Kovács Ákos, a Lexus- és Toyota-márkaszerviz vezetője mutatta meg nekünk a hibrid LS-t

Kovács Ákos, a Lexus- és Toyota-márkaszerviz vezetője mutatta meg nekünk a hibrid LS-t

Kovács Ákos, értékesítési- és szervizvezető mutatta meg nekünk a hibrid LS-t


Autószalonok sajtónapjain még mostanság is látni zömében távol-keleti ügynököket, akik az ajtótömítéseket, a kipufogórendszer rögzítését, átlapolt lemezeket és más, látszólag érdektelen, de konkurens autógyártóknak fontos részletmegoldásokat fotóznak, majd értékelnek öles táblázatokban.

Nem marad titok

De méricskéléssel és fényképezéssel csak a felszínt lehet kapargatni, a konkurenciát az is izgatja, ami elsőre láthatatlan. Ezért aztán az összes autógyártó szétbontja a vetélytársak termékeit, hogy fényt derítsenek azokra a részletekre, amik számukra értékesek.

Nem az a meglepő, ha a konkurencia mérnökei ízekre szednek és preparálnak egy autót, hanem az, ha a mélyinterjús kocsi a bontó helyett visszakerül a forgalomba. Nem tudjuk, hogyan, de nemrég hazánkban is felbukkant egy ilyen szellemautó. Egy hibrid Lexus LS.

A lemezek alatt – Mi lehet érdekes?

Érdekli a konkurenseket, milyen lemezeket használnak a vetélytársak, mit csinálnak egy vagy több darabból, miként épülnek fel a biztonsági zónák

Érdekli a konkurenseket, milyen lemezeket használnak a vetélytársak, mit csinálnak egy vagy több darabból, miként épülnek fel a biztonsági zónák

Érdekli a konkurenseket, milyen lemezeket használnak a vetélytársak, mit csinálnak egy vagy több darabból, miként épülnek fel a biztonsági zónák


Egy autógyártó számára a könnyen felmérhető kényelemnél, fogyasztásnál, térkínálatnál, motortulajdonságoknál izgalmasabb területeket is rejt egy konkurens modell. Fontos megtudniuk például, milyen célra, milyen lemezeket használnak a vetélytársak, mit csinálnak egy vagy több darabból, miként épülnek fel a biztonsági zónák – sorolja Gajdán Miklós kollégánk, az Autó Magazin szerkesztője, aki az Év Autója zsűri tagja.

Kiderítik, hol vannak extrém kemény anyagok, milyen megoldásokkal gyorsítható a gyártás, mit rögzítnek lézerhegesztéssel, hol alkalmaznak ponthegesztést? Kikémlelik, a többiek milyen gyalogosvédelmi trükkökkel felelnek meg az EU-szabványnak, magyarul hol puhítják az autók orrát. Koppintandó lehet egy zsanér vagy a kábelek elvezetése is. A filézésre váró újdonságok között most alighanem az új padlólemezű és az eddiginél egységesebb, mégis jól variálható technikájú Golf VII a legfontosabb.

Megbontották a nagyfeszültségű kábelt is, amit cserélni kellett

Megbontották a nagyfeszültségű kábelt is, amit cserélni kellett

Megbontották a nagyfeszültségű kábelt is, amit cserélni kellett


Az LS 600h motorjából furcsa vezetékek és csövek lógtak ki, kardánján utólag felszerelt jeladók forogtak, elcsípett hőmérséklet-szenzorok drótjai csúfították motorterét. Az autó így is meggyőzött valakit, akit csábított a luxuslimuzin ár/érték aránya és mindössze 29 ezer kilométeres futásteljesítménye.

Furcsa csövek, utólagos érzékelők

Új tulajdonosa a monori Toyota-kereskedés Lexus-márkaszervizébe vitte el helyreállíttatni kocsijában a gyári állapotot. A jó nevű márkaszerviz egy működő, de amatőr szemmel aggasztónak tűnő kocsit vett át.

Messze nincs itt minden, de látni, mennyi eszközzel szerzett adatokat a hibridrendszerről a vélhetően német beszállító vagy konkurens

Messze nincs itt minden, de látni, mennyi eszközzel szerzett adatokat a hibridrendszerről a vélhetően német beszállító vagy konkurens

Itt is beavatkozás történt a hibridhajtáson. A bordó a gyári, a zöld az utólagos tömítés

Itt is beavatkozás történt a hibridhajtáson. A bordó a gyári, a zöld az utólagos tömítés

Itt is beavatkozás történt a hibridhajtáson. A bordó a gyári, a zöld az utólagos tömítés


Hajtáslánca tele volt utólagos érzékelőkkel, főleg hőmérsékletszenzorokkal. Megbontották többek között a hibridrendszer nagyfeszültségű kábelét, rátettek a V8-ra plusz egy lambda-szondát és lyukakat fúrtak a hibridhajtómű hidraulikarendszerére, hogy az olaj nyomásáról és hőmérsékletéről adatokhoz juthassanak.

Semmi gányolás

Szemmel láthatóan precíz és profi csapat dolgozott az autón, nagyon fejlett háttérrel. Imponáló alapossággal jelölték össze az alkatrészeket, építették be az érzékelőket és látták el – német nyelvű – feliratokkal az egyes elemeket.

Ki kellett venni a motort a gyári állapot visszaállításához

Ki kellett venni a motort a gyári állapot visszaállításához

Ki kellett venni a motort a gyári állapot visszaállításához


Egyedül a hibridrendszer külön vízhűtését tették tönkre a beavatkozással, de ez is csak nyári hőségben derült volna ki.

Céltudatos beszerzésre utal az autó kivitele is. Az LS-t választók többnyire extrák tömegével kényeztetik magukat, de ha a hátsó masszírozós ülést nem is, legalább a Mark Levinson-hifit és az egyszerűbb extracsomagot megrendelik az autóhoz.

Ám ez a modell nem nyújt fényűző tételeket, alapfelszereltséggel és rövid tengelytávval jött ki a taharai gyár kapuján.

Egy 8-10 éves E12-es Corollát lehetne venni a helyreállítási munkák árából. Főleg a villamos gépek és a benzines motor összjátéka, a hibrid hajtásrendszer vezérlése érdekelte a kíváncsiakat

Egy 8-10 éves E12-es Corollát lehetne venni a helyreállítási munkák árából. Főleg a villamos gépek és a benzines motor összjátéka, a hibrid hajtásrendszer vezérlése érdekelte a kíváncsiakat

Japánból kellett megrendelni a szelepfedelet. Nincs raktáron, mert gyakorlatilag sosem megy tönkre

Japánból kellett megrendelni a szelepfedelet. Nincs raktáron, mert gyakorlatilag sosem megy tönkre

Japánból kellett megrendelni a szelepfedelet. Nincs raktáron, mert gyakorlatilag sosem megy tönkre


A munka során ki kellett venni a V8-as benzinest és a hibridhajtás erőátviteli rendszerét, hogy az eredeti állapotot könnyebb legyen eltávolítani. Ami meghibásodást okozhatott volna, azt mind kiszerelték a kocsiból, ami kockázatmentes, például egy jeladó a kardántengelyen, az maradt.

Nem sikerült feltörni?

Úgy tűnik, vagy nem sikerült feltörni az autó elektronikus kódrendszerét vagy a jeleket nem sikerült értelmeznie a kíváncsiaknak. Ezért lehetett szükség ennyi utólagos érzékelőre, mert ugyanezeket a nyomás- és hőmérsékletadatokat a hibridrendszer vezérlése eleve megkapja.

A legfontosabb feladat a hajtómű olajnyomás- és olajhőmérséklet-adatainak kinyerése lehetett. Ezekkel a hidraulikacsövekkel vezették ki az olajat a kulcsfontosságú mérésekhez

A legfontosabb feladat a hajtómű olajnyomás- és olajhőmérséklet-adatainak kinyerése lehetett. Ezekkel a hidraulikacsövekkel vezették ki az olajat a kulcsfontosságú mérésekhez

Egyes alkatrészek beszerzése hetekig tartott, mert olyan elemeket kellett újjal pótolni, amelyek maguktól szinte sosem mennének tönkre. A polcon sosem tartott alkatrészek egyenesen Japánból érkeztek, két-három hét alatt. Többek között nívópálca-hüvelyt és szelepfedelet rendelt a szerviz a Távol-Keletről.

Hetekig tartott az autó helyreállítása, mi már a munka végén, a felnik javítása és a motor visszaszerelése után jártunk a helyszínen. A pontos javítási összeg bizalmas, de hogy a nagyságrendet el tudjuk képzelni, körülbelül egy korai E12-es Corolla árát vitte el a szervizelés. A tulajdonosnak így is megérte, mert a nyolcmilliós vételár az autó állapotához mérten alacsonynak mondható és egy aprólékosan átnézett, tökéletesen kijavított autóval indulhatott hazafelé.

Kik lehettek?

Talán sohasem tudjuk meg, kik mélyültek el ennyire a japánok hibridtechnikájában. Lehet autóipari beszállító is, amilyen a Bosch, a ZF vagy a Siemens, mert mindegyik kínál hibridtechnikát, akár komplett rendszert is. De legalább ilyen gyanús az összes német prémiummárka, mert az Audinak, a BMW-nek, az S 400 Hybriddel a Mercedes-Benznek és a Porschénak is van már hibrid luxusautója. Csak egy kicsivel fejletlenebb. Még.