Röviden – Kia EV6 GT Line RWD e228
Mi ez? Előd nélküli, fejlett technikájú, 4,7 méteres elektromos autó farmotorral vagy első-hátsó villanymotorral. A tesztautó az erősebbik egymotoros verzió hátsókerék-hajtással, GT Line kivitelben a nagyobbik akkuval.
Mit tud? Technikája megelőzi a konkurenciát, kihasználhatja a 800 voltos töltőket és a stílusa is egyedi.
Mibe kerül? A 16 190 000 és 24 490 000 Ft közöttiek a listaárak, engedménnyel a Kia EV6 14 990 000 forinttól kapható a 170 lóerős e170 RWD Air alapverzióban. A tesztelt GT Line listaára a 228 lóerős farmotorral 19 290 000 Ft, plusz a két extracsomag 1,5+0,5 millióért.
Kinek jó? Különleges és fejlett technikájú, villámgyorsan tölthető elektromos autót keresőknek.

Pár éve még csak megjövendölték az autógyártók azokat az elektromos autókat, amelyek miatt a Teslának hosszú távon nehezebb lesz szárnyalnia. A Hyundai Ioniq 5 után itt a Kia EV6, hasonlóan különleges formában és iránymutató technikával. Vannak érthetetlen megoldásai, mégis az az érzés dominál az EV6-ban, hogy ez a fejlett jövő.

Külső

Bármerre jártam a Kia EV6 tesztautóval, modern formatervű, kicsit futurisztikus és mindenképp egyedi karosszériája feltűnést keltett. A valamivel rövidebb Hyundai Ioniq 5 és a Kia EV6 az okos márkastratégia iskolapéldája. Műszakilag szinte azonosak, de ez egyáltalán nem látszik rajtuk.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 1

4695 milliméterével a GT Line 1,5 centivel hosszabb az alapverziónál, szélessége egy centivel több, tehát 1890 mm, magasságuk pedig egyformán 155 cm

Nálunk a hátsókerekes GT Line járt, amely 4695 milliméterével 1,5 centivel hosszabb az alapverziónál, szélessége egy centivel több, tehát 1890 mm, magasságuk pedig egyformán 155 cm. Meghatározó az autó arányaiban a majdnem kétméteres szélesség és a 290 centis tengelytáv, a rövid első túlnyúlás jól hangsúlyozza a hátsókerék-hajtást.

Furcsa, hogy a mátrix LED-fényszóró kitakarja a fénykévéből a szemből érkezőt és körbelövi távfénnyel az előttünk autózót, de elöl nincs ködlámpánk. Lehetnek vásárlók, akiknek ez fontos lenne a biztonságérzetükhöz.

Fejlettebb aerodinamikai részleteket vártam volna az EV6-tól. A kilincsfészkekbe simuló, ajtónyitáshoz furán kibillenő és az eddiginél nehezebben használható kilincs terhes dizájnelem, nincs érdemi hatása az áramvonalasságra.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 2

Valódi szárnyba fut ki az EV6 teteje. Azért nem légterelő, mert mindkét oldalával megdolgoztatja a menetszelet

Az első légfüggöny csak imitáció, a lökhárító szélén lévő betétek zártak. Az első hűtőnyílásokat villanymotoros lamellák zárják-nyitják a hűtőlevegő-szükséglettől függően, de ebben semmi különös nincs. A 0,28-as alaktényező sem nagy szám egy vadonatúj fejlesztésű elektromos autótól, ha 4,7 méteres karosszériával lehet varázsolni, nem 4-4,2 méteren.

