurul, feltételezem, hogy üres fokozat gyanánt nyitva tartja a kuplungokat. Említést érdemel a Style felszereltséggel alapáron adott IQ. Light LED-mátrix fényszóró. Kellően gyorsan áll vissza tompítottról automatikus távfényre, időben visszaveszi a fénykévét és nagyon erős fénye van. Ezzel a fényárral éjjel is jó országúton száguldani, a Polo remekül fordul, stabil és megbocsájtó autó.

Költségek

Városi benzinigényként 8,6 liter/100 km adódott, ami akkor is túl sok, ha egy részét betudjuk annak, hogy téli gumikon és főleg a budai oldalon, sok hegynek fel, hegynek le szaladgálással jött ki.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 12

Brazíliában van belőle négyajtós limuzin Virtus néven, Európában öt ajtóval kapható. 5,4-8,6 l/100 km között mozgott a fogyasztás, egyik sem ad okot büszkeségre

Bár a sebesség nagyon is mámorító dolog, amikor a full hibriddel autózók megvetésével viseltettem iránta, a 110 lóerős motor beérte lakott területen kívül 5,4 literrel. A 6,5-7 liter/100 km-es vegyes átlag is azt jelzi, hogy ez a motor inkább sokat, mint keveset fogyaszt.

Hiába próbál a váltó korai felkapcsolásokkal, a lendületet megőrizve, üresjáratba kapcsolva gurulni és spórolni, az eredmény masszív csalódás ahhoz képest, amit más kis és nagyobb autók esznek. Az 1,5-ös Golf kombi beérte 6,3 literrel.

Style kivitelben az IQ. Light LED-mátrix csodalámpával, hathangszórós rádióval, 8,0 collos érintőképernyővel, multifunkciós, bőrborítású kormánnyal, váltógombbal és kézifékkarral, gyalogosfelismerő városi vészfékezőrendszerrel, a hat légzsákot kiegészítő középlégzsákokkal, 15-ös alufelnikkel, első-hátsó parkolássegítővel, sportülésekkel és adaptív tempomattal a Polo felszereltsége további extrák nélkül is komplett.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 13

Sok kicsi bosszúság éppúgy sokra menne, mint itt a sok kicsi öröm. Trude, Uschi, Jürgen és Holger kiváló munkát végzett a Polóval

Egy viszonylag kisméretű Polo gazdag felszereltségének van egy olyan vetülete is, hogy akinek ekkora autó elég, de igénye, szüksége van egy nagyobb autó extráira, annak nem kell drágább, nehezebb, terebélyesebb alapautót kerítenie ahhoz, hogy biztonságos fényszórókkal, jó ülésekben, tisztességes audiorendszerrel utazhasson, ami talán a három legfontosabb tétel, ha sokat vezetsz.

A tesztelt VW Polo és automatikus váltós vetélytársai – Listaár, forint
Ford Fiesta 1,0 Hybrid DC7 Titanium X (125 LE) 7 720 000
Hyundai i20 1,0 T-GDi DCT Premium (100 LE) 6 899 000
Renault Clio Intens 0,9 TCe X-Tronic (90 LE) 6 299 000
VW Polo 1,0 TSI DSG Style (110 LE) 8 004 090

Értékelés

Bár a mindent tud, amit a nagyok szlogent a Renault találta ki az első Clióra, a Polóra ugyanez igaz. Elég drága, de belül alig kisebb a kompakt autóknál, kényelme és biztonsága egy szinttel feljebb is megállná a helyét. Hajtáslánca kevésbé nívós, de hozza az átlagot. Ebben a kategóriában szokatlan értéke, hogy utazóautóként lenne a legjobb. Kár, hogy a sokat fogyasztó háromhengeres helyett már nem rendelhető a sornégyes 1,6 TDI.

Ünneplőben sem engedi el magát a 8,9 milliós VW Polo 14

Humormentes, elég steril hangulatú autó, de a benne rejlő mesterségbeli tudással parádésan lehozza a hétköznapokat. És ezekből sok van az életben

Mellette – Ellene
 
  • Nagyon tágas belső és csomagtér
  • Igényes utastér
  • Jó színválaszték
  • Nívós zajszigetelés
  • Nagyobb autókat idéző viselkedés
  • Kényelmes ülések
  • Nagyon sokféle extra rendelhető
  • Bő szériafelszereltség (Style)
 
  • Csalódást keltő fogyasztás
  • Kellemetlen motorkarakterisztika
  • Darabos kuplungkezelésű DSG
  • Magas árszint
Hogy tetszik a 2021-re felfrissített Volkswagen Polo?
597 szavazat - átlag: 4.33 (10-ből)
Hogy tetszik a 2021-re felfrissített Volkswagen Polo?