Látványos felszállóágban van Magyarországon a Lexus. 2011-ben a japán prémiummárka összesen 114 autót helyezett forgalomba hazánkban a Belügyminisztérium adatai szerint, 2016-ra már 417 autó szerepel a Datahouse regisztrációs statisztikájában, 2021-ben pedig 780 új Lexus kapott magyar rendszámot. A felívelést erősítheti hazánk legújabb Lexus-márkakereskedése, amelyet Monoron nyitott meg a Kovács Autóház a vadonatúj Toyota-szalonnal és márkaszervizzel együtt.
Lexus Szeged után Lexus Monor
A Lexus Monor az ötödik Lexus-szalon Magyarországon, létesítése igen jelentős elismerés a családi vállalkozásnak, amely három évtizede kezdett Toyoták szervizelésébe és értékesítésébe (lásd a keretest). Más prémiummárkákkal ellentétben egyetlen cég sem lehet Lexus-márkakereskedő csak azért, mert adott a tőkéje és a szándéka a beszálláshoz. Ez a privilégium csak a Toyota hálózatában hosszú évekig bizonyító szereplőket illeti meg.
Kívül-belül impozáns létesítmény a Lexus Monor, amely egy külső szemlélőnek szinte érthetetlenül szigorú követelmények szerint épült. A telephely adottságai, a tervezett szalon dimenziói alapján az épületet a Lexus központjának szakemberei tervezik meg és a milliméterre betartandó, kész terveket küldik meg a beruházónak, aki a Toyoták értékesítésével és javításával már igazolta kiváló szolgáltatását. A járólapok Nagy-Britanniából érkeztek, az állólámpa dán, a bútor német, a tapéta olasz és így tovább. Ami padlólapnak jó, abból a kerámiából már nem lehet lábazat, ahogy a falak színére is egzakt RAL-színkód vonatkozik. „Egyedül esernyőtartót nem küldtek és a kabáttartó fogast választottuk ki mi a tárgyalókba” – foglalja össze a Lexus Monor saját beszerzésű berendezési elemeit ifjabb Kovács Péter márkaigazgató, a tulajdonosok fia.
Merre álljon a csésze füle a bambusztálcán?
Kívülről nézve a megvalósítás szigora túlzásnak tűnhet, pláne, hogy a kapott terven a beruházó annyit sem módosíthat, hogy az egyik ajtó ne erre, hanem arra nyíljék. A márka célja mindezzel az egységesen magas nívó biztosítása.

Más prémiummárkákkal ellentétben egy cég sem lehet Lexus-márkakereskedő kívülről, csak a Toyota hálózatában hosszú évekig bizonyító szereplőket illeti meg ez a privilégium
„Mindenből magától értetődő a prémiumminőség, ügyfeleinket Lexus-címkés, márkásított ásványvízzel kínáljuk meg. A kávét és a teát sztenderdizált csészékben és tálcán szolgáljuk fel, ami nem lehet fémből, kerámiából vagy fából, hanem csakis bambuszból. Munkatársainkkal együtt megtanultuk, hogy a bambusztálcán merre állhat a csésze füle, hogyan rendezzük el a kanalat és a vizet a kávé mellé. Egységes a márkakereskedések mosdóinak illatvilága a folyékony szappannal és a balzsamos kézkrémmel, ahogy a gyermeksarok vagy a kézszárító követelményire is gondoltak a Lexusnál” – sorol példákat a figyelmességekre Kovács Ákos márkaigazgató, a cégcsoport műszaki igazgatója, az alapítók unokaöccse.
Faházas aknától a Lexus-szalonokig – 30 éves a Kovács Autóház
„Édesapám 1992-ben egy faházas műhelyben, a földbe vájt aknán kezdett Toyotákat szerelni” – idézi fel a 2021-ben 1300 darab új személyautót és haszonjárművet értékesítő cég indulását ifjabb Kovács Péter márkaigazgató. „Mindig is toyotások voltunk, sosem foglalkoztunk más márkával, mint Toyotával, majd Lexusszal” – mondja a cégalapító fia a Vezessnek a családi vállalkozásról.
A 4-es főút mentén, a pest megyei Monoron működő cég eddig kéthektáros területét bővítette 3,5 hektárra. Az összesen 3200 négyzetméteres új épületegyüttesben 18 állásos márkaszerviz teszi szokatlanul rövid előjegyzési idővel elérhetővé a szervizszolgáltatásokat. A kész autók megszépítését és átadását négyállásos, a víztakarékosság érdekében gőzzel működő autómosó gyorsítja meg.

Szürkeimportos LS400 limuzinok szervizelésre Monorra, ezek voltak az első Lexusok Magyarországon. Két telefonkönyv vastagságú kötet tartalmazta a szervizdokumentációt
Az új Toyota-szalonnal átellenben létesült a mintegy 600 négyzetméteres Lexus-márkakereskedés. Ebből körülbelül 500 négyzetméter a kiállítási tér a hamarosan az elektromos RZ-vel gyarapodó modellkínálat bemutatására, az elektromos verzióban is elérhető UX-től egy igazi álomautóig, a V8-as LC-ig. „Az 1990-es évek első felétől már futott itthon pár Lexus LS400 szürkeimportból, amely akkor a márka egyetlen modellje volt” – veszi át a szót Kovács Ákos.
„Adódott a kérdés, hogy hol javíttassák autóikat az 1992-ben még csak négyéves prémiummárka hazai ügyfelei, amikor velünk együtt összesen hat Toyota márkakereskedés működött itthon. Mivel a Toyota csatornáin keresztül tudtunk alkatrészeket rendelni, belevágtunk a luxuslimuzin, majd a többi Lexus-modell karbantartásába és javításába” – meséli. „Ma is megvan az első angol nyelvű szervizdokumentáció, amit még nem CD-ROM-on vásároltunk, hanem két telefonkönyv vastagságú kötetben” – emlékszik vissza a szakember a kezdetekre, amikor e sorok írója is ámulva csodálta a Mark Levinson-hifivel, Optitron-műszeregységgel, a beeső nap szögét is érzékelő klímaautomatikával felszerelt LS-t autórajongóként.

