Az autóvásárlás mindig az érzelem és az értelem harca, ez alól nem kivételek a Vezess újságírói sem. Választottunk már autót 3 millióért, majd elgondolkodtunk azon is, ha csak 1,5 millió forintunk lenne kocsira. Most a korábbinál is nagyobb összeget, 5 millió forintot költhettünk el elméletben. Valahogy úgy alakult, hogy mégis több a hétköznapibb modell, mint az álomautó a listánkban.

Szörényi András – Ford S-Max

Mivel a Vezessnél én is írok használt autókról, elég jól tudom, mit nem szeretnék. Lehetőleg nem akarok közvetlen befecskendezést a szelepkokszosodás miatt, nem akarok nagynyomású üzemanyag-ellátást és nem akarok automatikus váltót, mert örömmel megoldom kézzel. Dízelt sem szeretnék az Euro 5-ösöket is érintő szmogriadós behajtási korlátozások miatt Budapesten, az Euro 6-osoktól az AdBlue-adagolás nyűgjei tartanának vissza, pedig egy kombi Golf GTD nagyon tetszene a 184 lóerős dízellel.

Baleno vagy Laguna Coupé?

Ha a bennem is meglévő kispolgár választana, akkor vennék egy Suzuki Balenót 3-3,5 millió Ft körül, járnék 5,5 literrel százon, a maradék 1,5-2 millióból néha kiporcióznék a kötelező szervizekre pár tízezer forintot és évről-évre örülnék annak, mennyire kimaxoltam a racionális autóvásárlást.

Bár a Baleno tulajként elégedetté tenne, autóbuziként nem tenne boldoggá, ezért tovább törtem a fejemet. Az egyik ötlet a Coupé volt a Renault Laguna III-ból. A nyithatatlan hátsó ablak nem tetszik bene, de remek utazóautó a 2,0 dCi-vel és mesés autó a 3,5 literes, V6-os Nissan-motorral. LPG-re átállítva még tankolni is tudnám.

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 1

Nem tudok racionálisabb majdnem új autót egy Suzuki Balenónál. Értékvesztése felháborító, majdnem az új árukon mennek el a használt autók, mert a Suzuki kivette az európai piacról

De 2+2 üléssel mögém már nem férne senki, ezért tovább keresgéltem az ideális használt autót az ötmilliós keretből. Ha marad a parkolási kedvezmény zöld rendszámra, akkor némi lemondással megnéznék egy Mitsubishi Outlander PHEV-t, amely ötszemélyes ugyan, de gyorstölthető is, zöld rendszámos, kényelme, mérete jó családi autónak és nem elérhetetlen az ötmilliós kerettel.

Outlander PHEV helyett S-Max, de turbós öthengeres

Nekünk az ötszemélyes autó sokszor kicsi az unokatestvérekkel, barátokkal, az ő gyermekikkel. A Tourneo Custom-Trafic-Vivaro méretű kisbuszokat imádom ugyan, de túl nagyok lennének a hétköznapokra. Aminek igazán örülnék, az a hétüléses Ford S-Max a turbós öthengeres benzinessel, és bőven maradna pénzem szervizelni is.

A Mobilén 12 000 euró a legdrágább a cikk írásakor, de 9500 és 11 500 euró között válogatni lehet a szépnek tűnőkből. Azt tisztáznám előre, hogy a külső pótkerék helyére rögzíthető-e LPG-tartály, mert a gáz a tisztább égés és a kevésbé elhasználódó motorolaj mellett azért is vonz, mert szeretnék egy 220 lóerős egyterűt annyiból tankolni autógázzal, mint egy sima 1,6-os kompakt ötajtóst benzinnel.

Ebből a modellből Euro 4-es van csak, regadója eléri a 356 000 forintot, pedig a tarifának volt ideje avulni, mert 2010-es a legfiatalabb. A maradékot félretenném a turbómotorhoz illesztett kettős tömegű lendkerékre, szervizre és cascóra, mert az S-Max régebben lopásveszélyeztetett autó volt.

2001 óta tesztelünk autókat, így természetesen az S-Max-ról is többször elmondtuk a véleményünket. Itt elolvashatod az érintett korosztályra vonatkozót:

Gajdán Miki – Toyota Prius Plus

Ötmillió forint annyi pénz, hogy abból már egy igazi álomautó is kijönne. Például egy soros hathengeres motorral szerelt prémiummodell, vagy egy vérbeli sportautó is, ám mivel a kiírás családi, mindennapi használatra szánt autóról szól, ezért én nem tudok elszakadni a fenntarthatóság szempontjától. Mindennapi használatú családi autó csak olyan lehet, amit nem lep meg váratlan és ráadásul orbitális nagyságú váratlan kiadásokkal.

