Jakabszállás határában, a repülőtér melletti hangárban áll a világ egyik első, hidrogénhajtású személyszállító drónja, vagy repülő kisbusza. De nem is a megnevezése fontos, hanem az, hogy egy amerikai és egy magyar cég fejleszti közösen. Zöld – hidrogén hajtja – high-tech és magyar. Büszkék lehetünk rá.

Repülni is tud az új magyar busz 1
Repülni is tud az új magyar busz 2

Repülni is tud az új magyar busz

Repülni is tud az új magyar busz

Repülni is tud az új magyar busz 39
Repülni is tud az új magyar busz 40
Repülni is tud az új magyar busz 41
Repülni is tud az új magyar busz 42
Repülni is tud az új magyar busz 43
Repülni is tud az új magyar busz 44
Repülni is tud az új magyar busz 45
Repülni is tud az új magyar busz 46
Repülni is tud az új magyar busz 47
Repülni is tud az új magyar busz 48
Repülni is tud az új magyar busz 49
Repülni is tud az új magyar busz 50
Repülni is tud az új magyar busz 51
Repülni is tud az új magyar busz 52
Repülni is tud az új magyar busz 53
Repülni is tud az új magyar busz 54
Repülni is tud az új magyar busz 55
Repülni is tud az új magyar busz 56
Repülni is tud az új magyar busz 57
Repülni is tud az új magyar busz 58
Repülni is tud az új magyar busz 59
Repülni is tud az új magyar busz 60
Repülni is tud az új magyar busz 61
Repülni is tud az új magyar busz 62
Repülni is tud az új magyar busz 63
Repülni is tud az új magyar busz 64
Repülni is tud az új magyar busz 65
Repülni is tud az új magyar busz 66
Repülni is tud az új magyar busz 67
Repülni is tud az új magyar busz 68
Repülni is tud az új magyar busz 69
Repülni is tud az új magyar busz 70
Repülni is tud az új magyar busz 71
Repülni is tud az új magyar busz 72
Repülni is tud az új magyar busz 73
Repülni is tud az új magyar busz 74
Fotó megosztása:

Mi ez?

Röviden: egy hatmotoros, személyszállító drón. Illetve annak bemutató darabja, itt egyelőre tüzelőanyag-cella és hidrogéntankok nélkül, de van belőle egy Amerikában, Bostonban is. Míg a magyar cég a Skai névre keresztelt jármű szerkezetét építi és fejleszti, addig az amerikai Alaka’i Technologies a hidrogén-hajtással és a vezérléssel foglalkozik.

Repülni is tud az új magyar busz 75

Öt ember fér el benne, mindnek négypontos biztonsági öves ülés jár

A gépet a tervek szerint hat motor emeli majd a magasba, 190 km/órás csúcssebességre képes, egy feltöltés pedig legfeljebb 10 percet vesz majd igénybe. A hat darab, alacsony fordulatszámú és csendes, kefe nélküli villanymotorok 100 kW-os teljesítményigényét három tüzelőanyag-cellából fedezik majd. Jelenleg a gép kabinjában helyet foglaló vezetővel tervezték a bemutató darabot, de akár önvezetőként is elképzelhető a Skai.

Repülni is tud az új magyar busz 76

Hat darab, alacsony fordulatszámon működő motor emeli majd a magasba a személyszállító drónt

Repülő eszköznél különösen fontos a biztonság, így a gépet úgy tervezték, hogy egy rotor elvesztése után tovább tudjon repülni, de két rotor kiesése sem okoz katasztrófát, még ilyen helyzetben is képes biztonságosan leszállni. Ha ennél nagyobb a baj, akkor a vázhoz rögzített ejtőernyővel még mindig elkerülhető a lezuhanás. Hasonló a helyzet a tüzelőanyag-cellák meghibásodásakor, ott egy cella kiesése után gond nélkül folytatódhat az utazás, de ha mind a három leáll, akkor is van annyi energia a puffertárolóban – nagy kapacitású kondenzátort említ a tájékoztató -, amivel még le lehet szállni. 

