Röviden – BMW 2 Active Tourer, Mercedes-Benz B-osztály
Mik ezek? Családi egyterűek prémium körítéssel, szolgáltatásokkal
Mit tudnak? A kategóriától elvárt praktikus, átgondol utasteret, és jó néhány, borsos áron kínált extrát
Mibe kerül? A BMW 7 364 000 forintról indul, a Mercedes alapmotorral 7,1 millió, 10 millióig minkét esetben könnyedén el lehet jutni
Ezek a te autóid Ha valamiért szeretnél irigységet kiváltó márkajelet a családi batárra

Történelmi távlatot tekintve, a prémium kompakt egyterűek között előnyt élvez a Mercedes. A stuttgartiak már jóval korábban lemondtak a hátsókerék-hajtás egyeduralmáról, mint a BMW. 1997-ben a szendvicspadlóval debütáló A-osztállyal törték meg a jeget, majd 2005-ben rátettek még egy lapáttal, és bevezették az egy mérettel nagyobb B-osztályt.

Utóbbival is szépen kaszáltak, az első szériából 2011-ig több mint 700 ezer darabot adtak el, a másodikból pedig már biztosan elérték a 400 ezres darabszámot.

Ezzel szemben a BMW csak most tört meg, és a márka történetében először dobott piacra elsőkerék-hajtású MPV-t, a 2-es Active Tourert. Érezték a bajorok is, hogy már nem csak az ár-érték arányt tekintve józanabb francia-japán típusoknak terem babér. Sokat vártak, sokat terveztek, de végül belevágtak a fejlesztésbe, és most izomból próbálnak betörni a szegmensbe. Ha a Mercedes tudott szeletet hasítani a tortából, nekik miért ne menne?

Külső, forma

Távolról tehát ikrek, de közelebb érve már feltűnnek a márkaidentitást harsányan hirdető részletek. A BMW orrán ott az összetéveszthetetlen dupla vesét formáló hűtőrács, és a két pár kört formáló nappali menetfény, ami hosszú évek kötelező jellemzője a bajoroknak.

A Mercedes B-osztály esetén sem adnak esélyt a találgatásra, a hűtőrácson ülő hatalmas csillag azonnal meghatározza a hovatartozást. Mivel épp most ért modellciklusa feléhez, idén nagyobb légbeömlővel ellátott, átdolgozott első lökhárítót, a fényszóróba integrált nappali menetfényt, frissített hűtőrácsot, hátulra LED-es új lámpatesteket kapott

Ebben az összeállításban komor a BMW, de természetesen akad világos kárpit, ami feldobja a belsőt.
Ebben az összeállításban komor a BMW, de természetesen akad világos kárpit, ami feldobja a belsőt.

