Röviden – Mazda CX-30 Skyactiv-G150/AWD/AT
Mi ez? A Mazda kompakt méretű szabadidő-autója, amit 2019 márciusában, a Genfi Autószalonon mutattak be és méretben a CX-3 és a CX-5 közé kell elképzelni. 
Mit tud? Csodaszép, jó vezetni, tele van alapáron is klassz extrákkal, és még egy kicsit hibrid is
Mibe kerül? A CX-30-as árlistája 7.674.900 forinttól indul, a 150 lóerős változat ára pedig 9.324.900 forinttól kezdődik
Kinek jó? Aki kifinomult, szépre rajzolt, elegáns SUV-ra vágyik, amit vezetni is jó, az ne keressen tovább
Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 1

A Mazda CX-30 olyan autó, amin vannak nézegetni való apróságok

A CX-30-as a Mazda háromdarabos SUV kínálatának legfrissebb darabja, méretben pedig a két már meglévő modell, a CX-3 és CX-5 közé lőtték be, – igen, a CX-4 lett volna akkor logikus névnek, de olyan sajnos már volt, igaz, nem az európai, hanem a kínai piacon – hogy bármekkora autóra is vágyik a betérő vevőjelölt, tudjanak mit mutatni neki. Mondjuk a méreten kívül szinte minden másban baromira hasonlítanak a Mazda jelenlegi modelljei, a Mazda6 dizájnja olyan jól sikerült, hogy szinte ugyanazt az arcot meg lehet venni kicsiben – Mazda3 – nagyban – ez a Mazda6 – és mindenféle méretű szabadidő-autóban is. Nem akkora baj ez, bár izgalmasabb egy márka modellkínálata, ha van benne mókás, komoly és elegáns is. A Mazdánál meg mindegyik elegáns.

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 2

Fekete műanyagcsík fut a küszöb és kerékjáratok mentén

Külső

A ferdehátú Mazda3 alapjaira épülő CX-30 4395 milliméter hosszú, 1795 mm széles és 1540 mm magas, tengelytávja 2650 mm. Hogy ez hogy aránylik a márka többi, hasonló szabadidő-autójához, azt talán az alábbi táblázat mutatja meg a legjobban:

  CX-3 CX-30 CX-5
Hosszúság (mm) 4275 4395 4550
Szélesség (mm) 1765 1795 1840
Magasság (mm) 1535 1530 1680
Tengelytáv (mm) 2570 2655 2700
Csomagtartó (liter) 350 430 506

Külsőre a CX-30 remekül eltalált, harmonikus formájú autó, amin látszólag semmi felesleges cikornya nincs, pár lendületes vonalból áll és ennyi. Ha viszont ezt a pár vonalat alaposabban megnézi valaki, kiderül, hogy minden apró részlet a végletekig kitalált, kifinomult rajzú valami. Szemből izgalmas az egy darabból álló króm betét, ami mintha két tenyérben tartaná az autó szintén rafinált ívekből álló fényszóróit és a 3D-s hatású, apró darabkákból álló hűtőmaszk is csinos.

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 3

LED-es fényszóró, alatta a króm betét

Oldalról nézve kicsit alábbhagy a lendület, pláne a szabadidő-autók, crossoverek kötelező elemének számító műanyag rátét láttán, ami idegenül fest a kasztnin. Ennek ellenére elhiszem, hogy biztos így kell lennie, így a tuti, hogy a kerekek és a hasmagasság is nagyobbnak látszódjon, mint amekkora valójában. Hátul megint lehet csodálkozni, ott a műalkotásszerű hátsó lámpatest és a dupla, króm kipufogó, az alacsonyra nyíló csomagtartóajtóval. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 4

Csinos hátsó lámpák

Belső

Utasterében ugyanaz a letisztultság köszön szembe, mint amit kint már láthattunk, a lehető legkevesebb dolog vonja el a figyelmet, de a prémiumba hajló, puha, jó illatú belsőnek is megvannak a maga kis meglepetései, az ajtókilincstől a klímakonzolon át a széles, tologatható könyöklőig. Mindenhol igényes, puha anyagok – a középkonzol teteje már szinte vattacukor puhaságú lett – jól működő kezelőszervek várják, hogy nyomkodják, tekergessék őket. Igaz, a kék bőrfelületeket szokni kell, de meg lehet vele barátkozni. A fényes, könnyen és látványosan koszolódó zongoralakk felületekkel már egy kicsit nehezebb együtt élni, pláne, ha valaki molekulafóbiás. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 5

