Röviden – Lexus LC 500 kabrió
Mi ez? A Toyota luxusautójának  2020-ban bemutatkozó V8-as, szemet gyönyörkedtető kabriója
Mit tud? Megjelenni, finoman vonulni, stílust kölcsönözni
Mibe kerül? Kupé változatban 34,1 M, a tesztelt kabrió 40, 9 M forinttól indul V8-as motorral – alaposan felszerelve
Kinek jó? Mindenkinek aki szereti a feltűnést, de kerülné a szokásos felvágós presztízsmárkákat

Tíz darabot szán mindössze évente a magyar piacra a Lexus az LC kabrió változatából, amely már önmagában is különlegessé teszi majd ezt a megjelenésében sem mindennapi modellt. Az Lexus LC-nek viszont igazi tömeggyártással itt ott volna a helye a valaha készült legkülönlegesebb autók között, beleértve a kupé és a most kipróbált kabrió változatot egyaránt. Mitől olyan különleges ez a luxuskabrió, és mit tartogat a szépségén kívül ez a drága, stílusához képest mégis olcsónak tűnő kabrió?

Csodálat népharag helyett 1

Az LC kabrió kizárólag V8-as benzinessel érhető el, hibrid hajtáslánc nincs

Külső

Ízlés kérdése a szépség, de a Lexus LC 500 kabrió vonalaira nehéz irigység nélkül rosszat mondani. Képen is jól mutat, élőben viszont egyszerűen szemet gyönyörködtető a forma, bármely oldalról szemléljük. A 4760 mm hosszú, 1920 mm széles és 1350 mm magas kabrió a kupéhoz hasonlóan egy igazi jelenség az utakon, és mindezt a szó legpozitívabb értelmében. Annyira különc, annyira megdöbbentő, annyira stílusos a látvány, hogy bármelyik Rolls-Royce elbújhatna mellette.

Miután a 2017 ben bemutatott kupé szinte a tanulmányautó formájával került utcára, a tavaly debütáló kabrió már nem volt igazán meglepő, hacsak annyiban nem, hogy a vászontető – ami eddig nem fordult elő a márka történetében – még elegánsabbá tette annak megjelenését. Ahhoz, hogy elférjen a négyrétegű tető, a csomagtérfedél egy kissé szélesebb és magasabb, mint a kupé esetében – de lenyitott és felhúzott tetővel is jól mutat, hiába van egy óriási tepsi az autó legvégén.

Csodálat népharag helyett 2

Magasabb, szélesebb a kabrió hátulja, mégis elegánsan mutat

Az első és hátsó lámpák függőlegesen lenyúló irányjelzője teljesen értelmetlen ugyan, de szintén elképesztően egyedivé teszi a megjelenést, így kapásból van négy újabb elem a karosszérián, amit bámulattal csodálhatunk. Ugyanezt ezt a hatást váltja ki az LC hatalmas és csodaszépen kidolgozott hűtőrácsa – a BMW nyugodtan vehetne leckét dizájn tekintetében.

A 21 colos méretű, csillogó kovácsolt könnyűfém felnik is erős túlzásnak tűnnek, de ennek a kabriónak ezek a túlzott méretek állnak jól. Az egyetlen kritizálható részlet a külsőn, a hátsó kipufogóvégződés, ami tulajdonképpen csak egy díszkeret – ahogy ez sok más gyártónál is előfordul.

Csodálat népharag helyett 3

A kipufogó a krómvégződéssel nincs összeköttetésben, közelről kilátszik a vékonyabb cső

Belső

Az LC 500 utastere ugyanazt az igényességet sugározza, mint a külseje, az összeszerelési minőségre és a felhasznált anyagokra egy rossz szavunk nem lehet. Finom bőr, jóféle műanyagok és szép fémfelületek biztosítják a kellemes megjelenést és a masszív érzést – álló helyzetben és menet közben egyaránt.

A kupé különleges megoldásai itt is mind fellelhetők, ezek közül a műszerfali órák két szélén kiálló kis szarvak (a menetstabilizáló és a menetmód választó kapcsolói), valamint a gombnyomásra odébbcsúszó fordulatszámmérő-keret a két legérdekesebb darab.