Belső tér

Az autó félmagas koncepciója legfeljebb középtermetű vagy magas, de kompromisszumkész emberekkel működik. Az utastér padlószintjét növeli az akkumulátor térigénye és az EV6-ot crossovernek kellett rajzolni, mert így lehet többet eladni belőle. Viszont nem lehetett magas, mert a közepes alaktényező mellett legalább a homlokfelület megugrásával nem kéne növelni a légellenállását, csökkentve a hatótávot.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 3

Magas emberek a műszerfal és a tolótető közötti sávban csak akkor látnak ki normálisan, ha erősen megdöntik az üléstámlát. Nincs meghosszabbítható ülőlap

Ezekből a kényszerekből fakadóan magas vezetőtől a tolótetős EV6 lemondást igényel. A műszerfal és a tolótető közötti sávban csak akkor lehet normálisan kilátni, ha erősen megdöntöd az üléstámlát. Így vezetni fárasztóbb, mint egyenes háttal ülni és messzebb is kerülsz a kormánytól. A tengelyirányú állítás ennyit már nem tud kompenzálni, mert a kormányoszlop további megnyújtása rontaná a merevségét.

Eddig a Kia egyik fő márkaértéke az egyszerűen, egyértelműen használható belső tér volt. Az EV6 nagyon rossz irányba lépett, mert itt viszont lesz fejtörés az elején. Ha szeretnél egy hangerő-szabályozó forgatógombot, meglesz az, csak a klímapanelt kell gombnyomásra átváltanod a multimédiaegység menüjére.

Közös házban van a két a 12,3” képátlójú ívelt kijelző, szép képpel, igényes megjelenítéssel. Az egyik a műszeregység, a másik a központi érintőképernyő. Itt is nehezebb megtalálni a keresett funkciókat, mint korábban. Az EV6 beszokást igényel, amit eddig megúszhattunk a Kiákban. Ráadásul az üzemmódoktól függően eltérő megjelenítésű óracsoport adatainak egy részét kitakarhatja a kétküllős volán.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 4

520-ról 1300 literre bővíthető a csomagtér. Az első csomagtartóban elférnek a töltőkábelek

Mégis az a meghatározó, hogy ez egy nagystílű, menő és nemes hangulatú tér, amely nagyon is otthonos. A formák és az anyagok is olyan hangulatot teremtenek, mint egy modern épületbelső, de azok ridegsége nélkül.

Gyönyörűek a világos-sötét kontrasztú üléskárpitok, elegánsak a műszerfalon a kék díszfények és különösen igényes a még hátul is szőnyegbélelésű ajtótároló. Hátul optimális a teljesen sík padló és kényelmesen ejtőzhetünk a hátradönthető támlájú pamlagon. Amiből nem maradt ki a kartámasz mögötti sílécalagút.

Vannak érthetetlenül gagyi részletek az autóban, elsősorban a hátsó ablakokból kihagyott akadályérzékelő. 2021-ben a Kia képes legyártani egy igazán nagyívű, elegáns, jövőbe mutató autót úgy, hogy a két hátsó ablak nem fut végig a gomb meghúzására, amit 20 év feletti Focusok, Opelek tudnak.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 5

Tág tartományban állítható a háttámla dőlésszöge, a padló sík, a szélső ülések fűthetők, de hiányzik a középső levegőkilépő

Ezért a pénzért a minimum volna középső légbefúvást tenni a hátsó utasoknak, de ez sincs. Van viszont újrahasznosított műanyagból készült ajtótároló és vegán bőrkárpit.

Felszereltségtől függően a csomagtér lehet 490 literes is, de alapesetben 520-ról 1300 literre bővíthető. A csomagtartó – a hátsó üléstámlák állásától függően két ponton rögzíthető kalaptartó alatt – inkább széles és mélyre nyúlik, de a roló alatt nincs sok magassága.

Okos megoldás az első csomagtér, így nem a telerámolt hátsó alól kell előbányászni a töltőkábeleket. Az üreg fedelét teleszkóp segít felemelni, érdemi belső világítása van Az összkerekes modellben nemcsak az üreg kisebb sokkal az első hajtás helyigénye miatt, de a terhelhetőség sem 25, hanem 10 kg.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 6

Közös házban van a két a 12,3” képátlójú ívelt kijelző, szép képpel, igényes megjelenítéssel. Az egyik a műszeregység, a másik a központi érintőképernyő

Technika

Korábbi cikkeinkben részletesen írtunk már az autó alapjairól, az Electric-Global Modular Platform (E-GMP) padlólemezről. Készülnek rá kétmotoros, összkerekes verziók is, de mivel egy hangsúlyozottan hátsókerekes padlólemez, így a Stinger kifutása után a Kia európai kínálatában is marad hátul hajtó autó.

