Ezúttal jogi és autóvásárlási szakértőinkhez is nagyon hasonló kérdések futottak be. Több esetben is a kereskedésből vásárolt használt autó állapota okoz fejtörést az olvasóinknak.

Csörög a vezérműlánc, csörög a kassza

Olvasónk kérdez

Szia!

Egy kis segítséget kérek. Három hónapja egy kereskedésből vásároltam egy 3,5 éves autót, Opel Astra J 1.6 D, vagyis dízel. Az autómban a vezérműlánc hidegen indításnál hangos.

Amikor elhoztam az autót, ez a hiba már elképzelhető, hogy megvolt. Az autóban még nem volt lánc cserélve. Érdeklődnék, hogy mi a felelőssége a kereskedőnek ebben és meddig terheli ez a hiba őt.

A javítás gyári vezérműlánc 350 000 Ft, javítás 130 000 Ft. Ez minősülhet rejtett hibának, amit nem közöltek velem és műszakilag átvertek? Nyilván én nem vettem észre ott a hibát, mert nem értek hozzá, és úgy voltam vele, hogy egy 3,5 éves autóban csak megbízhatok. Merre indulhatok el, és mik a kilátásaim?

A kereskedés nem partner semmiben, már beszéltem velük…

Köszi a segítséget előre is.
Üdvözlettel: Tóth János

Drága hibája derült ki a kereskedésből vásárolt autónak, mit tehetek? 1

Szakértőnk válaszol

Kedves János!

A vezérlés meghajtása (vezérműszíj, vezérműlánc) kopó alkatrésznek minősül, mint ahogy a fékek, kuplung is. Sajnos a fiatal autók láncos vezérlése nem örök életű, valamint nem a kortól kopik, hanem a megtett kilométerektől és az esetleges hibás szervizelésektől.

Amennyiben kereskedőtől vásárolt, 12 hónap szavatosság jár a kocsi mellé. Ebből 6 hónapig – egy esetleges meghibásodás esetén – a kereskedőnek kell bizonyítania egy jogvita esetén, hogy a hiba nem állt fenn, mikor átadta az autót, illetve ha fennállt, tájékoztatta önt. A kopó alkatrészekre nem vonatkozik a szavatosság.

Amennyiben jogosan elvárható lenne egy 3,5 éves autótól az új állapot, senki nem vásárolna új autót. Egy esetleges jogvita esetén, nagy valószínűséggel elbukná a pert ezzel a hibával. Azt javaslom, hogy keressen egy független szerelőt, aki a fenti ár töredékéért kicseréli a vezérlést az autóban.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Autóvásárlás DPF “megoldással”

Olvasónk kérdez

Tisztelt DAS jogszerviz!

Idén szeptember közepén vásároltam egy dízel autót (melyet úgy hirdetett a kereskedés, hogy átvizsgált autó), amelyen pár apró hibát közöltek velem. Vásárlás után elvittük szervizbe, ahol közölték, hogy nincs benne részecskeszűrő, ezért az általam közölt hibát nem javítják ki!

Drága hibája derült ki a kereskedésből vásárolt autónak, mit tehetek? 2

Hívtam a szerelőt, amely egy szakszerviz, de semmi lényegeset nem közöl, csak annyit, hogy keresni fog. Persze nem keresett egyszer sem, csak félrebeszél, ha felveszi a telefont! Mi ilyenkor a teendő?

Válaszát előre is köszönöm!
János

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Levélíró!

Ez bizony nem jelentéktelen hiba, többféle módon is eljárhat. Először is írásos értesítést kell küldenie az eladónak a hibáról, amiben egyúttal rövid határidő tűzésével hívja fel a javítás elvégzésére.

Ha ezt nem hajlandó elvégezni a saját költségén, akkor vagy megjavíttatja egy szervizben és érvényesíti a javítási költséget az eladón vagy pedig akár el is állhat a szerződéstől, mely esetben a vételárat, átírási költséget visszakövetelheti.