A kezelhetőségről már nehéz elismerően nyilatkozni, hiába mutat jól az igényesen kidolgozott fém tekerőgomb mögött az érintőfelület. Használata megszokható ugyan, de inkább álló helyzetben biztonságos, mint menet közben. Márpedig volna igény nyomogatni, hiszen a Lexus Climate Concierge névre hallgató fűtési rendszer (üléshűtéssel, és nyak magasságban lévő befúvókkal) is csak ilyen bonyolult módon állítható.

Csodálat népharag helyett 4

Az utastér minden elemében igényes

Csodálat népharag helyett 5

A hátsó ülések pakolásra alkalmasak kizárólag, a lábtér mérete a nullához közelít

A fotelek és az üléspozíció az első sorban megint hibátlannak mondhatók, nagyon kényelmesen utazhatunk a világ végére is, pont annyi oldaltartással, ami egy ilyen elegáns túrautóban dukál. Innen hátrafelé már nem sok jót találunk, habár igényességből nincs híján arrafelé sem. A két hátsó ülés csak kabáttartónak jó, ahogyan az általában lenni szokott, megközelítőleg nulla a lábhely. Nem sikerült nagyra a jobb oldali lámpaburában elrejtett apró gombbal nyitható csomagtartó sem – 149 literes mindössze, az viszont végig finom puha kárpittal borítva.

Technika

A kupéval ellentétben a kabrió kivitelhez csak a V8-as szívó benzinmotor választható, V6-os hibrid hajtáslánc nem. Az ötliteres szívómotor kicsit eltérő kivitelben az RC F és GS F kivitelben is nagyot alakított, akárcsak most. Az LC-ben jelenleg 464 lóerős, 4800-as fordulat mellett pedig 540 Nm nyomatékkal bír a könnyűfém motor, amely közvetlen és szívócső-befecskendezést is felvonultat a szelepkokszosodást megelőzendő.

A feltöltő nélküli lét legkedvesebb tulajdonsága a gyönyörű V8-as hangélmény, amit egy rezonátorcső segít a műszerfalpanelen keresztül, illetve a magas fordulatszámon nyitó kipufogószelep erősít. Az ettől eltérő, zavaró hangokat aktív zajkioltás próbálja mérsékelni a hangszórókból kibocsátott megfelelő frekvenciákkal.

Csodálat népharag helyett 6

A vezetői mód állítható a műszerfal oldalából kiálló forgókapcsolóval

Csodálat népharag helyett 7

A vászontető 16 mp alatt záródik vissza

A V8-ashoz kizárólag egy tízfokozatú automata váltó párosítható, valamint jár a Torsen-rendszerű önzáró differenciálmű is, hogy ne ontson füstfelhőt magából az ívbelső abroncs – olcsó autó módjára.  A jó tapadáshoz a drága, kettős keresztlengőkaros futómű, valamint a széles abroncsok is hozzá járulnak (elöl 245/40, hátul 275/35 méretben).

A merevtető elhagyása mindig plusz merevítéséket hoz magával, így van ez a Lexus esetében is, amely többek között egy hátsó toronymerevítővel tartalmaz többet a kupé kivitelnél. Könnyebb ezektől a megoldásoktól nem lett a kabrió, meglehetősen masszív, 2110 kilogrammos (kupé: 1935 kg) tömeggel bír. A 270 km/órás végsebességen ez nem ront, a 0-100-as sprintidőn ellenben igen – itt plusz háromtized a lemaradás, kereken 5 másodperc szükséges hozzá.

Szintén a kabrió sajátossága az elektronikus mozgatású vászontető, amely 15 másodperc alatt nyílik és 16 alatt záródik – menet közben akár 50 km/órás sebességig.

Vezetés

A sportos menetteljesítmény ellenére az LC 500 kabrió közel sem sportautó, nem is annak szánják. Lehet vele sportosan közlekedni, de nem sok minden csábít benne a száguldásra. Elegánsan vonulni, tempósan utazni annál inkább alkalmas, és ez abszolút illik a Lexus imidzséhez. Na jó, a 6000-res fordulat környékén öblösen ordító V8-as hangját kár lenne kihagyni, de alapvetően nem erről szól az autó.

