Valamiért néhány közlekedésre, vagy éppen mások lemészárlására tervezett eszközt, gépet még akkor szeretünk nézegetni, ha azok már régen nem működnek. Így tele van az ország nagyon különböző állapotú, de érdekes, és ami a legfontosabb, autózás közben is látható járművel. Összeszedtünk párat az ingyenes, szabadtéri kiállítás darabjaiból.

Erős kezdés a Szolnokon nemrég kiállított Mi24-es harci helikopter, ami mostanában már csak a körforgalom békéjére ügyel.

 

Szajolon az Oázis kertészet mellett, illetve pontosabban mögött pihen ez a szebb napokat is megélt másik harci helikopter.  Gyanús volt, hogy ez talán pont az a gép, amit nemrég Szolnokon a körforgalomban állítottak ki, de az oldalszám alapján ez egy másik, ugyanolyanra festett példány. Nem akkora baj, hogy ilyen sűrűn vannak, hiszen ez az egyik legmenőbb dolog, amit kertben találhat az ember.

Vadászrepülő

Ha már katonásat játszunk, legyen a következő ez a MiG 21-es, Kecskemét határában, egy körforgalom közepén. Hegyes orra délcegen néz a felhők felé, bár már soha többé nem fog eljutni hozzájuk.

A MiG 21-es szinte pontosan 3 évvel ezelőtt került mai helyére. Akit az is érdekel, hogy hogyan, az ebben a videóban választ kaphat minden kérdésére:

Aki kedveli a típust, az hamarosan Pápán is találkozhat egy példánnyal, amely 1971 és 1977 között repült Pápán, majd 1990-ig Kecskeméten. Nyugdíjas éveit Szolnokon, a Repülő Műszaki Főiskolán oktatási segédeszközként kezdte, onnan pedig egy komolyabb felújítás után nemrég Pápára került, ahol a Celli úti körforgalomban fog díszleni.

Metró

Maradjunk még mindig az orosz járműveknél, ez a régi metrókocsi Csákberény határában túrta fel vakond módjára a szép zöld gyepet. Nehéz kitalálni, mire gondolhatott Zsemlye Ildikó, amikor ideálmodta “A földből kitörő metrókocsi” című installációját, de mindegy is. Lényeg, hogy látványos a kiszuperált, a 2-es vonalról érkező szovjet járgány, és az úton autózva ingyen is megcsodálható.

Mozdony

Leselejtezett, szomorú látványt nyújtó gőzmozdonnyal tele van az ország, vidéken nem nehéz olyan állomást találni, aminek a közelében tutira parkol egy, vagy két óriási mozdony. Az viszont nem olyan gyakori, hogy V43-as parkoljon egy iskola kertjében. Persze nem akármilyen iskoláról van szó, hanem a Kandóról.

Aki kicsit idősebb, vagy jó a memóriája, az még emlékezhet rá, hogy 1983 és 2007 között egy Kandó Kálmánhoz sokkal jobban köthető mozdony állt itt, a V60,003 képében. A Budapesti Műszaki Főiskola (ma Óbudai Egyetem) Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karának Bécsi úti épülete elől eltűnt V60-as ma a Vasúttörténeti Parkban tekinthető meg. Azért a mostani V43-as sem kutya.

Villamos

A XI. kerületben, a Galvani úton autózva lehet meglesni ezt a két darabból álló, szégyenlős UV szerelvényt. Nem tiszta, hogy miért áll a gazos kerítés mögött a régebben a városképhez szervesen hozzátartozó villamos, mindenesetre ha félrehajtjuk a susnyást, akkor teljes egészében látszik a 3414+5807-es kettős.

Mi néhány évvel ezelőtt még utaztunk vele, nem sokkal a típus kivonása előtt. Ezt az anyagot készítettük akkor, szomorkás hangulatú kisfilmmel felturbózva:

Bócsán, a benzinkút mellett pihen ez a régi Li-2-es repülő. 1951-ben gyártották Taskentban, és még abban az évben meg is érkezett a Budaörsön állomásozó 49-es számú Önálló Szállítórepülő Századhoz, ahol 504-es fedélzeti jelzéssel szolgált, majd 1958-ban megkapja a polgári légi-alkalmassági bizonyítványát.

Innentől HA-LIP néven repül, Malév színekben, utasszállítóként 1964-es selejtezéséig. 1995-ben került magánkézbe. Aki ennél közelebbről is megnézne egy Li-2-t, az talál szebbet is, ami még repülni is tud.

Lánctalpasok

A Hortobágyon egy bekerített T34-es emlékeztet a nagy, hortobágyi tankcsatára. Ez a páncélos ütközet a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete volt a magyar és német hadosztályok, valamint a Malinovszkij marsall által vezetett szovjet seregek, a 2. Ukrán Front egységei között.

A sokszoros túlerőben lévő szovjet – és a Malinovszkij oldalán harcoló román – csapatok felmorzsolták a német és magyar páncélos egységeket. Ez utóbbiak küzdelmét nehezítette, hogy a korábban ugyancsak a náci Németország szövetségeseként harcoló románok ugyanolyan típusú harckocsikkal harcoltak, mint a németek és a magyarok. (forrás:geocaching.hu)

De T34-es máshol is van, a Vas megyei Nemesmedvesen még felszabadulási emlékműnek nevezik a kitömött T34-est. Az utolsóként felszabadult magyar település 1970. április 4. óta lehet büszke a kiállított lánctalpasra.

Bányagép

Salgótarján felé autózva a 21-es út Nagybátony felé tartó elágazásánál rozsdásodik ez a csinos F6-os vágathajtó gép. Érdemes az autóval félreállni és közelebbről is megnézni, mennyire kompakt és egyben masszív szerkezet is ez. Amivel még akkor is kemény lehetett melózni, hogy szinte mindent megcsinált, amit kell.

Aki komolyabb bányagépeket is megtekintene, az autózzon el Bükkábrányig, majd nézzen balra. Elképesztő méretű gépek lesznek az út szélén, akkora kanállal, amiben akár aludni is lehetne.

Ha te is tudsz hasonlókról, írd ide kommentbe, mi az és hol láttad. Köszönjük.

Itt az első új, általatok küldött szereplő, amely egy váci kertészetben pihen, vörösre festve. A MiG 15-ös 1953 és 1976 között repült a Néphadsereg kötelékében. Most a 2-es úton, a főváros felé autózva látható.

Ez itt egy másik MiG 15-ös, ez a Dunaújvárosi Repülőteret jelzi, eltéveszthetetlenül, 1977-óta:

Bányagépből is kaptunk újat, ilyen ez az E-303-as Csehszlovák kotrógép, amit 2008-ban adományozott Rózsaszentmártonnak a Mátrai Erőmű Zrt. A gép teljes tömege: 114,5 tonna, magassága 6,4 m, motorteljesítménye 261 kW, kanáltérfogat: 3 m3, és óránként 430 m3 a kapacitása. Akit komolyabban érdekel, itt megtudhatja, hogy juthat a közelébe.