| Röviden -SEAT Ibiza 1,2 TSI Style | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Tavaly nyáron botoxozott kisautó a Polo, a Fabia és az A1 technikájával |
| Mit tud? | Erős turbómotorja van és kényelmes hosszabb utakon |
| Mibe kerül? | Listaára 4,3 millió Ft, akcióban kevesebb extrával néha 3,3 |
| Kinek jó? | Annak, akinek a technika fontosabb a minőségérzetnél |
Mostanában minden autógyár modelloffenzívából modelloffenzívába lép, de a SEAT mintha kimaradt volna az utóbbi években dúló kínálatbővítésből. Talán vége a modellínség és a deficit éveinek, mert a Toledóra és az új Leonra már csak egy jó hónapot kell várni, a Leon kombira még bő egy évet.





Nemsokára a 208, a Clio, a Fiesta, a Micra és a Swift ellenében kell helytállni összehasonlító tesztünkben
Közben a gyárnak elsősorban az Ibizával kell megtermelnie a betevőt. Négy év után a SEAT fel is frissítette az Ibizát, a márka legnagyobb darabszámban eladott autóját, amely magára maradva tartja a víz színén a SEAT-ot.
Családi használatra a kombi az érdekes belőle, városi autónak a tesztelt ötajtós is megjárja. Belső tere a műszerfal felső részének puha borítása ellenére is sivár és ötlettelen a francia konkurensekhez képest. A nagy világosszürke műanyagfelületek miatt az Ibiza olcsóbbnak hat, mint amilyennek igényes technikája, például a kisautók között egyre ritkább hátsó tárcsafék mutatja. Sajnos a rádió körülményes menürendszere túlélte az átdolgozást.
Sajnos a Clióval vagy a Micrával szemben a hátsó ajtók nem járnak alapáron, de feláruk (66 040 Ft) nem magas ahhoz képest, mennyivel jobban használható az ötajtós a háromajtós SC-nél.
Hátul a térkínálat közepes, nem a fejnek jut kevés hely, hanem a térdeknek. Négy átlagtermetű utas azonban elvackolódhat az autóban, sőt, hosszabb úton az elöl ülőknek váratlanul jó dolguk van.
Mert selymesen pörgő motorjával az Ibiza kulturált utazóautó két embernek, amire ebben a kategóriában nem számítanánk. Első ülései komfortosak, a tengelyirányban és fel-le is kellően tág tartományban állítható kormánnyal pont olyan jól el lehet helyezkedni, mint az A1-ben, a Polóban vagy a Fabiában, a három testvérmodellben.
Zajszintje autópályán – civilizált sebességnél – kedvező, mert 130-nál csak 3300 körüli fordulatszám. Hatodik fokozat a Fabiában és az Ibizában sincs, ez a Polo kiváltsága. A szélzaj nem vészes, a kategóriát ismerve az Ibiza kulturált kiskocsi. A motor igen finoman jár, alapjáraton és kihúzatva sem érezhetők a rezgései.
105 lóerejével az 1,2 TSI több mint elég. Mindenütt van ereje (már 1550-en lead 175 Nm-t), pörgetve pedig sportosan szakít vele az Ibiza. Gyorsulása és rugalmassága is élvezetes, lehet bátran húzatni, de nem kell sokat kavarni a pontosan és könnyen járó váltóval.
Fújva könnyebb, mint szívva
Ma egy hengerenként kétszelepes motorról nem a korszerűség ötlik eszünkbe, de léteznek jó kétszelepesek. Szívóként például a Honda Jazzben, turbóval például az Ibizában. Kollégám, Gajdán Miklós egy gyorstalpalón kikupált, hogy a feltöltött motoroknál eleve kevésbé fontos a szelepszám, mint az atmoszférikus motorokban, mert a turbó úgyis benyomja az égéstérbe a levegőt.Hiába kisebb a keresztmetszet a kevesebb szelep miatt, a feltöltés ezt megoldja.
Az 1,2 TSI-nek tehát elég összesen négy szívó- és négy kipufogószelep, mert fújni/tolni könnyebb, mint szívni. Ez igaz a levegőn kívül a folyadékokra is. Például egy búvárszivattyú sem tudja a messzi mélységből felszívni a vizet, de a kútba leengedve képes a vizet magasra felnyomni.
A fogyasztást a méretcsökkenésen és a feltöltésen kívül közvetlen befecskendezés is csökkenti. A direkt befecskendezés előnye, hogy az üzemanyagpermet hűti is az égésteret, amivel turbós motornál magasnak mondható, 10,5:1 arányúra emelhető a sűrítés.
A jó hatásfok miatt a fogyasztás csekély, Budapesttől távol, de lendületesen vezetve 6,2 litert mértünk százon a bő 800 kilométeres teszten.
A kisautó német autópályákon megélhető sebességnél, 160-180 között is stabil. Hirtelen kormánymozdulatra billenhetne kisebbeket, de útfekvése és vezethetősége jó a könnyű, ám kellően pontos kormányzással.
Style-változatban 4 310 610 Ft
4,3 millió forintba kerül a Style kivitelű Ibiza a 105 lóerős benzinessel. Magas ára nem jelent teljes felszereltséget, mert a gazdagon, de nem fényűzően felszerelt tesztautóra a konfigurátor 5,4 millió forintos összeget dob ki, ami mellbevágó.
Ez azonban a listaár, aki tényleg kisautót szeretne venni, nézzen meg egy Reference kivitelű Ibizát, amely ugyanezzel a motorral 3,3 millióért sokkal ígéretesebb, persze szerényebb kivitelben és csak az akciós készlet erejéig.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|