Szépen úsztatja a futóműfejlesztő hölgy az EV6-ot 2:45-től. Aztán 3:27-től újabb farolás jön

Nemcsak a hajtásmód értékes benne, hanem a technika fejlettsége is. Sokszor az egyik villanyautó olyan, mint a másik, pedig az elektromos autók között is vannak különbségek. A tesztelt Kia EV6-ban lévő szilícium-karbid félvezetők például nagyon kis hőt fejlesztenek, ami pár százalékkal csökkenti a fogyasztást.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 7

Elöl a futómű sima MacPherson, a hátsó viszont ötlengőkaros, ami a prémiummárkákra jellemző megoldás

Elöl a futómű sima MacPherson, a hátsó viszont ötlengőkaros. Ez a prémiummárkákra jellemző megoldás, kiváló kerékmegvezetést enged és nagyon sok behangolási lehetőséget ad, de épp emiatt sokkal összetettebb feladat a fejlesztőknek.

Elektronikusan vezérelt adaptív lengéscsillapítás helyett a lengéscsillapítók folyadékáramlását trükközte meg a gyár egy olyan szeleprendszerrel, amivel hosszú kanyarokban is stabilan tartható a karosszéria, de nem botlábbal reagál az úthibák gyors ütéseire.

A tesztautó csak a hátsó kerekeit hajtja. Ebből a változatból létezik a 170 lóerős alapverzió és a tesztautóban lévő 168 kilowattos (228 lóerős) farmotor. A motorhoz hasonlóan a töltőcsatlakozó is hátul van.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 8

390 Nm a GT, 350 Nm az összes többi hátsó motor nyomatékmaximuma. A hátsó a hangsúlyos, de elöl is hajthat egy villamos gép 72-218 lóerő közötti teljesítménnyel

Egy EV6 akkor is alapvetően hátsókerék-hajtású autó, ha kétmotoros és az első kerekeit is hajthatja. Állandó mágnesű szinkronmotorja van elöl-hátul. Az alapértelmezés egy erős hátsó (163, 225 ill. 367 LE) és egy jóval gyengébb első villanymotor (72, 100 illetve a GT-ben 218 LE) párosítása. A hátsó villanymotor nyomatékcsúcsa az összes EV6-ban 350 Nm, a GT-ben lesz 390 Nm.

Fogyasztási szempontból jelentős tétel, hogy a kétmotoros verziókban egy kuplunggal leválasztható az első hajtás az üresben pörgetett villanymotorral, hogy csökkenjen hajtáslánc vesztesége. A Volvo nem áldozott erre az elektromos XC40-ben, ami meg is látszik a hatótávján.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 9

Igényes az első csomagtér. Két teleszkóp emeli a fedelet, sötétben jól jön az erős világítás

Töltés, hatótáv

Bár a Kia (és az Ioniq 5-ben a Hyundai is) gondolt az egy gombnyomással pihenőállásba hozható vezetőülésre, az EV6-ban sokkal kevesebb időt vagy kénytelen elvesztegetni a töltőállomásokon továbbhaladásra várva, mint a legtöbb más elektromos autóban.

Eleve az is nagy fejlesztési eredmény, hogy az autó 400 voltos és a ma még nagyon ritka 800 voltos töltőket is használni tudja, ráadásul átlagon felüli sebességgel újratölthető a tesztautóban 697 voltos, a kisebbik akkukapacitással 523V feszültségű lítiumakkumulátor. Ráadásul a gyártó ígérete szerint a villámgyors egyenáramú töltés nemcsak ideális hőmérsékleten működik, hanem a folyadéktemperálású akkucsomaggal hőségben és hidegben is.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 10

Gombnyomásra nyílik és záródik a műanyag töltőfedél. A kisebbik akkus EV6 180, a tesztelt, 77 kilowattórás modell akár 240 kW-tal tölthető egyenáramon a CCS-csatlakozóval

A kisebbik, 58 kilowattórás akkuval 180 kW az egyenáramú töltés maximuma, a 77 kilowattossal, ami a tesztautóban is van, 240 kW! Az ID.4-ben és rokonainál 125 kW a felső határ egyenáramról, a Ford Mustang Mach-e csúcsa 150 kW.