A sport módban is lágynak mondható felfüggesztés nem rázza le a vesénket, és a kormányzás sem túlságosan közvetlen, de ez egyáltalán nem jelent kritikát. Minden a masszív, igényes, csendes utastér benyomását erősíti – leszámítva egy kisebb malőrt. A 21 col méretű abroncsok még a rosszabb utakat is egészen jól kezelik, nem a futómű felől érkező tompa puffanásokkal van a baj. A kabrió merevségével voltunk elégedetlenek, a karosszéria ugyanis rossz úton izeg-mozog oldalirányban – amit a kupé esetében nem éreztünk anno. Ez eléggé bosszantó, ugyanakkor a vezetőülésben kevésbé zavarja az összképet, mint az anyósülésen.

Csodálat népharag helyett 8

5 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége 270 km/óra

A vezetési élmény ezt leszámítva felséges, ráadásul méreteit meghazudtolóan könnyű a kabrió LC-vel manőverezni még a belvárosi forgalomban is. Na jó, a kupéval kicsit még könnyebb volt, mert az itt kimaradt hátsókerék-kormányzás miatt a fordulókör bő egy méterrel nagyobb most (11,8 m).  

A tízfokozatú váltó minden helyzetben ügyesen teszi a dolgát, finoman kapcsolgat a fokozatok között, de a masszív, fémből készült váltófülekkel mi magunk is átvehetjük a feladatot.

Csodálat népharag helyett 9

Tízfokozatú az automata váltó

Az aktív zajcsillapításból őszintén szólva nem sokat érezni, ilyen árkategóriában nem számít kiemelkedően csendesnek az LC, de amíg nem tévedünk fel az autópályára, addig igazán pihentető. Ott már ez a technika sem képes megakadályozni a keret nélküli ablakok felől okozta szélzajt

Költségek

Kupé kivitelben 34,1 millióról indul a Lexus LC, ehhez képest még ezen a szinten is urizálásnak tűnik a kabriózás, mivel közel plusz 7 millió forintot kérnek érte. A 40 950 000 forintos alapárért cserébe viszont gazdag felszereltség jár, a 21”-os kovácsolt felnik, az adaptív felfüggesztés, a Mark Lewinson prémium hifi, és a vezetői asszisztensek széles tárhaza is alapáron jár.

Ami a fogyasztást illeti, az 500 forintos benzin korában nem számít kevésnek a 20 liter körüli városi fogyasztás, de saját tapasztalatunk alapján vegyes használatban sem könnyű 15 liter alá menni. Ami a konkurenseket illeti, nehéz mihez hasonlítani a Lexust, a BMW és Mercedes és az Audi hasonlóan erős kabriói jóval sportosabb vonalat képviselnek – jelentősen drágábban is.

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Mercedes- AMG GT Roadster (530 LE) 52 664 030 
Audi R8 Spyder V10 quattro S tronic (570 LE) 70 164 450 
BMW M850i xDrive Cabrio (530 LE) 45 772 000
   

Értékelés

Elegáns kabriózásra talán semmi nem alkalmas jobban a Lexus LC-nél, ezen a téren biztosan kenterbe veri a német konkurenseket, de a kétszer magasabb árkategóriához tartozó modelleket is megszorongatja. Különleges, már-már szoborszerű, művészi megoldásai csodálatot váltanak ki az utca emberéből az ellenszenvvel, irigységgel szemben. Öreguras inkább, mintsem sportos, de azt tökéletesen hozza.

Mellette – Ellene
 
  • Egyedi formavilág
  • Szívmelengető V8-as hang
  • Kiemelkedő minőségérzet
  • Igényes, menet közben nyíló vászontető
 
  • Szűkös csomagtartó
  • Használhatatlan második sor
  • Nem elég merev karosszéria
Hány pontot ér a Lexus különleges kabriója?
596 szavazat - átlag: 8.23 (10-ből)
Hány pontot ér a Lexus különleges kabriója?