Ritkán jutok el a tengerentúlra, de ennek varázsával együtt is nehéz az érkezés. A gépből kiszállva megjön az üzenet a mobiltelefon-szolgálatatótól: „Üdvözöljük USA-ban! A forgalmazás díja eltér a hazaitól. Hívásindítás 702 Ft/perc, fogadás 210 Ft/perc, SMS 168 Ft/db, adatforgalom díja hálózatfüggő.” Aztán a sorállás és jelenés a határőrizeti officer színe előtt, aki megtestesíti a United States Customs and Border Protection szigorát és ujjlenyomatott vesz tőled, mint a bűnözőktől.

Florida: párás meleg és végtelen síkság

Na, de majd utána! – gondoltam Floridáról, a napsütötte államról, a fény s a pompa birodalmáról. Az első élmény letaglózó: az itteni magas páratartalommal a 32 Celsius-fok 42-nek érződik. Felsejlenek fizika és biológia tanáraim magyarázatai a hőleadást segítő párolgásról és a légkondicionáló levegőszárító funkciójáról, ami a levegő lehűtésén felül épp a párolgást segítve teremt kellemes hőérzetet. Ez itt kültéren nem működik. Az épületekben, autókban és buszokban nagyon erős a légkondicionálás, a jeges fuvallatokra egy szvetterrel érdemes rákészülnie mindenkinek, aki Amerikába utazik.

Itt büntetés nélkül átmehetsz a piroson 1

Ezt a jachtot mentünk megnézni Floridába. A Lexus LY650 indulóára 1,2 milliárd forint

A Florida-félsziget domborzata a magyar Alföldet idézi. Sík az egész, ameddig a szem ellát és onnan még több száz mérföldön át. Anyagilag jól elengedett államról van szó, a Wikipedia szerint 131 közforgalmú reptér mellett 700 más leszállási pont is van, helikopter-kikötő, magánrepülőtér, tengeri leszállási pont. Nagyjából 400 reptér működik ma is az államban. A napfényes órák magas száma miatt sok rendszámtáblán is visszaköszön a Sunshine State (napfényes állam) elnevezés. Helyszíntől függően évi 2400-3200 óra a napsugárzás, Magyarországon a 2018-as átlag 2340 óra volt.

A Mexikói-öböl és az Atlanti-óceán közötti mocsaras területen egyenes utak mennek a végtelenbe, kanyar alig akad. A fogyasztásnak hasznos a kaptatók hiánya, az állam legmagasabb pontja 105 méter. Ami jó az autózásban errefelé, hogy a közlekedőkből hiányzik a New Yorkban gyakori agresszió vagy rámenősség. Az utak mentén kártérítési esetekre specializált jogi irodák hirdetik magukat mindenfelé, az egyik szlogenje a következő: Call the agresive attorney!, azaz hívd az agresszív ügyvédet.

Itt büntetés nélkül átmehetsz a piroson 2

Alvázas felépítésű, hátsókerekes limuzinként az utolsó mohikánok egyike a Ford Crown Victoria. Nemcsak a taxisok, a rendőrök is szerették őket. Átszámítva 450-600 ezer forinttól hirdetnek leselejtezett járőrautókat

Vezetés, nyitott szájjal

Ebben sajnos nem vagyok jártas, de az Egyesült Államokat ismerők szemében autós szemmel Florida az egyik legrosszabb hely az országban, ha nem a legrosszabb. Sokan mintha félálomban hömpölyögnének hatalmas lakóautóikban, érezni, hogy a tengerentúlon sokkal egyszerűbb jogosítványhoz jutni, mint Magyarországon. Az autósok zöme vonul a tömeggel, ritkán néz a tükörbe.

Itteni programunkban szerepelt egy élményvezetés is a Palm Beach versenypályán Lexus LC500-zal. Instruktorunk, Mark úgy jellemezte az ittenieket, hogy, nyitott szájjal vezetők. Azt mesélte, hogy öröm volt bennünket instruálni, a helyiek egy része nem érti, amikor azt kérik tőle, hogy oké gyanánt villantsanak egyet a fénykürttel.

Itt büntetés nélkül átmehetsz a piroson 3

Tényleg a Rolls-Royce Wraith bal hátsó kerekén volt a slusszkulcs az előkelő floridai szállodában. Ez az egyezményes helye, a resorton belül nem kell lopástól tartania a tulajnak

Mint a legtöbb amerikai államban, piros lámpánál Floridában is el szabad fordulni jobbra kis ívben, természetesen elsőbbségadással. Kisebb utcák kereszteződésében uralkodó a szokásos négy stoptáblás kialakítás, ahol mindenkinek meg kell állni és az autósok érkezési sorrendben haladhatnak tovább. Tetszett a kétszer egy sávos utakon megvalósított kanyarodósáv. Itt a két irány közötti területre festik fel a kanyarodóknak kialakított sávot, így a balra kanyarodók behúzódhatnak középre és nem áll meg a forgalom mögöttük.

Fiatok amerikai névvel

Az autópark igen színes. Temérdek Volkswagen Jetta, japán és dél-koreai lépcsőshátú fut, a szedánokat szeretik errefelé. Rengeteg az ütött-kopott melós pickup, de vannak láthatóan parádéskocsinak tartott, karcmentes Chevrolet Silveradók, 3500-as Ramek az égig emelve, bár nincs annyi truck, mint Texasban.

Itt büntetés nélkül átmehetsz a piroson 4

Ram ProMaster errefelé a Ducato, a Doblo ProMaster City néven kapható

Érdekes az európai fejlesztésű haszonjárművek térhódítása. A klasszikus, alvázas GMC Savana és Ford E-sorozatú furgonokat kezdik kiszorítani a Ford Transitok, az itt Freightliner Sprinter néven futó Mercedes Sprinterek és a FIAT Ducatók! A talján kistehert az olasz-amerikai konszern itteni haszonjármű márkája vette a nevére, meglepő volt az öklelő kosos emblémát és a Ram ProMaster feliratot látni egy Ducatón. De Európából más is van errefelé. A Doblo neve Ram Promaster City és ebből elég sokat láttunk bevetésen.

Kattintgassátok végig a galériát és aki járt arra, szóljon hozzá a cikkhez! Ő mit látott, miben más ott az autós közlekedés? Kíváncsian várjuk a tapasztalatokat. Alul pedig kapcsolódó cikkeinket találjátok autóval Amerikában témában.