Teszt: Citroën Berlingo 1,6 HDi
Egy régi, lakótelepi plakát előtt parkoltunk
Sok ember, sok gönc
Kényelmesnek látszik, de hosszabb úton nem az
Kölcsönkért cuccok, zsurnaliszta dublőrrel
24 fotó

Korábbi fogadkozásaink, negatív tapasztalataink, valamint a barátainkat ért balszerencse ellenére, idén ősszel is a lassan kamasszá cseperedő, 14. életévéhez közelítő északi szomszédunkba, Szlovákiába indultunk látogatóba. Hiába, nem tudunk haragot tartani, és a Tátra vonzerejére a kultikus, ex-csehszlovák élelmiszerek népszerűsége is rátett egy lapáttal.

Útitársunk ezúttal egy nagybendőjű, első blikkre igen kényelmesnek tűnő francia volt, aki még falánknak sem bizonyult. A kitérőkkel elég hosszúra sikeredett úton, telepakolva is beérte egészen kevéske gázolajjal.

Jan Becher csodálatos találmánya

A határátlépés után hamarosan el is jött a bevásárlóturizmus első epizódja, az éhenkórász csorda kereskedelmi mennyiségű édességgel, sörrel, Becherovkával, (tudjuk, ez nem szlovák) sajtokkal és halsalátával próbálta megtömni a kocsit. Kevés sikerrel, mert még ezután is akadt bent hely bőséggel. Később spontán háziverseny alakult ki az autóban, amelynek célja a bevásárolt dobozos sörök minél kreatívabb elrejtése volt, az ezután következő műsorszám pedig a hátsó utasokat megörvendeztető műanyag asztalka rendeltetésszerű használata. Természetesen menet közbeni halsaláta majszolással.

Vakrepülés

Egy időben francia gyártóknál kedvelt megoldás volt, hogy a klíma mellé, fémgőzölt, hővédő szélvédőt építettek a kocsikba. Azonban úgy tűnt, erről a szokásukról a műszerfalra GPS-t biggyesztők legnagyobb örömére már sikerült leszokniuk. De nem. Sajnos külső antenna nélkül, a Berlingóban is használhatatlan volt a műszer, annyira lerontotta a vételt a fémgőzölt üveg.

Bátorságpróba

Hátul mindkét oldal saját tolóajtóval sokkolhatta magát, a kilincs sajátos kialakítása miatt. Ajtózárásnál a fogantyút megragadva, közvetlenül mielőtt becsukódik a tolóajtó az utas ujjai rettentő közel kerülnek az elvesztéshez. Persze csak optikailag, hiszen egy vékonyka műanyag lap megóvja a becsípődéstől. De látszatra valóban bátorságpróba íze van a dolognak, még a sokadik sikeres ajtócsukás után is megbizseregteti az ember gyomra tájékát. Ezt hasonló autókban, például a Fiat Doblóban, valahogy okosabban csinálták.

A következő oldalon kiderül, hogyan támadnak a gyógytornászmaffia emberei a Berlingo gyanútlan utasaira.


Ha már a stresszelős ajtónál tartunk, indulás után is minden alkalommal összerezzentünk, mikor az ajtók önműködően bezáródtak. Mindezt olyan csattanás kíséretében, amiről leginkább egy villanymozdony főkapcsolójának hangja jutott eszünkbe.

A gyógytornászmaffia támadása

Menet közben a hátsó traktusból néha elkeseredett siránkozások hangfoszlányai törtek előre. Többen összeesküvés elméletet szőttek, amelynek értelmében a kényelmetlen, hátfájdítós üléseket minden bizonnyal a zsírgazdag gyógytornászmaffia tagjai rendelték meg a Citroën mérnökeitől, annak reményében, hogy majd a hosszú utazások alatt lerokkant áldozatokat busás haszon fejében gyógyítják meg.

Ők, – mármint a hátul méltatlankodó tömeg – amúgy kényelmesen elfértek a puha fotelekben, vállban is volt elég hely, és még a lábtérre sem lehetett egy rossz szavuk sem. Rájuk lehetne fogni, hogy csak hisztiznek, de ez nem igaz. Valóban, hosszabb útra vagy mi nem vagyunk alkalmasak, vagy a kocsi ülései.

Hangszerkölcsönző

Hazaindulás előtt még túlestünk a fotózáson is. Azért ekkor, mert néhány fiatalkorú olvasónk így már nem szembesül a csomagtartóban felhalmozott, ipari mennyiségű alkoholtartalmú ital sokkoló látványával. Ez jót tesz az egészséges lelki fejlődésüknek, mi pedig nem járunk elöl rossz példával.

Hogy csurig kitöltsük a rendelkezésre álló rakteret, nem is volt elég öt ember csomagja, minden vacka. Kénytelenek voltunk kölcsönkérni még néhány hátizsákot, egy dobot, gitárt, citerát. A maradék helyre egy kazal furulya került, vegyesen néhány kavallal. Szóval rendesen meg kellett küzdeni, hogy ki lehessen rá tenni a megtelt táblát, de végül siker koronázta a kitartást.

Étvágyára nem lehet egy rossz szót sem ejteni, az összesen kilencszáz kilométeres utat megjárta 55 liter gázolajból, ami 6,1-es átlagot jelent. Ez fejenként alig 3 ezer forint, ami a teljesárú, retúr vonatjegynél jóval kevesebb. Mindössze a sofőrnek kell összeszorított fogakkal tűrni, amint a kocsiban innen-onnan sziszegő hangokat hall és erőteljes komlóillat csavarja az orrát.

Az 1,6 literes dízel ebben a guruló, üvegezett fémdobozban, aminek tervezésekor nem elsősorban a jó aerodinamika elérése volt a cél, tisztességesen megállta a helyét. A kocsi a méreteihez képest nem szalad rosszul, de fergeteges élményt nem nyújt. Legfeljebb a két tankolás között megtett út hosszával tudja elkápráztatni a gazdáját.


Műszaki adatok – Citroen Berlingo 1,6 HDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Furat x löket (mm) 75 – 88,3
Hengerek / szelepek száma 4
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66(90)4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 215 / 1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,9
Végsebesség (km/h) 160
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,7
Vegyes (l/100 km) 5,4
CO2 kibocsátás (g/km) 143
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4137 / 1724 / 1819
Tengelytáv (mm) 2693
Csomagtér (liter) 624 / 2800
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1311 / 624
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 185 / 65 R 15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 830 000 (Most 3 830 000)
Konkurensek (forint) Fiat Dobló Panorama 1.3 Multijet Family / 4 050 000
Renault Kangoo
Tesztelt autó ára (forint) 3 830 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Légkondicionáló, elektromos ablakok, légzsákok elől, hővisszaverő szélvédő, ködfényszórók
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Francia autóhoz mérten kényelmetlen ülések, tágas belső, mindent elnyelő csomagtartóval.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont