| Röviden – Fiat 500L | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Tágas, ötüléses egyterű, kis motorokkal |
| Mit tud? | Vicces forma, nagy beltér, vidám mediterrán hangulat |
| Mibe kerül? | 4,45 milliótól indul, de ez a piros kocsi több mint 6,3 millió forint |
| Kinek jó? | Gyerekeseknek, akik imádják az olasz kocsikat annyira, hogy elnézzenek a dizájnért cserébe pár kisebb hibát |
Kedvesen mosolyog, pufók teste baráti ölelésre hív, nincs benne semmi agresszió. A kis dízelmotor kiválóan illeszkedik a karakterhez: békésen andalog vele a testes, családszerető olasz kocsi, de ha fölhergeli magát, okozhat meglepetéseket. Az átvétel pillanatától a könnyes búcsúig imádtam ezt az autót, pedig van hibája bőven!
Már nem csak a névben van IdeaA Fiat tágas, világos, vidám családi autót tervezett az unalmas, semmilyen, tökéletesen élménymentes Idea utódjául. A magyar autós újságírás egy jeles képviselője jellemezte ezzel a találó mondattal a Fiat Ideát egy tévés tesztben: “Ami ebben az autóban, legalábbis a külsejének a formanyelvében egyáltalán nincs, az az idea”.
Hát ebben az új egyterűben bizony kívül is van idea, ötlet! A legnagyobb ötlet, hogy egyáltalán nem olyan, mint a konkurensek. Az Opel a Merivába, a Ford a B-Maxba, a Citroenbe kényszeresen belevitt egy kicsit a többi kategóriában manapság oly divatos élességből, agresszióból. A Fiat? Mediterrán vidámsággal, joviális, barátságos, apukás karakterrel ruházta fel szubkompakt családi egyterűjét.

A jellegtelen Idea nem tudott sikeres lenni Olaszországon kívül. Az 500L viszont annyira jellegzetesen olasz, hogy számíthat a Fiat-rajongókra Európa-szerte
Tágas, színes, helyenként kisautósan egyszerű
Az 500L belül ugyanolyan, mint kívül, csak egy sokkal kevésbé hat minőségi terméknek. Az autóba benézve még a kis 500-as hangulatát véljük felfedezni: finom részleteket látunk, sok csillogó, színes felületet, látványos kárpitot, különleges kormányt. Nem is beszélve a tesztautó hatalmas, 100000 forintba kerülő egybe’ üvegtetejéről. Alig várjuk, hogy beülhessünk.

A műszerfal is hozza az 500-as hangulatát, pedig tán egy közös alkatrész sincs a két autó utasterében
A műszerek szépek és különlegesek, átlátszó mutatóikkal, fehér számlapjukkal, de köztük ugyanaz a narancssárga pontmátrix-kijelző tájékoztat a fogyasztásról, rendszerüzenetekről, ami 2013-ban már a Doblóban is kínos egy kicsit. A bajuszkapcsolók kellemetlen tapintású, puha műanyagból készültek, az automata ablaktörlő tekergetős működése megszokhatatlan, az index helyett pedig túl sokszor akar a tempomat karjával irányváltást jelezni az ember.
Az 500L zseniálisan politikus húzással orvosolja ezt a gondot. Az index visszajelző hangja annyira halk, hogy az ember észre se veszi, hányat villan a lámpa. Mondjuk ezzel együtt jár, hogy elég gyakran egyet se, mert a kart elég erősen kéne bökni sávváltáshoz – többször dudáltak rám ezzel a Fiattal, mert nem indexeltem, csak azt hittem, mint az elmúlt tíz évben összesen.

