Ha ezen a fotón egy autót látsz, az egyrészt jó jel mert a Volvo EX90 egy nem akármilyen autó. De a gyártó szerint egyben computer is négy keréken, akkora számítástechnikai kapacitást hordoz.
Nemrég az EX30-cal együtt az új EX90 egy előfutára is Magyarországon járt. Ez a példány még az előszéria előtt készült, már nem makett, még nem működő, saját erejéből mozgásképes autó, de az előpremieren bele lehetett ülni és képet kaphattunk arról mire számíthatunk az elektromos hajtásra átálló SUV-tól.
Külső
2021-ben a Volvo Concept Recharge már megvillantotta az XC90 utódának formavilágát, a tanulmányautó azonban kecsesebb és csak két üléssoros. Az elektromos hajtása és mérete alapján EX90-nek hívott szériaautó egy vállas, jó kiállású SUV a villanyautók szinte teljesen zárt orrával.
Oldalról az ablakvonal az elődöt idézi, rögtön azonosítható a 90-es Volvo. A C alakú, a csomagtérfedélre átnyúló hátsó fényív engem minduntalan arra emlékeztet, hogy a Volvók formanyelvét megújító, ma már a Polestart vezető Thomas Ingenlath sokáig a Škoda vezető formatervezője volt.
5037 milliméteres hosszával az XC90 biztosan nem veszik el a brit, japán és német konkurensek árnyékában.
Szélessége 1964 mm, magassága 1744 milliméter, 2985 milliméteres tengelytávval. Az autó hosszabb, de keskenyebb és alacsonyabb is elődjénél, valószínűleg a légellenállás csökkentése érdekében. A konnektoros hibrid XC90 hossza 4953, szélessége 2008, magassága 1767 mm.
Belső tér
A kormányon lévő kezelőfelületeken kívül a legtöbb funkciót a 14,5” képátlójú érintőképernyőre telepítette a Volvo. A másik információs felület a digitális óracsoport, amelynek képátlója 8,0 hüvelyk.
Hely van bőven az utastérben és az újrafelhasznált anyagokat is használó utastérben az autó árához illő a minőségérzet. Sajnos a 25 hangszórós 25 csatornás és 1610W maximális teljesítményével komoly áramigényű Bowers&Wilkins-audiorendszer kipróbálására nem volt lehetőség, csak a hangszórók neme rácsát csodáltam meg.
Kár, hogy a kiállított autó alapján a világos belső térhez is fekete biztonsági övek járnak. Ebben igényesebb megoldást várnánk egy Volvótól, ha például a Genesis képes vajszínű szíjakat beépíteni a világos belső terű autókba.
Nagyszerű viszont a belső tér variálhatósága. A középső sor három ülése önállóan állítható hosszirányban, támladőlésük módosítható. A csomagtérpadlóból két ülést lehet kihajtani, amelyeken a gyártó szerint 170 centis magasságig lehet jól elférni. Magas embereknek tényleg nem való, de aki befér, az USB-C-töltőre, pohártartóra és némi rakodóhelyre is számíthat.
Hét üléssel a kalaptartóig 310 literes a csomagtartó, két üléssorral 655 literes. Mind az öt hátsó ülést padlóba hajtva 1915 liternyi helyet kapunk, a harmadik üléssor gombnyomásra síkba dönthető. Míg a nemrég bemutatott EX30 első csomagtere nejlonszatornyi, az EX90 orrában a 34 literes üregben nem csak a töltőkábelek férnek el.
Technika
Ez az első Volvo, amelyet fejlesztésének kezdetétől elektromos autónak tervezett a svéd prémiummárka. Padlólemezének neve SPA2, ez a Scalable Product Architecture, a méretezhető járműplatform második generációja. Az első SPA-padlólemezre az XC90-en kívül az S60/V60/XC60 és az S90/V90 épül. Az autóhoz felhasznált aluötvözet negyede, az acél 15 százaléka újrahasznosított.
Kétféle nagyfeszültségű lítiumion akkumulátor van az autóhoz, 104 illetve 111 kilowattórás kapacitással, utóbbi a két hajtómotoros, összkerekes autóké. Az akku energiatartalmának egy részét kerti eszközök, háztartási gépek működtetésére is használhatjuk, vagy feltölthetjük egy villanyautós sorstárs akkumulátorát, ha vészesen lecsökkent nála a cellafeszültség.
205 kW/279 lóerő a hátsó kerekeit hajtó alapmodell maximális teljesítménye. Farmotorjával az EX90 8,4 mp alatt gyorsul 100-ra és már ezzel az egy villanymotorral is 490 Nm a nyomatéka. 300 kW vagy 408 lóerő a következő lépcső, itt már orrmotor társul a farmotorhoz, összesen 700 Nm nyomatékkal. Az EX90 Twin Motor 5,9 mp alatt 100-on van.