Az ügyben érdemes minél előbb megindítania az eljárást.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu

Racionális autó nagyobb családnak

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Úr!
Elsősorban megjegyezném, hogy nagy tisztelője vagyok a munkásságának!
Másodsorban, 6-7 személyes autót szeretnénk venni!
Kritériumok:
– Szívó benzin
– A 2. üléssorban elférjen 3 gyerekülés
– 2 – 2.5 millió Ft-ba férjen bele az első szerviz, átírás
Az autóval kb 8.000 km-t teszünk meg / év, sok a város, ezért szeretnénk szívó benzint.
Renault Grand Scenic III, Citroen C4 Grand Picasso, Honda FRV és Ford S-max az, amiket nézegetek. A legjobb a Honda lenne, 1.8 benzin, ez még tetszik is nekünk.
Mit gondol ezekről a típusokról?
Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel:
Tibi (egy apuka, aki azt hitte, egyszerű lesz találni megfelelő autót, és most már tudja, hogy nem:) )

Drága hibája derült ki a kereskedésből vásárolt autónak, mit tehetek? 4

Szakértőnk válaszol

Kedves Tibi!

Sajnos kevés autógyártó gondolt a nagycsaládosokra, ezért nem könnyű találni családszállítót három egyforma üléssel hátul. Amennyiben a keret 2,5 millió forint, azt javasolnám, maximum 2 millió forintért vásároljanak autót. A maradék félmillió így elég lesz átíratásra, gumira, szervizre, az első javításokra és fenyőfás illatosítóra.

2 millió forint körül 10-14 éves autók elérhetőek általában a családi autók piacán. Általános szabály ilyen korban, hogy fontosabb a jelenkori állapot, mint a konkrét márka, típus. A megbízhatóság mellett pedig ebben a kategóriában a méret és kihasználhatóság is elsődleges.

1. A Renault a Mégane/Scénic 3. generációjával nagyot lépett előre megbízhatóságban. Benzines motorjai megbízhatóak és takarékosak, kivéve az 1,4 TCe-t, de az 1,2 TCE-t sem ajánljuk. Jelentősen kevesebb az elektromos meghibásodás a korábbi generációkhoz képest és nem jellemző a típusra a rozsdásodás. Rakoncátlankodni a kormányzár és a központi zár szokott. A kormánymű hajlamos az idő előtti kopásra. A Grand Scenic III kimondottan kényelmes családi autó lehet.

2. A Citroën Grand C4 Picasso megbízhatóság szempontjából a gyenge láncszem a csapatból. Gyakori a robotizált (bólogatós) váltós verzió, ami nem a megbízhatóságáról híres és elvesz minden vezetési élményt. Gyakoriak a különböző elektromos anomáliák és a futómű nehezen viseli a nagy bódét és a hazai útviszonyokat. Benzines motorjaival a Prince nevű, igen problémás turbós benzines 1,6-ost leszámítva mechanikusan ritkán van baj, inkább itt is az elektromos zűrök a jellemzők. Kihasználhatóság, kényelem és praktikum szempontjából viszont jó választás lehet.

3. A Honda FR-V japánosan megbízható, mégis vannak bosszantó meghibásodások. Az ablakemelők kapcsolója például szerencsétlen helyen, a műszerfalon kapott helyet és rendszerint eltörik. A gyári kapcsoló horror áron van, a bontott pedig szintén törött. A különböző fedelek zsanérjai szintén hajlamosak a törésre. A Honda benzines motorjai remek konstrukciók, de a nagy, telefonfülke karosszériához a 2,0 illik jobban. Gyakori a magas olajfogyasztás, ami nem konstrukciós hiba, inkább a zord szervizelés, vagy ennek hiánya a valódi ok. A típus legnagyobb gondja egyértelműen a rozsdásodás. Nehéz találni elfogadható állapotú példányt a magyar piacon.

4. A Ford S-Max családi szempontból talán a legkihasználhatóbb. Óriási a hátsó lábtér, szélesek az ülések és hatalmas a csomagtartó. Számos benzines motorral megtalálhatóak, de ha nem gyorsulni kell, akkor a 2,0 szívó verzió talán a legracionálisabb választás. Sajnos a magas olajfogyasztás itt sem ritka hasonló okokból, mint a Hondánál. Kevésbé rozsdásodik, mint az FR-V, de rozsdamentes S-Maxot nehéz találni. A műszerfal tetején lévő tárolórekesz szinte mindegyiknél eltörik. A futómű meglepően jól bírja a hazai utak rossz minőségét, de kormányműlógás itt is előfordulhat.

A végkövetkeztetés az, amit az elején leírtam: műszaki szempontból az állapot dönti el, hogy melyiket érdemes választani. A család szempontjából pedig azt javaslom, hogy próbálják ki mindegyiket, üljenek bele, próbálják bele a gyereküléseket, amennyiben van erre lehetőség. Mind a négy példány fenntartható, amennyiben sikerül találni egy jó állapotút. Ha nekem kellene döntenem három gyerkőccel, én az S-Maxot választanám.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu