Adatlap
Opel Zafira Tourer Cosmo 2,0 CDTI aut.
| Motor | 1956 cm3, Dízel, S4 |
| Teljesítmény | 165 LE |
| Nyomaték | 350 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 sec |
| Végsebesség | 205 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 5,8 l / 100 km |
Csomagtérből elővarázsolható üléseivel az első Zafira megelőzte korát. 1998-ban a Scénicből nem volt hétszemélyes, Tourannak, Corolla Versónak, hosszú és rövid Citroën Picassónak vagy C-Maxnak híre-hamva sem volt. Szegény Nissan Praire és Mitsubishi Space Wagon hiába kínált üléspadot a csomagtérben, a ’80-as évek felfújt kombii nem tudtak befutni Európában.
Önálló ülések középen
Az első Zafira sikere elkényelmesítette az Opelt, a második generáció különösebb fejlesztések nélkül megörökölte elődje ülésrendszerét. Ám a konkurensek, középen három kivehető-tologatható-összehajtható üléssel vagy öt padlósíkba dönthető székkel jobb variálhatóságot nyújtottak a középső pad elcsúsztatásánál.
Mintha az Opel most mindent beleadott volna, hogy fél kategóriával a konkurensek fölé lője be az új Zafira Tourert. Nem a 19,1 centis növekedéssel, nem is a névváltással akasztottak hasba, az a varázslat a meggyőző, amit az egyterű utazás közben komponál.
Az össze-vissza variálható ülésrendszerhez inkább a gyári videót hívtam segítségül:
Lounge a második sorban
Még a teszt előtt volt szerencsém Budapesttől Szentgotthárdig ücsörögni az alapmodellhez elérhetetlen, az Editionhöz 72 000 forintos extraként, a tesztelt Cosmóhoz alapáron adott Lounge ülésekben. A trükk ugyanaz, mint a Merivában vagy a Ford C-Maxban, tehát a középső ülésből kartámasz lesz, a szélső ülések így hátrébb és beljebb csúsztathatók. De az eredmény más.
A két szélső helyen terpeszkedve a Zafira többet nyújt a nála nagyobb Galaxy, S-Max, Sharan-Alhambra kényelménél. Van levegőkilépő, a lábtér katedrálisnyi, a fejtér bőven elég, értékelhető minőségben szól zene, de mindezt megkoronázza a panorámaszélvédőn és az üvegtetőn beáradó tavasz.

214 000 Ft a lökhárítóból előhúzható, kétbiciklis kerékpárszállító. Kiegészítőként kapható hozzá egy adapter, amivel négy bringát vihetünk. Egyedülállóan jó megoldás családoknak, ráadásul az egészet félre lehet billenteni, ha kell valami a csomagtartóból
Leghátul viszont tömzsi felnőttek vagy gyermekek férnek el csak jól, ebben nem sikerült megközelíteni a Sharant vagy a SEAT Alhambrát , amelyek az én 190 centimmel is elég kényelmesek a harmadik sorban. Ugyanez igaz a teljes létszámmal csak 152 literes csomagtérre.
Búvóhelyek a fedélzeten
A tárolóhelyek ötletességéről és mennyiségéről elég megnézni Földes Attila filmjét a kisfiától kölcsönkapott plüssállatokkal. Ott is van üreg, ahol nem is sejtenénk, egyedül a Grand Scénicben látott felső ülészsebeket hiányolhatjuk.
Temérdek plüss-állat rejtőzik a Zafirában. De hol férnek el ennyien?
Mindent kellemes tapintású kárpitok és szép műanyagok fednek a belső térben. A műszerfalon sok a gomb és a kapcsoló, de némi megszokással ki lehet igazodni köztük, a navigáció és a telefon-kihangosító menüje is logikus, könnyen használható.
Vezető Segítő Csomag 1-2
A Zafirába temérdek vezetőtámogató berendezés rendelhető. A csak 143 ezer forintos Vezető Segítő Csomag 1 opciót megrendelve a követési távolság mérésével figyelmeztet ráfutásos balesetek veszélyére, van benne sávelhagyásjelző és felismeri az előzni tilos illetve a sebességkorlátozós táblákat, amivel ismeretlen terepen egyszerűbb a vezetés. Kapható adaptív, magától fékező-lassító tempomat is.
Visszakaptuk a kilátást is, ami szintén jót tesz a biztonságnak.
Drabális gerenda helyett oldalanként két filigrán tetőoszlop keretezi a szélvédőt, így nem kell állandóan nyújtogatni a nyakunkat, hogy kilássunk oldalirányba.
Ám a Zafirának is vannak bajai. Kezdjük a kisebbikkel. A 8,5 milliós alapárú, minden földi jóval megszórt tesztautóból hiányzott egy nyomorult belső tükör, amivel a gyermekekre rápillanthatunk, hogy játszanak-e vagy már püfölik egymást.
