Hát ez meg milyen autó? – kérdi fotózás közben egy középkorú úr. Ha látná a hátulján az Elantra feliratot, akkor sem volna sokkal beljebb.
Mégsem lett i30 Sedan
Könnyebb volna elhelyezni az autót, ha egyszerűen i30 Sedannak hívnák, de a Hyundai rétegmodellként pozícionálja, mint a Genesis Coupét vagy a Velostert, ezért sem az alapdarabok i-je (i10-i40), sem az SUV-k és egyterűek ix-szel kezdetű neve nem volt megoldás.
Az Elantra egy mutatós, modernre rajzolt autó egy erősen konzervatív célközönségnek.

Kézi váltóval 10,7 s alatt gyorsul százra, a végsebesség 200 km/óra. Az ezerhatos motor 6300-on 132 lóerős, maximális nyomatéka 161 Nm 4850-es fordulaton. A változó szelepvezérléssel a motor kis fordulaton is használható, a gyári átlagfogyasztás 6,4 liter százon
Nem Pony, nem S-Coupé
1990-ben mutatta be a Hyundai a Lantra első generációját. A Ponyval együtt ez volt a dél-koreaiak első számottevő darabszámban eladott autója, a Daewoo például csak az 1990-es évek derekán lépett piacra az E Kadett-klónokkal, a Racerrel és a Nexiával. 1995-ben volt a második generáció világpremierje, amely 2000-ig készült, zömében a 114 lóerős, 16 szelepes, ezerhatos benzinessel. A Mitsubishi-eredetű motorokat saját gépek váltották le a gömbölyűre átrajzolt autóban.
Az ezredfordulón bemutatott utódból már dízelmotoros is volt. A második széria kombij sajnos eltűnt a kínálatból, helyette ferdehátú ötajtós egészítette ki a négyajtós limuzint. Aki Skoda Octaviában gondolkodik, annak a viszonylag ismert Mitsubishi Carisma és a keveseknek eszébe ötlő Kia Shuma mellett a 2006-ig gyártott Elantra is érdekes alternatíva lehet, mert tágas, megbízható és olcsó, hiszen a kutya sem ismeri. A cikkben szereplő Elantráig kimaradt egy generáció, mert a 2006-2010 közötti modellt Európában nem forgalmazták.
Ijedtében megdől
A rokonság ellenére a limuzin hátsó futóműve nem az európai i30 igényes, független megoldása, hanem az olcsóbb és elterjedtebb, csatolt hosszlengőkaros konstrukció.
Lágy hangolásával az Elantra urasan és nyugodtan fut, amíg nem keveredik kanyargós szakaszra.
Irányváltáskor jó nagyot billen a kasztni, de ez belefér. Kacskaringós úton a felfújható tehenek kígyómozgásával halad az autó, ha valaki félreérti szegényt és sportosan akar vele menni.
Modern benzines
Az ügyfélkör ezt aligha erőlteti majd, pedig az egyetlen, ezerhatos benzines motorral volna lendület. A katalógusadatok is ígéretesek (132 LE, 161 Nm), a finoman járó négyhengeres erőnlétének jót tesz a szívó- és kipufogó oldali változó szelepvezérlés.
Igényes megoldás a hatfokozatú kézi váltó, amely pontosan, könnyen jár és a fordulatszám csökkentésével halkabbá, takarékosabbá teszi az autót.
A fedélzeti számítógép 8,1 literes átlagot jelzett a próbaúton, száznál hatodikban 2500-at fordul a főtengely.
Hátul a fejtér nagyjából 180 centiig kényelmes, a lábaknak viszont rengeteg a hely, feltűnően tágas a lábtér.
Tetszett az USB-csatlakozó a váltó előtt illetve az ix35 és az i40 után itt is rendelhető hátsó ülésfűtés.
Jó nagy, 485 literes a csomagtartó és a hátsó támlákat egy kar meghúzásával a csomagtér felől is le lehet hajtani.
Kevésbé örömteli, hogy a zsanérok helyet vesznek el a térből, de ezen például a Volkswagen is spórolt, amely az európai Passathoz külső zsanért ad, a jóval olcsóbb amerikaival viszont belehasít a bőröndökbe.
| Az Elantra és benzines vetélytársai | |
|---|---|
| Chevrolet Cruze 1,6 (115 LE) | 4 295 000-5 079 000 Ft |
| Ford Focus 1,6 Ti-VCT (125 LE) | 5 390 000-5 910 000 Ft |
| Honda Civic Sedan (125 LE) | 5 129 000 Ft |
| Hyundai Elantra 1,6 (132 LE) | 4 990 000-5 990 000 Ft |
| Renault Fluence 1,6 (110 LE) | 3 990 000-4 440 000 Ft |
| Toyota Corolla 1,6 (132 LE) | 4 900 000-6 140 00 Ft |
| Volkswagen Jetta 1,2 TSI (105 LE) | 4 948 500-5 207 250 Ft |
Vastagon fogott a ceruza
Life kivitelben az autó listaára 4 990 000, a kipróbált Comfort felszereltséggel 5 490 000, Style csúcsmodellként 5 990 000 forint. A hatfokozatú automata váltó felára 350 ezer Ft.
Bevezetéskor félmillliós nyitókedvezmény várható, ezzel együtt a Chevrolet Cruze és főleg a Renault Fluence sokkal kevesebbe kerül. Az ellenfelek közül a kockázatmentes Corolla és Civic jóval korosabb. A frissek közül a Ford elbánt szegény Focusszal, már ami a látványt illeti, a Jetta viszont nemcsak komolyabb autó, de még drágábbnak és a turbómotor 175 Nm nyomatékának köszönhetően még gyengébbnek sem mondható.
Nem lesz dízel
Kár, hogy a magyar és a környékbeli országok kérésére sem lesz dízelmotoros Elantra. Az autó főleg Kelet-Ázsiában, az orosz és ukrán piacon illetve Észak-Amerikában fogy majd, ahol a dízel személyautókat vagy a környezetszennyezés vagy egyszerűen a hideg miatt utálják.
Egy kombiba berakhatjuk mindazt, amihez a szedánra utánfutót kéne kötni, így az i30cw mindenképp jobb családi autó. Mégis vannak, akik az i30-at limuzinként akarják hazavinni, az ismert ötéves, ráadásul kilométer-korlátozás mentes garanciával. 20 évvel és 20 kilóval arrébb talán én is így döntenék.