Váltóáramon egy fázisról, 32 amperrel is tölthet az autó 7 kilowattal, három fázisról töltve csak 16 amperes lehet az áramerősség, amiből 10,5 kW-os töltési teljesítmény adódik. Szerkesztőségünk garázsában a 230 voltos fali konnektorról a szokásos 1,9-2,2 kW helyett 2,6 kilowattal töltődtek a folyadéktemperálású akkucellák.

Akárcsak a Honda e, s tesztelt Kia EV6 is használható gigantikus powerbankként. Nem a hátsó ülések alatti konnektorra gondolok, hanem a töltőcsatlakozón át működő 230 voltos aljzatra, amely 3,6 (!!!) kilowattos terhelést bír el. Sajnos ez az extra a hőszivattyúval és az utastéri 230 voltos konnektorral csomagban félmillió forintba kerül.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 11

Mosolygós építőmunkás avagy a 3,6 kilowattos külső áramcsatlakozó. A V2L (vehicle to load) funkcióval az akku 20 százalékig meríthető le, a szint a menüből beállítható

Lehet vele kempingezni, mehet róla a grillsütő, egy fél falunapot kiszolgál. Ez a 3,6 kilowatt bődületes szám, az alapkivitelű Nissan LEAF tud ennyivel tölteni váltóáramról, tehát egy villanyautós kolléga is kisegíthető. A menüben beállítható a lemerülés mértéke, akár 20 százalékig levihető az akku töltöttsége a külső áramforrással.

Tesztünkön a Kia EV6 hideg időben bizonyíthatta, mennyi marad a tesztelt verzió 504-528 km-es vegyes WLTP-hatótávjából. Ez a hátsókerekes, nagyakkus modell ígéri a legnagyobb hatótávot, a többi EV6-é 360 és 506 km közötti. A nagyobbik akkuval a hatótáv a téllel és a sok hegyre fel-le úttal súlyosbítva sem ment 310-320 km alá, mérsékelt sebességgel és melegebb időben 400 km is lehet.

Tesztünkön 18,4 és 32,8 kilowattóra/100 km között ingadozott a fogyasztás. Előbbi 110-120 körül gurulva, utóbbi városban, sok kaptatóval és lejtővel adódott a fedélzeti számítógép szerint. Nyári gumival és melegebb időben a teletöltött akkus autó várhatóan nem 348 kilométert ígér majd a töltőről lecsatlakoztatva.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 12

Kedvezőtlen körülmények között is megmarad 310-345 km hatótáv a WLTP szerinti 504-528 km-ből

Vezetés

Már volt szó arról, hogy magas emberként nem harmonikus az üléshelyzet és rossz a kilátás. Az összeszokást nehezíti, hogy az autó szélessége és a 20-as felnikre is érdemes vigyázni, mert nemcsak sérülékenyek, de nagyon szépek is.

350 Nm az 1910-2000 kilós önsúlyú autóban nem fogja rád rántani a horizontot. Ennek tudatában a 7,3 másodperces gyorsulás 0-ról 100-ra szép teljesítmény, az azonnali meglódulással az EV6 kifejezetten erős autónak érződik.

Eco, Normal és Sport üzemmódban is egyforma a gyorsulás, nincs akadópont a menetpedál útjában, amin túlbillentve megjön a teljes erő a spórolós üzemmódban. Tetszett a menetpedál ellenállása is, Eco állásban sem zavar túlzott ellenerővel. Teljesen egypedálos vezetéssel, állóra lassítással nem szolgált a tesztautó, de ez könnyen feldolgozható.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 13

Jelzi, ha a navigációs célpont a hatótávolságon kívülre esik és rögtön keres töltőket is az útvonalon

Az autóba fektetett sok munka és a nívós technika összeáll egy igazán minőségi autó képévé. Az EV6 kiváló zajszigetelése, a 2,9 méteres tengelytávból is fakadó rezzenéstelen egyenesfutása, fejlett fényszórója, a kisebb-nagyobb részletek megvalósításának színvonala nagyon érettnek mutatja ezt a vadonatúj autót.