Tehát ezúttal is szempont a tartósság, a megbízhatóság, az alacsony üzemeltetési költség, az üzemanyag-fogyasztást is beszámítva. Mindezt együttesen a jelzett összeghatáron belül a Toyota Prius Plus testesíti meg számomra, azzal megfejelve, hogy praktikus, jól használható belső teret kínál. Igaz, még jobban örülnék egy amerikai kivitelnek, abban ugyanis nincs benne az a két, a csomagtartóból felnyitható plusz ülés, amire semmi szükségünk nincs. Az alaphelyzetben is nagyobb csomagtartó ellenben jól jönne…

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 4

Lehet, hogy nem egy szépség, de nagyon praktikus és tartós

De ez legyen a legnagyobb baj! A mindennapokban azonban jól jön még az is, hogy automataként működik, vagyis a számunkra gyakori városi használatban nem kell a váltogatással küszködni. A Toyota hibridjei nem lelkesednek az autópályás használatért, de ez számomra nem probléma, mert nagyon ritkán járunk ott, inkább országutakon szoktunk barangolni, ha már kiszakadunk a városból. Viszont épp ez a két úttípus az, ahol a legkedvezőbb a hibridek fogyasztása, általában 4 és 5 liter/100 km körül alakul, amit szerintem nyugodtan nevezhetünk pénztárcabarátnak.

Aranyi Péter – SUV Esztergomból

Ha úgy kezeljük ezt az összeget, hogy mondjuk biztosan a kezünkben van, tehát nem kell alkudni a keresett modell árából, de nem is nagyon akarunk fölé menni az összegnek, akkor biztosan egy Suzuki SX4 S-Crosst választanék, mert ezért gyakorlatilag egy néhány éves, kevesett futott példányt lehet kifogni, ami ráadásul még kiváló állapotnak örvend. Más kérdés, hogy a piac nem bővelkedik belőle, mert nem sokan akarják eladni a fiatal SX4 S-Crossukat, de például szalonautóként, vagy tesztautóként azért el lehet vinni ezért az összegért.

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 5

Kövezzenek meg érte, de szerintem oldalról kifejezetten szép.

Ötmillióért tehát vehet az ember egy munkába, illetve gyerek ovi- vagy iskolába szállításra alkalmas autót, amiben hátul is el lehet férni, továbbá a csomagtartó szempontjából sem kell kényszerű kompromisszumot kötni, mivel annak kapacitása 430 liter. Ennyi pénzért ráadásul GL+ felszereltségű modellt vehet az emberfia, ami magában foglalja a digitális, kétzónás klímát, a függönylégzsákokat, a térdlégzsákokat, tolatókamerát, az állítható kormányt, a fűthető első üléseket, valamint az automatikusan sötétedő visszapillantót. A színezett hátsó ablak pedig amúgy is széria ennél a modellnél, így a hátsó traktus nem melegszik fel annyira.

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 6A 140 lóerős motor dinamikusan mozgatja a magyar gyártású járgányt és okos vezetéssel takarékos munkavégzés várható el tőle. Az SX4 S-Cross tehát amolyan mindenes, hiszen munkába járásra, de családi autónak is ideális lehet.

Milyen volt újonnan az SX4, alábbi tesztünkből kiderül:

Kovács Miklós – Szívó benzines japánt, ésszel és stílussal

Kereken tíz éve dolgozom a Vezessnél. Ennyi idő alatt rengeteg típus jött és ment, van, amelyik örök feledésbe merült, és van, ami még mindig felötlik, mint használt autó vásárlási ötlet. A Mazda6 2013-as, még most is futó generációja számomra ilyen.

Ennél az ötmilliós választásnál nálam ez volt a kulcsmomentum. A rengeteg észérv mellett mégis csak az a legfontosabb, hogy legyenek érzelmi szálak, amik ahhoz a géphez kötnek, amibe nap mint nap beleülünk. Nálam ezért esett a választás a Mazda6 jelenleg futó generációjára. Pályafutását mindig figyelem fél szemmel, hogy változott a beltér és a külső a rengeteg ráncfelvarrás során, mennyit ér ma használtan. Épp ezért mindig elgondolkodok, hogy nekem ez lenne a tökéletes kompromisszum, ha a forma-technikai tartalom-használati érték hármas közös metszetét kellene megtalálnom. 

Ha venném, akkor csakis kombi karosszériával, a 2,5 literes 192 lóerős Skyactive benzinmotorral. Épp jól megy, a 7,8 másodperces sprint százig bőven elég, a fogyasztása 7-8 liter száz kilométeren, ami a teljesítményhez, automata váltóhoz mérten egész baráti érték. 

A közvetlen kormányzás, az egészséges szívó benzines, a szintetikus hókuszpókuszoktól mentes motorhang, a kevés negatív vélemény mind arra biztat, hogy egy Mazda6-ra költsem el virtuális ötmilliómat. 

