Egy rendezvényen mindjárt két új modelljét mutatta be a BMW itthon. Érthető is ez a programsűrítés: amilyen szélesre terebélyesedett mára a márka választéka, újévtől szilveszterig egy folyamatos fiesta lenne az életünk, ha minden modell frissülését vagy generációváltását külön megünnepelnénk. Hölgyeim és Uraim – íme, mutatjuk tehát a legfrissebb hazai híreket a 3-as kombi és az 1-es magyarországi piaci bevezetéséről, egy vezesses első benyomással kiegészítve a két modell egy-egy tesztpéldányáról!

3-as kombi: frissített tradíciók

A világszerte eladott 3-as BMW-k negyede kombi, de vannak piacok, ahol durván jobban megy a praktikusabb karosszériaverzió a konzervatívabbnál. Olaszországban 75%-ban kombi 3-asokat adnak el, de a hazai (mármint német) piacon is 66%-os a nagyobb rakterű változat aránya. Az aktuális, hatodik generációs változattal (amely amúgy a hetedik generációs Hármasból készült, hisz az E21-es Cápából még nem volt kombi) minden bizonnyal elégedettek lesznek a tágas tereket igénylő rajongók: nagyot nőtt a kocsi. Az új, G21 jelzésű modell 76 mm-rel hosszabb, 16-tal szélesebb és 8-cal magasabb elődjénél, raktere a korábbi 495-ről kerek fél köbméteresre bővült.

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 1

A prémium középkategóriában a BMW hozott ki elsőként kombit. A műfaj gyorsan népszerűvé vált, van piac, ahol az eladott 3-asok háromnegyede kombi!

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 2

4,1 centit nőtt a tengelytáv

Az utastérről, a műszeregységről, fedélzeti elektronikáról és technikáról nem szeretnék a nagyobb fenekű karosszéria kapcsán ismétlésekbe bocsátkozni: leírtunk már mindent a szedán bemutatója után, még tavaly decemberben. A kombi puttonyával kapcsolatban viszont akad pár érdekesség, amiről szívesen beszámolok.

Minden 3-as Touring ötödik ajtaja motorosan nyílik. Ahogy a kombi BMW-ken megszoktuk, a G21-esen is külön nyílik a hátsó szélvédő, ami szűk helyre parkolva, egy másik kocsira rátolatva is lehetővé teszi, hogy kisebb dolgokat betegyünk vagy kivegyünk hátra/hátulról. Felárért motoros mozgatású hátsó üléstámla-billentő rendszert is lehet rendelni a kocsihoz, és végre a vonóhorog is lehet olyan elegánsan eltüntethető-előhívható motoros cucc, mint amit már régóta csodálhatunk az X5-ösökön. De a legviccesebb a szintén feláras aktív csomagtérsín, vagy mi. Alapállapotban a raktér alján húzódó fémcsíkokon könnyen be-ki csúsztathatjuk a bőröndöket, de ha a kocsi elindul, a fémkeretben kiemelkedik egy gumicsík, ami tapadósságával igyekszik helyben tartani a nehéz cuccokat a gyors kanyarokban, erős gyorsításoknál, fékezéseknél is.

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 3

500-1510 liter. A fémcsíkok álló helyzetben a csomag csúsztatását segítik, de ha a kocsi elindul, gumicsíkok emelkednek meg bennük, amelyek helyben tartják a cuccokat

Tesztút egy 330xd-vel

A rövid menetpróbán az derült ki leginkább erről a kocsiról, hogy nem valami szerencsés konfiguráció. A hathengeres dízelmotor mormolása túl erős, a sportfutómű túl kemény, a sportülés túl kényelmetlen volt ebben a darab Hármas kombiban. A gesztusvezérlést és a (csak angolul vagy németül értő) szövegfelismerést hamar kiiktattuk, bosszantóan értetlen és pontatlan volt mind  a kettő, viszont a nagy erőt és a nagy sebességnél is stabil 4×4-et nem volt helyünk és időnk kiélvezni. Havas, kanyargós út vagy hosszú német autópálya szokott kelleni ahhoz, hogy egy nagy, erős dízel xd BMW-t úgy istenigazából elkezdjünk szeretni, és ez itt és most nem volt adott.

A tesztautó, amit pár hét múlva sokkal alaposabban kipróbálhatunk, szerencsére egész más lesz: egy Luxury kivitelű, gyengébb, de könnyebb és takarékosabb 20d, hátsókerék-hajtással. Korábbi Hármas tesztautónk, a csodálatos 330i után, úgy sejtem, ez a BMW is egy nagyon jó autó lesz majd, de a 30xd bizony csalódást okozott.