Letisztult, élhető belső

Műszerfala hibrid megoldás, vannak benne hagyományos, mutatós műszerek, de a középső, sebességérő rész csupán egy kijelző. Aminek változtatható a képe, a kilométeróra elfoglalhatja az egész számlapot, de egyéb információkat is szemmel lehet rajta tartani. Nagy kedvenc volt a kilométerórától balra található vékony kis ívbe sűrített fogyasztásmérő műszer, ami egyetlen felületen rengeteg információ grafikus megjelenítésére képes. A CX-30-nak van klímavezérlője is, igazi, tekergetni való kerek, rücsis felületű gombokkal, de a legnagyobb királyság a BMW-szerű nagy tárcsa a középkonzolon.

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 6

Logikus, könnye használható a tárcsás vezérlő

Japán autóban ennyire ésszerűen és logikusan kezelhető dolgot rég láttunk, egyedül a központi képernyő ultra szélesvásznú kivitele nem a legszerencsésebb. Míg a Renault már íves, függőleges tájolású kijelzőt használ, amin a térképnézet sokkal használhatóbb addig hiába gyönyörű ennek még a betűtípusa is, navigáláshoz kevésbé praktikus. Ami viszont hibátlan, az az alapfelszereltségként már minden CX-30-asban megtalálható Head Up Display. Ez nem is a legolcsóbb fajta, hanem az igényesebb, szélvédőre vetítős. De nemcsak ez az egy, olyan extra található meg benne, ami alapáron ritkán jár egy autóhoz, hanem a távolságtartó tempomat, a LED fényszóró, és az ülés-, kormányfűtés is benne van a belépőszintű autó árában. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 7

Jó fogású kormány, elegáns krómozott gombokkal

Elöl könnyen megtalálni a megfelelő üléspozíciót, bár az ülőlap lehetne valamivel hosszabb is, de a kormány és az ülések is tág határok között mozognak. Az autó méreteihez mérten váratlanul élhető a második üléssor is, ha sikerül áthúzni a lábfejet az ajtónyalás szűk alján és behajtogatni, ahová kell, akkor 190 centivel is van annyi hely térdnél és fejnél is, hogy utazás közben sehol ne kelljen hozzáérni a kocsihoz.

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 8

Két felnőttnek kényelmes a hátsó sor

Csomagtartója 430 literes, túl sok trükköt nem tud, de van dupla feneke, a padlót pedig osztva is lehet hajtogatni, a hátsó ülések háttámlájának ledöntése után sík felület is kialakítható hátul. Legalul pótkerék helyett egy Bose mélynyomó trónol, bár kétlem, hogy van a világon olyan basszus, ami egy defektnél feledtetni tudná a pótkerék kínzó hiányát

Technika

A Mazda a Mild Hybrid, vagyis lágy hibrid vonalat lőtte be magának első lépésként a villanyosítás útján, míg megérkezik a márka első, teljesen elektromos modellje, az MX-30-as. Ez a megoldás a legegyszerűbb, legolcsóbb hibrid rendszer, ami létezik, fékezéskor az amúgy elfűtött mozgási energiát ejti csapdába a motorhoz kapcsolt, indítómotorként is működő generátor, hogy eltegye későbbre egy aránylag kisméretű, 24 voltos akkumulátorba. Persze ez legfeljebb csak besegíteni, motort indítani elég a benzinmotor mellett, illetve az elektromos rendszert is lehet ebből az energiából táplálni. Ahhoz, hogy tisztán elektromos hajtással is menjen az autó, már nem lenne elég. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 9

Roppant civilizált, csendes a 150 lóerős benzinmotor

 

Motorterében kétliteres, 150 lóerős szívó benzinmotor dolgozik, kiegészítve a már említett hibrid rendszerrel, a nyomaték pedig hatfokozatú automatikus váltón keresztül jut el a kerekekhez. Itt speciel mindhez. Míg a legtöbb városi használatra épített szabadidő-autó márkánál már egyáltalán nem kínálnak összkerék-hajtást a különböző típusokhoz, a Mazda CX-30-as viszont kapható első- és összkerék-hajtású kivitelben is.

