Hirdetés
Röviden – Peugeot 308, 2014-es modell

Mi ez?

Ötajtós, ötüléses, alsó középkategóriás személyautó, francia Golf
Mit tud? Kiváló futómű, józan, hétköznapi használatra ideális motorok, lehengerlő minőségérzet, ragyogóan tiszta dizájn
Mi az ára?
4,3 millióról indul a háromhengeres szívómotorral
Kinek jó?  Kompakt kategóriában, Magyarországon bárkinek, mindenkinek

A Volkswagen a Golffal fogta magát, és a 2013-as modellévben a kompakt kategóriában feltette a lécet valahova a Kismedve és a Fiastyúk közé. Egy percig sem volt vitás a bemutató után, hogy ez a kocsi lesz az Év Autója, a konkurensek csak bámultak leesett állal. De ahogy telik az idő, egyre többen veselkednek neki sikerrel a léc a megugrásának.

A Toyota például annyiért adja a kategóriában máig unikális hibrid Aurist, durván kistafírozva extrákkal, amennyiért csak nagyon fapados dízel Golf jár. A Mazda kétliteres, remek vezetési élményt kínáló új 3-as modellel támad. A Peugeot pedig csinált egy nagyon-nagyon jó autót, ami majdnem Golf, csak egy kicsit franciább.

Összességében egyszerű, részleteiben érdekes a forma
Elődjénél rövidebb és alacsonyabb, de nagyobb tengelytávon
145 kilóval könnyebb elődjénél
Könnyű, mozgékony autó, csodás futóművön. Élmény vezetni
53 fotó

Könnyű, mozgékony autó, csodás futóművön. Élmény vezetni

Könnyű, mozgékony autó, csodás futóművön. Élmény vezetni

Élmény vezetni

A futómű egy álom, pedig semmi különös. Elöl pszeudo-MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok – ez a legolcsóbb recept a kategóriában. No de az új 308-as 145 kilót fogyott elődjéhez képest, alacsonyabb is lett, a futóművet pedig alaposan kikönnyítették. Az 1,6 literes dízellel is 1100 kiló alatt maradó autó pillanatnyilag kategóriája legkönnyebbje, a kis tömeg és a gondosan tervezett futómű pedig valóságos csodákra képes. Úgy lépi át az úthibákat az autó, hogy bár a lelkünk előre befogja a szemét, nagyot visít valahol mélyen lenn, de a testünk semmit nem érez a kitüremkedő aknafedélből, éles peremű kátyúból. Fenomenális.

Az 1,6 literes turbós benzinmotort és a szintén 1,6-os HDI-t annyit dicsértük már, hogy nem szorulnak rá további ajnározásra: még mindig szupertakarékosak és szupernyomatékosak. A 0,28-as alaktényezővel a fogyasztásuk is kitűnő.

Bár – részben épp a jó aerodinamika miatt – az új 308-as jóval alacsonyabb, mint elődje, a helykínálattal sincs gond. A hátsó lábtér ugyan jóval szűkebb, mint a kategória éllovasaiban (Honda Civic, kifutott Subaru Impreza), de az utastér azért van akkora, mint ami elvárható a kategóriában. Az alapfelszereltséghez tartozó szükség-pótkerékkel pedig a csomagtartó még annál is nagyobb: 420 literes, ami most a Golf-szegmens egyik legjobb értéke. (Golf: 380 l)

Nem dől egészen síkba az üléstámla a padlóval

Nem dől egészen síkba az üléstámla a padlóval

Egyszerűen szép

A dizájn – megjárja. Igazi francia extravaganciát, mint mondjuk a dupla csíklámpás új Citroën C4 Picassóval, most ugyan nem kapunk, kapunk viszont egy arányos, szép, minden ízlésnek megfelelő, univerzális formát. A budaörsi sajtótájékoztatón legalább kéttucatszor elhangzott a “letisztult” szó, és vesszek meg, ha az új 308 kívül-belül nem letisztult. Tényleg!