Német párharc a gazdag családokért

Német párharc a gazdag családokért

Ebben az összeállításban komor a BMW, de természetesen akad világos kárpit, ami feldobja a belsőt.
Csak semmi csicsa! Rém egyszerű a BMW műszerfala.
A nagy navigáció háborúban arcpirító árak repkednek. Ez a kisebb, alacsonyabb felbontású képernyőn futó gyári BMW verzió 200 ezer, a Mercedes gyári rendszere pedig csak a COMAND csomagban elérhető 1,17 millióért
Német párharc a gazdag családokért 68
Német párharc a gazdag családokért 69
Német párharc a gazdag családokért 70
Német párharc a gazdag családokért 71
Jobban testre szabható a BMW működése, a futómű feszessége is állítható.
Német párharc a gazdag családokért 73
Német párharc a gazdag családokért 74
Német párharc a gazdag családokért 75
Német párharc a gazdag családokért 76
Ez a kis extra előnyt ad a BMW-nek, a Mercedes csomagterében nincs lehetőség elektromosan dönteni a hátsó üléstámlákat.
Német párharc a gazdag családokért 78
Német párharc a gazdag családokért 79
Német párharc a gazdag családokért 80
Német párharc a gazdag családokért 81
Így lehet a végsőkig kihasználni a BMW tároló kapacitását, akár 2,4 méteres tárgyak is szállíthatóak.
Az elektromos csomagtérajtó szintén a BMW sajátja, ha rendeljük, akár láblendítéssel is nyitható.
Ha ilyen háromhengerest gyárt majd minden cég, nem fogunk könnyekben kitörni. Az 1,5 literes motor nyomatékos, fürge, és ebben a konstrukcióban mentes a zavaró rezgésektől.
Német párharc a gazdag családokért 85
A Mercedes mozgatásáról a végletekig csendes, kiemelkedő járáskultúrájú, izmos 156 lóerős benzinmotor gondoskodik. Szinte észrevehetetlen.
Mindkét utaskabin magas minőséget hoz, de megnyerőbb az apró finomságokkal, precíz illesztésekkel, és otthonosabb hangulattal felvértezett Mercedes
Német párharc a gazdag családokért 88
Sokkal több információt kapunk a Mercedes műszerfaláról, a középső LCD kijelző felbontása pompás, és könnyen kezelhető.
A Garmin féle navigációt kapta meg a tesztautó, grafikája elüt a menütől, otrombán fest, látszik, hogy nem erre a felületre optimalizálták.
A 12 választható színt felvonultató belső hangulatvilágítás érdekes újítás a Mercedestől.
Német párharc a gazdag családokért 92
Német párharc a gazdag családokért 93
Német párharc a gazdag családokért 94
Német párharc a gazdag családokért 95
Német párharc a gazdag családokért 96
Német párharc a gazdag családokért 97
Mindkét csomagtér igényesen kárpitozott, de csak felárért kínált, és kreatív ötleteket nélkülöző extrákkal tehetők praktikusabbá. A tesztautón jól látszik például, mennyire hiányzik a duplafedelű padló, nélküle nincs sík rakodótér.
Német párharc a gazdag családokért 99
Német párharc a gazdag családokért 100
A Mercedes egyenesre tömött, műbőrrel borított ülései nem igazán tartanak, de cserébe kényelmesek, és az ötödik utas sem érzi kalodába zárva magát.
Német párharc a gazdag családokért 102
A helykínálat mindkét típusnál rendben van, a BMW-nél az ötödik hely még idézőjelesebb, mint a Mercedes esetén
A családi egyterűek piaca nem bővül olyan ütemben, mint az első B-osztály megjelenése idején 2005-ben. A BMW mégis ringbe szállt, komoly erőket felvonultatva, érdekes lesz látni 1-2 év múlva az eladási mutatókat.
Német párharc a gazdag családokért 105
Német párharc a gazdag családokért 106
Német párharc a gazdag családokért 107
a fényszórókba integrált nappali menetfényről lehet megkülönböztetni a ráncfelvarrás utáni B-osztályokat
A számozás sem itt, sem a BMW esetén nem lehet következtetési alap, a B 200-ban négyhengeres, 1,6 literes dolgozik, a 218i-ben pedig egy 1,5 literes három hengeres.
Német párharc a gazdag családokért 110
Német párharc a gazdag családokért 111
Német párharc a gazdag családokért 112
Német párharc a gazdag családokért 113
Német párharc a gazdag családokért 114
Német párharc a gazdag családokért 115
A Mercedes orra hangsúlyosabb, oldalnézetből az ajtók lemezdomborítása tűnik fel elsőként.
Német párharc a gazdag családokért 117
Nincs kétség, a hatalmas csillag útba igazít, egy Mercedes áll velünk szemben. A ráncfelvarrás alig hozott tetten érhető változást, de MPV szinten eddig sem volt gond a B-osztály megjelenésével.
Német párharc a gazdag családokért 119
Oldalról a KIA Carens jutott eszünkbe, ezt teszi a kategóriára jellemző bumfordi dobozforma, szinte lehetetlen egyedit alkotni.
Német párharc a gazdag családokért 121
Német párharc a gazdag családokért 122
Az alapból feszesebbre hangolt futóművel, változó áttételű kormánnyal agilisebb a BMW viselkedése, de ezt borsos felárért a végletekig fokozhatjuk.
Méretüket tekintve csak pár centiméter eltérés akad a két autó között, de a BMW már új fronton támad, nemsokára piacra dobják a hétszemélyes, három üléssorral rendelkező Gran Tourert
Hosszú, autópályás túrákhoz nincs jobb társ a kényelmesen rugózó Mercedesnél.
Német párharc a gazdag családokért 126
Fotó megosztása:

Méretüket tekintve csak pár centiméter eltérés akad a két autó között, de a BMW már új fronton támad, nemsokára piacra dobják a hétszemélyes, három üléssorral rendelkező Gran Tourert

