Röviden – Audi S5 Sportback TDI
Mi ez? Ötajtós, kupészerű ferdehátú a középkategória felső szeletéből, az Audi A5 Sportback második generációja. Az S5 a sportváltozat, kizárólag a 341 lóerős dízelmotorral, nyolcfokozatú bolygóműves automatával és hagyományos quattro-összkerékhajtással. 
Mit tud? Sikkesebb az A4 Avantnál, praktikusabb az A4 szedánnál és van még hozzá hathengeres dízel, így a fogyasztásához képest szédítően gyors.
Mibe kerül? 12 660 430 forinttól kapható az Audi A5 Sportback a 150 lóerős benzinessel. A csúcsmodell listaára a V6-os TDI-vel 23 473 210 Ft, extrákkal együtt a tesztautó listaára 29 369 820 Ft volt.
Kinek jó? Autópályán sokat utazó embereknek ideális, akik ki tudják használni fölényes erejét, takarékosságát és azt a nyugalmat, amit nagyon nagy sebességnél is megőriz.

Miközben a dízelmotorok egyre inkább kiszorulnak az új autókból, az Audi S5-ben fordított a folyamat. Az S4-et ideértve összes elődje benzines volt V8-as szívó vagy feltöltött V6-os motorral, 2019 óta viszont csak dízelmotoros van belőle Európában.

Külső

Nem kisebb név, mint Walter da Silva mondta az előző A5 kétajtós kupéjára, hogy a legszebb autó, amit valaha tervezett. Ha az Alfa 156 után ezt így gondolja, neki érdemes elhinnünk. Valahogy a második generáció nem lett akkora dobás, mint az előző a maga korában és az ötajtós Sportback ferdehátú vonalvezetése is jobban kiadja a nagyobb A7-S7 méreteivel, mint az A5-tel.

Ezért kár átkozni a dízeleket 1

Hossza 4765 mm, szélessége 1843, magassága 1395 mm. Képek: Hamvas Tamás

Ezzel együtt is nemes, jó kiállású autó az A4 sportosabbra rajzolt testvére, szép részletekkel, amilyen a keret nélküli oldalablak. Alapáron 245/40 R18 a gumiméret, a tesztautó tízküllős Audi Sport-felnigarnitúrája 19-es. Hátul hiába szép a négy cső, a fele csak látványelem, ami egy S5-ös Audin csalódás.

Arányaival, részleteivel, eleganciájával a karosszéria fölényt sugall és akkor sem szorul háttérbe, ha testesebb SUV-k veszik körbe. Szomorú az a közeg, ahol ezt le lehet árnyékolni egy Q8-cal, X6-tal, pláne még a náluk is reménytelenebbül amorf GLE Coupéval.

Jöjjenek a számok, hogy könnyebben el tudjátok helyezni ezt a 2825 mm-es tengelytávú autót! A nyúlánk, lapos, széles tárgynak tűnő S5 valóban az, hossza 4765 mm, szélessége 1843, magassága 1395 mm.

Ezért kár átkozni a dízeleket 2

Szebb, mint az A4 Avant, cserébe a kupolaként szűkülő tetővel szűkebb, főleg vállmagasságban. Szép megoldás a sárvédők izmosítása, az extraként 19-es felnikkel jól kiadják a domborítások

Csekély magasságából fakadóan 2,16 négyzetméter a homlokfelülete, ami a kedvező, 0,27-es alaktényezővel alacsony légellenállást ad. Ezért tud az S5 annyira kevés gázolajjal annyira gyors lenni, amire a cikk végén, a költségek értékelésekor visszatérünk a fogyasztásnál.

Belső tér

Elegáns és intim hely az Audi S5. Jó benne az üléshelyzet és anyagminőségben, az összeszerelés alaposságában ez az Audi ott tart, ahol ennyi pénzért tartania kell. Oldalról a kupészerű tetőkupola közel hajol az utasokhoz. Hosszirányban egész jó a térkínálat, felfelé már nem, emiatt akinek a lába elférne hátul, az a fejének nem biztos, hogy talál elég helyet.

Ezért kár átkozni a dízeleket 3

Az ülést annyira nem lehet leengedni, hogy napfénytetővel is legyen elég hely, a sportülések háttámlával egybeépített fejtámlája túl alacsony

Tolótetőt rendelve magas emberek szembesülnek az utastér fájó ergonómiai korlátaival. Az ülést annyira nem lehet leengedni, hogy napfénytetővel is legyen elég hely, ráadásul a sportülések háttámlával egybeépített fejtámlája itt is túl alacsony.

Ebből az Audiból is eltűnt az eddig megszokott HMI (ember-gép kapcsolódási felület), az érintőképernyőre való átállással is maradt annyi valódi gomb és kapcsoló, hogy a funkciók tömegéhez mérten egyszerűen boldoguljunk. Nagyon jó a tekerős hangerő-szabályozó, ráadásul a kormányon és az első ülések között is van belőle egy.

Különösen elegáns a klímavezérlés felülete az ezüstfényű kapcsolókkal, a finoman forgó hőmérséklet-állító tárcsákkal, egyszerűen jó hozzáérni ezekhez. Szégyen ellenben, hogy egy 23 milliós kocsi 2021-ben létezhet egyzónás légkondival. A FIAT Panda 2004-ben tette ezt elérhetővé a kisautók között, éppúgy extraként, mint ma egy S5-ös Audi. A tesztautóban a hátul is állítható, háromzónás klímaberendezés működött.

Ezért kár átkozni a dízeleket 4

12,3″ az óracsoport képátlója, a kijelző képe igazán szép

Itt is digitális a 12,3” képátlójú műszeregység, az óracsoport nézetei közül egyikkel sem tökéletes az értékek leolvashatósága, de jó a térképhangsúlyos nézet. 430 liter alapesetben a csomagtér, ami 1245 literre bővíthető 40:20:40 arányban osztott háttámlák lehajtásával. Ésszel pakolva négyen el tudnak utazni síelni egy S5-tel.

Technika

Két turbó, hat henger, 24 szelep, 341 lóerő, 700 Nm és 2967 köbcentiméter a láncos vezérlésű motor alapparamétere. A motor a V6-os dízelek új generációjába tartozik, Evo 3-asnak hívja a gyár. Egyik különlegessége az igen kompakt kipufogógáz-tisztítás. A kipufogócsőben közvetlenül a turbófeltöltő mögött jön nitrogénoxid-csapda, a mérgező nitrogénoxidok tárolására majd elégetésére. Ehhez kapcsolódik a részecskeszűrő, SCR-bevonatos (Selective Catalytic Reduction) belső felülettel.

Ezért kár átkozni a dízeleket 5

Nagyvas: 2967 köbcentis V6, két turbóval. A kisegítő hibridrendszer villamos gépe egy erősített önindító-generátor, ami egyrészt kiterjeszti a motorleállítási fázisokat, másrészt sokkal finomabbá teszi az újraindításokat

Az autó hasa alatt van még egy SCR-katalizátor, tehát itt is kettős a karbamid-befecskendezés. Így 500 Celsius-fok feletti kipufogógáz-hőmérsékletnél is van elég adalék a mérgező nitrogén-oxidok átalakítására nitrogénné és vízpárává, a rendszer értelméről és hatásáról itt olvashattok.

Gázolajból 58 litert vihetünk magunkkal, szerény felárért az AdBlue-tank 12 helyett 24 literes a tesztautóban, amivel nagyjából 16-22 ezer kilométerre lehet elég a karbamidoldat a nitrogén-oxidok ártalmatlanításához szelektív katalitikus redukcióval.

A csomagtérpadló alatt van a 48 voltos hibridrendszer lítiumion akkumulátora. A kisegítő hibridrendszer villamos gépe egy erősített önindító-generátor, ami egyrészt kiterjeszti a motorleállítási fázisokat, másrészt sokkal finomabbá teszi az újraindításokat.

Ezért kár átkozni a dízeleket 6

A csomagtérpadló alatt van a 48 voltos hibridrendszer lítiumion akkumulátora

1820 kg az S5-ös Audi önsúlya és 12 százalékos emelkedőig 1900, 8 százalékosig 2100 kilogrammos utánfutót vontathat, ami egy középkategóriás autótól nagy szám. A duplakuplungos S-tronicnál a vontatáshoz sokkal jobb az S5-ben használt nyolcfokozatú Tiptronic sebességváltó, tehát a bolygóműves, hidrodinamikus nyomatékváltós automata.

Ebben az autóban valóban állandó a négykerék-hajtás, nem a quatro ultra rendszer dolgozik benne, kuplunggal leoldható hátsó hajtással. A középső differenciálmű önzáró, a hátsóhoz 562 610 forintért rendelhető nyomatékvektor-szabályozás, hogy a sport differenciálművel több nyomaték menjen az ívkülső kerékre, amivel az autó agilisabban fordul és jön ki a kanyarokból.

Elöl és hátul is oldalanként 5-5 lengőkar vezeti meg a kerekeket. Meglepő, de a lengéscsillapítás nem adaptív, a kerékméret szériában 245/40 R18. Feláras kerékszettből van 19 és 20 collos is.

Ezért kár átkozni a dízeleket 7

Autópályán takarékos, mert csekély a légellenállása. 0,27 az alaktényező, 2,16 négyzetméter a homlokfelülete

Vezetés

Egészen átható jóautóságot áraszt az utastér, ami menet közben csak erősödik. Ahogy ez az autó megindul, ahogy szégyentelen tempóból legyűri a kanyarokat, ahogy 200 felett is megteremti a tökéletes biztonságérzetet, amilyen halkan utazik 180-at, az mind-mind nagypálya. 130-nál 1700 alatti a percenkénti fordulatszám, a dízelmotor autópályán végig ereje teljében van.

2016-ban az előző S5 a 354 lóerős benzines motorral 500 Nm-t adott le, 1370-es fordulatszámon, aminél a dízel 40 százalékkal jobb csúcsértéket hoz. Ez a forgatónyomaték egy hegyvonulat 1750-3250 közötti fordulatszámon, az S5 sajátos rendíthetetlenséggel gyorsul. Kár, hogy elinduláskor sok a tétovázás, mire a motornak megengedi az emissziós szabályozás, hogy akkor most kilőhetünk.

Ezért kár átkozni a dízeleket 8

Az utastér nagyon elegáns, a menetteljesítmények lehengerlők

A 4,6 mp is jó 0-100 között, de itt a számok később is ugrálnak a műszerfalon, még 160-180-nál gázt adva is. Az a 250, amit a leszabályozás és a német autópályák sebességkorlátozástól mentes maradéka megenged, érzésre nem különösebb teher, nemcsak a hajtásláncnak, de a futóműnek sem.

Adott benne az a belsősáv-tisztító faktor, ami kényelmesebbé teszi a civilizált közlekedést autópályán, mert még a belső sáv koronázatlan királyai is észlelik 117-nél és képesek kisorolni előle.

Kanyargós úton hiányzott egy párnázott felület a térd megtámasztására a kemény műanyagból szabott középkonzolon. Az S5 nyújtott kanyarokban gyors igazán, szerpentinre orrnehézsége és méretei miatt sem való. Mivel a szerpentineket kivéve országúton, szabályos sebességgel a határai közelébe sem jut, maradnak a hegyes-völgyes területek autópályái, ahol megcsillanhat a stabilitása.

Ezért kár átkozni a dízeleket 9

500 Nm volt a 354 erős V6-os benzines nyomatékmaximuma, a szintén háromezres dízelé 700 Nm

19-es felnikkel az Audi S5 Sportback 3,0 TDI rugózása egészen jó. A kormányzás Comfort üzemmódban túl könnyű, nem idomul ahhoz a sebességtartományhoz, amit az S5 lefed, Dynamicra váltva a kormányerők jobbak, de kár, hogy nem állítható be egyedi üzemmódban sportos kormányzás kényelmes rugózással.

Fantasztikusak az S5-ben 349 250 forintos HD-Mátrix LED-fényszórók, a Bang &Olufsen hifivel nemcsak szebb lesz a belső tér, a hangja is impozáns. A digitális műszeregység képe parádés és Dynamic üzemmódban az autó hangja is egész jó ahhoz képest, hogy dízel és két turbó fojtja a hangját. Kifelé is érvényesül a V6, valami örömöt adhatunk a buszmegállóban álló autórajongó kisfiúknak, amilyen én is voltam.