Biztos vagyok benne, hogy a szélvédőre vetített kijelző nívója, a szépen zengő audiorendszer, az EV6 futási kultúrája rövid idő alatt meggyőzi a tulajdonosokat, hogy jól költötték el a pénzüket.

Feszes a futómű, jól kézben tartja a testes karosszéria mozgásait. A rugózási kényelem csak átlagos, de van 20-asnál kisebb felni is, azzal jobb lehet és nem az EV6 rugózása a gond, hanem a helyenként továbbra is túlhasznált, felújításért kiáltó útszakaszok sora.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 14

Jó ötlet: irányjelzéskor bekapcsol az oldalsó kamera, balra indexelve a másik óra helyén jelenik meg a forgalom

Öröm az is, hogy nem 150-160, hanem 185 km/óra a leszabályozott végsebesség, az elektromos Kia gyorsabb a 400 lóerő feletti, de 180-ra korlátozott Volvóknál. Szélességével megbarátkozva a tesztelt Kia EV6 tisztán és precízen irányítható, bombabiztos útfekvésű autó.

Mivel ez egy hátsókerekes autó, nagyon dicséretes módon deaktiválható benne a menetstabilizálás és a gyártó is gondolt a farolásra a kocsi programozásakor. Nyilván ott és akkor, ahol és amikor senkit nem sodor veszélybe a huligánhajlamú érintett. Átlagos képességekkel és az átlagosnál nagyobb gyakorlattal elég küzdelmesen, de lehet vele farolni.

Itt egy dél-koreai videó, érdekes stílusban, de masszív gumifüsttel
https://www.youtube.com/watch?v=IPT9Ks0rkIk&t=534s

A nehézség a villanymotor rajtaütésszerűen érkező nyomatéka, mert sokáig nem történik semmi a gázadásra, aztán elszakad a tapadás és csúszós úton egy pillanat megpördülni vele. Hangsúlyozottan nem a Clark Ádám téri körforgalomban rendetlenkedve, hanem néptelen területen.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 15

Sok autóban a kétküllős volán a vezetés öröme iránti megvetést tükrözi, itt viszont egy precízen irányítható, kicsit steril, de szélvészgyors autóba tévedt

Száraz úton biztatóbb a helyzet, mert kiszámíthatóbb az összefüggés a gázadás és a hátsó kerekek kipörgésének mértéke között. Ha egyszer keresztbe indult és nem dobtad el rögtön, a hosszú tengelytáv, az erős villanymotor és a bőséges kormányszög mind a barátod a farolás kitartásában, de nem lesz tele a net driftelős EV6-videókkal.

Költségek

Kia EV6-ot 16 190 000 és 24 490 000 Ft közötti listaáron vehettek. Előbbi a 170 lóerős, hátsókerekes e170 RWD Air, utóbbi az 585 lóerős GT csúcsmodell ára, amelynek gyártása valamikor 2022-ben kezdődik. A kedvezményes belépőár 14 990 000 Ft.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 16

Éjszaka ezer közül is megismerhető a hátsó fényívvel.  Ez a modell viseli először a márka új emblémáját

Hátsó- és összkerékhajtással is háromféle felszereltség van, az Air-Earth-GT Line sorból a tesztel Kia EV6 a GT Line-ba tartozik. Az e228 RWD verziók közül tehát ez kerül a legtöbbe, 19 290 000 Ft a listaára.

