Úgy alakult, hogy egy hosszú hétvégi családi kirándulásra pont a Picantót sikerült megszereznem a tesztautó-flottából. Az élelmesebb kollégák már minden nagyobb vasat lestipistoppoltak jó előre. No de sebaj, a szlogenünk szerint ugye Az autózás kaland, szóval elkezdtünk pakolni két gyereknek és két felnőttnek a fürdős víkendhez, bizonytalan időjárásra számítva, kajával.

Íme a meglepően sok hely, Kismartoni Andris kolléga előadásában

Íme a meglepően sok hely, Kismartoni Andris kolléga előadásában

Íme a meglepően sok hely, Kismartoni Andris kolléga előadásában


Az emberek könnyen beférnek, a csomagok nehezen

A gyerekülések olyan könnyedén cuppantak a helyükre, hogy első aggodalmaim igen hamar szertefoszlottak. A kabinnal nem lesz semmi gond, kislányom nem fogja jobban és többet rugdalni a háttámlámat, mint akár jóval nagyobb kocsikban szokta. Mi is elfértünk elöl kedves feleségemmel. Csak hát ugye a csomagok.

200 liter van hátul a pakkoknak (ami ledöntött hátsó ülésekkel 800-ra bővíthető, de a gyerekek nem örültek volna). Ebbe befért három sporttáska és a fürdős cuccok. A dobozos üdítőket már a kabin felől pakolta élelmes kedvesem a gyerekek feje mögé a hátsó szélvédőhöz szorítva. De hát ez van, aki kevesli a helyet a Picantóban, vegyen Daciát. Ami nem is hülyeség a Kia áráért, persze csak ha van hova parkolni.

1,6 méter széles, 1,42 magas. Jók az arányai

1,6 méter széles, 1,42 magas. Jók az arányai

A sarokba tolt kerekek, a meglepően nagy, 238,5 centis tengelytáv (2,5 centivel több a Suzuki Splashnél, eggyel több a Chevrolet Sparkénál) és a mélyen elhelyezett ülések teszik a csodát. És persze az öt ajtó. Amilyen ritka volt ezelőtt húsz-harminc évvel a kicsi autó öt ajtóval, olyan természetes manapság ez a luxus.

Autók kevés ajtóval a múltból

Első szériás Volkswagen Polo és Ford Fiesta, Nissan Micra, 121-es Mazda/Ford Festiva, Fiat Panda, Renault Twingo, Lanca Y10 és az előző Ypsilon: csak néhány példa arra, mennyire nem volt mindig természetes az öt ajtó egy kisautón.

Menetjelző fényt is kapott, ami jó, mert nem lehet elfelejteni bekapcsolni a lámpát nappal, de rossz, mert el lehet felejteni bekapcsolni éjjel

Menetjelző fényt is kapott, ami jó, mert nem lehet elfelejteni bekapcsolni a lámpát nappal, de rossz, mert el lehet felejteni bekapcsolni éjjel

Menetjelző fényt is kapott, ami jó, mert nem lehet elfelejteni bekapcsolni a lámpát nappal, de rossz, mert el lehet felejteni bekapcsolni éjjel


A lányok aranyosnak látják, a fiúk kicsinek

A Picanto arca illeszkedik a mai kisautó-dizájntrendbe. Hatalmas alsó állkapocs, mintegy bulldogarc. Van, akinek jól áll ez a pofa (Citroen Nemo), van, akinek nem (Chevrolet Spark) – a Picantónak igen. Nem lesz tőle aránytalan a mindössze 165/60 R 14-es kerekecskéken álló, csupán 3,6 méter hosszú autócska.

Hatalmas arcával együtt sem lesz viszont agresszív. A fiúkból többnyire semmilyen érzelmet nem vált ki, egy sima kisautó és kész. A lányok közül ellenben többen is használták vele kapcsolatban az “aranyos” jelzőt.


Az elődmodell rajzfilmreklámja: ötajtós városi kocsi plázacicáknak

Három henger is elég

A Kia új fejlesztésű egyliteres motorja változó szelepvezérlésű – bár manapság ez már nem nagy újdonság, Swiftet sem lehet VVT nélkül kapni évek óta. Az állítható vezérléssel elvileg minden fordulatszám-tartományban hatékony és erős tud lenni egy motor. Na most egy háromhengeres apróságnál ez persze elég korlátozott lehetőségeket jelent.