Repülni is tud az új magyar busz 77

Jelenleg a fedélzeten helyet foglaló vezetővel tervezték a bemutató darabot, de akár önvezető is lehet a jármű

Videón a Skai:

Miért éppen hidrogén?

Míg a földi közlekedésben az elektromos autó, illetve az akkumulátoros energiatárolás teljesen modernnek és elfogadottnak számít, és a repülésben is számos cég próbálkozik azzal, hogy akkumulátoros repülő járműveket gyártsanak, ennek a megoldásnak mégis megvannak a maga korlátai.

Repülni is tud az új magyar busz 78

Három hidrogénes tüzelőanyag-cella látja el elektromos árammal a motorokat

Ugyanis az akkumulátorok általában nehezek, amik felemeléséhez nagyobb teljesítményű, nagyobb fogyasztású motorok kellenek, amik táplálását csak még több, vagy erősebb akksival lehet megoldani. Ördögi kör. A tüzelőanyag-cella viszont könnyű, ugyanúgy, mint a táplálására szolgáló hidrogén. A  Hyundai Nexo például 6,3 kg-nyi hidrogénnel 600 kilométert képes megtenni. Ugyanez a levegőben kicsit bonyolultabb, jelenleg a Skai-jal kapcsolatban az 500 kilogrammos teherbírás és a 4 órás üzemidő elérése a cél. 

Repülni is tud az új magyar busz 79

Barátságos utastér, parádés panorámával

Genpro

A Genevation nem ma kezdte a repülést, a drón mellett ott parkol a cég másik büszkesége, a Genpro, ami egy durván kikönnyített műrepülőgép. Ugyanis a magyar cég többek között könnyűszerkezetes, ugyanakkor nagy teherbírású megoldások tervezésével, megvalósításával foglalkozik. A Genpro esetében például szép lassan 80 kilogrammot tudtak lefaragni a repülőgép tömegéből, ami így most mindennel együtt 600 kg-ot nyom. Az opciós 330, vagy 315 lóerős motorral, illetve különböző légcsavarokkal is rendelhető gép ára úgy 100 millió forint körül mozog.

Repülni is tud az új magyar busz 80

A jövő mellett itt a jelen is, a mindössze 600 kilogrammos műrepülőgéppel, a Genpro-val

De mikor lesz ebből valóság?

Rossz hírünk van, valószínűleg még sokáig kell arra várni, hogy beüljünk a házunk tetején parkoló drónba, és átugorjunk vele ebédelni a nagyihoz. A Genevation 2023-ra ígéri, hogy a való életben is működőképes, tüzelőanyag-cellás drónjuk repülni fog, de amíg az illetékes hatóság nem készül fel a hasonló járművek használatával kapcsolatos előírások, szabályrendszer, műszaki követelmények kidolgozásával, addig ők hiába szállítják le a kész, biztonságos járművet, azok valószínűleg nem szállhatnak majd fel.

Repülni is tud az új magyar busz 81

Még csomagtartónak is jutott benne hely

De ha meg is lenne a szabályozás, sokkal valószínűbb, hogy eleinte sürgős szállításra – például vért, átültetésre váró szerveket – szállíthatnak majd hasonló járművekkel, később jöhet a csomagszállítás, majd ha minden rendben, akkor a személyszállítás. De ott sem a bárhonnan bárhova, hanem valószínűleg fix állomások között ingáznak majd utasokkal megrakva a hasonló repülő járgányok.

Repülni is tud az új magyar busz 82

Egymás mellett a jelen és a jövő

Igaz, repülni egyelőre nem láttuk a kiállított szerkezetet (amerikai ikertestvére állítólag repül már), de egy VR-szemüvegen keresztül kipróbálhattuk, nagyjából mire számíthat majd, aki repülhet vele. Egész biztosan jó móka lesz, az egész biztos. Én már alig várom, hogy repülhessenek.