| Röviden – Volkswagen Golf R Variant | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Megvadított sportkombi a hiperkorrrekt Golfból négykerék-hajtással, DSG-váltóval és adaptív futóművel |
| Mit tud? | 5,1 mp alatt gyorsul 100-ra, szédületesen kanyarodik, de megőrizte a típus alaperényeit és a konkurenseknek nincs hasonló kompakt kombija. |
| Mibe kerül? | Itthon nem kapható, ahogy az ötajtós sem. A Focus ST kombija nem ugyanez. |
| Kinek jó? | Azoknak, akik néha kiteszik a családot és tisztes polgárból átmennek huligánba. |
Madre mia! – hüledezik egy spanyol nénike az anyósülésen, aki nem számít az autójukat hangjával beterítő és két kanyar között átugró veszedelemre. Férje a Scénicben mit sem sejtve feji a kormányt, amikor a semmiből előtör egy sötétkék kombi, a visszakapcsolásokat durrogással kíséri, elfordul messze a sikítási küszöbérték feletti sebességgel. Aztán újra padlógáz, 6300-nál villámgyors váltás és a néptelen országúton eltűnnek szem elől a huligánok.
Nem gondoltam, hogy egyszer a turbós, összkerekes kompakt autók mezőnyéből eltűnik a Lancer EVO, de azt még kevésbé, hogy beesik valaha egy 300 lóerős kombi Golf, amivel olyat autózunk, hogy még évekig párás szemmel meséljük egymásnak Gulyás Péter kollégámmal az Origótól.
Mitől R?
Pedig ez történt, mivel a Volkswagen a Golf Variantból is kihozta az R-változatot a terepjárósított Alltrack és a dízel Octavia RS sikerétől ihletett GTD Variant mellett, amelyet a 184 lóerős kétliteres TDI hajt. (Ez a három modell látható együtt a fenti nyitóképen, kivéve mobilnézetben.) Az R 2002 óta a legsportosabb modell a kínálatban. A 241 lóerős, hathengeres Golf IV R32 idején ebben debütált a világ első duplakuplungos sebességváltója nagyszériás személyautóban.

Dél-Spanyolországban, az Ascari versenypályán vezettük az autót. A fék még itt sem fogyott el, a kíméletlen tempójú körök ellenére
Emiatt az sem tudta ballábas fékezéssel érzékibb kanyarodásra bírni az autót, aki ismeri ennek fortélyát, míg egy Focus például ST szinten megadta mindezt. Erről érdemes tudni, különben nem fogjuk érteni a bemutatóra érkezett gyári emberek buzgóságát, amivel a kikapcsolható ESP-t propagálták az új modell egyik vívmányaként.
Milyen versenypályán?
Ideje volt visszaadni a döntési lehetőséget a vezetőnek, de a hóautózást leszámítva ez inkább elvi kérdés. Az Ascari versenypályán döngetve az derült ki, hogy az igen engedékeny ESP Sport állásban az autó egyáltalán nem zavart a menetdinamikai szabályozással. Amikor viszont ezzel a futóművel és ezekkel a gumikkal is sikerült túlvállalni a kanyart, a gázelvételre keresztbe álló far megzabolázásában akár segíthet is a szoftver és a kerekek célzott fékezése.

Versenypályán 25-26 l/100 km átlagfogyasztást írt ki a számítógép, közúton hegyre felfelé tépve 14 liter körüli értékeket. Meglepően alacsony mindkettő
Ősi tapasztalat, hogy egy átlagos képességű vezető közúton egy összkerekes, turbómotoros és automatikus váltós autóval, megtámogatva az adaptív lengéscsillapítással, legalább olyan gyors, mintha egy szupersportautóval próbálkozna, amivel nemigen tud mit kezdeni és messze annak határai alatt marad.
Milyen a hétköznapokban?
Furcsa, vagyis inkább szomorú azonban, hogy a GTI dízelváltozataként aposztrofált GTD belseje a kockás üléskárpitokkal sokkal több izgalmat tartogat, mint a hierarchiában vastagon felette álló R műszerfala és utastere. Belül a hűvös perfekcionizmus maradt az úr, az A3-at kivéve a kategória többi autóját rendre utasító minőségérzettel, kifogástalan térkínálattal, okos elrendezésű menükkel és hatásos, viszonylag halk klimatizálással.

Kék mutatók söpörnek felfelé. A kormányon lévő kapcsolók kiismerése némi időt igényel, különben a belső tér hibátlan
Bár a Golf a könnyebb kompakt autók közé tartozik, mire R Variant lesz belőle összkerékhajtással, tömege eléri az 1499 kilogrammot. Nem kevés, érezni mégsem éreztem, sem kanyarban, sem féktávon és a gyári mérések alapján az Autobahnon sem fogja vissza túlságosan az autót. A leszabályozott végsebesség 250 kilométer/óra, de korlátozás nélkül a kombi 270-nel száguldhatna.
Többnyire földi pályafutásunk utolsó autója egy kombi. Előbb-utóbb mindannyian elérünk a pompakocsiig, akit teheti, iktasson be előtte egy Golf R kombit is!| Műszaki adatok – Volkswagen Golf R kombi | |
|---|---|
| Motoradatok | |
| Lökettérfogat | 1984 |
| Hengerek/szelepek | Soros 4/16 |
| Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 221 (300)/5500-6200 |
| Max. nyomaték (Nm/ford.) | 380/1800-5500 |
| Menetteljesítmények | |
| Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,1 |
| Végsebesség (km/h) | 250 (limitálás nélkül kb. 270 lenne) |
| Átlagfogyasztás és CO2-kibocsátás (l/100 km, g/km) | 7,0, 164 |
| Méretek (mm) | 4596/1799/1467 |
| Önsúly vezető és csomag nélkül (kg) | 1499 |
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|