Méretüket tekintve csak pár centiméter eltérés akad a két autó között, de a BMW már új fronton támad, nemsokára piacra dobják a hétszemélyes, három üléssorral rendelkező Gran Tourert

Messziről nézve, pláne ebben az azonos, fehér színben alig akad különbség a két autó között. Sziluettjüket tekintve mint két tojás hasonlítanak, köszönhetően a szinte centire azonos méreteknek. A Mercedes 1,7 centivel hosszabb, 1,4-el keskenyebb, magasságuk szinte azonos (2 mm a különbség!). Tengelytávban a legnagyobb az eltérés, 2,9 centiméter a Mercedes javára (2,7 m), de megjelenésben ez sem ad komoly eltérést.

Oldalról az övvonal alatt húzódó lemezdomborítás ad támpontot, a BMW konzervatív játékot játszott a fénnyel, ellenben a Mercedes egész lendületes, jóleső látvány.

Oldalról a KIA Carens jutott eszünkbe, ezt teszi a kategóriára jellemző bumfordi dobozforma, szinte lehetetlen egyedit alkotni.

Oldalról a KIA Carens jutott eszünkbe, ezt teszi a kategóriára jellemző bumfordi dobozforma, szinte lehetetlen egyedit alkotni.

Utóbbi egész tisztességes (0,26 cw) értékű alaktényezővel büszkélkedhet, de ennél érdektelenebb adatot nem is kutathattam volna fel egy kisbusz összehasonlítóhoz, úgyhogy inkább jöjjön a mély víz.

Praktikum, beltér

Ez pedig a hátsó sor és a csomagtér kettősét jelenti. Annyira közel áll egymáshoz a két típus, hogy tulajdonképpen itt dől el minden, ha félre tudjuk tenni a márkaszimpátiát. Ami így tízmillió forint körül szinte lehetetlen, de ez a kérdéskör egy másik cikk témája.
Nyers méreteit tekintve a Mercedes leheletnyi előnybe kerül, csomagtartója 486 literes, és 1545 literig bővíthető, a BMW 468-1510 literes adatával szemben.

Csak semmi csicsa! Rém egyszerű a BMW műszerfala.

Csak semmi csicsa! Rém egyszerű a BMW műszerfala.

Mivel a két tesztautót különböző felszereltséggel kaptuk meg, nem lett volna korrekt a tapasztalt jellemzők alapján ítéletet mondani. Az általunk vezetett Mercedest bár az erősebb, 156 lóerős benzinmotorral szerelték, hátul a 60:40 arányban dönthető ülések csak a nevükben szereplő funkciónak feleltek meg, se pohártartót, sem lehajtható könyöktámaszt, sem egyéb praktikus apróságot nem találtunk. Ellenben a BMW-ben sínen csúsztatható, állítható háttámlával, levegőbeömlővel, pohártartós kartámasszal örvendezteti a hátul utazókat.

Így lehet a végsőkig kihasználni a BMW tároló kapacitását, akár 2,4 méteres tárgyak is szállíthatóak.

Így lehet a végsőkig kihasználni a BMW tároló kapacitását, akár 2,4 méteres tárgyak is szállíthatóak.

Itt jön a matek, mert nagyjából kiegyenlíthető ez a különbség, csak zsebmélység kérdése az egész. A Mercedest a legjobban tömött csomagban választva sem kapjuk szériaként a praktikus extrákat, az Easy-vario-plus rendszer 226 000 forintért adja a kihagyhatatlannak tűnő 12 voltos csatlakozót a csomagtérbe, kartámaszt, sínen mozgó hátsó üléssort, és a hosszú tárgyak szállítását segítő, előredönthető jobb első ülést.

Mindkét csomagtér igényesen kárpitozott, de csak felárért kínált, és kreatív ötleteket nélkülöző extrákkal tehetők praktikusabbá. A tesztautón jól látszik például, mennyire hiányzik a duplafedelű padló, nélküle nincs sík rakodótér.

Mindkét csomagtér igényesen kárpitozott, de csak felárért kínált, és kreatív ötleteket nélkülöző extrákkal tehetők praktikusabbá. A tesztautón jól látszik például, mennyire hiányzik a duplafedelű padló, nélküle nincs sík rakodótér.

Praktikus ülésállítás a BMW-hez sincs alapáron, a 13 centivel csúsztatható (egymástól függetlenül a jobb és bal oldal) hátsó sor, állítható háttámla, valamint a csomagtérből elérhető elektromos lehajtás lehetősége 98 900 forintos tétel. a 40:20:40 arányú elrendezés alap, a 2,4 méteres tárgyak szállítását is lehetővé tevő, dönthető első üléstámla viszont újabb, külön tétel, 62 600 forintért.  
Egyértelmű különbségként a BMW láblendítéssel is nyitható, elektromos csomagtér ajtója említhető meg, csillagos ellenfele nem tud ilyen trükköt.

Szinte bosszantó a kísérteties hasonlóság, nincs számottevő különbség. Eleve skizofrén gondolat garast foghoz verni, amikor már alaphangon 8-9 millióról indulunk, és ezzel a ténnyel mindkét gyártó tisztában van.

A Mercedes egyenesre tömött, műbőrrel borított ülései nem igazán tartanak, de cserébe kényelmesek, és az ötödik utas sem érzi kalodába zárva magát.

A Mercedes egyenesre tömött, műbőrrel borított ülései nem igazán tartanak, de cserébe kényelmesek, és az ötödik utas sem érzi kalodába zárva magát.

A helykínálat szintén azonos, és a már említett csomagokban szereplő csúsztatható üléssorral tetszés szerint variálható. A Mercedes előnye, hogy magasabb üléspozíciót kínál, így a nehezebben mozgó, idősebb utasok számára komfortosabb, mint a sportosságot sugárzó BMW. Utóbbi viszont jobban tartja a testet, a Mercedes inkább kényelmes pamlag irányába mutat.

A Mercedesben elöl is kellően magas az üléspozíció, kényelmessé teszi a be- és kiszállást, ahogy a Keyless Go rendszer is, aminek köszönhetően a kulcsmentes bejutás mellet már indítani-leállítani is gombnyomással lehet az autót. Egyszerűen jutunk be a BMW volánja mögé is, ahol az állítható combtámasznak, és jobb oldaltartásnak örülhetünk.

Menet közben

Mélyebben ülünk, sportosabb az összbenyomás, érezhető a törekvés, hogy megmaradjanak a bajor típusok ismertetőjegyei. Mindkét autó eltérő stílusú, de magas minőséget képviselő belsővel kényeztet. A BMW organikus, kissé kusza hangulatú belső dizájnja mellett a Mercedes otthonos luxusa tűnik csábítóbbnak.

Finomabban működnek a kapcsolók, olajozottabban mozognak a szellőzőnyílások, még tökéletesebbek az illesztések. Ráadásul 12 színben állíthatjuk a belső tér hangulatvilágítást, és ilyen ütőkártyát nem tud felmutatni a BMW.

Ha ilyen háromhengerest gyárt majd minden cég, nem fogunk könnyekben kitörni. Az 1,5 literes motor nyomatékos, fürge, és ebben a konstrukcióban mentes a zavaró rezgésektől.

Ha ilyen háromhengerest gyárt majd minden cég, nem fogunk könnyekben kitörni. Az 1,5 literes motor nyomatékos, fürge, és ebben a konstrukcióban mentes a zavaró rezgésektől.

A műszerfalra biggyesztett központi kijelző kezelésében a BMW iDrive rendszere még mindig gördülékenyebb, könnyebben kezelhető, mint a Mercedes három sávra tagolt menüje.  A gyári navigáció pedig mindkét oldalon zsíros falat. A BMW szoftvere kisebb 6,5 colos kijelzővel 313 000 forintért elérhető, a Mercedes 200 ezerért Garmin térképet telepít, a mindent bele csomag gyári navigációval 1,17 milliós tétel (a BMW-nél 820 ezer).

Menet közben feltűnő, hogy mennyire nem feltűnő a BMW 218i Active Tourer orrában dolgozó 1,5 literes háromhengeres motor. Ekkora testben tökéletesen sikerült eltüntetni a hengerszám adta jellegzetes járás rezgéseit, semmivel sem zavaróbb az élénk gázreakcióval, élvezhető teljesítmény-leadással rendelkező motor morgása, mint a Mercedesben szolgáló négyhengeresé.

Hosszú, autópályás túrákhoz nincs jobb társ a kényelmesen rugózó Mercedesnél.

Hosszú, autópályás túrákhoz nincs jobb társ a kényelmesen rugózó Mercedesnél.

A B-osztály 1,6 literese még halkabb, még erősebb, de a hétsebességes, duplakuplungos váltóval, és a lágyra hangolt, finom rugózást biztosító futóművel párosítva alig tűnik dinamikusabbnak, mint 136 lóerős bajor ellenlábasa. Mindkét blokk már 1250-es percenkénti fordulattól leadja maximális nyomatékát, az azonos körön mért átlagfogyasztásuk is mindössze 0,2 liter eltérést mutatott (Mercedes: 6,8 BMW: 6,6).

Jobb a BMW-t vezetni, de ha most München felé kellene indulnom, akkor a Mercedes mellett döntenék. Viszont ha osztrák kirándulásról lenne szó, tiltott autópálya-használattal, akkor legyűrném a bennem élő nyugdíjast, és az élénkebb kormányzású, fürgébb, könnyedebb hangulatú BMW kulcsát vágnám zsebre.

Költségek, biztonság

A biztonsági szolgáltatások szkandermeccse is döntetlenre áll. A BMW paklijában ott van minden ász, amit ma egy prémiumgyártó kínálhat, araszoló kocsisorral lépést tartó, a sáv határait figyelő dugósegéd (0-40 km/h között aktív), gázolást elkerülő automata fékrendszer, parkolósegéd, táblafelismerő-rendszer és ráfutásra figyelmeztető óv minket a teljesség igénye nélkül.

A nagy navigáció háborúban arcpirító árak repkednek. Ez a kisebb, alacsonyabb felbontású képernyőn futó gyári BMW verzió 200 ezer, a Mercedes gyári rendszere pedig csak a COMAND csomagban elérhető 1,17 millióért

A nagy navigáció háborúban arcpirító árak repkednek. Ez a kisebb, alacsonyabb felbontású képernyőn futó gyári BMW verzió 200 ezer, a Mercedes gyári rendszere pedig csak a COMAND csomagban elérhető 1,17 millióért

Mindezt a Mercedes is hozza, egy-két eltéréssel: nem kínál head-up display-t, és az S-osztály óta bemutatott új típusokba rendelhető, aktív vezetéssegítő rendszer sem szerepel az extralistán. Egyelőre.

A költségek szempontjából szintén komoly sakkjátszma lenne kihirdetni a győztest, a 136 lóerős BMW 218i Active Tourer 7 364 000 forintról indul, és nincs 150 lóerős teljesítménylépcső, a következő benzines már 231 lóerős. A 122 lóerős alapmotorral szerelt Mercedes 7 136 000, a tesztautó viszont már 10,3 millió.

A közös fotózás után még úgy tűnt, hogy a BMW egyértelmű befutó, viszont figyelembe véve a Mercedesbe rendelhető kiegészítők garmadáját, már kiegyenlített a küzdelem. M-es futómű, AMG csomag, minden mi szem-szájnak ingere, ársávtól függően változik, hogy épp melyik autó tűnik szimpatikusabbnak.

A családi egyterűek piaca nem bővül olyan ütemben, mint az első B-osztály megjelenése idején 2005-ben. A BMW mégis ringbe szállt, komoly erőket felvonultatva, érdekes lesz látni 1-2 év múlva az eladási mutatókat.

A családi egyterűek piaca nem bővül olyan ütemben, mint az első B-osztály megjelenése idején 2005-ben. A BMW mégis ringbe szállt, komoly erőket felvonultatva, érdekes lesz látni 1-2 év múlva az eladási mutatókat.

Szigorúan ezt a két autót nézve a BMW nyert, még akkor is, ha felszámoljuk a Mercedes hiányzó extráit. De talán tíz év múlva már, deresedő halántékkal félredobnám a jegyzeteket, értékelőtáblázatot, és csak a Mercedest vinném haza.

(A BMW közben újabb frontot nyitott, tegnap futott be a hír: megérkezett az Active Tourer három üléssoros verziója, a Gran Tourer.)

Csaknem egyformák, de mégis ezer apróságban különböznek. Szerinted melyik típus a nyerő?
BMW 2 Active Tourer
57% (12)
Mercedes-Benz B-osztály
43% (9)