A Volvo EX90 Twin Motor Performance 380 kilowattot szabadít a kerekekre, ami 517 lóerő. 910 Nm a nyomatékcsúcs, az üresen 2811 kilós autó ezzel 4,9 másodperces gyorsulásra képes állórajttal 100-ig. Mindhárom hajtáslánccal 180 km/óra a leszabályozott végsebesség, ennél többet a Volvo csak a Polestar villanyautóinak enged, a sportos almárka elektromos autói 200-ig gyorsulhatnak.
Súlyban és környezetszennyezésben is óriási terhet jelentő akkumulátorával az EX90 villanyautós mércével nagy hatótávolságot ígér. A gyári adatok szerint a hátsókerekes modell 580 km-t tehet meg a WLTP vegyes ciklusa szerint, a nagyobb akkuval a két motoros, összkerekes verziók hatótávja 585 illetve 580 km.
Mivel az autó önsúlya 2590-2811 kg, a B-kategóriás jogosítvány 3,5 tonnás határáig a nehezebb modellekkel nem kiugró terhelhetőség. Modelltől függően 410 vagy 579 kg a terhelhetőség, egy kombi Passat TDI picit többel terhelhető hat mázsánál.
Merőben új az autó elektronikai felépítése. A több mint 100 kis méretű számítógépből álló, decentralizált hálózat helyett több nagy központi számítógép oldja meg a feladatokat. Mindegyik billió vagy trillió műveletet képes elvégezni másodpercenként.
Ebben az autóban még nem működtek a nagy érintőképernyő funkciói, a bent ülők a Google szoftvereivel, megjelenítésével találkoznak az asszisztens és a térkép használatakor. Ez kockázatos lépés az autógyártónak, de kényelmes az okoseszközein megismert funkciókat az autóban is használni kívánó embereknek. A fedettebb funkciókban a Volvo elsődleges partnere az Nvidia, velük készültek a központi vezérlőegységek.
Az egyik főegység a központi járművezérlő, a másik a vezetőtámogató rendszereket, az önvezető funkciókat működteti, köztük a lézerszkennert. A lidar (light detection and ranging) lézerrel, tehát fénynyalábokkal méri a tárgyak távolságát az autótól. A rendszer szállítója a Luminar, a gép akár 250 méterrel az autó előtt is észleli a gyalogosokat.
A Volvo EX90 közeli és tágabb környezetének felmérésére, ha jól számoltam, a lidart kiegészíti 16 ultrahangos érzékelő (6-6 első hátsó és oldalaként még 2-2), nyolc kamera (1-1 első-hátsó, 2-2 oldalsó és 2 a szélvédőben) valamint öt radarfej (egy utastéri és 2-2 első-hátsó). A gyártó állítása szerint ezzel az arzenállal az autó 360 fokban és valós időben képes érzékelni környezetét, elvileg éjszaka és autópályás sebességnél is.
A komoly hardverre és a kimagasló számítógépes kapacitásra azért is van szükség, hogy a közeljövőben elérhető, engedélyezett önvezető funkciókhoz adott legyen a háttér és elég legyen mobilneten át, szoftveresen frissíteni az autókat.
Ezek a fejlesztések megteremtik a lehetőséget a Volvo EX90-ben a korlátozott, III-as szintű önvezetésre. A III-as szinten az automatika elvárhatja a vezető beavatkozását, ha nem boldogul, a négyesben már azt is meg kell oldania, ha kér, de nem kap humán segítséget. Az ötös megoldja mindazt, amit egy embertől várhatunk a volán mögött, a 4-5-ös szint városi forgalomban a távoli jövő ködébe vész.
Várhatóan lakott területen kívül veheti át a volánt az autó, először autópályán, ahol a ma is jól működő automatikus távolságtartás és a bajosabb sávban tartáson kívül az önálló sávváltásra is képesnek kell lennie az autónak, amit jelenleg a vezető kezdeményezésére képes végrehajtani egyre több autó.
Az elöl-hátul többlengőkaros futómű légrugózással is elérhető, a 11,8 méteres fordulókör-átmérő nem rossz egy 503,7 centis monstrumtól.
Árak, bevezetés
Mivel az autó már rendelhető, listaárai publikusak. Az új Volvo EX90 indulóra egy motorral és Core kivitelben 32 790 000 Ft. Mivel az XC90-ből már csak a konnektorról tölthető akkus hibrid van fent az árlistán 32 990 000 forintos kezdőárral, az elektromos utód valamivel lejjebb indul. Igaz, a plug-in hibrid 455 lóerős és nem Core, hanem Plus felszereltségi szinttől kapható. A csúcsmodell az Ultimate.
Sokat csúszott az autó érkezése. A márka 2018 nyári sajtóközleménye még 2021-re tette az új zászlóshajó megjelenését a frissen átadott amerikai üzemből, de akkor még mit sem tudtunk a Covid-19-ről és szó sem volt az ellátási láncok megszakadásáról.
Végül a márka új csúcsmodelljét 2024 második negyedévétől fogja gyártani a Volvo a dél-karolinai Charlestonban és az importőr tervei szerint jövő ősszel futnak be az első EX90-es Volvók Magyarországra.