Vezetőtámogató rendszerrel már az alapváltozat is jól ellátott : a holttérfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a fáradtságfigyelő, az adaptív tempomat és navigáció kiválasztása esetén táblafelismerő is jár. A tolatókamera már felszereltségfüggő, de a nehézkes hátsó kilátás miatt ez egy értékes extra lehet sokaknak. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 10

Éljen, éljen, nem dugták menü mélyére a klímavezérlést

Vezetés

Legelőször a motor hangja tűnt fel, illetve nem a hangja, hanem annak a hiánya. Ugyanis a CX-30-as polgári autózás mellett gyakorlatilag hallhatatlan. Durva padlózásnál már megjön a zaja, kellemetlen is, ami ebből beszűrődik a kabinba, és nem is lódul meg eszeveszetten az autó, de normál használat mellett csendes, finoman járó szerkezet nagyon. Kis teljesítménynél a feleslegesen dolgozó hengereket – legfeljebb kettőt – le is kapcsol, hogy még takarékosabb legyen. Az automatikus váltó motorhoz hangolása nem tűnt tökéletesnek, itt néha voltak megingások, váratlan rángatások. Amúgy nagyon komfortos a CX-30 kormánya mögött ülni, futóműve a Mazdától megszokott módon igényes szerkezet, elöl McPherson, hátul több-lengőkaros felfüggesztéssel, határozott tartással, szerethető menetkomforttal. Egy Mazdát általában vezetni is jó, nincs ez másként most sem, a kormányzás közvetlen és még visszajelzést is ad arról, mi történik éppen az út és a kerekek között. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 11

Hibrid műszerfal, középen TFT monitorral, ami mutatós műszernek látszik

Bár kétségkívül érdekes mindössze száz kilométereket futott új autókat kipróbálni, akad azért ennek hátránya is. Például a fogyasztás ilyenkor még nem igazán értékelhető. Néhány éve már jártam így, akkor is szinte null kilométeres Mazdát kaptam, ami valamiért hónapokkal később visszatért a szerkesztőségbe és óriási különbség volt a két alkalommal mért fogyasztások között. Szóval a mostani, nagyrészt autópályán megtett tesztút fogyasztása is valószínűleg lesz majd kevesebb is, de most 7,4 liter lett az átlag. Igaz, ez sem rossz – a katalógus 7,3-at jósol átlagnak – csak a hibridség miatt hajlamos az ember takarékosabb üzemet várni egy autótól. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 12

Az a kilincs csodaszép lett

Költségek

Mazda CX-30-ast legolcsóbban 7.674.900 forintért lehet hazavinni, ez a 122 lóerős változat ára, amit egészen 9.484.900 forintig lehet feltornázni. A következő a 150 lóerős, amit csak összkerék-hajtású kivitelben lehet megvenni, ez 9.324.900 forinttól indul, automatikus váltóval pedig 10.074.900 forintot kell a kasszánál hagyni. A fullos, 150 lovas kivitelért 11.304.900 forintot kérnek, a legolcsóbb 180 lóerős ára 8.664.900 forinttól indul és 11.914.900 forintnál ér véget. Van dízel is az árlistában, ez felszereltségtől függően 8.884.900 és 10.864.900 közötti áron kapható. A metálfény felára 127 ezer forint, Machine Grey metál felára 167 ezer, míg a látványos Soul Red Crystal metál felára 210 ezer forint, aki pedig még két év kiterjesztett, teljes körű garanciát is betenne a kosárba, az 162 ezer forintos tételre számítson. 

Mit tud a középső Mazda SUV? – Mazda CX-30 teszt 13

Kompakt méretű SUV összkerék-hajtással

Értékelés

Vonzó külsejével, szépen kivitelezett és okosan, jól használhatóra tervezett belsejével a Mazda CX-30 szerethető járgány, ami az erős, roppant kifinomultan járó benzimotorjával, igényes futóművével még vezetés közben is ad élményt. 

Mellette – Ellene
 
  • Csendes, finoman járó motor
  • Vonzó forma
  • Ízléses belső
  • Hátul is tágas 
 
  • Hátra nehezen átlátható
  • Vízszintes, nagyon szélesvásznú képernyő

Szavazás

Hány pontot adnál a 150 lóerős mazda CX-30-asnak?
803 szavazat - átlag: 8.25 (10-ből)
Hány pontot adnál a 150 lóerős mazda CX-30-asnak?