| Röviden – Jeep Renegade 2014 | |
|---|---|
| Mi ez? | Kis szabadidő-autó, ami egyes kiviteleiben terepjárónak sem utolsó. |
| Mit tud? | Ha kell, városban is lehet parádézni vele, de nem riad vissza a sárdagasztástól és a siratófaltól sem. |
| Mibe kerül? | 5 250 000-től 9 450 000 forintig. |
| Kinek jó? | Valamelyik változatában szinte mindenki megtalálhatja a számítását. Már ha ki tudja fizetni. |
Más úton jár
Mindez csak azért érdekes, mert a legtöbb gyártó viszonylag egyszerűen oldja meg a problémát. Fognak egy kisautó-padlólemezt a hozzá tartozó, általában elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművekkel (amiket persze kicsit áthangolnak a feladatra), ráépítenek egy terepjáró-szerű karosszériát, amit megemelnek, és kínálnak hozzá egy-két motort.

Egyáltalán nem hozza zavarba a Trailhawk 4×4 Low kivitelt, hogy egy kereke a levegőbe emelkedett, mert így is képes továbbhaladni. Ahhoz, hogy még egy kerék ne érjen talajt, legalább 20,5 centivel kell elemelkednie a hátsó keréknek a földtől. Alul középen jól látszik a hátsó differenciálmű fémszínű háza
Négy motor, ami hat
Kezdjük talán az elején (de ez tényleg csak a jéghegy csúcsa), a motorkínálattal! Alapvetően négy van belőle: 1,6 literes szívó (110 LE) és 1,4 literes turbófeltöltős benzines, valamint 1,6 literes (120 LE) és kétliteres dízel. A nagyobbik benzines és a nagy dízel azonban két teljesítménylépcsőben készül (egyezően 140 és 170 lóerővel), és így már hatdarabosnak számít a motorkínálat.

Jó minőséget sugároz az utastér, különösen a világosszürke-barna-narancs színösszeállításban. A műszerfal felső és utasokkal szemközti részét puha műanyag borítja
Kétszer 4×4
Már ez sem kevés kombináció, de most jön az, amiben a többiek a nyomába sem érhetnek a Jeep Renegade-nek. A hajtásmódokban. Az egyszerű elsőkerék-hajtás mellett ugyanis választható összkerékhajtás (Jeep 4WD Active Drive) és felezőt imitáló összkerékhajtás (Jeep 4WD Active Drive Low) is! Utóbbi olyan opció, amit még feljebb sem nagyon kínálnak: például a BMW X5-ösből sincs terepáttételes kivitel.

Ez az a gombcsoport, amely ebbe a formában más kis szabadidő-autóban nem található meg. Az alsó felével lehet állandóra kapcsolni az összkerékhajtást, a bal felső negyeddel a felező iktatható be, a jobb felső negyed a lejtmeneti segédet aktiválja, a tekerőgombbal pedig az alkalomhoz illő menetprogramot választhatjuk ki. Rock program csak a felezős modellekhez jár
Hagyományőrző
A többséget azonban valószínűleg inkább a márka jellegzetességeit (hűtőrács!) ügyesen felvonultató formaterv nyeri meg. Szerintem kívül és belül egyaránt nagyon mutatósra sikerült a Renegade, és belül a minőségre sem lehet panasz. Pontosak az illesztések, gondos a kidolgozás és a puha anyagokkal sem takarékoskodtak.

A két legjobban felszerelt Limited és a Trailhawk kivitelhez jár a hét col átlójú érintőképernyős médiarendszer. A kezelése gyorsan elsajátítható, de egyes parancsokat lassan hajlandó csak végrehajtani
Belefér, de?
A padló, vagy inkább polc egy felsőbb állásban is rögzíthető, és akkor teljes méretű pótkereket is vihetünk magunkkal, csakhogy ekkor elveszítjük körülbelül a raktér harmadát, ami egy négyfős család számára súlyos veszteség. Ezt azonban a Jeepnél is felismerhették, mert tradicionális tartozékbeszállítójuk, a Mopar többféle tetődobozt is kínál a Renegade-hez.
Mintha a tároló-helyekkel hadilábon állna a Jeep, mert az utastérben sincs sok, és ami van, az is kicsi. Ellenben a vezetőülés elég nagy, és ami egy terepjárásra is alkalmas típusnál még fontosabb, oldalirányban is tart, amiről egy olyan oldaldőlésű pályán végighajtva is meggyőződhettünk, amelyről azt hittük, elég rajta egy rossz mozdulat, és már mehetünk is magyarázkodni, miért nincs oldala az autónak.
Adjunk neki!
Ilyen merészségre persze a terepjárásra legalkalmasabb Trailhawk kivitellel vetemedtünk. Ezt nemcsak alul lekerekítettebb, és így nagyobb első és hátsó terepszöget lehetővé tevő lökhárítói, alsó védőlemezei és hátsó vonószeme különbözteti meg az inkább országútra szánt Limited verziótól. Hanem 1,2 centivel nagyobb, összesen 21 centis szabad magassága (4×2: 17,5 cm), 20,5 centis hátsó terpeszképessége (az a legnagyobb magasság, amire megemelve az egyik hátsó kereket egy másik kerék még nem hagyja el a földet), alapáron járó lejtmeneti segédje és akadályleküzdő programjai is (az Active Drive változatokban hó, homok, sár, a Low változatokban szikla is).