Erre jön az 1,5 millió forintos csomag többek között Meridian-hangrendszerrel, 360 fokos körkamerával, aktív műhanggal, szélvédőre vetített kijelzővel illetve még félmillió Ft a hőszivattyúra, a belső konnektorra és a külső áramcsatlakozóra.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 17

Ahogy az egész autóra, úgy a nagyfeszültségű akkumulátora is 7 év vagy 150 00 km garancia érvényes. Ami az alapgaranciában igen kedvező, az a villanyautó-komponensekre kevés, időben és futásteljesítményben is a 8 év/160 000 km-es átlag alatti. A jótállás 70 százalékos kapacitás megőrzésére vonatkozik.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 18

Ahogy az egész autóra, úgy a nagyfeszültségű akkumulátorra is 7 év vagy 150 00 km garancia érvényes, nem a 8 év/160 000 km. A jótállás 70 százalékos kapacitás megőrzésére vonatkozik

Két év vagy 30 000 km a szervizperiódus, minden karbantartási intervallumban kötelező fékfolyadékot cserélni. A nagyfeszültségű rendszer önellenőrzéséhez, életre keltéséhez is szükséges 12 voltos akkura nincs csereelőírás, elég ellenőrizni a 240 000 km-ig vagy 16 évre kalkuláló szerviztáblázat szerint.

A Kia EV6 e228 GT Line és vetélytársai – Listaár, forint
Ford Mustang Mach-E Standard Range (269 LE, RWD) 21 310 000
Hyundai Ioniq 5 Executive (218 LE, RWD) 18 299 000
Kia EV6 GT Line RWD e228 (228 LE, RWD) 19 290 000
Škoda Enyaq iV Sportline 80X (265 LE, RWD) 21 593 810

A hűtőfolyadékot csak 10 év vagy 210 000 km után kell először cserélni. Az erőátvitelben lévő kenőanyagot, a gépkönyv megfogalmazásában „redukciós folyadékot” elég minden második szerviznél ellenőrizni és csak szükség esetén kell cserélni. Ez a hátsókerekes Kia EV6-ban 3,4-3,5, az összkeresekben elöl 3,2-3,3, hátul 3,4-3,5 liternyi váltóolajat jelent.

Felforgató villanyautó ért Magyarországra 19

A háromszög és a ventilátor közötti felületen lehet váltani a hangrendszer menüjéről a klímavezérlésére. Kár volt bonyolultabbá tenni vele az autót, akárcsak a kilincsekkel

Értékelés

2006 decembere, a Cee’d ED bemutatása óta ahhoz szoktam, hogy a Kia autóiban nincsenek nagy malőrök. Kiszámíthatóan hozzák a kategóriában elvárható nívót, hosszú garanciával és erős értéktartással, amitől jók. Ezzel szemben az EV6-nak koncepciójában és részleteiben is vannak nehezen megszokható sajátosságai és nehezen lenyelhető hibái, de kívül-belül annyira különleges, technikája olyan fejlett, a megvalósítás annyira minőségi és az egész kocsi annyira menő, hogy nagyon vonzó autó.

Mellette – Ellene
 
  • Különleges megjelenés
  • Nagystílű belső tér
  • Fejlett akkumulátor-temperálás
  • Parádés DC-töltés (240 kW-ig)
  • Normális hatótáv
  • Reális hatótávbecslés
  • Meggyőző minőség
  • Azonnali gyorsulás
  • Kikapcsolható ESP a hátsókerék-hajtás örömeivel
  • 1,6 tonnát vontathat
  • Gazdag felszereltség
  • Rendelhető nagyteljesítményű külső konnektor
  • Várhatóan jó értéktartás
  • Kedvező Ár/érték arány
 
  • Nehézkes kilincsmegoldás
  • Rossz kilátás magas embereknek
  • Közepes fejtér elöl-hátul
  • Nincs hátul légrostély és akadályérzékelős ablakemelő
  • Gyenge fűtés
  • Feláras a hőszivattyús fűtés
  • Többe kerül, mint az Ioniq 5

Megosztó? Megnyerő? Hogy tetszik a Kia EV6?
727 szavazat - átlag: 7.42 (10-ből)
Megosztó? Megnyerő? Hogy tetszik a Kia EV6?