Aki látja, adja át!
Aktív és passzív biztonsági eszközökkel, egyre merevebb acélfajták alkalmazásával az autógyártók mind hatékonyabban védik az utazók életét. De a modern autók megnehezítik a mentést. Az utasok kiemelésekor illetve az autó szétvágásakor a tűzoltóknak tudniuk kellene, hol akadhatnak légzsák gázgenerátorára, vezérlőegységre, hol az akkumulátor, az üzemanyagtank, van-e gáztöltésű lengéscsillapító stb.
Az Opel immár 70, 1991-től gyártott típusának mentéslapját tette hozzáférhetővé a neten az F Astrától a Zafira Tourerig. Számítógéppel ezen a hivatkozáson lehet letölteni őket.
Ha ismersz Opel-tulajt, küldd tovább neki cikkünk linkjét, hogy kinyomtathassa és elhelyezhesse a mentési útmutatót egyezményes helyére, vezető oldali napellenző fölé!
A mentéslapok olvashatók okostelefonra optimalizált, kis képernyőn is láthatóra nagyítható változatban. A 22 nyelven, köztük magyarul is hozzáférhető kártyákat a www.opel-rescuecard.com oldalról lehet letölteni. Reméljük, hogy nem lesz rájuk szükség, de ez a kis erőfeszítés akár emberéleteket is menthet.
Elmaradott dízel
Nagyobb baj az elmaradott dízelmotor, amely erősen kilóg a Zafirából. Erőben nincs hiány, a kétliteres motor 350 newtonmétere még automata váltóval is elég egészséges gyorsításokhoz. Csúnya hangjával, kevéssé kulturált járásával viszont elmarad a francia konkurensek remek dízelmotorjaitól, de a legrosszabb a fogyasztás.
Mi úgy mértünk 10,5 literes városi étvágyat, hogy ebben volt csendes kiruccanás is Budapest környékére. Árulkodó, hogy a fedélzeti számítógép sem ígért jobbat 9,6 liternél (a gyári adat eleve 9,0 l/100 km). Autópályán és országúton az étvágy 7 literre javul, de ez sem ad okot büszkeségre. Talán a közepes automata váltó is ludas ebben, mert hajlamos a kis gáz ellenére 2500-ig pörgetni a motort váltások előtt. Érdemes beavatkozni és kézzel kapcsolni a hat fokozatot.
| A Zafira Tourer és hétüléses konkurensei automata váltóval, erős dízelmotorral | |
|---|---|
| Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi 160 Exclusive aut. (163 LE) | 8 610 000 Ft |
| Ford S-Max 2,0 TDCI PowerShift (163 LE) | 9 710 000 Ft |
| Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI aut. Cosmo (165 LE) | 8 479 000 Ft |
| Peugeot 5008 2,0 HDi aut. Active (163 LE) | 7 945 000 Ft |
| SEAT Alhambra 2.0 TDI DSG Eco (170 LE) | 10 747 120 Ft |
| Toyota Verso 2,2 D-CAT aut. (150 LE) | 8 420 000 Ft |
| Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI DSG (170 LE) | 9 445 370 Ft |
Nem érezni az 1,8 tonnát
A forgalmit kinyitva 1800 kiló feletti önsúllyal konfrontálódtunk. A hájat nem érezni, ha a 244 ezer forintos, adaptív FlexRide lengéscsillapítást Sport állásban hagyjuk.
Ilyenkor fehérről harci vörösre vált a műszerfal-világítás, csökken a kormányrásegítés, kisebb gázra nagyobbat ugrik az autó és magasabb fordulaton tartja a motort az automata váltó.
A Zafira a kényelmes Tour állásban sem imbolyog, de a Sport gombra beszigorító lengéscsillapítással szépen ragadt az útra. Legalábbis a tesztautó feláras, impozáns és sérülékeny 19 collos kerekeivel.
8,5 millió forint
Alapesetben a futómű magától, ezredmásodpercek alatt az aktuális helyzethez igazítja a lengéscsillapítás karakterisztikáját, nem érdemes sokat nyomkodni a gombját.
Az egyenletes tempónál halkan suhanó, komfortosan rugózó Tourer igen jó üléseiben repül az idő, több téren sikerül meghaladnia a kompakt egyterűek átlagát.
A Cosmo kivitelű, automata váltós, kétliteres dízel árával az importőr nem feszíti túl a húrt. Ismerve a konkurensek listaárait, 8,5 millió forint teljesen reális az ötletes és nagystílű családi autóért. Csak a motorját kellene mihamarabb modernizálni.