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 4

A 3-as Touring motorválasztéka. A zöld rendszámos 330e plug-in hibrid csak júliusban érkezik

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 5

A 3-as Touring árlistája

1-es: a világ boldog vége

Hogy egy BMW melyik végén hajt, az 2019-ben már a márka marketingeseinek kutatása szerint sem érdekli a kutyát sem a vevők és potenciális vevők körében. Így hát a BMW, az autógyártó, amely annak idején a fronthajtáson gúnyolódó kampányt szervezett a gondolat köré, hogy milyen fogalmatlan lámaság már egy kocsinak egyazon kerekét hajtani és kormányozni, szemrebbenés nélkül mutatta be második modelljét (az X1 után), amelyet elődjével azonos néven immár, hopp, egyszerre csak elöl hajtó technikával árul a korábbi hátsókerekes hajtás helyett.

Egy szerencséjük van: hogy időközben sunyiban a Mininél nagyszerűen vezethető fronthajtású platformot fejlesztettek ki, ami bír annyira iszonyúan élvezetes és kellemes lenni, hogy meg lehessen bocsátani a klasszikus hajtás hiányát. Eddig mindig azt mondtam, hogy a Minik fronthajtású BMW-k; hát most végre van egy olyan fronthajtású BMW is, ami tényleg BMW. (Sem a 2-es Active Tourer, sem az X1-es nem érdemelte meg ezt a jelzőt.)

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 6

Az új Egyes mozgásban: agilis, feszes kormányzású, mégis komfortos prémium kompakt

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 7

Plug-in hibrid egyelőre nem lesz az Egyesből

Nem mellesleg a kocsi jól is néz ki. A Hármassal szemben ugyan ez a BMW az új X7-hez és a frissített 7-eshez hasonlóan már hatalmas, erősen összeolvasztott veséket kapott, de az összhatás korántsem olyan rémisztő, mint a márka elvetemült tanulmányain. Ezt így még meg lehet emészteni. De azért az Egyes profilból és hátulról az igazi; sok kis részlettel feldobott, lapos-széles izomgombóc, ami álló helyzetben is dinamikát sugároz.

Az utastérben meglepően sok a hely a keresztbe fordított motor mögött. Az új modell összehasonlíthatatlanul tágasabb, mint az előző két generáció, egy új Egyes már családi autóként is majdnem olyan komolyan vehető lehetőség, mint mondjuk egy Golf. A fedélzeti elektronika pedig igen komplex, a BMW levitte a legkisebb autójába is a Head Up Display-t, a gesztusvezérlést, az online beszédvezérlést. A műszerfal, a vezetői környezet olyan, mintha egy kicsinyített Hetesben ülnénk.

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 8

Átlátható, könnyen megszokható a vezetői környezet

Most pedig lássuk a motorváltozatokat és az árakat, aztán pedig jön a rövid beszámoló az első pár percről, amit egy új Egyes kormánya mögött töltöttünk!

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 9

Az Egyes BMW motorválasztéka. Ebből a BMW-ből egyelőre nem lesz plug-in hibrid, bár a konstrukció elvben alkalmas lenne a benzines-elektromos hajtás beszerelésére

Itt az új Egyes és a kombi Hármas BMW 10

Az Egyes BMW árlistája

Tesztkör egy 118i-vel

Mivel a BMW belépőmodelljéről beszélünk, logikusabbnak tartottam a belépő motorral fordulni egyet a 135i M xDrive csúcsváltozat helyett. Hiszen alighanem sokszorta több 1,5 literes turbós 1-es szaladgál majd a hazai utakon, mint a 306 lóerős izomverzió. A rövid tesztkör tapasztalatai: meglepően jó helykínálat és szellős térérzet párosul minisen feszes, szoros, precíz vezetési élménnyel. A motor ugyan alapjáratról terhelve kezdetben jellegzetesen Euro 6-os, szenvedős karaktert mutat, de ha egyszer végre elérünk 2-3-4 ezres fordulatra, már agilis, gázadásra érzékeny, haladós, erős lesz vele az Egyes.

A külső és belső dizájn elég erős ahhoz, hogy a legkisebb BMW is képes legyen igazi BMW lenni. A hazai kettős premier számomra legváratlanabb tapasztalata az volt, hogy ez a kis rossz oldalon hajtó, alapmotoros kompakt igazából képes volt jobban tetszeni, mint a sokkal komolyabb és drágább 330 xd kombi. A kettő közül mindennapi használatra, bocsássa meg nekem a bajorok istene, de bizony a kis fronthajtású kéket vinném. Hát ennyire jól sikerült az új  Egyes BMW!

További részletekkel, fogyasztási adatokkal, szebb fotókkal is jövünk hamarosan, heteken belül, a tesztautók alapos gyötrése után. Egyelőre ennyi a két új BMW-ről – balesetmentes közlekedést mindenkinek!

Kapcsolódó címkék: 1-es 3-as BMW kombi