Szimmetrikus, esztétikus a műszerfal, csak tapogatni ne kelljen

Szimmetrikus, esztétikus a műszerfal, csak tapogatni ne kelljen

Szimmetrikus, esztétikus a műszerfal, csak tapogatni ne kelljen


A Picanto városban elindulásnál kellően nyomatékos. 915 kilós saját tömegével háromezres fordulatszám alatt elváltogatva ugyanolyan vezetni, mint egy jobb 1,4-es, vagy egy rosszabb 1,6-os kompakt autót. És jól tesszük, ha megelégszünk ezzel a nagypapás vezetési stílussal. Ha ugyanis a motort elpörgetjük a nyomatékcsúcsig (95 Nm 3500-nál), netán a maximális teljesítményt is kiautózzuk belőle (69 lóerő 6200-nál), fejszaggató gyorsulásra nem számíthatunk, maximum egyre zavaróbb rezonáló üvöltésre szegény kis háromhengerestől.

Adatlap

Kia Picanto 1.0

Az új Kia Picanto nem örökölte elődje kedves mackóarcát. Apró, mókásan harcias kisautó lett, átlagos műszaki tartalommal és meglepően tágas beltérrel
Motor 998 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 69 LE
Nyomaték 95 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,4 sec
Végsebesség 153 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,2 l / 100 km

A futóművet és a féket viszont nagy dicséret illeti. Előbbi egész pontos, mégis komfortos, utóbbi pedig jól adagolható, ami a kategóriában nem jellemző, és a fékek teljesítménye is bőven elég a Picanto képességeihez. A fogyasztás hat liter volt százon kábé fele autópályával és negyede-negyede országúttal és várossal. Normális.

(De nem tudom nem megjegyezni: a Prius 1,8 literes motorral, egyharmaddal nagyobb tömeggel kijött 5,7 literből a tartós teszten százon. Szóval nem normális mégsem ennyi egy ilyen kis gyösztől 2011-ben.)

Nem normális viszont a feljebb váltások szükségességére figyelmeztető piktogram. Már emelkedőkön, harmadikban prüszkölő motornál reklamál a számítógép, hogy tegyem ötödikbe a váltót. Hát nem teszem.

Pár furcsaság

Bár a Picantóval alapvetően semmi baj nincs, pár apróság mellett azért még árának ismeretében sem mehetünk el szó nélkül. A rém hosszú kuplungútra, melyből a felső kétharmad puszta légtaposás, már csak azért is ki kell térnünk, mert a gyártó képes azt állítani: ez direkt van, hogy a bal lábukat a kuplungpedálon pihentetni szerető hölgyek ne csúsztassák feleslegesen a tengelykapcsolót.

A klímakonzolon furán határozatlanok a tekerentyűk, olcsó kínai játékok hangulata dereng fel minden ventilátor-kapcsolásnál. A bajuszkapcsolók is öregebb és még ennél is olcsóbb koreai kocsikra emlékeztetnek. A zsákvászonhoz hasonlatos finomságú üléskárpit pedig bizonyára van olyan tartós, hogy még szeresse is a vevő tíz év után.

181 centim mögött kényelmesen elfért négyéves Csepke lányom a gyerekülésben

181 centim mögött kényelmesen elfért négyéves Csepke lányom a gyerekülésben

De tényleg csak ennyi, különben rendben van a kocsi. Az USB-sticket is olvasó rádió például bőven elég, hogy feledtesse mindezt, de a hatékony klíma, a sok pohártartó még azt is megbocsáttatja, hogy az érzéketlen, faltól falig 3,5 fordulatot forduló szervokormány nem hajlandó magától visszatérni alaphelyzetbe a kanyar után. Istenem, majd tekerem. Egy ilyen kis kocsiban, ennyi pénzért…

Ennyi pénzért ekkora – mi van még?

A Picantót leginkább a Suzuki Splash-hez lehet és érdemes hasonlítani a magyar kínálatból. Annak biztos tudatában ütöttem fel katalógusunkat, hogy a Suzuki, amit különösen kedvelek nagyautós műszerfaláért és persze magyar kötődéséért, biztosan jobb vételnek bizonyul majd, mint a koreai picike. Hááát…

A Splash klímával, egyliteres, 65 lóerős benzinmotorral (1.0 GC AC) listaáron 2,453 millió forint. Ennyiért két légzsákot, de gyakorlatilag semmi más érdemleges extrát nem kapunk. Ehhez képest a Picanto egyliteres, klímás verziója, az LX Cool 2,6 millióba kerül, erősebb a Splashnél, négy légzsák van benne, centrálzár, állítható magasságú kormány és fedélzeti számítógép. Szervokormány mindkét kocsiban van, de a Picantóé elektromos, ami modern, menő dolog.
Mit mondjak – kár, hogy nem őt gyártják Esztergomban. Sovány vigasz, hogy a Suzuki klattyanósabban, komolyabban, japánosabban működik, mint a Picanto. Mintha ebben a kategóriában azért Korea még nem teljesen érte volna utol Japánt.