Fontos változás történt tavasszal a hazai autós szabályozás terén, hiszen április elsejétől megszüntették a motorszámot a forgalmi engedélyeken. A korábbi P.5 mezőben volt megtalálható a motorkód vagy motorszám (előbbi a motor típuskódját jelölő azonosító, ez határozza meg, hogy milyen fajta a motor, utóbbi pedig a motorkód plusz a konkrét motor gyártási sorszámából adódó azonosító). A motorszám nyilvántartásból való törlésére még 2024-ben tett javaslatot a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) annak érdekében, hogy csökkenjenek az adminisztrációs terhek.

A törzskönyvből már jóval korábban eltűnt ez az információ, de vajon mit eredményez az, hogy a forgalmi engedélyből is kikerült? Egy átlag autótulaj számára nem sok könnyebbséget jelent ez, de vannak olyan esetek, amikor nagyon lényeges lehet.

Megváltozott a magyar forgalmi, észrevetted? 1

Ezen a forgalmi engedélyen még szerepel a motorszám (Fotó: Vezess.hu)

A motorcsere esete

Van olyan helyzet, amikor egy károsodott motort már nem éri meg megjavítani, gyorsabb és biztosabb megoldás a komplett motorcsere, jellemzően egy használt blokk behelyezése. Ennek legális módja, hogy keresni kell egy igazolható forrásból származó bontott, típusazonos motort, ezt megvásárolva számlaképes szakszerviz által kerül az autóba. Mivel a típusazonos motor beszerelése nem minősül tuningnak, így egyedi engedélyeztetés sem kell hozzá.

A Közlekedési Hatóság egyik kirendeltségén megvizsgálják az autót, és ha valóban típusazonosnak és megfelelőnek találják az elvégzett motorcserét, akkor kiállítják a járműkísérő adatlapot, amely igazolja, hogy mindent rendben találtak. Korábban akinek a forgalmijában csak motorkód szerepelt, annak nem is kellett az új forgalmi kiállításával bajlódnia. Akinek azonban a teljes motorszám benne volt, annak el kellett látogatnia az okmányirodába, hogy a papírokkal igazolt új motorjának számát bejegyeztesse.

Megváltozott a magyar forgalmi, észrevetted? 2

A motorcseréből később probléma lehet, ha nem körültekintően járnak el (Fotó: Zigmunds Dizgalvis / iStock / Getty Images Plus)

Az új rendszer szerint már nem állít ki az okmányiroda új forgalmit típusazonos motorcsere esetén, de az új motorszámot felvezetik az állami nyilvántartási rendszerbe, a bejelentési kötelezettség megmarad. Felmerül a kérdés, hogy ebből lehet-e probléma egy későbbi adásvételkor az eredetiségvizsgán, így az alábbi kérdéseket tettük fel az Építési és Közlekedési Minisztériumnak:

  1. Az új rendszerben típusazonos motorcsere esetén semmilyen esetben nem kell új forgalmi engedély és törzskönyv?
  2. Az állami nyilvántartási rendszerben továbbra is vezetve lesz a motorszám, mint egyedi azonosító? Ha igen, mi lesz az eljárás akkor, amikor egy típusazonos motorcserén átesett autó (amelynek forgalmijában már nincs se motorszám, se motorkód) tulajdonost vált, és az eredetiségvizsán nem egyezik a motorszáma az állami nyilvántartásban szereplő motorszámmal? Megbukik az autó?

Válaszukban közölték, hogy habár a kérdéseinkkel összefüggő szabályozás a közlekedési miniszter hatásköre, de a végrehajtási jellegre és az eredetiségvizsgálatra irányultságuk miatt az Energiaügyi Minisztériumhoz forduljunk. Ezt meg is tettük, a minisztérium Kommunikációs Főosztálya pedig az alábbi választ adta:

„Forgalmi engedélyt motorcsere miatt azokban az esetekben kell cserélni, amelyekben a korábban kiadott okmány még tartalmazza a motorszámot. A 2025. április 1-je után kiadott okmányokat típusazonos motorcsere esetén nem szükséges cserélni, de a változást át kell vezetni a járműnyilvántartásba. A 2021. július 1-jétől kiadott törzskönyvekben a motorszám már nem szerepel, akinek ennél korábban kiadott okmánya van, annak cserélnie kell.

Jelenleg a járműnyilvántartás tartalmazza a motorszámot, abban a motorszám nem minősül egyedi azonosítónak. Az előzetes eredetiségvizsgálatra vonatkozó eljárási szabályok nem változtak, a motorszámot az eddigi előírásoknak megfelelően kell vizsgálni.”

Megváltozott a magyar forgalmi, észrevetted? 3

Ezen a 2021-es kiállítású törzskönyvön még szerepel a motorszám (Fotó: Vezess.hu)

Hogy tisztázzuk a bizonytalanságokat, megkértük dr. Krizsán Zoltán ügyvédet, segítsen a szabályozás értelmezésében. Egy eredetvizsgával foglalkozó szakemberrel történt egyeztetés után rögzítette, hogy ugyan típusazonos motorcserénél 2025 tavasza óta már valóban nem állít ki a hatóság új forgalmi engedélyt, azonban a csere – ha van motorszám, annak – hatósági bejelentése továbbra is kötelezettsége a tulajdonosnak (üzemben tartónak). Álláspontja szerint az adminisztrációs terhek ebből a szempontból csak a hatóság oldalán csökkentek. A jármű eladásakor az eladónak és a vevőnek motorcsere esetén a továbbiakban is számolnia kell azzal a kockázattal, hogy vajon a motortérben fizikálisan megtalálható motor száma megegyezik-e a hatósági nyilvántartásban szereplő motoréval?