Nagyon erős a kereslet a Toyoták és a Lexusok iránt, Monoron 18 állásos márkaszerviz teszi szokatlanul rövid előjegyzési idővel elérhetővé a szervizszolgáltatásokat
A Monoron elvégzett munka minősége hamar a Budapesttől délkeletre fekvő kisvárosba vonzotta a Lexus-tulajdonosokat Békéscsabától Keszthelyen át Mosonmagyaróvárig. Ekkor a cég még garanciális jog nélkül szervizelte a Lexusokat, a családi vállalkozás 2007-től vált garanciális javításokat is végző, hivatalos Lexus márkaszervizzé. A Lexus Szeged megnyitásával 2017-ben a cégcsoport az új Lexusok értékesítésébe is beszállt, a monori tehát Kovácsék második Lexus-szalonja az összesen öttagú értékesítési hálózatban.
Csak a Lexusra jellemző sajátosság az ügyfeleknek készített osibori-kendő, amely nem higikendő, hanem tradicionális japán nedves frissítő törölköző. A nedvesített törölközőt hideg időben simogatóra melegítve, hőségben frissítőre hűtve kínálják az itt dolgozók.
Ometonasi, a vendéglátás művészete
Ezzel a rengeteg kívánalommal és elvárással a márkakereskedés, a hazai vezérképviselet és a márka európai központjának közös a célja az ometonasi kiteljesítése. A japán kifejezés a vendéglátás művészetét fedi. A művészi szintre emelt vendéglátás alapelveit 72 pontban konkrétan is rögzítette a márka, de a lényege úgy bánni az ügyfelekkel, mintha a saját otthonába hívná meg őket vendégként a márkakereskedő. Ezt azt alapelvet kell követnie a recepcióstól az értékesítőn át a munkafelvevőig a Lexus Monor összes munkatársának.
Mindegyiküknek kivételes elvárásoknak kell megfelelniük, az ügyfelek érdekében. Például a tesztvezetésre a demoautókat elő kell melegíteni vagy lehűteni, hogy induláskor ne dideregjen a próbaútra jelentkező, de ne is fújja rá a hideget a klímaberendezés. Az autó kötelező eleme egy palack a saját ásványvízből, amivel az a fő nehézség, hogy az ásványvizes vállalkozások csak többezres rendelésnél állnak szóba egy brandesített vizet igénylő céggel.

Van hol tölteni a konnektoros hibrid NX 450h+-t és a tisztán elektromos UX300e-t. Egy új Toyota-szalonnal átellenben létesült a mintegy 600 négyzetméteres Lexus-márkakereskedés
Illik megtudni, milyen stílusú zenét kedvel a tesztvezető és ehhez beállított muzsikával várni őt, annál is inkább, mert a Lexusok Mark Levinson-audiorendszerének hangminősége fogalom az autóiparban. Előre egyeztetett próbaútnál elvárás az érdeklődőt nevén köszönteni a kezdőképernyő programozásával, ahogy a jobb szállodákban a tévén várja a szobájába betérő vendéget a „Welcome Mrs. Horváth!” üzenet.
Emlékezetes ceremónia az átadás
Hasonlóan ünnepélyes aktus egy új Lexus átadása is. A cél valódi ünneppé tenni egy új autó átvételét, amit az átadó elegáns miliője és gondosan megkomponált világítása is sugall. Az autó az átadóban parkol, és kezdetben még nincs rajta fény, miközben az értékesítő az átadószalon nagyon igényesen berendezett részében előkészíti a ceremóniát.

Innen vezérelhető az üvegfallal elválasztott szalonrész és a sötét, majd felragyogó átadótér közötti fényjáték
Leüléshez a szék kifordul mindkét oldalra, így nem kell felemelve magad alá húzni és erőlködni vele a finom szőnyegen, hanem kényelmesen, sikkesen leülhetsz. Az addig megvilágított szalon és a sötét átadó közötti fényjáték a fali villanykapcsolókkal vezérelhető.
Ekkor az üvegfallal elválasztott helyiségek két oldalán átvált a világítás, így az elsötétülő részből látható, ahogy az addig sötétben álló autó szép átmenettel felragyog.
Fontos része az átadási aktusnak egy ajándék is, amiben az a nagyon nehéz, hogy nem lehet egységes, a virág/bor standardon túl kell mutatnia és figyelmességet kell tükröznie. Mivel a Lexus vevőköre igen tehetős emberekből áll, nehéz nekik olyasmit választani, amit ne vehettek volna meg maguknak. Az ajándék értékét így nem az ára, hanem a kiválasztásában rejlő gondosság adja, ami csak az ügyfél megismerésével, sok-sok beszélgetéssel tud működni.

Monoron az ügyfelek megtapasztalhatják azt a bánásmódot, ami a japán prémiummárkát naggyá tette, Magyarországon és világszerte
Az autókon túl
Ezen a szinten a vevők kegyeiért kiváló autók csatáznak kiváló autókkal. A modellek karaktere, minősége és megbízhatósága mellett a Lexust a márkakereskedések szolgáltatásai emelik ki a prémiumgyártók közül, ami a tulajdonosok kiemelkedő lojalitásában is mérhető. A Lexus Monornál az ügyfelek megtapasztalhatják azt a bánásmódot, ami a japán prémiummárkát naggyá tette, Magyarországon és világszerte egyaránt.