A BMW részéről telitalálat volt a MINI felélesztése. Tiszta lövés, többször nyúzható rókabőr, és a bajorok mesterien fejtik le a használható rétegeket. Volt itt már zárt és nyitott, családiasított Clubman, hízlalt Countryman, majd jött az igazi mérgezett egér, a Roadster. Ha lehunyt szemmel csak a vezetés élményére koncentrálunk, akkor ebben a verzióban fedezhetjük fel a legkomolyabb koncentrációban az előd hangulatát. A forma már más kérdés, a tetőnek csúfolt buborék nem tarolt a nagyközönség előtt, de most ez a hiba is elhárult, hogy megkapjuk a tökéletes MINI-t!
Megskalpolt angol
Mindez a tetőt nélkülöző Roadsternek köszönhető, ami a gokartszerű vezetési élmény mellé égboltig tartó fejteret ad extraként. A Roadster S nem szakít a bevált recepttel, a külső elemeket mind láttuk már az előző modelleken. Kapunk krómkeretes fényszórókat elől hátul, klasszikus szintén tükröződő kilincseket, és végső harci díszként két fekete “erőcsíkot” amelyek 20-30 virtuális lóerővel dobják meg az autó látványteljesítményét.
Az összkép nyitott tetővel teljesedik ki, nincs buborék, nincs tető, csak egy kerekre csiszolt hasáb, magához mért hatalmas kerekekkel. Személyes ízlésemnek túl tömött, a nyúlánkabb, hosszú orrú roadsterek közelebb állnak a szívemhez, de az össznépi fejforgatás, és a bringáról majd leeső bámészkodók meggyőztek, a MINI báj tető nélkül is működik.




Igaz, a picit drágábban mért MX-5 unalmas funkcionalitását szintén hasonlóan puritán körettel adja el, legalább a MINI-nek van stílusa, ha még oly harsány is.
MINI kezelő OKJ tanfolyam -160 óra
Ezt a stílust pedig szokni kell, az átlagautóknál berögződött ösztönöket újra kell programozni a volán mögött. A hatalmas kilométeróra díszes, de leolvasni már nem olyan egyszerű, ezért inkább az előttük trónoló fordulatszámmérő digitális kijelzőjére támaszkodhatunk. A ködlámpa és az ablakemelő kapcsolóit a térdünk mellett alul matatva érhetjük el, így eleinte ablakleengedés helyett lámpát villantunk és fordítva. A rémes kuszaság nagy vízválasztó, gyűlölet vagy imádat lengi körbe, középút nincs.
De kit érdekel mindez, mikor a májusi napsütés teljes erejével szakad ránk, és elég két mozdulat, hogy megszabaduljunk a fényt elzáró tetőtől?
Fényt kapott
Az apró hibákat játszva elnyomja a könnyedén kezelhető tetőszerkezet, ami a jó roadster alapja. A MINI kitűnőre vizsgázik, a gombolkozás akár a pirosnál állva, kiszállás nélkül elvégezhető. A biztosító reteszt egy kar elfordításával oldhatjuk, ezután csak hátra kell tolni a ponyvát és kész a művelet, két nap alatt bárkinek hozható az öt másodperces átlag.
Így egész más arcát mutatja az autó, a szélzaj erős, de a vezetésbe belelendülve úgysem a fülünket tépő légörvény áll a figyelmünk középpontjában. A közvetlen, sportos vezetési élmény minden MINI sajátja, de erre a Roadster S még rátesz egy lapáttal. A kormány nem egy légies, élettelen műanyag vacak, erővel fordul, reagál minden apró mozdulatra. Ebben alig akad ellenfele a kis aszfaltpattanásnak, bármilyen gondolatban rajzolt ívet sebészeti pontossággal követ, csak ütni való vadbarmok tudnak kifogni rajta. A precíz kormány mellé gránitkemény futómű jár. A magyar utakon ez igazi istencsapás, egy átlagos kátyún áthaladva mintha szumó birkózók esnének a vesénkre, hazánkban ez a sportosság ára.
Viszont ha valahol találunk egy élhető szerpentint, akkor mellünkre tűzhetjük a sors kegyeltje jelvényt. A tapadás frenetikus, az autó orra követi a tekintetünket, könnyed egyensúly, semleges viselkedés jellemzi a leghúzósabb helyzetekben is. Csak a látványos bőrülések tarthatnának jobban, mint megannyi esetben, itt is a forma írta felül a használhatóságot.
Feltűnt a mókaromboló szőrcsomó
Mintha Natalie Portman-t vetkőztetnénk, csakhogy a kéjes játékot a mellek közül kibukkanó szőrcsomó lohasztja le. Esetünkben ez a mókaromboló szőrcsomó az automataváltó. Ha önnek kedves olvasó, megfordult a fejében az autó beszerzése, és nem a berlini grafikusok buliján akar divat-őrültként villantani, ne rendeljen hozzá automatát. Soha. Alapjában véve nincs gond a hatsebességes váltóval, teszi a dolgát, átlagos tempóval kapcsol, amit mi a kormányfülekkel bármikor befolyásolhatunk. Mégis, az autó mézes mázba bújtatott kőkemény karaktere zsigeri szinten idegen ettől a kényelmi berendezéstől.
Adatlap
MINI Roadster S
| Motor | 1598 cm3, Benzin, S4 |
| Teljesítmény | 184 LE |
| Nyomaték | 240 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,2 sec |
| Végsebesség | 222 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 6,6 l / 100 km |
Alig eszik, mégsem beteg
Ezernyi értelmetlen gázfröccs, és szerpentines ökörködés után újabb meglepetést szállított a MINI, méghozzá a benzinkúthoz fáradva. Bár a kategóriában kevésbé mérvadó, csak 7.8 liternyi benzint fogyasztott átlagban, az ólomnehéz jobb láb ellenére. A pufi farnak köszönhetően a csomagtartó szintén átlagaggyal értelmezhető keretek közé esik, 280 liternyi teret kapunk, a tető nem rabol el egy centi helyet sem, és a síléc alagúton keresztül bármikor hátranyúlhatunk a motyónkért.
A MINI Roadster S minden tekintetben egyedi, az összehasonlítás nem egyszerű feladat. Alatta csupa tunya, kompaktból épített négyüléses kabrió, felette hátsókerékhajtású kétszemélyes roadsterek. Árat tekintve a Mazda MX-5-el érnek össze, a japán klasszikus 7.979.900 forint, a tesztelt MINI alapára pedig 6.794.000. Két-három pipa az extralistán és máris kiegyenlítődik a különbség. Árban egy szintre hozhatóak, de értéküket tekintve már kevésbé, a Mazda feltűnésmentesen szolgálja a vezetés élményét, a MINI saját mellét verve, a közönségnek ordítva teszi mindezt.




