| Röviden – Citroën C5 Cross Tourer 2,2 HDi aut. | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Középkategóriás kombi álterepes kivitelben, bikás dízellel és hidropneumatikával. |
| Mit tud? | Ez a mi autónk, ha a kényelem a legfontosabb. |
| Mibe kerül? | Elvileg 10 150 000 forintba, amiből rögtön lejön 1 300 000 Ft engedmény. |
| Kinek jó? | Nyugodtan és sokat autózóknak, akik nélkülözni tudják a mai vezetőtámogató rendszereket. |
Külső, design
Amikor egy autó már hat éve van piacon, sármja jócskán megkopik. Ha ráadásul a konkurencia a vadonatúj Passat meg a Mondeo bevezetésére oktatja az értékesítőket, ki kell találni valamit. A Citroën ötlete a Cross Tourer: a C5 kombira feltettek egy szolidan terepes toalettet.
Összkerékhajtás nincs, viszont a kategóriában továbbra is egyedülálló hidropneumetikus rugózással az autó alaposan megemelhető hepehupás földutak legyűréséhez.

Csak gombnyomásra ül le ennyire a karosszéria, a mai hidropneumatikus Citroënek nem térdelnek le parkolás közben, mint elődeik
Belső tér
Beszállás után igényesnek ható autóba huppanunk be, a műanyagokat nem az alsó polcról szedegették össze, az összeszerelés is megfelelő. Az autó korát a gyér belső világításon is érezni, LED-ek helyett alig pislákoló kis lámpák vannak a tetőívben, mert az üvegtető miatt hátul nincs középső világítás. A 210 000 forintos napfénytető nagyon hangulatos, kár, hogy csak az Exclusive csúcsmodellhez rendelhető.
Hátul egyáltalán nem nagy a térdhely a kategória átlagához mérten. A 482,9 centis karosszériában, 281,5 centiméteres tengelytávból illett volna nagyobb teret kikanyarítani a hátsó utasok lábának.Pótkerékkel 505 literes a szabályos formájú csomagtartó. A rakodóküszöb a csomagtér oldalfalában lévő kapcsolóval lejjebb engedhető. Ha telerámoltuk az autót, a hidropneumatika akkor is szintben tartja a karosszériát, a C5 fara sosem ül le. Hálásak voltunk a csomagtér oldalfában lévő elemlámpáért, amely a belső világítást is biztosítja.
Menük, multimédia
Elsőre rendesen meg kell küzdeni a menüvel és a fedélzeti rendszerekkel. Az intuitív kezeléstől igen messze van az egész, de aki több évre vesz egy autót, annál máshogy esik a latba, hogy két nap vagy két hét alatt tanulja ki az autó funkcióit, amennyiben a kezdeti nehézségek nem szegik kedvét.
Az apró forgókapcsoló csúszós krómfényes műanyagból. Mivel nem elég erősen határolt, nehéz vele bánni. Az autóhoz a Citroënekhez 10 éve rendelhető sávelhagyás-figyelmeztetésen kívül (AFIL) semmilyen modern kori vezetőtámogató berendezés nem választható.

Elsőre bajos kiigazodni a kezelőszerveken, a kormány fixen álló középső része is túlzsúfolt. A többi Citroënből már kiveszett a középrésztől külön forgó volán
Milyen városban?
Nagyon tetszett a hidegen is puhán, finoman működő dízelmotor. A BMW-nek nem ártana példát venni a 2,2 HDi-ről, mert négyhengeres dízelmotorjai szörnyen hangosak és bárdolatlanok ehhez képest.
A fix középrészű kormány igazán egyedi, kár, hogy a Citroën összes többi autójában visszatért a konvencionális volánhoz. Az apró kürtgombokat nehéz megtalálni, amikor azonban egy vadbaromra kell rádudálni és pánikból két kézzel, teljes tenyérrel nehezedem a kormány közepére, mindig kéznél vannak.

8,6 mp a százra gyorsulás ideje, a végsebesség 225 kilométer/óra. 6,1 l/100 km a gyári átlagfogyasztás, ami reális Budapesten kívül
A tolatókamera és az első-hátsó radar sokat könnyít a parkoláson, magas padkára felállva az autó megemelése hasznos opció. Lámpához érve a váltó jól reagál a kézi kapcsolásra, nemcsak a visszakapcsolási szándékot jelezhetjük alázatosan, ha a dízelmotor erős motorfékjére vágynánk.
Mit tud hosszú úton?
Ha adunk az életminőségnek és átvágunk az Alpokon, hogy reggel a Riviérán kávézzunk, a C5-nél kevés jobb lehetőség adódik. Hosszú utakon kétszer ennyibe kerülő autók nyújtanak hasonló kényelmet. Minél többet ülünk benne, a C5 annál megnyerőbb.
Az ülések nagyok és pont kellemesen puhák, de rendesen tartanak és nem fárasztóak. A háttámla felső része külön dönthető, bár ennél jobb lett volna normális fejtámlákba invesztálni: az első túl messze vannak a fejtől. Hosszú órákat vezetve értékeltük a hatékony ülésmasszírozást. Itt nemcsak egy asztmás kígyó bujkál a kárpit alatt, a felfúvódó és elernyedő légkamrák tényleg felfrissítik az embert.450 Nm nem kiugró érték egy 2,2 literes, 204 lóerős dízelmotortól. A nyomaték azonban bőségesen elég az autóhoz, épp csak azt a letaglózó gyorsulást nem nyújtja, amit a teljesítményadatok ismeretében reméltünk.
A 2,2 HDi autópályán is szuverén, jól gyorsuló autó, amely dicséretes harmóniában dolgozik a hatfokozatú automatikus váltóval. Ez a motorváltozat nem kapható kézi váltóval, de a nyugodt erőt mutató motorhoz és az autó ringatásához nem is illene más.

2008 óta kapható a C5. A modellfrissítés után a terepesítés lett az ötlet az érdeklődés felkeltésére
Egyedülálló futómű
Aki olvas bennünket vagy más autós magazint, rávághatja, hogy légrugózás az új Mercedes-Benz C-osztályba is rendelhető 476 250 forintért. De a pneumatikus rugózás nem azonos a hidropneumetikával, amelyet a Citroën a fenséges DS-szel még 1955-ben mutatott be.
A franciák rendszerében a mechanikus rugózást gáz helyettesíti, a lengőkarok mozgása folyadékon keresztül hat a gumimembránnal elzárt nitrogénre. Ettől nem pneumatikus, hanem hidropneumatikus a rendszer. Mai fejlettségi fokát Hydractiv 3+-ként tisztelhetjük. Az elöl kettős keresztengőkaros, hátul multilink futómű tud kényelmesen és sportosabban is rugózni és csillapítani.
Alapáron 18 colos felnik járnak hozzá, de a 245/45 R18-as gumikkal is varázslatos a rugózási kényelem. Egyértelműen komfort a C5 USP-je. A hintószerű ringást korlátozhatjuk Sport üzemmódba váltva, amivel csökken az oldaldőlés. Sportosabb beállításával a C5 nem himbilimbizik, nem kell tőle tartania az érzékeny gyomrúaknak sem.
| A 10,15 milliós C5 2,2 Cross Tourer és összkerekes konkurensei | |
|---|---|
| Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI S tronic (190 LE) | 11 979 020 Ft |
| Opel Insignia ST Country Tourer 2,0 CDTI (195 LE) | 11 640 000 Ft |
| Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 4×4 DSG (184 LE) | 9 634 600 Ft |
| Subaru Legacy Outback 2,0D Lineartronic Comfort Navi (150 LE) | 12 250 000 Ft |
| Listaárak automatikus sebességváltóval | |
Elvileg 1,5 centiméterrel nagyobb az autó hasmagassága a sima C5 kombinál, de a hidropneumatikus rugózással többféle szint állítható be a normál mellett: négy centis emeléssel 40 km/óra a felső sebességhatár, ez való földutakra.
Ha megemeljük az autót, a rugózási kényelem sokat romlik. Mezei utak gödrein áthajtva a puhán tovalibbenő C5 enyhén botlábúvá válik, de ez belefér. 70 km/óra felett automatikusan lejjebb engedi magát az autó, hogy csökkentse a légellenállást, ezáltal a fogyasztást.
Fogyasztás, ár
Tankoláskor Budapestet elhagyva kedvező értékeket mértünk. Országúton és autópályán a domináns sebesség ellenére mindössze 6,3 litert fogyasztott az autó, pedig 1842 kilójával ólomsúlyú. A fővárosban sem evett rosszul, a fedélzeti számítógépről leolvasható 9,8 helyett kereken 9 l/100 km jött ki a kúton.
Nehéz adekvát vetélytársakat találni, mert a konkurencia helyből négykerék-hajtású, a Citroën viszont csak az első kerekeit hajtja. Az Exclusive 10 150 000 forintos ára jóval alacsonyabb a 4×4-es vetélytársakénál, ráadásul azonnal kapunk 1,3 millió forintnyi engedményt az igen gazdagon, kettős xenon fényszóróval és motoros ülésállítással felszerelt kombira.| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|