Tévhit, hogy nem létezik már motorszám – ez egyelőre ugyanúgy megmaradt, csak a forgalmi engedélyből került ki. Az eredetiségvizsgálat során szabály szerint le kell olvassák a motorszámot (ha van, vagy ha le tudják) és össze kell vetniük a hatósági nyilvántartással. Ha eltérést tapasztalnak, muszáj azt feljegyezniük – sőt, még fényképfelvételt is készítenek (műszaki vizsgánál nem), a dokumentációt pedig feltöltik a központi nyilvántartásba is. Ha nem tudnák leolvasni a motorszámot, mert csak alkatrészbontással oldható meg (például a BMW X5 esetében), erre is van „rubrikája” a vizsgálónak, amit bejelölhet.

A vizsgáló kiállítja a hatósági bizonyítványt, amelyben – rosszabb esetben – rögzíti a nem egyezést – a gyakorlatban ugyanakkor a cél az, hogy felhívja az érintettek figyelmét a probléma orvoslására, és hogy tisztázzák a motor eredetét, amelyet motoradásvételi szerződéssel, számlával igazolnak. A nyomon követés, visszakövetés – főleg egy külföldről behozott jármű esetén – körülményes tud lenni (az EU-ban sok helyen már nem tartják nyilván a motorszámot), dr. Krizsán Zoltán álláspontja szerint a tavaszi módosítással pont emiatt is tett a szabályozó egy lépést a könnyítés felé az adminisztrációs terheket illetően. „Ismeretlen eredetű” motor vagy pl. kicsiszolt/átütött/megsemmisített motorszám-motorkód esetén pedig büntetőjogi jogkövetkezményekkel is számolni kell (egyedi azonosító jellel visszaélés).

Megváltozott a magyar forgalmi, észrevetted? 4

Az eredetvizsgán továbbra is ellenőrzik a motorszám egyezését (Fotó: panaya chittaratlert / Getty Images)

Ha a hatósági bizonyítvány kedvezőtlen tényt tartalmaz, az átírással sok macerája lesz a vevőnek. Amennyiben a motorszám eltérése nem orvosolható, nem fogják engedni a jármű átírását (némi jogászkodást előadva ez a helyzet az adásvételi szerződés érvénytelenségének határát súrolja, ezért felmerül az eredeti állapot helyreállításának kérdése az eladó és a vevő között, azaz: a vételár vissza a vevőhöz, a jármű az eladóhoz).

Az átírási kavarodást elkerülendő, érdemes a használtautó-vásárlóknak – még a tranzakció előtt – összevetniük az állami nyilvántartásban szereplő motorszámot (ez ingyenesen lehetséges ügyfélkapus bejelentkezéssel az ún. Jármű Szolgáltatási Platformon) a motortérben szereplő motorszámmal. Ha már létrejött az adásvétel, és az eredetiségvizsgálat során bukik ki az eltérés, hiába az eladó felelőssége, a vevőnek kell megoldania az átírási-ügyintézési folyamatot.

Az ügyvéd hozzátette, hogy ismert olyan tervezet, amely szerint még 2025-ben kikerül a vizsgálati folyamatból a motorszám ellenőrzésének kötelezettsége, és már csak a motorkódot kell vizsgálni. Ennek a jövőbeni intézkedésnek ágyazhat meg ez a 2025 tavaszán hatályba lépett „bevezető” módosítás is.

Nehezedik az alkatrészvásárlás?

A legtöbb alkatrészes webshopban az autó márkája, típusa és motorizáltsága alapján lehet keresni, ezután pedig a motorkód szerint pontosítható a találat. Ha tehát a forgalmin nincs rajta a motorkód, az nehezítheti a megfelelő termék megvásárlását. Ilyenkor, ha van rá mód, akkor szemrevételezéssel célszerű megpróbálni a régi alkatrészt és a webshopban szereplő cseredarab képét összehasonlítani, bár ez sem 100%-os módszer.

A legtöbb esetben csak az alvázsszám alapján lehet pontosan meghatározni, hogy melyik alkatrész passzol abba a konkrét autóba, de nagyon ritka esetekben ez sem mindig elég. Az alvázszám egy ideig még velünk fog maradni, mint egyedi azonosító, így ez segíti az alkatrészvásárlást is. Az más kérdés, hogy a licenc nélküli ingyenes keresők sokszor nem ismerik fel az alvázszámot, ami szintén okozhat kellemetlenséget.

Megváltozott a magyar forgalmi, észrevetted? 5

Célszerű az autóból kiszerelt alkatrészt az újjal vásárlás előtt összehasonlítani (Fotó: Vezess.hu)

Ha betérünk egy autóalkatrész-üzletbe, ott tudnak alvázsszám alapján alkatrészt keresni, optimális esetben nincs szükség a motorszámra vagy motorkódra. Célszerű magunkkal vinni a kiszedett alkatrészt, például fékbetétet vagy generátort, így össze lehet hasonlítani azzal, amit az eladó elénk tesz, így biztosra mehetünk, hogy a megfelelő termékkel térünk haza. A márkaszervizekben szintén nem okozhat gondot az alkatrészrendelés motorkód vagy motorszám hiányában. Ugyanakkor ha online rendelnénk alkatrészt, akkor könnyedén elképzelhető, hogy lehetnek problémák a motorszám ismerete nélkül.