Kár, hogy a piac is ennyire díjazza az autó minőségét, mert ezért a pénzért alig akad a típusból eladó darab ezzel a motorral. Ez a generáció 2013-ban debütált, így a legidősebb, hét éves autókért is könnyen elkérnek 4,8-5 millió forintot, ez a belépő ár, innen már csak feljebb van. De talán ennél az autónál, és ebben az árkategóriában nem jelent súlyosan lerúgott állapotot az „olcsó” vételár. 

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 10

Lencsés Csaba – BMW i3 Rex

Számos elemében támogatom a fontos Fridays for Future-mozgalmat, de a sok „f”-betűs jelszóval („Fuck factories!”) forradalmárkodók mellé őszintén szólva még ezzel a járművel sem mernék leparkolni. Pedig a BMW marketingesei összeszögelték a mankót számomra, támaszkodom is rája: az i3 gyártásához egy átlagos személyautó előállítási energiájának csak a fele szükséges (vízből a 70 százaléka), ráadásul a lipcsei üzemben az összes energiát egy külön erre a célra épített szélerőműből nyerik. A szénszálas műanyagok (hmm…, hát azok Amerikából jönnek) előállításához szükséges szuflát pedig egy vízerőmű adja. De persze a logó ellenszenves lehet egyeseknek, ugyan kicsi a teteje, ezen is lehetséges ugrálni.

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 11

Könnyen bepattan hátra a góré

Klasszikus lifestyle-autó, nem versenyez lóerőkben és literekben a körülötte szereplőkkel. A két felnőttből és az óvodás kisfőnökből álló családom heti hat nap Budapesten, annak is a magjában autózik, jelenleg hibriddel. Számunkra ez a méret ideális, a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli működés pedig szimpatikus.

Több i3-as tesztautó után elmondhatom, hogy a progresszív belterétől az egypedálos vezethetőségéig tucatnyi jellemvonása mosolyt csal az arcomra, megosztó – de 2013 óta sem fáradó – dizájnját imádom. Az egydimenziós villanyautósok által gyűlölt robogó-motorocskáját is használva pedig töltő és kút nélkül teljesíti hétvégenként a Buda-Balaton távot. Oda-vissza. Ja, és ötmillióért ötvenezret futottak is beleférnek, természetesen tetősérülések nélkül.

Ha még többet megtudnál a hatótávnövelővel szerelt BMW i3-ról, irány a Vezess korábbi tesztje:

Horváth Zsolt – Újat vagy használtat?

Eléggé elméleti, hogy 5 milliót elköltenék most autóra, ez azért jó, mert a válaszom is lehet elméleti. Én első körben a Škoda Citigoe iV-t vinném haza. A Citigo orrában 61 kW (80 LE) teljesítményű villanymotor található, akkumulátora 32,3 kWh kapacitású, így WLTP-szabvány szerinti 260 km-es a hatótávolsága. Már használható villanyautó, amely valamivel több mint 4 milliótól megvehető az állami támogatással, pont jó lenne a soros hathengeres benzines mellé szaladgálós autónak. Ám a modellből az idei kontingenst már lekötötték és az állami támogatás is elfogyott, így valami más kell, amíg újra lesz 2,5 milliós ajándék és kocsi.

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 13

19 év alatt elég sok tesztautóhoz volt szerencsém, és vannak közöttük olyanok, amelyek különösen szép emlékeket idéznek. Ezek közé tartozik a Ford Focus ST is, amelyből egy harmadik generációs kivitel úgy fér bele ebbe az árba, hogy találni belőle visszafogott futásteljesítménnyel is. 

A modell elérhető volt 2,0 literes, 250 lóerős benzinmotorral, és 185 lóerős dízellel is. Azt hihetnénk, egyértelműen a benzines a nyerő, ami dinamika tekintetében igaz is, de a gázolajjal etetett variáns is parádés vezetési élményt nyújt.

Ezek a legjobb autók 5 millióért? 14

Sávtartó, keresztirányú forgalom figyelő, táblafelismerő, holttérfigyelő, esőérzékelő, automata fényszóró teszi kényelmesebbé a Focus ST-vel való együttélést

400 Nm nyomaték, pontos sebességváltó, direkt kormányzás, kiváló futómű alapozza meg a jókedvet, amit a fogyasztás sem ront el. Alapvetően ötajtós a Focus ST, de létezik kombi variáns és nekem az kellene, nem a 476 literes csomagtartó miatt, mert az nem kiemelkedő, de ez a forma mindenképpen praktikusabb és sokkal izgalmasabb a sportkombi, mint egy ferdehátú.

2016-ban volt szerencsém az alábbi Focus ST kombihoz, akkor ezt mondtam róla:

Ti milyen kocsit vennétek 5 millió forintért? Jöhetnek a kommentek!