Lassan másfél évtizede, 2011 óta van velünk a Mazda CX-5, amely azért is fontos autó, mert a Skyactiv-technikán kívül a Kodo formanyelvet is a középméretű szabadidő-autó vezette be a sorozatgyártású Mazdák között. Globálisan 4,7 millió, csak Európában 850 ezer autó eladása után jön a harmadik generációs Mazda CX-5, amely nem modellfrissítés utáni, hanem vadonatúj autó.

SUV-vonalon eddig a nagyobb autók kifejlesztése és bevezetése volt a feladat, de az európai CX-60 és CX-80 illetve az észak-amerikai CX-70 és CX-90 piacra dobása után eljött az idő a CX-5 leváltására. A második generáció 2017-től van velünk és bő nyolc év után, idén év végén adja át helyét az újnak. Mi már ültünk a harmadik generációs Mazda CX-5-ben.

40 fotó

Külső

Lényegesen nagyobb autó váltja le a kifutó CX-5-öt. Az új generáció 115 milliméterrel hosszabb, 15-tel szélesebb és 30 milliméterrel magasabb lesz, tehát hosszúsága 4690, szélessége 1860, magassága 1695 milliméter. A túlnyúlások nem változtak, tehát a teljes hossznövekedés a tengelytávban van, ami 270-ről 281,5 centiméterre változott.

Bár Jo Stenuit, a Mazda Motor Europe dizájnigazgatója szerint a Tokimeki és a Nagara formanyelvet követő Kodo világán belül gondolkodtak a tervezők, a kecses vonásokat mutató modell helyét egy jóval darabosabbra vett CX-5 veszi át.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 6

11,5 centivel hosszabb az új. Mind a 115 milliméteres nyújtás a tengelytávban van

Erősítik a terepjárós hangulatot a küszöbökön, a lökhárítók alján és a kerékjárati íveken körbefutó fekete műanyag védőelemek. Az autó kiállását a magasabbra vett alsó levegőbelépő is határozottabbá teszi az orron.

Mintha a konkurensek egyre agresszívabb ábrázata, ragadózómadaras lámpaszemei és a fél világ beszippantásával fenyegető lökhárítói a Mazda formatervezőit is átbillentették volna, hogy ilyen kort élünk, bestsellerüket az eddigi finom és elegáns vonások helyett robusztus orr-résszel kell csatába küldeni.

A Mazda egyes típusainál a szokásosnál hosszabb modellciklusokkal dolgozik, a Mazda6 12 évig készült, az MX-5 ND 11 éve van piacon, ami csak akkor működik jól, ha a dizájnban van valami időtlen, amitől az autó csak lassan és jól öregszik.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 7

Terepjárósabbnak mutatják a fényezett fekete kerékjárati ívek és küszöbök. A felni 19-es

Nézzétek meg, hogy hat ma egy jó állapotú 406-os és egy 407-es Peugeot, pedig az utóbbi egy generációval fiatalabb. Élőben látva az újat és ismerve a mostanit, a KF kódjelű távozó CX-5 orra nekem kifinomultabb, elegánsabb és időtállóbb.

Belső tér

Mi egy erősen előszériás autóban ültünk, amiben a szoftveres funkciókat még nem tudtuk kipróbálni. A nem működő fedélzeti rendszeren kívül az utastré részletmegoldásai sem voltak véglegesek, tehát sok minden még nem derült ki az új Mazda CX-5-ről. Ami biztos, hogy biztos és már nem változik, hogy a több mint 11 centivel megnyújtott tengelytávval az utastér nagyon tágas.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 8

10,25” az óracsoport képátlója. Középső kijelzőből kétféle van, 12,9” illetve 15,6 hüvelykes képátlóval

10,25” az óracsoport képátlója, amelyen bal szélen látni a fordulatszámot és mellett digitálisan kiírva a sebességet. Középső kijelzőből kétfélével készül az autó, a kisebbik képátlója 12,9”, a nagyobbé 15,6 hüvelyk. Az érintőképernyőkön videostreaminget is futtathatunk, de csak álló autóban, nincs kitakarási funkció a vezető elől.

Beköltözik a Google a Mazdába, elérhető lesz a Google-térkép valós idejű közlekedési infókkal és a Gemini, a Google mesterséges intelligencia-asszisztense is elérhető, amivel elvileg fontos funkciókat lehet majd hangvezérelni, de ennek kipróbálására egyelőre nem volt lehetőségünk.

Reményteli, hogy a Mazda nem fosztja meg az embereket a tolótetőtől, a rendes árnyékolóval ellátott panorámatető első része nyitható. Az utasteret feldobja a hangulatvilágítás is, hét szín közül választhatunk.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 9

522-ről 583 literesre nő a csomagtartó. Jól jön a 40:20:40 arányú támlaosztás

Ügyféligény volt a jó nagy csomagtartó, ami 61 literrel tágasabb lett, mostantól 522 helyett 583 literes. A csomagtartó nemcsak nagyobbá, de jobban használhatóvá is vált az alacsonyabb padlószinttel és a nagyobbra nyíló csomagtérajtóval. Szűk síalagút helyett a 40:20:40 arányban osztott háttámla középső részének ledöntésével szállíthatunk hosszú dolgokat.

Technika

Keresztben álló orrmotoros autóként az új CX-5 a Mazdának azt a padlólemezét használja, amelyre a jelenlegi Mazda3 és a CX-30 épül, de a csatolt hosszlengőkarosnál igényesebb hátsó futóművet kap. 

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 10

A Mazda3 és a CX-30 megnyújtott padlólemezére épül, de a független hátsó futómű igényesebb

Elöl MacPherson konstrukció a kerékfelfüggesztés, hátul többlengőkaros a futómű. A rugók lágyabbak az eddiginél, változik a lengéscsillapítók hangolása. A fejlesztők kiszámítható, lineáris viselkedést ígértek, ami egy magas építésű családi autóval szemben a leggyakoribb elvárás.

Átmenetileg egyetlen motor marad a kínálatban, a korábban kivezetett 2,2 literes dízelek sorsára jut a 194 lóerős benzines is. Az új modell bevezetésekor egyedül a Mazda3-ból és CX-30-ból ismert szívó benzines lesz elérhető. Továbbra is választható elsőkerék-hajtású CX-5 és összkerekes is, a sebességváltó mindig automatikus, a Mazda saját fejlesztésű és gyártású hatfokozatú váltója a keresztmotoros autókhoz.

2488 köbcentis a továbbra is turbófeltöltő nélkül működő, 24 voltos kisegítő hibridrendszerrel takarékosabbá tett benzines. A szívómotor fajlagos teljesítménye mindössze 56,7 lóerő literenként, a 141 lóerős teljesítménnyel képes belül maradni az Euro 6e szabvány emissziós határain. A 238 Nm nyomatékmaximumú motorral az elsőkerék-hajtású verzió 10,5 mp alatt gyorsul 100-ra.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 11

Kezdetben csak 141 lóerős, 2,5 literes benzines szívómotorral lesz kapható, később jön egy erősebb benzines és a Mazda saját full hibridje

Mivel tilos lambda 1 fölé dúsítani a benzin-levegő keveréket, tehát 1 kg benzin elégetéséhez 14,6 kilogrammnál kevesebb levegőt használni, a motor működési tartományát szűkebbre vették a fejlesztők. A motorvezérlés nem viszi el abba a felső karéjba a négyhengerest, ahol a nagyobb csúcsteljesítmény termett.

Kiegyensúlyozó tengely simítja ki a motor járását, az égést tökéletesíti az injektorokkal hat furaton át, nagyon finoman beporlasztott benzin, a motor hatékonyságát a szívómotoroktól szokatlanul nagy, 300 baros befecskendezési nyomás javítja. Az olajcsere-periódus 20 000 km vagy egy év. Az atmoszférikus motor teljesíteni fogja az Euro 7-es előírásokat is, amikor az EU-ban érvénybe lép majd a szigorúbb környezetvédelmi szabvány.

Később nagyobb teljesítményű motorok is megjelennek az új Mazda CX-5-ben. Várható egy erősebb szívó benzines, nagyjából egy évvel a bevezetés után és 2027 végére-2028 elejére lehet kész az a teljes hibrid hajtáslánc, amely a Mazda fejlesztése. Abban is a 2,5 literes szívómotor lesz.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 12

Egy évvel az idén decemberi bevezetés után érkezhet a mostani 194 lóerős benzines teljesítményszintjét hozó másik szívómotorral

Az idő és a piac egyre inkább igazolja a Mazda stratégiáját, hogy az egyetlen és egyedül üdvözítő megoldás helyett többféle hajtásmódot fejleszt, köztük öntöltő teljes hibridet és full hibridet külső töltésű akkuval, 48 voltos hibridet a sorhatos dízelekből, adnak sima benzinest és tisztán elektromos hajtású akkus villanyautót is.

Elektromos hajtású CX-5 nem várható, ezt a szegmenst valószínűleg a Mazda 6e emelt karosszériás testvére fedi majd le a közeljövőben. A Mazda Arata szériaváltozatáról lehet szó, amely a Changan Deepal S7 rokona

Vezetőtámogatásban ara számíthatunk, amit a kategória meghatározó autói tudnak, tehát nagyon sok segédrendszer dolgozik a kezünk alá vagy épp idegesít majd, ennek megítélésére egy statikus, vezetés nélküli bemutató nem alkalmas.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 13

Hosszúsága 4690, szélessége 1860, magassága 1695 mm

Mindenesetre az autó kisorol az út szélére és megállítja magát, ha a vezető rosszul lesz és nem reagál, netán meghalna a volán mögött. Van sávváltási asszisztens, az adaptív tempomat megáll és újraindul a sorral és továbbfejlesztett 360 fokos kamera segít a környezet áttekintésében.

Hazai bevezetés: még idén befut

Eredetileg a balkormányos verziók európai érkezésére 2026 februárját jelölte meg a Mazda, de időközben korrigálták a magyarországi piaci bevezetés idejét is. Úgy tűnik fel, hogy már idén decemberben befutnak a márkakereskedésekbe az első autók. 13 699 900 Ft lesz az autó indulóára, ez tehát az elsőkerék-hajtású belépőmodell alapára, amelynek szériafelszereltségét egyelőre nem ismerjük pontosan.

Megbízható szívó benzines autó jön Magyarországra 14

A Prime Line az alapmodell, ebből csak elsőkerék-hajtású lesz, a másik két kivitelből rendelhető összkerekes is

Háromféle felszereltségre számíthatunk, Prime Line, Exclusive Line és Homura kivitelben vezeti be az importőr az új CX-5-öt. Az alapmodellből csak elsőkerekes lesz, a másik kettőből 4×4-es is rendelhető. Ezt a nagyon mutatós krémszínű vagy mogyorós bőrbelsőt a Homurához tudjátok majd választani, tolótető az Exclusive Line-hoz is elérhető lesz. 

Hogy tetszik a legújabb Mazda CX-5?
átlag
8.06
szavazat
1008
Hogy tetszik a legújabb Mazda CX-5?