Sokat kell tudnia egy autónak, ha még a konkurensek is dicsérik: pár hete Párizsban Allan Rushforth, a Hyundai európai alelnöke mutatott meg egy felmérést, amely szerint a Mazda6 a legvonzóbb középkategóriás autó a Mondeóval, az Insigniával, a Passattal, az Avensis-szel és egy még titkos újdonsággal összehasonlítva.
Kívül szép, belül okos
A car clinicnek hívott vizsgálatot a Hyundai rendelte meg – benne a Sonata utódjával – és az ő autójuk mellett a Mazdának volt a legmagasabb a tetszési indexe.
Főleg az orr-részével páholta el a mezőnyt a Japánban gyártott cégautó, ami a kormány mögül is láthatóan izmos kerékjáratokkal valóban látványos.
| A Mazda6 Sport 2,5 GTA és ötajtós vetélytársai | |
|---|---|
| Ford Mondeo Titanium 1,6 SCTi EcoBoost (160 LE) | 7 915 000 Ft |
| Mazda6 Sport 2,5 GTA (170 LE) | 8 899 900 Ft |
| Opel Insignia Sport 1,6T (180 LE) | 7 950 000 Ft |
Tényleg eltalálták, de nemcsak a designt, hanem az egész autót. A fekete mellé most megjelent, világos bőrkárpittal berendelt tesztautó mutatós és praktikus is. Jó benne ülni, elég tágas hátul és csomagtere is akkora, hogy nem ácsingóznék többé kombira vagy egyterűre.
Még a fél háztartással elinduló családoknak is nehéz telepakolni.
Viszont a kikapcsolható utas oldali légzsák, amit negyedennyi pénzért tud egy Citroën C1, a Mazdából kimaradt, így a vezető nem tudja maga mellé bekötni kisgyermekét.
Radar a lökhárítóban
Újra találkoztunk a tesztautóban a Mazda holttérfigyelő rendszerével. Az RVM (Rear Vehicle Monitoring System) a sávváltásokat teszi biztonságosabbá, segít kiküszöbölni az emberi figyelmetlenségből fakadó ütközéseket sávváltáskor.
Két mikrohullámú, 24 gigahertzes frekvencián működő radar pásztázza az autó melletti területet. A radarfejek a hátsó lökhárító jobb és bal oldalában helyezkednek el. A berendezés hangjelzéssel és a tükörben lévő autósziluettek megvilágításával figyelmezteti a vezetőt, ha a tükör holtterében lévő autó miatt veszélyes volna sávot váltani. Nagyon hasonló ábrát láttunk a Ford S-Max tükrében, lehet, hogy azonos beszállítótól veszi a két cég a rendszert.
Avítt lett egy öblös szívómotor
Kimentek a divatból a nagy benzines szívómotorok, mert a turbódízelek nyomatékosabbak, kisebb rájuk a regadó és sokkal takarékosabbak. Ez valóban így van, mégsem volna szabad kiveszniük, mert egy bőven méretezett benzinest még mindig nagyságrendekkel jobb vezetni, mint egy erősebb dízelt.
Itthon nagyjából 100 Mazda6-tulajdonos van, akik nap mint nap élvezhetik, hogy a 2,5 literes benzinessel minden olyan magától értetődő.
Befutunk egy elsőbbségadás táblához és hegynek kanyarodva sem kell egyesbe visszakapcsolni, nem kell a kuplunggal alászínezni, mert kényelmesen felgyorsítja az autót.
Húz is, pörög isHamar bemelegszik és nincs letargikus alsó tartománya: az öblös benzines szépen húz végig, majd rátesz még egy lapáttal és bőszen pörög 6000 fölé.
Adatlap
Mazda6 Sport 2,5 GTA
| Motor | 2488 cm3, Benzin, S4 |
| Teljesítmény | 170 LE |
| Nyomaték | 226 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,4 sec |
| Végsebesség | 220 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 8 l / 100 km |
Országúton mégis lehet hatodikban előzni, ha kell, az autó széles tartományban erős, nem fogy el négyezernél és harap, jól reagál a gázra.
Sajnos a Mazda saját stop-start rendszere kizárólag közvetlen befecskendezéses motorokkal működik és eddig csak a kétliteres benzinest sikerült átállítani a takarékosabb direktbefecskendezésre.
Furcsa viszont, hogy még a fogyasztáscsökkentés legjobb költséghatékonyságú módjával sem találkoztunk: nem villogtak a váltásra figyelmeztető nyilak a műszerfalon.
Itt tényleg volt egy gödör?
Nagyot javult a kényelem. Mintha az átdolgozás óta a Mazda6 vattarétegen futna: bármilyen csapás is érje a kerekeket, az utasok erről mit sem tudnak, a hibákat csak látni, de alig érezni. Ennek persze ára van.
Négyszer téptem végig a Veszprém és Tapolca közötti szakaszon, de hiába a több nekifutás és a sokféle szép kanyar, a Mazda csak átlagos volt.
A korábbi hangolás feltüzelt volna, az újjal nem feszegettem, elférne-e az a kanyar gyorsabban is.
Valami elveszett
A Mazda6 nagyobbat dőlt és kevésbé volt élvezhető, mint amire emlékeztem. A modellfrissítés során sokkal kényelmesebbre vették a futóművet, mert az ügyfelek köszönték, de nem kérték a dinamizmussal járó kényelmetlenséget.

Belül megmaradt a sportos hangulat. Sajnos az utas oldali első légzsák nem kapcsolható ki a slusszkulccsal
Lehet siránkozni, de valószínűleg nem én vagyok a célközönség, hanem a nálam egy jó tízessel korosabb réteg, akiknek a sportos, de rázós futóműnél jobban fekszik az urasabb hangolás. Ha ezt akarták, megkapták, de unalmasan békésre belőtt autót máshol is lehet kapni. Avensisnek hívják és a Toyota árulja.
Nem is torkos
Magas, 14,5 literes városi fogyasztással indított az autó. Ezt betudtuk annak, hogy csak papíron volt teletankolva, mert országúton és autópályán 40 liter sem kellett a következő ötszáz kilométerre. 7,8 liter benzinből elvitt százon, aminek örülünk.
A motormixen belül a két és fél literes benzines aránya 3,8 és 8,2 százalék között volt az elmúlt három évben. Ezt a részesedést úgyis meg lehet fogni, hogy a vásárlók 92-96 százaléka negligálja ezt a motort, de kár így sarkítani. Ha venni mást is vesznek, aki egyszer is ment vele, aligha utasítja el a 2,5 literes benzinest. Akik pedig mellette döntenek, biztosak lehetnek benne: kevesen vannak, de jól választottak.