Az ülés szép, de a textil minősége szörnyű, az ülőlap pedig rövid. Van más, bársonyos-bőrös kárpittal is, azt tessenek venni
És még egy sirám: bár a csomagtartó meglepően nagy (katalógus szerint csak 400 liter, de a magas kabin miatt tetőig pakolva szerintem ennek a kétszerese), vannak benne szatyorakasztók, duplafenekű a rekesz, szóval az egész a nyaralni induló apukák öröme, a hátsó ülések előrehajtási mechanizmusa kényelmetlen, korszerűtlen, sőt: az első előrehajtás-visszahajtás után a szélesebbik ülőlap soha többé nem dőlt előre. Ja, és a rádió állomáslista-nézetében nem lehet keresni, vagyis egy-egy új állomás eltárolása kettővel több érintést igényel, mint a világ többi autójában. Hát ennyi hibát találtam a kabinban. Nem kevés.
De.
Hiába épített be a kocsiba a Fiat jó pár bosszantó apróságot, az összhatás lenyűgöző. Aki fogékony a dolce vita érzésére, egy 500L kipróbálása után viszolyogni fog az összes német és japán egyterű unalmától, ridegségétől, de még a franciákat is szellemtelennek, lélektelennek fogja érezni. És nem a gazdagon felszerelt, ellenben igen drága tesztautó kétzónás automata klímája, vagy érintőképernyős rádiója-infocentere itt a lényeg, hanem a tiszta, latin jellem.
Az 500L-lel az út élmény, az autózás kaland. A magas ablakokkal körbeüvegezett, tágas kabinból egész más világ tárul az utazók szeme elé, mint a manapság divatos, keskeny ablakos személyautókból. A hátul ülők sokkal magasabban ülnek az előre kerülteknél, a magas szélvédőn remekül kilátnak, az 500L-ben mindenki panorámás helyet kap. Az üvegtető viszont nagyon lecsökkenti hátul a belmagasságot, a magas felnőttek haját simogatja a kárpit a tető végében.
Adatlap
Fiat 500L Lounge 1.3 Multijet
| Motor | 1248 cm3, Dízel, S4 |
| Teljesítmény | 85 LE |
| Nyomaték | 200 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,9 sec |
| Végsebesség | 165 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l / 100 km |
Kis motor, kis erő, kis hang, nagy élvezet
Alig bírtam kiállni a tesztautóval a budaörsi márkakereskedés udvarából, olyan rettenetesen gyenge alapjárat-közelben. Rendesen fel kell pörgetni a motort, nem szabad sajnálni a kuplungot, ha hirtelen kell besorolni a forgalomba az út mellől – ezt hamar megtanultam.
Ellenben fordulaton, úgy 2000 felett nagyon élni kezd az 1,25 literes kis dízel legújabb változata. A szerény katalógusadatok dacára olyan lelkesen indul meg, olyan örömmel pörög, olyan elánnal húzza a 13 mázsát, plusz én, hogy nem is érti az ember, hogyan varázsolta be a Fiat ezt a dinamikát az Ideában még oly erőtlen, kehes kis turbódízelbe.
Az ötfokozatú váltó áttételezése nagyon jól illeszkedik a motor karakteréhez, 130-nál 3000 alatt forog, és valami hihetetlenül csendes az icipici motor. Ezzel együtt nyilván sokkal jobb lesz a 105 lovas, 1,6-os dízellel, érdemes kivárni. (Az USÁ-ban az alapmotor a 140 lovas 1,4-es turbó – azzal milyen fickós vadállat lehet, és milyen sokat fogyaszthat ekkora homlokfelülettel!) Főleg országúti menetben, ráérősen autózva 6,1 liter volt az átlagfogyasztás – ekkora motortól sok, ekkora autótól viszont nagyszerű.
A futómű különben a szokásos tömegautós megoldás: MacPherson elöl, csatolt hosszlengőkarok hátul. Az 500L nagy oldaldőlésekre hajlamos, és hirtelen kormánymozdulatokra idegesen reagál, mégis, kezes, alapvetően stabil, könnyen kézben tartható kocsi. Az elektromos szervokormány rásegítése Fiat-módra kétfokozatú, a városban pehelykönnyen forgatható City módban, viszont országúton lehetne egy kicsit kevésbé erőteljes az asszisztencia.

Majdnem pók: a sok kör alakú szem elhelyezése most sokkal kevésbé megosztó, mint a Multipla első generációján volt
A teszt előtt egy dolog miatt ácsingóztam nagyon a kocsira: alig vártam, hogy kipróbálhassam az 500L legnagyob autóipari innovációját, a beépített Lavazza kávéfőzőt. Na, ez az egy dolog nem volt a kocsiban – egyelőre még nem szerepel a hazai extralistán a nagy dérrel-dúrral beharangozott mobil koffeingyár. Erre is várnunk kell, mint az erősebb motorokra (az 1,6-os dízel mellett kapható lesz majd a kéthengeres TwinAir is, 105 lerővel, és valószínűleg horribilis fogyasztással).
| Az 500L 1.3 Multijet és a konkurensek listaára (legkisebb, leggyengébb dízel alapár) | ||
|---|---|---|
| Opel Meriva 1.3 CTDi (75 LE) | 4 600 000 Ft | |
| Citroen C3 Picasso 1.6 HDI (92 LE) | 5 120 000 Ft | |
| Ford B-Max 1.5 TDCi (75 LE) | 4 810 000 Ft | |
| Fiat 500L PopStar 1.3 Mjet (84 LE) | 5 600 000 Ft | |
A Szerbiában készülő egyterű alighanem nagy siker lesz az olasz piacon, és valószínűleg nyugat-Európa államaiban is szívesen veszik majd azok a családok, akik lélekben olaszok. De használati értékéhez képest nagyon magas ára a miénkhez hasonló, árérzékenyebb térségekben gátja lehet a sikernek.
Jó, hogy van benne stop-start rendszer, emelkedőn elindulást segítő, féknyomás-tartó elektronika, menetstabilizáló, tempomat, kétzónás klíma, kormányról kezelhető telefonkihangosító és rádió, no de akkor is: 6,3 millió, egy 84 lóerős kis dízelautóért?
Amikor 6,2 egy Elegance kivitelű, 105 lovas dízel Octavia kombi, 6,04 egy Scénic Expression, 110 dízel lóval?
De én lennék a legboldogabb, ha tévednék. Mert nagyon jót tenne az utcaképnek itthon sok-sok vidám, laza Fiat 500L.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|