Főleg belül. A középkonzol egy Góbi-sivatag, mindössze egyetlen CD-adagoló nyílással és egy óriási hangerő-szabályzó tekerentyűvel. (Meg még pár gombbal, központi zár, páramentesítő. belső levegő-keringtető.) Az összes funkciót, információt az óriási, 9,5 coll átmérőjű érintőképernyőn hívhatjuk le. Tablet-generáció: welcome!

Sajátságos vezetői ergonómia, sok hely elöl a 308-asban

Sajátságos vezetői ergonómia, sok hely elöl a 308-asban

Gombok helyet érintőképernyő

A BMW követte el először az iparágban azt a hibát, hogy a direkt gombokat menürendszerbe száműzte. Tök logikus, hogy minden egyetlen általános kezelőszervvel működtethető, de amikor először kezdünk kicsit fázni a 308-ban, és rájövünk, hogy egy tekerés vagy gombpöccintés helyett az érintőképernyő különböző szegmenseinek háromszori megérintése kell a hőfokot megemelő manőverhez, hamar elkezdjük gyűlölni a leegyszerűsítés prófétáit. Na mindegy, majd lesz még facelift, a “letisztult” középkonzolon pedig van hely bőven az átmenetileg száműzött gomboknak.

A 208-asban, 2008-asban már látott koncepció is bekerült a 308-ba: icipici a kormánykerék, amit vezetéskor az ölünkbe kell engedni, és felette elnézve láthatjuk a műszereket. Kicsiny újítás, hogy a sebességmérő (bal oldalt) és a fordulatszámmérő (jobb oldalt) csinos kis mutatója egymással szemben mozog. Állítólag ez a kis trükk segít a vezető tekintetét középen, maga előtt, az úton tartani. Megszokható, okos innováció.

Van, aki sosem bírja megszokni az alacsonyra engedett, picike kormányt - szerintem tök jó

Van, aki sosem bírja megszokni az alacsonyra engedett, picike kormányt – szerintem tök jó

A túlzottan leegyszerűsített, valójában a gyakorlatban megbonyolított kezeléssel együtt a 308-as beltere igen hívogató hely. Rendkívüli tömörség, már-már audis egybevan-érzet uralkodik a kabinban. A 7-es Golf, de különösen az aktuális Focus szolgáltatásainak hála ebben a kompakt autóban is elérhető minden, ami pár éve még csak jóval drágább autókhoz volt rendelhető: követőradaros tempomat, holttér-figyelő, ütközés-elkerülő rendszer már most kérhető a kocsihoz, hamarosan parkolóautomata és – állítólag – a duplakuplungos robotváltókkal összemérhető fürgeségű és ultratakarékos automata váltó is lesz a 308-ban.

Egyelőre az alábbi képeken látható motorokkal rendelhető a kocsi:

Itt a Golf francia kihívója 10
Itt a Golf francia kihívója 11
Jövőre jön az Euro VI-os invázió, 1,2-es, háromhengeres turbóval és AdBlue-adalékos, szupertakarékos, szupertiszta dízelekkel. 100 ezer kilométer illetve öt év garancia vonatkozik a 308-asokra: francia autók ezek, de a legjobb értelemben vett németséggel felvértezve az öldöklő harcra ezen a lassan múzeummá váló, de egyelőre nagyon igényes és gazdag kontinensen.

Itt a Golf francia kihívója 12
Összességében nem mondhatunk mást: aki a Golf-kategóriában keres autót magának, ne hagyja ki a tesztvezetést egy 308-assal. Német autó, japán autó, francia autó: lassan egyre megy. A gyártók egyre többet tanulnak egymástól, az új 308-as mindhárom iskolából merített ehhez a remek új modellhez.

Mellette – Ellene
  • Kívül szép
  • Belül szép
  • Nagy csomagtér
  • Jó motorok
  • Érdekes, különleges megoldások a műszerfalon
  • Egyelőre nincs automata váltó
  • Hátul épp csak átlagos lábtér
  • Érdekes, különleges megoldások a műszerfalon

Hány pontot adsz neki tízből?
átlag
9.00
szavazat
7
Hány pontot adsz neki tízből?