Költségek

Extrákkal együtt a tesztautó listaára újonnan elérte a 29 369 820 forintot. Ez ma még több lenne, mert a kocsi forgalomba helyezésekor valamivel alacsonyabb volt a ma 23 473 210 forintos indulóár. Nagy teljesítményű, pláne hathengeres dízellel csak a BMW merül fel konkurensként, de a 4-esGran Coupéból még nincs sorhatós dízel az árlistán.

Ezért kár átkozni a dízeleket 10

Összes elődje benzines volt V8-as szívó vagy feltöltött V6-os motorral, 2019 óta viszont csak dízelmotoros van belőle Európában

Az Audi S5 Sportback és vetélytársai – Listaár, forint
Audi S5 Sportback 3,0 TDI (341 LE) 23 473 210
BMW M340d xDrive Touring (340 LE) 22 548 000
Mercedes-Benz C 300d 4Matic (265 LE) 19 744 000
Peugeot 508 GT 1,6 PureTech HYbrid (225 LE) 17 040 000

Ha a benzinből megszületik a csoda, akkor mi 100 kilométerért szívesen tankolunk akár 17-26 litert is egy autóba, legyen az Alfa Giulia QV, BMW M4 vagy Chevy Camaro. De dízelmotorral léteznek autók, amelyek úgy tudnak repülni, hogy erejükhöz képest röhejesen keveset fogyasztanak.

Itt van ez az Audi S5 Sportback, amiben nem hogy 10, de 8 liter alatt maradt tesztünkön az átlagfogyasztás. 7,4 liter százon szinte egyedülálló ahhoz képest, ahogy ez az autó rád rántja a horizontot és nem engedi el. Csúnyán háromjegyű sebességgel lehet hasítani 6,9-7,6 literből. Teletank után 800 km-t ígért az autó, ha előtte nem hajszoltad.

Ezért kár átkozni a dízeleket 11

430 liter alapesetben a csomagtér, ami 1245 literre bővíthető 40:20:40 arányban osztott háttámlák lehajtásával

Ideje volna a helyén kezelni a mai, közúti tesztekkel igazoltan tiszta dízelmotorok értékeit, mert amikor így melegszik a planéta, borzasztó látni a 40i X7-es, X5-ös BMW-ket, 450-es GLE Coupékat, benzinre szomjas Range Rovereket vagy a céges flottákban dízelről Otto-motorosra cserélt középkategóriás autókat. A garancia 2+2 év/200 000 km, a céges ügyfelek igényeihez igazodik.

Értékelés

Nem valami sportos és nem különösebben agilis, de káprázatosan jó autó az Audi S5, gyönyörűen kivitelezett belső térrel, bősz erővel, csekély fogyasztással és az ötajtós kupé szépségéhez mérten jól használható belső térrel. Nagy kár, hogy ezeknek az autóknak egyre kevésbé van jövője, ha az Autobahn még szabad szakaszai is odavesznek egy presztízskérdéssé felfújt általános sebességkorlátozással. Amitől nem lesznek biztonságosabbak a ma is jó baleseti mutatókkal rendelkező német autópályák és a szén-dioxid-kibocsátás sem csökken érdemben. Örüljön mindenki, akinek még megadatik szabadjára engedni egy S5-öt.

Mellette – Ellene
 
  • Esztétikus, egyedi külső
  • Fölényes menetteljesítmények
  • Alacsony fogyasztás
  • Bősz motorerő
  • Szerethető motorhang Dynamic üzemmódban
  • Kényelmes ülések, jó zajcsillapítás
  • Igen jó minőségérzet
 
  • Alapáron egyzónás légkondicionáló
  • Túl alacsony fejtámlák
  • Tolótetővel túl kevés fejtér
  • Nem kiugróan agilis
Hogy tetszik az Audi S5 Sportback? Kéne vagy nem?
995 szavazat - átlag: 8.16 (10-ből)
Hogy tetszik az Audi S5 Sportback? Kéne vagy nem?