| Röviden – BMW 2 Active Tourer, Mercedes-Benz B-osztály | |
|---|---|
| Mik ezek? | Családi egyterűek prémium körítéssel, szolgáltatásokkal |
| Mit tudnak? | A kategóriától elvárt praktikus, átgondol utasteret, és jó néhány, borsos áron kínált extrát |
| Mibe kerül? | A BMW 7 364 000 forintról indul, a Mercedes alapmotorral 7,1 millió, 10 millióig minkét esetben könnyedén el lehet jutni |
| Ezek a te autóid | Ha valamiért szeretnél irigységet kiváltó márkajelet a családi batárra |
Történelmi távlatot tekintve, a prémium kompakt egyterűek között előnyt élvez a Mercedes. A stuttgartiak már jóval korábban lemondtak a hátsókerék-hajtás egyeduralmáról, mint a BMW. 1997-ben a szendvicspadlóval debütáló A-osztállyal törték meg a jeget, majd 2005-ben rátettek még egy lapáttal, és bevezették az egy mérettel nagyobb B-osztályt.
Utóbbival is szépen kaszáltak, az első szériából 2011-ig több mint 700 ezer darabot adtak el, a másodikból pedig már biztosan elérték a 400 ezres darabszámot.
Ezzel szemben a BMW csak most tört meg, és a márka történetében először dobott piacra elsőkerék-hajtású MPV-t, a 2-es Active Tourert. Érezték a bajorok is, hogy már nem csak az ár-érték arányt tekintve józanabb francia-japán típusoknak terem babér. Sokat vártak, sokat terveztek, de végül belevágtak a fejlesztésbe, és most izomból próbálnak betörni a szegmensbe. Ha a Mercedes tudott szeletet hasítani a tortából, nekik miért ne menne?
Külső, forma
Távolról tehát ikrek, de közelebb érve már feltűnnek a márkaidentitást harsányan hirdető részletek. A BMW orrán ott az összetéveszthetetlen dupla vesét formáló hűtőrács, és a két pár kört formáló nappali menetfény, ami hosszú évek kötelező jellemzője a bajoroknak.
A Mercedes B-osztály esetén sem adnak esélyt a találgatásra, a hűtőrácson ülő hatalmas csillag azonnal meghatározza a hovatartozást. Mivel épp most ért modellciklusa feléhez, idén nagyobb légbeömlővel ellátott, átdolgozott első lökhárítót, a fényszóróba integrált nappali menetfényt, frissített hűtőrácsot, hátulra LED-es új lámpatesteket kapott

Méretüket tekintve csak pár centiméter eltérés akad a két autó között, de a BMW már új fronton támad, nemsokára piacra dobják a hétszemélyes, három üléssorral rendelkező Gran Tourert
Oldalról az övvonal alatt húzódó lemezdomborítás ad támpontot, a BMW konzervatív játékot játszott a fénnyel, ellenben a Mercedes egész lendületes, jóleső látvány.

Oldalról a KIA Carens jutott eszünkbe, ezt teszi a kategóriára jellemző bumfordi dobozforma, szinte lehetetlen egyedit alkotni.
Praktikum, beltér
Ez pedig a hátsó sor és a csomagtér kettősét jelenti. Annyira közel áll egymáshoz a két típus, hogy tulajdonképpen itt dől el minden, ha félre tudjuk tenni a márkaszimpátiát. Ami így tízmillió forint körül szinte lehetetlen, de ez a kérdéskör egy másik cikk témája.
Nyers méreteit tekintve a Mercedes leheletnyi előnybe kerül, csomagtartója 486 literes, és 1545 literig bővíthető, a BMW 468-1510 literes adatával szemben.

Így lehet a végsőkig kihasználni a BMW tároló kapacitását, akár 2,4 méteres tárgyak is szállíthatóak.

Mindkét csomagtér igényesen kárpitozott, de csak felárért kínált, és kreatív ötleteket nélkülöző extrákkal tehetők praktikusabbá. A tesztautón jól látszik például, mennyire hiányzik a duplafedelű padló, nélküle nincs sík rakodótér.
Egyértelmű különbségként a BMW láblendítéssel is nyitható, elektromos csomagtér ajtója említhető meg, csillagos ellenfele nem tud ilyen trükköt.
Szinte bosszantó a kísérteties hasonlóság, nincs számottevő különbség. Eleve skizofrén gondolat garast foghoz verni, amikor már alaphangon 8-9 millióról indulunk, és ezzel a ténnyel mindkét gyártó tisztában van.

A Mercedes egyenesre tömött, műbőrrel borított ülései nem igazán tartanak, de cserébe kényelmesek, és az ötödik utas sem érzi kalodába zárva magát.
A Mercedesben elöl is kellően magas az üléspozíció, kényelmessé teszi a be- és kiszállást, ahogy a Keyless Go rendszer is, aminek köszönhetően a kulcsmentes bejutás mellet már indítani-leállítani is gombnyomással lehet az autót. Egyszerűen jutunk be a BMW volánja mögé is, ahol az állítható combtámasznak, és jobb oldaltartásnak örülhetünk.
Menet közben
Mélyebben ülünk, sportosabb az összbenyomás, érezhető a törekvés, hogy megmaradjanak a bajor típusok ismertetőjegyei. Mindkét autó eltérő stílusú, de magas minőséget képviselő belsővel kényeztet. A BMW organikus, kissé kusza hangulatú belső dizájnja mellett a Mercedes otthonos luxusa tűnik csábítóbbnak.
Finomabban működnek a kapcsolók, olajozottabban mozognak a szellőzőnyílások, még tökéletesebbek az illesztések. Ráadásul 12 színben állíthatjuk a belső tér hangulatvilágítást, és ilyen ütőkártyát nem tud felmutatni a BMW.

Ha ilyen háromhengerest gyárt majd minden cég, nem fogunk könnyekben kitörni. Az 1,5 literes motor nyomatékos, fürge, és ebben a konstrukcióban mentes a zavaró rezgésektől.
Menet közben feltűnő, hogy mennyire nem feltűnő a BMW 218i Active Tourer orrában dolgozó 1,5 literes háromhengeres motor. Ekkora testben tökéletesen sikerült eltüntetni a hengerszám adta jellegzetes járás rezgéseit, semmivel sem zavaróbb az élénk gázreakcióval, élvezhető teljesítmény-leadással rendelkező motor morgása, mint a Mercedesben szolgáló négyhengeresé.
A B-osztály 1,6 literese még halkabb, még erősebb, de a hétsebességes, duplakuplungos váltóval, és a lágyra hangolt, finom rugózást biztosító futóművel párosítva alig tűnik dinamikusabbnak, mint 136 lóerős bajor ellenlábasa. Mindkét blokk már 1250-es percenkénti fordulattól leadja maximális nyomatékát, az azonos körön mért átlagfogyasztásuk is mindössze 0,2 liter eltérést mutatott (Mercedes: 6,8 BMW: 6,6).Jobb a BMW-t vezetni, de ha most München felé kellene indulnom, akkor a Mercedes mellett döntenék. Viszont ha osztrák kirándulásról lenne szó, tiltott autópálya-használattal, akkor legyűrném a bennem élő nyugdíjast, és az élénkebb kormányzású, fürgébb, könnyedebb hangulatú BMW kulcsát vágnám zsebre.
Költségek, biztonság
A biztonsági szolgáltatások szkandermeccse is döntetlenre áll. A BMW paklijában ott van minden ász, amit ma egy prémiumgyártó kínálhat, araszoló kocsisorral lépést tartó, a sáv határait figyelő dugósegéd (0-40 km/h között aktív), gázolást elkerülő automata fékrendszer, parkolósegéd, táblafelismerő-rendszer és ráfutásra figyelmeztető óv minket a teljesség igénye nélkül.

A nagy navigáció háborúban arcpirító árak repkednek. Ez a kisebb, alacsonyabb felbontású képernyőn futó gyári BMW verzió 200 ezer, a Mercedes gyári rendszere pedig csak a COMAND csomagban elérhető 1,17 millióért
A költségek szempontjából szintén komoly sakkjátszma lenne kihirdetni a győztest, a 136 lóerős BMW 218i Active Tourer 7 364 000 forintról indul, és nincs 150 lóerős teljesítménylépcső, a következő benzines már 231 lóerős. A 122 lóerős alapmotorral szerelt Mercedes 7 136 000, a tesztautó viszont már 10,3 millió.
A közös fotózás után még úgy tűnt, hogy a BMW egyértelmű befutó, viszont figyelembe véve a Mercedesbe rendelhető kiegészítők garmadáját, már kiegyenlített a küzdelem. M-es futómű, AMG csomag, minden mi szem-szájnak ingere, ársávtól függően változik, hogy épp melyik autó tűnik szimpatikusabbnak.

A családi egyterűek piaca nem bővül olyan ütemben, mint az első B-osztály megjelenése idején 2005-ben. A BMW mégis ringbe szállt, komoly erőket felvonultatva, érdekes lesz látni 1-2 év múlva az eladási mutatókat.
(A BMW közben újabb frontot nyitott, tegnap futott be a hír: megérkezett az Active Tourer három üléssoros verziója, a Gran Tourer.)