Méretesek és kényelmesek az első ülések. Még oldalirányban is tartanak, ami nemcsak a sportautókban, hanem a terepjárókban sem elhanyagolható tulajdonság
Hullámok hátán
Egyedül az eltolt hullámsoron (olyan egymás melletti hullámsorozat, amelynél ott, ahol az egyik oldalon hullámhegy emelkedik, a másiknál épp hullámvölgy van), kellett zárni a többlemezes tengelykapcsolót és bekapcsolni felezőt. És ugyanott történt, hogy a Trailhawk orrát is sikerült – igaz, csak finoman – odadörgölni az egyik hullámhegyhez egy elhibázott kormánymozdulattal.

Alsó állásban a kivehető polc. Ilyenkor a csomagtartó a maga 350 literével megfelel a kategória átlagának, de alatta csak a gumijavító készletnek jut hely
Terepen is, aszfalton is
Az elöl MacPherson, hátul – az átlagnál igényesebb – több lengőkaros futómű is bírja a terepet, bár nagyobb buckáknál érezhető és hallható, hogy csak a lengéscsillapítók gumi ütközőbakjai fogták meg az ütéseket. Ugyanez a futómű aszfalton is jól teljesít. Ugyan érezni rajta, hogy feszes, mert az aszfaltfoltozások, kátyúk, csatornafedelek ütéseit érzékelhetően továbbadja, de nem is kőkemény.
| A listaáron 5 250 000 forintos Jeep Renegade konkurensei | Listaár |
|
| Citroën Cactus Puretech 110 S&S Feel | 5 200 000 Ft | |
| Nissan Juke 1.6 Visia Plus | 4 425 000 Ft | |
| Opel Mokka 1.6 Ecotec Start/Stop Selection | 4 980 000 Ft | |
| Renault Captur Energy 0.9 TCe S&S Zen | 4 250 000 Ft |
Egészen jól sikerült a hangolás, mert az úttartásra sem lehet panasz. Aszfalton is kiszámíthatóan fordul a Renegade, amit az is megtámogat, hogy a 70 százalékban nagyszilárdságú acélból hegesztett karosszéria rendkívül merev. Egyedül a kormányoszlopra telepített kormányszervó beállítása nem az igazi: kevés a visszajelzés, kanyarból kijövet pedig túl nagy a visszatérítő erő.
Terepre automatát!
A motor és a váltó kiválasztását nagyban befolyásolhatja, hol szeretnénk használni a Renegade-t. A puhán, de több fokozat visszaváltásakor nem minden esetben villámgyors kilencfokozatú automata (német ZF gyártmány) elsősorban a terepre merészkedőknek ajánlható, mert ezzel elkerülhető a kuplung leégetése – no és a terepáttételes összkerékhajtás amúgy is csak ezzel párosítva kapható. Motorként a 170 lóerős, kétliteres dízel jöhet szóba (a 140 lóerőssel tohonyább a Renegade, amit az 1,3 másodperccel hosszabb gyorsulási idő számszerűsít), amely csak gázadásnál emeli meg a hangját, és egy literrel kevesebbet fogyaszt, mint az 1,4 literes benzines turbó (papíron 5,8 liter/100 km a 6,9 liter ellenében).

Feszes a rugózás, de elviselhető mértékben. Cserében ezért az úttartás is kiszámítható, és terepen sem adja meg magát az elöl MacPherson, hátul oldalanként három lengőkaros, független futómű
És most?
Ennyi minden után most már nyugodtan rátérhetünk a baseballra. A meccset két csapat játssza, kilenc-kilenc játékossal, akiknek kilenc játékrészt, azaz inninget kell végigküzdeniük…
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|



